Co je WooCommerce, a jak jej využít pro lepší fungování e-shopu

Co je WooCommerce, a jak jej využít pro lepší fungování e-shopu
Poznejte široké možnosti a výhody pluginu WooCommerce, díky kterému můžete zlepšit výsledky vašeho e-shopu běžícího na oblíbené platformě WordPress.

Provozujete internetový obchod vytvořený pomocí celosvětově nejpoužívanější platformy na tvorbu webových stránek WordPress? Pak se vám bude hodit instalace pluginu WooCommerce, s jehož pomocí dosáhnete na kvalitnější výkon SEO a tím pádem i na vyšší zisky. Přečtěte si, co všechno dokáže, a jak jej používat pro podporu prodeje.

Proč se o WooCommerce zajímat?

Každá z platforem elektronického obchodu má svoje výhody a nevýhody z pohledu funkčnosti, správy obsahu nebo celkového propojení s firmou. Obrovskou výhodou WooCommerce je, že jde o rozšíření pro WordPress, díky čemuž má největší podíl na trhu v celosvětovém měřítku.

Tento plugin je flexibilní a disponuje mnoha užitečnými dovednostmi pro vytvoření úspěšné SEO strategie k dosažení vašich obchodních cílů. Při jeho správném nastavení, optimalizaci WordPressu a sladění s koncepcí SEO vám přinese téměř neomezené možnosti pro růst obchodu v online prostředí.

V čem je jedinečný?

Jak už bylo řečeno, jednou z největších předností WooCommerce je jeho propojení s WordPressem. Mezi hlavní výhody pro SEO patří:

  • Analýzy: Disponuje rozsáhlými analýzami a snadno jej sloučíte s Google Analytics, díky čemuž dostanete užitečnou kombinaci údajů o návštěvnosti webu.
  • Obsah: Funkce elektronického obchodu WooCommerce lze jednoduše kombinovat se správou obsahu WordPress.
  • Organizace: Umožňuje pohodlně spravovat a organizovat značky, produktové kategorie i atributy.

Osvědčené postupy

Většina procesů WooCommerce a WordPress je v souladu s tradičními metodami SEO pro elektronický obchod.

Do těch patří správa on-page, off-page a technických náležitostí SEO v rámci jednotlivých taktik i celkové obchodní strategie.

Pojďme začít

Před samotnou optimalizací WooCommerce se ujistěte, že jste na ni připraveni. Zapracujte na rozvoji akčního plánu a ujasněte si své cíle.

S tím souvisí také důkladná znalost momentálního výkonu a analýza klíčových slov či témat, na která se hodláte zaměřit.

Do sběru dat zapojte GA4

Jako základní zdroj analytických dat pro Wordpress je výhodné využít Google Analytics 4 (GA4). Do této služby pak můžete pomocí správce značek GTM4WP začlenit data e-shopu z WooCommerce.

Současně však nepřestávejte s měřením těch údajů, která potřebujete získat z vašeho webu pro SEO a vyhodnocování širších marketingových cílů.

Ještě než s hloubkovou optimalizací začnete, srovnejte si priority dat, abyste je následně mohli relevantně měřit.

Zdokonalte transakční e-maily

Takzvané transakční e-maily jsou vedle měření různých dat další nezbytností pro úspěšný provoz e-shopu. S WooCommerce a platformou WordPress můžete propojit hned několik služeb na správu a rozesílání e-mailů.

Vyzkoušejte třeba Mailchimp, oblíbený díky jednoduchému ovládání a mnoha užitečným funkcím. Kromě řady jiných věcí umí automaticky posílat zákazníkům potvrzení objednávky, poděkování po nákupu a další zprávy.

Pomocí Mailchimpu zajistíte také rozesílku emailů v rámci kampaní reagujících na cesty a chování zákazníka. Může se jednat o opuštění košíku bez nákupu, zaslání slevového kuponu na další objednávku a podobné akce.

Díky automatickému posílání transakčních e-mailů jste zase o kus blíže tomu, aby se vám vaše investice do SEO vrátila co nejvyšší. Když ještě pořádně zapracujete na jejich znění a podobě, vrátí se vám snaha ve vyšší návštěvnosti webu a větších nákupech.

Analyzujte klíčová slova

Chcete-li provozovat e-shop se ziskem, musíte znát slova, fráze a témata, která uživatelé na internetu hledají. V této souvislosti je nutné také vědět, zda ti, co jednotlivá klíčová slova vyhledávají, jsou relevantním publikem, které chcete oslovit, a můžete je považovat za potenciální zákazníky.

Na průzkum klíčových slov třetích stran a selekci vašeho zájmového publika lze použít celou řadu kvalitních nástrojů, jako jsou Ahrefs, Semrush nebo Moz.

Ty jsou sice placené, ale s jejich pomocí důkladně prozkoumáte okruhy témat související s obsahem webu, produkty či službami a kategoriemi. Díky hloubkové analýze klíčových slov a frází si také lépe poradíte s vytyčením cílů pro vaše SEO.

Vytvořte seznamy klíčových slov, přizpůsobte jim obsah a použijte je jako kontext při předepsaných postupech v rámci optimalizace.

Nepodceňujte technické SEO

Stejně jako na obsahu, designu a uživatelské přívětivosti webových stránek záleží také na tom, aby perfektně fungovaly technicky. Web se musí načítat rychle, musí být snadno indexovatelný a jeho provoz nesmí nic brzdit.

Existuje hned několik technických záležitostí, které se nevyplatí ignorovat. Naopak jejich správné nastavení, průběžná kontrola a případné úpravy mohou být jedním z rozhodujících faktorů pro váš úspěch a náskok před konkurencí.

Indexace

Pro každý e-shop je naprosto nezbytné, aby vyhledávací roboti ve více než spletité džungli internetu našli jeho obsah. Ten se na síť dostane prostřednictvím indexování stránek, díky kterému jsou pro vyhledávače relevantní.

Na začátku ověřte ve službách Google Search Console, Bing Webmaster Tools a dalších nástrojích třetích stran, že všechny náležitosti jsou správně nastavené tak, jak mají být. Připravte prázdné soubory XML Sitemap a robots.txt a prostřednictvím pluginu Yoast (nebo jiného obdobného) upravte jejich nastavení.

Díky pokročilým možnostem Yoast můžete zadávat i odstraňovat položky bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do kódu nebo zdlouhavé ruční úpravy souborů. Nastavení provedete podle svého uvážení a poté jej odešlete ke kontrole a ověření nástroji webmasterů.

Uživatelská zkušenost

Vzhledem k tomu, že Google prostřednictvím různých signálů posuzuje i takzvaný Dojem ze stránky, zajistěte, aby váš web byl plně funkční a použitelný. Jedná se zejména o rychlost načítání, kvalitu obrazu a další faktory.

Vyhledávač při hodnocení používá metriky Core Web Vitals, z nichž nejdůležitější jsou:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Kompletní načtení stránky,
  • Cumulativ Layout Shift (CLS): Změny rozvržení a přesuny prvků na webu,
  • Interaction to Next Paint (INP): Rychlost reakce stránky na kliknutí.

Seznamte se s těmito metrikami a věnujte základním funkcím webu dostatečnou pozornost.

Pomohou vám doplňkové moduly jako WP Rocket nebo Imagify, které umí optimalizovat obrázky nebo ukládat soubory do mezipaměti pro zrychlení načítání stránek a zlepšení celkového výkonu webu.

Všeobecná přístupnost

Váš obsah by měl být snadno přístupný všem uživatelům, včetně těch zrakově postižených.

Dosáhnete toho pomocí kódování podle obvyklých standardů ADA společně se zahrnutím atributů alt a dalších prvků. Na kontrolu můžete aplikovat třeba nástroj PowerMapper.com, který vám poskytne důležité informace potřebné k úpravě stránek tak, aby splňovaly předepsané standardy.

Strukturovaná data

Naučte se používat označení schématu pro další podněty, kategorizaci a katalogizaci obsahu. Pomocí charakteristických atributů produktů můžete získat spoustu užitečných informací k dalšímu rozvoji webu a vylepšení SEO.

Zde vám opět bude nápomocný plugin Yoast, díky kterému jednoduše přidáte označení schématu na stránky vašeho webu. Budujete-li nový projekt, raději si o Schema, jeho funkcích a strukturovaných datech nejdříve něco přečtěte.

Kanonické URL adresy

Součástí mnoha e-shopů nabízejících spoustu podobných produktů jsou stránky s duplicitním obsahem. Vaším úkolem je z mnoha samostatných URL adres generovaných WordPressem a WooCommerce vybrat tu nejdůležitější a označit ji jako kanonickou. Tu pak bude vyhledávač indexovat, zobrazovat ve výsledcích a seskupovat na ni hodnotu odkazu.

Pro práci na kanonizaci se vám bude opět hodit Yoast a pokud máte přesouvané stránky, produkty s ukončeným prodejem nebo potřebujete některou ze stránek přesměrovat na jinou, pomozte si také pluginem Redirection.

Udržte si přehled v tom, jak pracujete s kanonickými značkami i přesměrováním, a provádějte pravidelnou kontrolu pomocí testovacích nástrojů jako Screaming Frog.

Vaším záměrem je minimalizovat možnost konfliktů mezi pluginy, které mohou vyhledávačům dávat špatné signály nebo zbytečně obtěžovat uživatele (přesměrování na stránku 404, smyčky atd.).

Drobečky na stránkách

Takzvaná drobečková navigace složená z navazujících odkazů na vnitřních stránkách ukazuje návštěvníkům webu (i vyhledávacím robotům), ve kterých místech webu se nachází. Díky ní každý vidí, jak hluboko je ponořený do některé z kategorií webu, a jedním kliknutím se může vrátit zpátky do požadované sekce.

Drobečková navigace bývá obvykle už zakódovaná do motivu webu WordPress jako jeden z výchozích prvků a pomocí pluginů pak můžete přidávat značky pro schémata WooCommerce.

Vypilujte on-page SEO

Stejně jako technické náležitosti hodnotí vyhledávače na vašem webu WooCommerce také mnoho faktorů optimalizace jednotlivých stránek.

URL

Abyste naservírovali vyhledávacím robotům vaše stránky v co nejlepší podobě a přiměli je k indexaci a hodnocení, zapracujte do URL adres důležitá klíčová slova (KW) s odpovídajícím kontextem ke každé stránce.

WordPress poskytuje přirozené konvence a nástroje pro pojmenování stránek vkládající smysluplná klíčová slova do řetězců URL. Díky jejich použití se vyhnete nadbytečnému zařazování několika různých KW do přehnaně dlouhých adres.

Metadata

Součástí kvalitní SEO strategie je vždy také optimalizace takzvaných metadat neboli tagů. To znamená, že každá stránka musí mít vlastní jedinečný titulek, popis a nadpisy.

Nabízíte-li velké množství produktů, může být práce na metadatech poněkud úmorná, proto je lepší najít způsob, jak automaticky generovat tagy na základě dat ze stránek. Originální titulky a popisy vám pomůže vytvořit Yoast.

Nejprve však zkontrolujte nastavení výchozích hodnot a upravte je tak, aby nástroj při tvorbě metadat využíval všechny dostupné dynamické prvky a relevantní klíčová slova vhodná k použití.

Postupně si tak vytvoříte vzorce pro tvorbu jedinečných metatagů pro každou stránku bez nutnosti vypisovat je ručně a eliminujete možnost, že by některé z nich mohly být totožné.

Tagy obrázků

Také obrázky na webu mají své atributy, jejichž součástí jsou odpovídající klíčová slova popisující zobrazený předmět či situaci. Jedná se zejména o fotografie zboží, obrázky v kategoriích produktů, ale i všechen další vizuální obsah na stránkách.

Správné označení obrázků jedinečnými tagy je důležité z pohledu přístupnosti (splnění předepsaných standardů) i z pohledu vyhledávačů, které tak lépe rozumí jejich kontextu.

Ve WordPressu lze spravovat vizuální prvky v sekci Centrum médií, přes kartu médií a případně také přímo na stránce, kde kliknete na obrázek a můžete měnit jeho vlastnosti.

Recenze zákazníků

Originální obsah pocházející od samotných uživatelů doplní obsahový kontext na produktových stránkách. Výhodou je, že do recenzí můžete přidat další potenciální prvky schématu.

Pro pohodlnou administrativu a zveřejňování recenzí se osvědčil plugin Stamped.io, který kromě jiných věcí umí také rozesílat žádosti o recenze produktů po nákupu.

Prověřte také off-page SEO

Přestože off-page faktory poukazující na technickou i obsahovou strategii nemají tak velký vliv na hodnocení e-shopu fungujícího pomocí WooCommerce, zařaďte je do svého plánu SEO také.

Odkazy

Zajistěte, aby na zboží, kategorie a obsah ve vašem e-shopu vedly pouze vysoce kvalitní odkazy, přímo související s tím, co nabízíte.

Vybírejte pro odkazy odpovídající umístění u vašich obchodních partnerů, u výrobců či firem napojených na vaši činnost nebo na specializovaných webech a blozích.

Sociální sítě

O tom, jestli sociální sítě přímo ovlivňují hodnocení webu, můžeme jen diskutovat. Jenže nevyužít jejich nezměrný potenciál znamená připravit se zároveň o ohromné příležitosti ke zviditelní.

Proto bez ohledu na různé názory odkazujte na web z příspěvků na sociálních sítích a získávejte další zmínky a odkazy.

Další možnosti

Vyhledávejte aktivně nejrůznější šance pro umístění odkazu nebo pro zmínku o vaší značce kdekoliv v online prostoru.

Využijte PR strategie, influencery a všechny použitelné možnosti, jak dostat značku k co nejširšímu relevantnímu publiku.

Opět ale neberte všechno, co se vám naskytne, a k umisťování odkazů si vybírejte pouze vysoce hodnotný obsah související s vaším oborem.

Přehled pluginů pro WooCommerce SEO

Pomocí pluginů WordPress pro správu e-shopu běžícího na WooCommerce si výrazně ulehčíte práci na SEO a vyladíte výkon obchodu. Mnohé z nich instalujete bezplatně.

Souhrn pluginů zmíněných v článku:

  • Yoast: tvorba Sitemap a robots.txt, úprava metadat, přidání schéma, kanonizace, drobečková navigace a další,
  • Imagify: úprava obrázků pro optimalizaci rychlosti načítání,
  • WP Rocket: ukládání do mezipaměti,
  • Redirection: správa přesměrování 301,
  • Stamped.io: správa uživatelských recenzí,
  • GTM4WP: implementace rozšířených metrik Google Analytics.

Máte-li už nějaké zkušenosti s WordPressem a umíte s ním pracovat, zvládnete jejich nastavení sami bez asistence vývojáře.

Uzavření

Jak jste se dozvěděli, spoustu znamenitých funkcí WordPressu využijete i ve WooCommerce. A v širším pojetí uplatníte i mnoho dalších, obecně známých a prověřených SEO taktik.

Existují samozřejmě i jiné platformy na tvorbu e-shopů, nicméně pro WooCommece hovoří vysoká efektivita související s uživatelsky přívětivým ovládáním WordPressu a jeho prvky.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp