Díky nízkým vstupním nákladům a vysoké návratnosti investic (ROI) je e-mailový marketing stále nejlepší marketingovou investicí, kterou může každá firma udělat. Nejtěžší je často přijít na to, jak s e-mailovým marketingem začít. Dobrou zprávou je, že jsme pro vás připravili spoustu strategií, tipů a nástrojů, které vám pomohou zahájit e-mailovou marketingovou kampaň pro vaši firmu.
Vytvoření e-mailové marketingové strategie
Když se ptáte, jak dělat e-mailový marketing, pravděpodobně vás zajímá, jaký je první logický krok. Jistě se do ničeho nechcete vrhat bez plánu, takže prvním krokem je vytvoření účinné a udržitelné strategie e-mailového marketingu. Chcete-li vytvořit plán e-mailového marketingu, musíte si určit následující skutečnosti:
Publikum: S kým komunikujete?
Sdělení: Jaké jsou vaše cíle? Co chcete sdělit?
Cíle: Proč posíláte e-mailové marketingové zprávy?
Cílená komunikace
Jistě chcete, aby e-mailové marketingové zprávy vaší firmy byly relevantní pro vaši cílovou skupinu. Chcete-li poskytovat vysoce kvalitní obsah, segmentujte svůj seznam kontaktů na základě informací uvedených v odběrech, jako jsou narozeniny, domácí adresy a zájmy, a prostřednictvím údajů o publiku, jako je historie nákupů a účast na akcích.
Budování vztahů
E-mailová komunikace vaší firmy by vám měla pomoci budovat a posilovat vztahy s vaším publikem. Zážitek ze čtení a zapojení do e-mailového obsahu vaší firmy by měl posílit image/ideály značky vaší organizace/podniku. Důvěra je rozhodující pro udržení zdravého a vzájemně prospěšného vztahu s vaším publikem. Dali vám souhlas se zasíláním informací od vaší firmy; musíte jim tedy poskytovat obsah, který považují za hodnotný, jinak se z odběru odhlásí.
Zvýšená míra konverze
Chcete jistě také zvýšit počet nákupů, účast na akcích a dary, abyste udrželi své podnikání. Navrhování vysoce kvalitních e-mailů, které poskytují relevantní informace, jsou vhodně segmentovány na publikum, které je bude nejvíce vnímat, a které jsou optimalizovány s výzvami k akci, které přimějí čtenáře navštívit vaše webové stránky, vám pomůže zvýšit konverze v průběhu času.
Nákladově efektivní marketing
Pro každého majitele firmy je častým problémem zjistit, kolik si může dovolit utratit za marketing. Máte k dispozici bezplatné metody, jako jsou například sociální média, ale také metody s vysokými náklady, jako jsou televize a tisk. E-mailing je velmi levným marketingovým kanálem, který přináší poměrně vysoké procento konverzí.
Měřitelné výsledky a optimalizace
E-mailový marketing je nejen nákladově efektivní způsob, jak oslovit cílovou skupinu, ale také vám umožňuje snadný přístup k výsledkům vašeho marketingového úsilí a jejich analýzu. Sledujte míru otevření a prokliků, porovnávejte s průměrem v oboru, spravujte a segmentujte své seznamy a zjišťujte zapojení publika prostřednictvím datových map.
Výběr poskytovatele služeb e-mailového marketingu
Jedním z nejlepších způsobů, jak začít s e-mailovým marketingem, je spolupracovat s poskytovatelem e-mailových marketingových služeb. Spolupráce s poskytovatelem je jediným způsobem, jak může vaše firma využít automatizaci e-mailového marketingu k efektivnímu doručování zpráv velkým skupinám kontaktů nebo odběratelů.
Budete také moci využívat profesionální šablony e-mailů, nástroje, které vám pomohou rozšiřovat a čistit váš seznam e-mailů, a funkce sledování, které vám ukáží, kdo otevírá vaše e-maily a zapojuje se do vašich kampaní a zpráv.
Vytvářejte a rozšiřujte svůj e-mailový seznam
Většina firem má nějaké stávající kontakty, na jejichž základě si může založit e-mailový seznam. Přemýšlejte o zákaznících a lidech, se kterými již máte vztah. Možná jsou to obchodní kontakty, kterým pravidelně posíláte e-maily; možná začnete jen s několika podpůrnými přáteli a členy rodiny.
Shromažďování kontaktů pro e-mailový marketingový seznam
S e-mailovým marketingem nemůžete začít, dokud nemáte vyhrazený e-mailový účet a seznam kontaktů, které vám odsouhlasily, že jim můžete e-maily zasílat. I když vytváříte e-mailový seznam zcela od nuly, můžete kontakty shromažďovat například některým z následujících způsobů:
- umístěním papírového registračního listu poblíž pokladny;
- přidáním online registračního formuláře na své webové stránky;
- vyzváním svých příznivců na sociálních sítích a věrných zákazníků, aby se zaregistrovali.
Můžete také začít nahráním seznamu kontaktů do e-mailových služeb z existující tabulky nebo importem kontaktů přímo z účtu Gmail nebo Outlook.
Proč byste si neměli kupovat e-mailový seznam?
Kontakty na zakoupeném seznamu nedaly souhlas k tomu, aby je vaše firma kontaktovala. Pokusy o kontaktování e-mailových adres ze zakoupeného seznamu mohou vést k odhlášení odběru a nahlášení spamu. Je třeba vědět, že posíláte e-maily kontaktům, které chtějí slyšet o vaší firmě. Nejjistějším způsobem, jak to zjistit, je požádat potenciální odběratele o přihlášení do vašeho e-mailového seznamu.
Rozšiřte svůj e-mailový seznam
Jakmile máte zdravý e-mailový seznam, je čas začít přemýšlet o způsobech, jak seznam rozšířit, abyste mohli pokračovat v rozvoji svého podnikání. Zvažte přidání tlačítka pro sdílení do svých e-mailů, aby čtenáři mohli sdílet váš obsah s přáteli a rodinou. Spusťte reklamy na generování potenciálních zákazníků na sociálních sítích.
Segmentujte svůj e-mailový seznam
Uspořádejte své kontakty do samostatných seznamů podle toho, co o nich víte. Pokud například vlastníte tělocvičnu, vytvořte samostatné e-mailové seznamy pro lidi, kteří se zúčastnili lekcí plavání, a pro ty, kteří navštěvovali kurzy jógy.
Tomuto říkáme „segmentace“ e-mailového seznamu, která vám pomůže rozesílat cílené e-maily na základě zájmu příjemců – pošlete tak správnou zprávu správnému publiku. Díky segmentaci e-mailového seznamu vaše firma obstojí.
Zvýšení relevance a personalizace
E-mailové účty lidí jsou osobní – když odběratelé poskytují firmě své údaje, činí tak s vědomím, že budou dostávat marketingové informace, a s nadějí, že zprávy, které dostanou, pro ně budou přínosné.
Segmentací e-mailového seznamu vaší firmy pomocí informací a údajů poskytnutých vašimi odběrateli, jako jsou zájmy, speciální data, lokalita, historie nákupů a účast na akcích, můžete lépe přizpůsobit zasílané zprávy vašemu publiku. Například členové publika, kteří se dříve zúčastnili workshopu nebo kurzu pořádaného vaší firmou, se pravděpodobně zapojí do e-mailového marketingového obsahu propagujícího podobné akce.
Zlepšete zapojení publika
Lepší relevance a personalizace vedou k lepšímu zapojení. Lidé s větší pravděpodobností dokončí požadované akce, jako je například přihlášení na událost, nákup produktů a služeb nebo dárcovství organizaci, pokud dostanou obsah, který odpovídá jejich zájmům.
Snížení počtu odhlášení a spamů
Segmentace seznamu pomáhá snížit počet odhlášení a spamů, protože obsah, který odběratelé dostávají, odpovídá jejich zájmům a dalším důležitým identifikačním faktorům. Zákazníci, kteří dostávají nerelevantní e-mailový obsah, ztrácejí důvěru a zájem o společnost, což vede k odhlášení a hledání alternativ.
Zvýšení retence zákazníků
Odběratelé zůstanou vaší firmě věrní, pokud budou mít pocit, že jim toto spojení přináší výhody. Přemýšlejte o udržení zákazníků prostřednictvím e-mailového marketingu stejně jako o udržení zákazníků v kamenném podniku. Pokud se v restauraci špatně najím, je pravděpodobnost, že se k ní znovu vrátím, velmi nízká. Totéž se děje s obsahem e-mailu – špatný obsah e-mailu vede k odhlášení odběru.
Podpora rozhodování založeného na datech
Segmentace seznamů pomáhá vaší firmě podporovat rozhodování založené na datech. Vytvořením a porovnáním segmentovaných seznamů může vaše firma lépe pochopit, odkud pochází vaše příjmy a jaký obsah nejlépe zaujme vaše publikum. Pokud zjistíte, že e-maily zaměřené na produkty se setkávají s větším zájmem než firemní aktualizace, můžete své marketingové úsilí více zaměřit na tvorbu podobného obsahu.
Nastavte uvítací e-mail
Uvítací e-mail je první zpráva, kterou od vás noví odběratelé e-mailu obdrží.
Uvítací e-maily jsou obzvláště důležité, protože slouží jako váš první dojem a oslovují lidi v době, kdy jsou velmi zaujatí vaším podnikáním. U uvítacího e-mailu můžete očekávat nadprůměrně vysokou míru otevření, proto se ujistěte, že hned po odeslání přinášíte hodnotu.
Začněte vřelým pozdravem, poskytněte jim přehled toho, co od vás mohou v budoucnu očekávat, a nabídněte jim hned něco užitečného. Po nastavení se uvítací e-mail automaticky odešle všem novým kontaktům.
Vytvoření opakovaně použitelné e-mailové šablony
Tohle je ta zábavná část! I když nejste designér, můžete posílat krásně navržené e-maily pomocí profesionálních šablon, které vypadají dobře na jakémkoli zařízení.
Nástroje pro e-mailing zpravidla nabízejí spoustu e-mailových šablon, ze kterých si můžete vybrat – včetně aktuálních šablon, které vyniknou v doručené poště.
Při výběru šablony hledejte rozvržení, které je čisté, poutavé a rychle předá vaše sdělení. Lidé rychle procházejí doručenou poštu – často na cestách, proto zvolte e-mailovou šablonu reagující na mobilní zařízení, která vypadá dobře na jakémkoli zařízení.
Dále přizpůsobte šablonu své značce tím, že umístíte logo své firmy přímo na začátek e-mailu a obrázek propojíte s domovskou stránkou svého webu. Přidejte barvy podpisu vaší firmy a vytvořte zápatí e-mailu s názvem vaší firmy, kontaktními informacemi a odkazy na vaše aktivní kanály sociálních médií.
Jakmile budete mít všechny tyto základní prvky designu nastaveny, vytvořte kopii e-mailu a uložte jeho verzi jako hlavní šablonu. Díky této opakovaně použitelné šabloně nemusíte pokaždé začínat od nuly a přidávat do ní svou značku.
Věnujte čas předmětům e-mailů
Předmět e-mailu je jedním z nejdůležitějších řádků textu v celém e-mailu. Proč? Vaši odběratelé uvidí řádek předmětu ještě předtím, než otevřou vaši zprávu. Udělejte dobrý dojem a lidé neodolají otevření. Napište něco nevýrazného a možná vaši zprávu bez rozmýšlení přeskočí.
Předmět by měl být krátký a výstižný – přibližně 40 znaků. Pozornost můžete upoutat položením přesvědčivé otázky nebo uvedením naléhavého termínu.
Náhled a testování před odesláním
Zvláště když s e-mailovým marketingem začínáte, je snadné občas udělat chybu.
Možná jste zapomněli přidat důležitý odkaz nebo jste udělali trapnou pravopisnou chybu přímo v předmětu. U e-mailu bohužel neexistuje tlačítko Zpět, takže vždy nezapomeňte sobě nebo někomu ze zaměstnanců poslat testovací e-mail, než ho odešlete celému seznamu kontaktů.
Odeslání e-mailu (v nejvhodnější dobu)
Když jste připraveni odeslat e-mail, důležitým faktorem, který je třeba před odesláním zvážit, je načasování. Každé publikum je jiné a nejlepší čas pro odeslání e-mailu se bude lišit podle toho, kdo je na vašem e-mailovém seznamu. Nicméně některá užitečná kritéria, která je třeba při plánování e-mailů zvážit, jsou následující:
- Předchozí odeslání: Zkontrolujte míru otevření, abyste zjistili, kdy je nejpravděpodobnější, že vaše publikum e-mail otevře.
- Odvětvové trendy: Zkontrolujte metriky e-mailového marketingu pro odvětví vaší firmy.
- Demografické údaje publika: Zvažte zvyklosti, zájmy, životní styl, lokalitu a odvětví vašeho cílového publika.
- Standardy a očekávání: Existují určité e-maily, od kterých odběratelé očekávají, že dorazí do jejich schránky v určitou dobu, např. potvrzovací e-maily, e-maily o opuštěném košíku a uvítací e-maily by měly být včasné, aby zůstaly účinné.
Můžete si také vytvořit konzistentní plán odesílání a dodržovat ho. Pokud budete například rozesílat newsletter vždy prvního dne v měsíci, vaše publikum jej bude očekávat ve svých e-mailových schránkách.
Pokud se rozhodnete dodržovat stanovený harmonogram, sdělte to lidem v okamžiku registrace slovy jako např.:
„Chtěli byste se přihlásit k odběru našeho newsletteru Tipy a rady? Každou druhou a čtvrtou středu v měsíci vám budeme posílat přehled našich nejlepších příspěvků na blogu, nadcházejících webinářů a nejlepších marketingových rad. Neváhejte se na nás obrátit.“
Vaši odběratelé budou vědět, kdy od vás budou dostávat e-maily, a vy můžete naplánovat odesílání zpráv podle stanoveného rozvrhu.
Nastavení automatizace
Automatizace marketingových e-mailů vám ušetří čas a může časem zlepšit zkušenosti zákazníků a jejich udržení. Vytváření automatizovaných e-mailů umožní vaší firmě poskytovat personalizované zkušenosti pro vaše publikum. Nastavte e-maily tak, aby se spouštěly na základě chování publika, jako jsou nové odběry, chování na webových stránkách elektronického obchodu nebo identifikační údaje.
Příklady e-mailů k automatizaci:
- E-maily s potvrzením nákupu: Spusťte e-mailové oznámení, které se odešle, když zákazník dokončí nákup produktu nebo služby.
- Uvítací e-maily: Vytvořte sérii automatizovaných e-mailů, které potenciálnímu zákazníkovi představí vaši firmu.
- E-maily o opuštěném košíku: Vytvořte spouštěč pro zákazníky, kteří opustili váš e-shop před dokončením nákupu.
- Narozeninové e-maily a e-maily pro zvláštní příležitosti: Naplánujte e-maily, které se odešlou zákazníkům v den jejich narozenin, výročí nebo při jiné zvláštní příležitosti.
- E-maily o registraci na událost: Odesílejte automatické e-maily na propagaci události a potvrzení registrace na událost.
Sledování výsledků
Nenechte se zmást – e-mailový marketing nekončí odesláním. Budete chtít sledovat míru otevření, míru prokliků, míru odhlášení atd. a pracovat na jejich postupném zlepšování.
Když strávíte několik minut prohlížením přehledů o odeslaných e-mailech, dozvíte se cenné informace, například kdo otevřel váš e-mail, kdo kliknul na konkrétní odkazy a jaké informace byly pro čtenáře nejzajímavější.
I když je důležité vědět, jak poutavé jsou zprávy vaší kampaně, ujistěte se, že sledujete i akce, které se dějí mimo e-maily. Kolik kliknutí na vaši darovací stránku se promění ve skutečné dary? Jaká je celková výše finančních prostředků získaných z jednoho e-mailu?
Právě odpovědi na tyto otázky vám ukážou skutečný dopad vašeho marketingového úsilí.
Cítíte se jistější ve své schopnosti začít s e-mailovým marketingem?
Nyní, když už znáte všechny základní informace o e-mailovém marketingu, je čas vytvořit strategii, sestavit seznam e-mailů a začít odesílat. Pracujte se šablonami, vytvářejte automatizační sekvence, plánujte odesílání a zobrazujte metriky reportování, které vám pomohou přijímat informovaná rozhodnutí založená na datech pro vaše podnikání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martina LeVeneur
Foto zdroj: pixabay.com