Zasáhla vás aktualizace Google?

aktualizace Google
Pět poznatků, o které se podělili pracovníci Googlu a které jsou užitečné pro pochopení ztráty pozic a co dělat pro jejich získání zpět.

Aktualizace algoritmů Google jsou pravidelné změny v jejich vyhledávacím algoritmu, které mají za cíl zlepšit relevantnost a kvalitu výsledků vyhledávání pro uživatele. SEO (optimalizace pro vyhledávače) se tedy musí průběžně přizpůsobovat těmto změnám. Pro správnou SEO strategii je důležité sledovat tyto změny a přizpůsobit své postupy tak, aby odpovídaly aktuálním požadavkům Google.

Po aktualizaci hlavního algoritmu může být ovlivnění pozic webu způsobeno nejen užitečností obsahu, ale i dalšími faktory. Algoritmus se neustále vyvíjí, a pokud si všimnete, že dříve dobře umístěné stránky již nejsou vidět ve výsledcích vyhledávání, může to být znamením, že jsou do hry zapojeny další aspekty. Patří sem například technická kvalita webu (technické SEO), zpětné odkazy, uživatelská zkušenost, rychlost načítání stránky nebo změny v konkurenci. Přehodnocení těchto faktorů je klíčem k obnovení a zlepšení pozic vašeho webu.

1. Algoritmické ztráty nemusí být nutně trvalé

Stránky zasažené aktualizací algoritmu, která zahrnuje i část o užitečném obsahu, nemají trvalý zásah, a s náležitými opatřeními je možné znovu získat své pozice. Google během posledního desetiletí zavedl složité systémy aktualizací algoritmu, které mohou trvat měsíce mezi jednotlivými cykly. To znamená, že postižené weby často nemohou najít rychlou cestu zpět do výsledků vyhledávání. Přestože postižení aktualizací není trvalé, může to na první pohled vypadat jako "prokletí", které web trvale označuje za neprospěšný. John Mueller z Google však potvrdil, že toto postižení je možné překonat, pokud se vynaloží úsilí na zlepšení webu. Patří sem například optimalizace obsahu, zaměření na uživatelskou zkušenost a dodržování zásad Google pro kvalitní a užitečný obsah.

Někdo se zeptal na X (dříve Twitter):

„Může web zasažený aktualizací algoritmu opět růst, pokud se zlepší jeho kvalita? Mnozí se obávají, že bez ohledu na množství zlepšení bude mít web zasažený aktualizací algoritmu navždy přiřazen klasifikátor, který mu zabrání znovu růst.“

John Mueller odpověděl:

„Ano, weby mohou po zasažení aktualizací algoritmu opět růst. Nejedná se tak o trvalý zásah. Může to sice zabrat spoustu práce, času a možná i aktualizačních cyklů neboť jiný - aktualizovaný - web bude ve vyhledávání také jiný.“

2. Obnovení není to správné slovo

Mnoho lidí si myslí, že zotavení z aktualizace znamená resetování pozic, takže weby získají zpět pozice v předchozím stavu. Odpověď Johna Muellera na X naznačuje, že vydavatelé mohou chápat účinky algoritmů jako něco, co vyžaduje přizpůsobení webu tak, aby odpovídal vyvíjejícímu se očekávání uživatelů.

Mueller napsal na Twitteru:

„Zotavit se“ znamená vrátit se do stavu jako předtím, a to je IMO vždy nereálné, protože svět, očekávání uživatelů a zbytek webu se stále mění. Nikdy to není „jako dřív“.“

Toto tvrzení zřejmě naznačuje, že aktualizace algoritmů do jisté míry odrážejí očekávání uživatelů v tom, co očekávají, že uvidí ve výsledcích vyhledávání. Způsob, jak to pochopit, je na příkladu aktualizace Medic společnosti Google z doby před několika lety. Tato aktualizace odrážela sladění výsledků vyhledávání s tím, co uživatelé očekávají, že uvidí při zadávání určitých dotazů. Po aktualizaci Medic vyžadovaly dotazy na lékařská témata výsledky vyhledávání s vědeckým přístupem. Stránky, které odrážely lidové prostředky a nevědecké postupy, této aktualizované definici relevance neodpovídaly.

Existuje několik jemných variant tohoto přizpůsobení výsledků vyhledávání, které směřuje přímo k odpovědi na otázku, co mají uživatelé na mysli, když zadávají vyhledávací dotaz? Někdy relevance znamená informační weby, zatímco u jiných dotazů může znamenat, že uživatelé očekávají, že se jim zobrazí stránky s recenzemi.

Pokud tedy váš web zasáhne aktualizace hlavního algoritmu, znovu si prohlédněte SERP a pokuste se zjistit, co nové SERP znamenají z hlediska relevance, a sami zhodnoťte, zda váš web tuto novou definici relevance splňuje.

Když se vrátíme k Muellerově odpovědi, neexistuje žádný „návrat k právě takovému stavu jako dříve“, a to možná proto, že došlo k jemnému posunu v relevanci. Někdy je náprava nenápadná. Někdy návrat do výsledků vyhledávání (SERP) vyžaduje zásadní změnu webu tak, aby odpovídal očekávání uživatelů.

3. Prahové hodnoty a vzorce pro hodnocení

Dalším zajímavým bodem, o kterém Mueller hovořil, je rozdíl mezi průběžným algoritmickým hodnocením a trvalejšími účinky systému řazení, který vyžaduje cyklus aktualizací, než se web může zotavit.

Někdo se na to zeptal:

„Jednoduchá otázka zní, zda je třeba čekat na novou aktualizaci jádra, abyste se zotavili z postižení předchozí aktualizací?“

John Mueller odpověděl:

„Ne všechny změny vyžadují další aktualizační cyklus. V praxi bych ale předpokládal, že silnější účinky budou vyžadovat další aktualizaci. Aktualizace jádra mohou zahrnovat mnoho věcí.“

Poté pokračoval těmito zajímavými poznámkami:

„Aktualizován by mohl být například vzorec pro hodnocení + některé prahové hodnoty. Účinky z aktualizovaného vzorce jsou většinou průběžné, změny prahových hodnot často vyžadují další aktualizaci, aby se přizpůsobily.

...(„prahové hodnoty“ je zjednodušení pro jakákoli čísla, která vyžadují mnoho práce a údajů, jež je třeba přepočítat, přehodnotit, přezkoumat)“.

Výše uvedené znamená, že existují dva druhy účinků, které mohou zasáhnout umístění. Jeden, který je součástí průběžně aktualizovaného vzorce pro hodnocení, který může rychle odrážet změny provedené na webu. Dříve se jim říkalo průběžné aktualizace, kdy základní algoritmus mohl relativně okamžitě vyhodnotit web a zvýšit nebo snížit jeho hodnocení.

Druhý druh algoritmických účinků je takový, který vyžaduje masivní přepočet. Takové bývaly aktualizace algoritmu HCU a dokonce i Penguin, dokud nebyly začleněny do jádra algoritmu. Byly jako masivní výpočty, které jako by přiřazovaly skóre, které se aktualizovalo až v následujícím cyklu.

4. Web a uživatelé se mění

V další nedávné výměně názorů na X John Mueller potvrdil, že klíčem k úspěchu je sledovat, co uživatelé očekávají.

Napsal:

„...neexistuje žádné jednorázové tajemství dlouhodobého online úspěchu. I když najdete něco, co funguje nyní, web, přání uživatelů a způsob, jakým s webovými stránkami pracují, se mění. Je opravdu těžké vytvořit dobré, populární a trvalé věci.“

Toto tvrzení nabízí tyto koncepty, které je třeba mít na paměti pro online úspěch:

  • Internet
  • Přání uživatelů
  • Jak uživatelé pracují s webovými stránkami
  • Popularita není trvalá

To nejsou faktory algoritmu. Mohou to však být věci, které Google zachytí, pokud jde o pochopení toho, co uživatelé očekávají, že uvidí, když zadají vyhledávací dotaz.

To, co uživatelé očekávají, že uvidí, je preferovaná definice relevance. Ta má prakticky nulový vztah k „sémantické relevanci“ a spíše k tomu, co očekávají sami uživatelé. To je něco, o co někteří SEO a vydavatelé zakopávají. Usilovně se soustředí na to, co slova a fráze znamenají, a zapomínají, že to, na čem skutečně záleží, je to, co znamenají pro uživatele.

Mueller zveřejnil něco podobného v odpovědi o tom, proč se web v jedné zemi umístí na prvním místě a v jiné zemi si nevede tak dobře. Uvedl, že to, co uživatelé očekávají, že se jim zobrazí jako odpověď na dotaz, se může v jednotlivých zemích lišit. Jde o to, že nejde o sémantiku a entity a další technické aspekty, ale často má relevance umístění ve vyhledávání hodně společného s uživateli.

Napsal na Twitteru:

„Je normální, že se výsledky vyhledávání v jednotlivých zemích liší. Uživatelé jsou různí, očekávání se mohou lišit a web je také velmi odlišný.“

Tento poznatek může být užitečný pro některé vydavatele, kteří přišli o pozice při aktualizaci hlavního algoritmu. Mohlo by se totiž stát, že se změnila očekávání uživatelů a algoritmus tato očekávání odráží.

5. Signál na úrovni stránek

Google potvrdil, že složka užitečného obsahu základního algoritmu je obecně signálem na úrovni stránek, ale že existují i signály na úrovni celých webů. Na svém Twitteru citoval často kladené otázky k aktualizaci užitečného obsahu, kde se píše:

„Posuzují základní systémy hodnocení Google užitečnost obsahu na úrovni stránek nebo na úrovni celého webu?

Naše základní systémy řazení jsou primárně navrženy tak, aby pracovaly na úrovni stránek a používaly různé signály a systémy k pochopení užitečnosti jednotlivých stránek. Máme však některé signály pro celý web, které také zohledňujeme.“

Mějte otevřenou mysl

Ztráta pozic v rámci aktualizace základního algoritmu je frustrující. Abyste dokázali, proč se vaše weby přestaly umisťovat, je užitečné mít otevřenou mysl ohledně toho, co ovlivňuje hodnocení.

Základní algoritmus má spoustu signálů, z nichž některé se týkají užitečnosti, zatímco další jsou relevance pro uživatele, relevance k dotazům na web a také prostě kvalita webu. Proto může být užitečné nezaseknout se na tom, že web ztratil pozice kvůli jedné věci, protože to může být něco jiného nebo dokonce více faktorů.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp