Úkol na rok 2025: Vypilovat SEO pro hlasové vyhledávání

SEO pro hlasové vyhledávání
Objevte ohromné příležitosti pro svou značku v moři hlasového vyhledávání. Jak vyladit SEO, aby vás hlasoví asistenti vždycky našli a ukázali zákazníkům?

V roce 2012 začala společnost Google přidávat do mobilních zařízení hlasovou službu Google Voice, o dva roky představil Amazon asistentku Alexu a hlasové vyhledávání mělo před sebou skvělou budoucnost.

Obecně se předpokládalo, že dosáhne výrazného, ne-li největšího podílu z vyhledávání, což se sice nestalo, ale postupem času se nějaká forma hlasové služby stala součástí prakticky všech používaných zařízení. Tím pádem je zde velká pravděpodobnost hraničící s jistotou, že majitelé mobilů ji minimálně jednou zapnou, už jenom proto, aby vyzkoušeli ”co ta věc umí”.

Proto si hned na začátku roku 2025 jako jeden z cílů stanovte, že do jeho konce budete mít nachystanou a spuštěnou optimalizaci pro hlasové vyhledávání.

Hlasové vyhledávání a hlasový obchod

Jakmile kdokoliv použije své hlasové zařízení ke zjištění jakékoliv informace z internetu, je to hlasové vyhledávání.

Po zobrazení výsledků (SERP) se uživatelé rozdělí do dvou základních skupin. Jedněm budou ke spokojenosti stačit nalezené informace, druzí objeví potřebný produkt a pokračují k nákupu. A ti provedou hlasový obchod.

Při přípravě SEO zaměřte svoji pozornost na dvě hlavní dovednosti hlasových asistentů:

  • Lokální hledání se záměrem: Hlasové vyhledávání je hojně využívané zejména lidmi, kteří cestují. V cizím prostředí hledají místa, která chtějí vidět, a služby, které chtějí nebo musí využít. Aktualizujte své místní SEO a prověřte, jestli máte správné údaje ve firemním profilu Google i na jiných místech, a jestli vás potenciální zákazníci najdou v mapových aplikacích.
  • Hlas jako přístup k informacím: Lidé mohou mít spoustu různých důvodů k vyhledávání hlasem. Jakmile to však udělají, nemluví v heslech, ale ptají se většinou velmi konkrétně a přirozeně. Zapojte do optimalizace pro hlas také funkce SERP, které dokážou zachytit klíčová slova z přirozeného jazyka a zviditelnit vás tam, kde chcete být vidět.

Vedle těchto základních funkčností berte při práci na hlasovém SEO v potaz ještě další důležité záměry hlasového vyhledávání:

Transakce

Uživatel chce koupit konkrétní produkt nebo najít místo, kde produkt či službu dostane.

  • Při nákupu s Amazon Alexa stačí říct: “Alexo, objednej granule pro psa.” Nejenže hlasová asistentka ví, jaké granule svému domácímu mazlíčkovi obvykle kupujete, ale ještě navíc má přístup k účtu s uloženou možností platby, takže celý proces provede za vás. Vyzvednout zboží od dovozce už si ale budete muset sami.
  • Když projíždíte cizím městem, jednoduše zaúkolujete asistenta v telefonu nebo hlasovém zařízení vašeho automobilu: “Google, najdi cestu do akvaparku.” Nebo potřebujete natankovat, tak řeknete: “Siri, vyhledej nejbližší čerpací stanici.”

Promýšlení záměru

Uživatel něco potřebuje, ale ještě není přesně rozhodnutý.

  • Dostanete během jízdy hlad a nevíte, kde se tady vaří: “Najdi restaurace v okolí.”
  • Náhle si vzpomenete, že k vaření budete potřebovat máslo, ale doma žádné nemáte: “Přidej do nákupního seznamu máslo.”
  • Starý mixér dosloužil a chcete nějaký modernější: “Kde prodávají kuchyňské roboty s odšťavňovačem?”

Jak na to a podobné dotazy

Uživatel touží po odpovědi na svoji otázku nebo po radě, jak vyřešit určitý problém.

  • Během přípravy oběda si nejste jistí, jak postupovat dál: “Vyhledej recept na tradiční svíčkovou.”
  • Chcete na zeď  pověsit těžký obraz: “Jak mám vrtat do panelu?”

Informace

Uživatel chce konkrétní, momentálně potřebnou informaci.

  • “Kdo vynalezl kontaktní čočky?”

Přístupnost

Pomocí hlasových zařízení nebo čteček obrazovky nakupují, orientují se a hledají informace také uživatelé postižení problémy se zrakem, případně jiným omezením.

Každodenní hledání a nákupy

Hlasovým asistentem je dnes v podstatě každé mobilní zařízení a vyhledávání pomocí hlasu se stalo běžným  nástrojem uživatelů k uspokojení jejich potřeb.

Zamyslete se, kde, proč a jak lidé lidé používají svůj hlas, a přizpůsobte tomu mobilní SEO.

Hlasová optimalizace sice nedisponuje tolika příležitostmi jako v případě klasického vyhledávání, ovšem její kvalitní provedení může znatelně zlepšit vaše prodeje i viditelnost.

Zařízení pro hlasové vyhledávání

Na technologii strojového rozpoznání hlasu pracují odborníci už dlouhou dobu, nicméně prvním opravdovým hlasovým asistentem byla Siri v telefonech iPhone.

Mezi současné hlavní hlasové asistenty patří:

  • Google Assistant
  • Apple Siri
  • Microsoft Cortana
  • Amazon Alexa

Hlasové vyhledávání funguje v mnoha různých přístrojích. Asistenti mívají přístup k celé internetové síti, nebo se specializují jen na některou z oblastí vyhledávání, jako třeba Google Maps.

Vlastníte-li čerstvě vyrobený automobil, máte v něm pravděpodobně hlasovou technologii propojenou s telefonem. Hlasem můžete komunikovat i prostřednictvím nové televize a dalších moderních produktů.

Zařízení připojitelná k funkcím hlasového vyhledávání:

  • Mobilní telefony
  • Tablety
  • Notebooky
  • PC, herní konzole
  • Auta
  • Televizory
  • Spotřebiče (chladničky)
  • Hlasová zařízení (Echo)

Není nutné řešit optimalizaci pro všechny tyto možnosti. Dělat SEO pro ledničku, která poslouchá příkazy majitele v domě, nemá příliš smysl.

Proč optimalizovat pro hlas?

Hlasové vyhledávání na vázané na konkrétní záměry a situace by mělo být jednou ze zásadních součástí SEO. Těmto záměrům a případům použití pak přizpůsobíte strategii cílení na uživatele.

Použití pro všechny

Zajistěte bezproblémový přístup k vašemu obsahu pro zrakově postižené a jinak zdravotně omezené osoby.

Využijte čtečky obrazovky a další usnadňující funkce, aby mohli všichni uživatelé interagovat hlasem s online obsahem na vašem webu.

Podpora a pomoc

Spousta lidí vyhledává pomocí hlasu a provádí hlasové interakce ve chvílích, kdy jsou zaneprázdnění a nemohou používat své ruce.

Typickým příkladem je příprava jídla nebo řízení auta.

Bezprostřední záměr

Uživatelé v mnoha případech hledají hlasem, protože jsou pohodlní a nechce se jim zdržovat klasickým vyhledáváním, nebo když potřebují něco najít opravdu rychle.

Příklady takového chování mohou být:

  • Použití hlasového zařízení k zadání objednávky z Amazonu.
  • Použití hlasového zařízení k vyhledání místní firmy během pobytu ve městě.

Jak optimalizaci pro hlas správně provést?

Máte-li kvalitně provedené SEO pro váš web a obsah, udržujete všechny informace aktuální a náležitě cílíte, zároveň tím také optimalizujete pro hlasové vyhledávání, protože vyspělé technologie dokážou číst web a s údaji dál pracovat.

Budete-li k cílení prostřednictvím hlasového vyhledávání přistupovat z pohledu konkrétních záměrů a případů používání, může vám to přinést jen samé výhody.

Pokud dosáhnete dobrých výsledků v hlasovém vyhledávání, je to znamení, že vaše SEO správně funguje i jako celek. Hlasoví asistenti využívají spoustu informací z různých externích zdrojů.

Když se vaše značka zobrazuje ve vyhledávačích (SERP) na čelních pozicích, s větší pravděpodobností ji uživatel hlasového vyhledávání také uslyší jako odpověď na svůj dotaz.

Některým aspektům hlasového vyhledávání jako je lokální hledání, nakupování na Amazonu nebo konverzační styl věnujte více pozornosti a buďte podrobnější.

SEO pro místní dotazy

Dotazování v místě a lokalitě s hlasovým vyhledáváním úzce souvisí. Většinou jej používají návštěvníci při průjezdu nebo pobytu, a pak také místní, než odejdou z domu do restaurace, na nákup a podobně.

Přistoupíte-li včas k optimalizaci pro místní dotazy, získáte výhodnou pozici před hlavní konkurencí a začnete se objevovat ve výsledcích lokálního vyhledávání.

Zprovozněte si nebo aktualizujte firemní profil Google, využijte Map Pack a vytvořte stránky vztahující se k místu a regionu vašeho působení. Díky tomu můžete být v mnoha situacích první, koho hlasové vyhledávání najde, a vyskytovat se poblíž uživatelů toužících po uspokojení momentálních potřeb.

Podívejte se, jestli je váš zápis ve firemním profilu Google kompletní. Zkontrolujte kontaktní údaje, možnosti platby atd.

  • Přejděte do svého firemního profilu.
  • Jdete na Upravit profil.
  • Prověřte, zda jsou všechny důležité části správně vyplněné.

Přidejte do profilu nabízené služby a produkty, aby vás našli i uživatelé s konkrétním požadavkem.

  • Zvolte Upravit služby nebo Upravit produkty podle předmětu vaší činnosti.
  • Doplňte údaje o všem, co můžete potenciálním zákazníkům nabídnout.
  • Porovnejte informace s analýzou klíčových slov a upravte je podle toho, co uživatelé hledají a chtějí.

SEO pro nákupy na Amazonu a Google

Zákazníci Amazonu mají svůj účet propojený se systémem Alexa, díky čemuž mohou pohodlně nakupovat pomocí hlasu a využívat i další funkce.

Přestože Alexa často ignoruje výsledky z Google a uživatelům nabízí pouze to, co je dobré pro Amazon, vyplatí se investovat do SEO i na této úrovni. Amazon totiž funguje také jako vyhledávač a díky správnému nastavení služeb či produktů můžete navýšit prodeje pomocí přímých hlasových nákupů.

K údajům Googlu i jiných vyhledávačů mají při hledání produktů přístup také další hlasoví asistenti.

Optimalizace strukturovaných dat a úryvků

Pokročilé funkce SERP využívající AI umísťují do horních částí stránky s výsledky vyhledávání takzvané vybrané úryvky, neboli stručné odpovědi na konkrétní psané i mluvené dotazy.

Pro jejich zobrazování je nutné správné nastavení schema obsahu se strukturovanými daty, aby vyhledávače našli to, co mají najít, a hlasoví asistenti vyslovovali relevantní souvislé výsledky. Strukturovaná data jsou obzvlášť důležitá pro hlasové dotazy vyslovované bez zapnuté obrazovky.

Vybrané úryvky pak mají svůj význam především na menších displejích mobilních telefonů, kde není tolik místa ke zobrazení dalších výsledků vyhledávání. Schema jako takové patří k jedněm ze základních aspektů celkové SEO strategie.

Cílová klíčová slova jako odpovědi na dotazy

Tradiční SEO cílí především na krátká klíčová slova a fráze, jenže při hlasovém vyhledávání se uživatelé vyjadřují zcela odlišně, než když píší.

Do optimalizace pro hlas je proto nutné zahrnout také relevantní odpovědi na časté dotazy související s účelem vašeho webu.

Při správě klíčových slov hlasového vyhledávání berte v potaz tři důležité faktory:

  • Tazatelé mají na rozdíl od psaní sklony k používání delších frází.
  • Velká část vyhledávajících řeší prostřednictvím hlasu online nákupy, případně vytváření svých nákupních seznamů.
  • Dotazy z hlasového vyhledávání se většinou týkají uspokojení momentálních nebo krátkodobých potřeb. Hlasoví asistenti dostávají příkazy jako: Najdi nejbližší kavárnu, zjisti cestu k muzeu, vyhledej recept na … a podobné.

Proto je důležité podchytit ve vyhledávání pro hlas víceslovné fráze i klíčová slova s vysokým záměrem na produkt či službu a vytvořit na stránkách obsah odpovídající těmto typům dotazů. Tím usnadníte potenciálním zákazníkům jejich rozhodování a uvažování během procesu.

Přirozená slovní spojení

Díky umělé inteligenci došlo k významnému posunu toho, jak vyhledávače chápou a zpracovávají přirozeně dlouhé fráze a dotazy v konverzační podobě. Tyto typy dotazů většinou pochází z hlasového vyhledávání, ovšem jejich zachycení je nezbytné také pro celkový úspěch.

Hlasové vyhledávání už není samostatnou záležitostí vyžadující vlastní optimalizaci. S tím, jak se nástroje AI naučily odpovídat na složité dotazy, stává se přínosnou a nedílnou součástí celé mohutné SEO strategie.

Začleňte do tvorby obsahu nejčastější dotazy svého publika a snadno přístupné odpovědi na jeho běžné otázky.

K určení pravděpodobných otázek uživatelů využijte funkci Googlu Lidé se také ptají i vlastní analýzy klíčových slov. Vzešlá slovní spojení následně aplikujte do obsahové strategie.

Pochopte princip hlasového vyhledávání

Pokročilé vyhledávací algoritmy dokážou přesně pochopit složité dotazy podané přirozeným jazykem a vracet na ně relevantní odpovědi.

Zacilte hlasové SEO na uživatele, kteří spěchají, jsou rozhodnutí jednat nebo prostřednictvím hlasu potřebují přístup k internetu. Usnadněte těmto uživatelům orientaci na vašem webu a pracujte na získání čelních pozic v úryvcích a místním vyhledávání.

Když porozumíte možnostem zpracování přirozeného jazyka pomocí soudobých technologií umělé inteligence, pomůže vám to uspět ve světě moderního SEO.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp