Organické a placené vyhledávání a sociální média

digitální marketing
Objevte hlavní rozdíly mezi organickým a placeným vyhledáváním a podívejte se na nové strategie sociálních sítí pro místní firmy.

Pochopení organických a placených strategií

Každý majitel místní firmy čelí velkému online marketingovému tlaku. Jak ze všech nabídek a možností určit ten nejlepší a nejúčinnější? K dispozici je nespočet možností. Pro začátek je důležité zaměřit se na organickou a placenou strategii pro vyhledávání a na sociální média. 

V tomto blogu se podíváme na možnosti, zvážíme všechny klady a zápory jednotlivých strategií a podíváme se na užitečné informace, které vám mohou pomoci při rozhodování, kam investovat váš čas a finanční prostředky. 

Začněme definováním základního rozdílu mezi organickou a placenou strategií:

Organická strategie –zaměřuje se na budování dlouhodobého povědomí o vaší značce, důvěry a autority prostřednictvím vytváření vysoce kvalitního a optimalizovaného obsahu a samozřejmě zapojení vašich potenciálních zákazníků. Tato strategie vyžaduje neustálou práci, která se zaměřuje na budování obsahu a na komunikaci s vašimi zákazníky (na webu, sociálních sítích, diskuzních fórech aj.). Je náročná na čas a úsilí. 

Placená strategie – zahrnuje finanční investice reklamních kampaní s cílem dosáhnout okamžité viditelnosti a rychlé oslovení širokého publika. Tato strategie se musí dobře propočítat finančně vůči objemu získaných potenciálních zákazníků a jejich kvality (jen těžko vám přinesou oslovení zákazníci peníze, pokud se o vaše nabízené služby/zboží nezajímají).

Každá z těchto metod je jinak náročná na čas, zdroje a náklady. 

Nyní si projdeme osvědčené postupy a podíváme se na jejich klady a zápory. 

Marketing ve vyhledávačích (SEM)

Marketing ve vyhledávačích je často přirovnáván k placeným strategiím, ale ve skutečnosti by měl být považován za zastřešující plán pro organické vyhledávání (lokální nebo chcete-li místní SEO) a pro placené vyhledávání (PPC kampaně).

Organické místní SEO

Cílem lokálního SEO je, aby se vaše firma objevila na prvním místě v místním mapovém vyhledávání nebo ve výsledcích organického vyhledávání, když si zákazníci zadají do vyhledávače produkty či služby, na které vy se specializujete. Místní SEO se hodně podobá tomu tradičnímu, ale vyžaduje prověření několika dalších kroků. 

Nejlepší postupy

  • Průzkum klíčových slov: najděte klíčová slova související s vaším oborem podnikání, lokalitou, kde působíte a vaší konkurencí. To jsou tři základní parametry, které budou vaši potenciální zákazníci hledat. 
  • Optimalizace webových stránek/na stránce: vytvořte webové stránky, které budou optimalizované na vybraná klíčová slova, responzivní pro mobilní zařízení a lokálně zaměřené. Optimalizujte všechny nadpisy, podnadpisy, meta popisy, názvy obrázků, interní a externí odkazy a samozřejmě nezapomeňte pravidelně upravovat obsah webu pomocí relevantních klíčových slov. 
  • Místní zápisy: vytvořte si aktivní firemní profil na Googlu a zajistěte, aby byl váš NAP (jméno, název firmy, adresa, telefonní číslo) stejné ve všech online adresářích. 
  • Recenze: autentické a pozitivní zákaznické recenze, především pak ty na GBP, na které je rychle odpovězeno, jsou vynikající pro místní vyhledávání. Pokud vaši noví zákazníci uvidí spokojené recenze vašich stávajících zákazníků, raději se obrátí na vás než na konkurenci.
  • Zpětné odkazy: identifikujte relevantní a oborově podobné zdroje a získejte kvalitní zpětné odkazy pro posílení vaší autority. 
  • Obsahový marketing: nezapomeňte pravidelně přispívat kvalitními články do svého blogu.

Výhody

  • Důvěryhodnost: výsledky organického vyhledávání jsou uživateli obecně vnímány jako nejdůvěryhodnější. 
  • Dlouhodobé výhody: správně optimalizovaný web může v průběhu času dobře přitahovat organickou návštěvnost. 

Nevýhody

  • Zpožděné výsledky: k vytvoření důvěry a autority vede dlouhá cesta. Může trvat i několik měsíců, než uvidíte první výsledky vaší SEO aktivity. 
  • Algoritmus a závislost na AI: algoritmy vyhledávačů a nyní LLM, které poskytují výsledky generované AI, se neustále vyvíjejí, což vyžaduje neustálou optimalizaci.
  • Konkurenceschopnost: být viditelný na oblíbená klíčová slova může být celkem náročné, především pro místní firmy ve velkých městech. 

Pokud jste firma, která to se svým podnikáním ve svém městě myslí opravdu vážně, je třeba, abyste se zabývali místním SEO do hloubky. Jedině tak vás vaši zákazníci najdou prostřednictvím organického vyhledávání. 

Místní placené vyhledávání (PPC)

Placené vyhledávání zahrnuje distribuci poutavých textových, obrázkových a video reklam v reklamních sítích Google propojených se samostatnými či nově vytvořenými webovými vstupními stránkami, které jsou pro tyto účely zaměřené primárně na konverze. 

V této oblasti má každá firma možnost zakoupit si reklamní místní služby Google, které vyžadují, aby kvalifikované firmy prošly procesem ověření. 

Nejlepší postupy

  • Nabízení klíčových slov: vyberte relevantní klíčová slova s ​​relativně vysokým objemem vyhledávání a nízkou konkurencí.
  • Optimalizace textu reklamy: napište působivý text reklamy zdůrazňující vaše hodnoty.
  • Optimalizace vstupní stránky: vytvořte vstupní stránku v souladu s textem reklamy, použijte v ní relevantní klíčová slova a podpořte konverzi.
  • Remarketing: zacilte na uživatele, kteří už v minulosti váš web navštívili, a připomeňte jim pomocí reklam přizpůsobených produktům nebo službám, se kterými mohou interagovat.

Výhody

  • Okamžitá viditelnost: reklamy spojené s vyhledáváním klíčových slov se okamžitě zobrazí v horní části výsledků vyhledávání.
  • Cílený zásah: reklamy lze přesně zacílit na konkrétní demografické údaje a lokality.
  • Snadno měřitelné výsledky: sledujte zobrazení, kliknutí a konverze, analyzujte výkon kampaně a podle toho upravte výdaje na reklamu.

Nevýhody

  • Velké finanční náklady: PPC je finančně nákladná. Především na klíčová slova, která jsou často používaná. 
  • Množství nad kvalitou: sice zaznamenáte velký provoz, ale množství konverzí bude mnohem nižší, než jste původně doufali. 
  • Podvodné kliknutí: velké množství kliknutí pochází od robotů nebo od konkurence, čímž se utratí značná část z vašeho rozpočtu. 
  • Dočasné výsledky: ve chvíli, kdy přestanete platit za reklamu, organická návštěvnost zmizí. 

Marketing na sociálních sítích (SMM)

Sociální média jsou všudypřítomná. Jenže mnoho místních firem stále není přesvědčeno, jak a zda sociální sítě vůbec zahrnout do svého marketingového koktejlu. Odpověď přitom rychle najdete v povaze vašeho podnikání a chování a preferencích vašich zákazníků. 

Co z toho plyne? Pokud můžete vytvořit obsah, který se hodí pro sociální sítě, jako je Facebook, Instagram nebo TikTok, vytvořte ho. 

Každá místní firma může těžit ze strategie sociálních sítí. A jde o nejefektivnější způsob, jak se dostat v místě vašeho působení do povědomí vašich potenciálních zákazníků. 

Organická sociální média

Organické sociální sítě se týkají zveřejňování obrázků, videa, textu a odkazů na jakýkoliv kanál sociálních médií. Aby bylo možné tento obsah zviditelnit a zapojit se do něj, je třeba vybudovat sociální sledovanost. 

Nejlepší postupy

  • Vizuálně poutavý obsah: pro upoutání pozornosti vašich zákazníků použijte pouze vysoce kvalitní obrázky a videa. 
  • Kalendář obsahu: plánujte zveřejnění svých příspěvků na sociálních sítích s předstihem.
  • Hashtagy: použijte relevantní hashtagy bohaté na klíčová slova, abyste oslovili širší publikum. 
  • Výzvy k akci: komunikujte se svými diváky a vyzývejte je k tomu, aby klikli, navštívili, zakoupili. 
  • Budování publika: sledujte, lajkujte a sdílejte obsah od jiných relevantních místních firem a tvůrců obsahu.
  • Zapojení komunity: Na všechny komentáře, zprávy a připomínky reagujte rychle.

Výhody

  • Nákladově efektivní: sociální sítě jsou nejlevnější (většinou jsou zdarma) strategií pro komunikaci s vašimi stávajícími i budoucími zákazníky. 
  • Budování značky: podporujte vztahy se zákazníky, budujte komunitu a předveďte svou značku.
  • Zapojení zákazníků: komunikujte se zákazníky, odpovídejte na jejich otázky a řešte jejich potíže.

Nevýhody

  • Omezený dosah: sice si vytvoříte sledovanost, ale to vyžaduje čas. Navíc mají sociální sítě jen omezený dosah. Proto je obtížnější oslovit širší publikum. 
  • Závislost na sociálních sítích: algoritmy sociálních sítí řídí upřednostňování a zobrazování obsahu v uživatelských kanálech a také omezují potenciální dosah.
  • Časově náročné: vytvoření poutavého obsahu a správa účtů na sociálních sítích vyžaduje čas.

Placené sociální sítě

Placené sociální sítě fungují na podobném principu jako placené vyhledávání. Nabízí možnost textových, grafických reklam a videoreklam, které jsou distribuovány napříč sociálními sítěmi v místech, kde očekáváte, že najdete své relevantní publikum. 

Nejlepší postupy

  • Cílení na publikum: vytvářejte vlastní hyper-místní publikum na základě demografických údajů, zájmů a chování lidí na sociálních sítích.
  • Formát reklamy: vyberte správný formát reklamy pro cíle své kampaně.
  • Text reklamy: napište působivý text reklamy zdůrazňující vaše nabízené produkty/služby.
  • Optimalizace vstupní stránky: vytvořte si vstupní stránku v souladu s textem reklamy, abyste co nejvíce podpořili požadovanou konverzi. 

Výhody

  • Cílený dosah: oslovíte relevantní zákazníky pomocí specifického demografického umístění, zájmů a chování. 
  • Větší viditelnost: získáte příležitost zvýšit své organické příspěvky, které pak osloví širší publikum. 
  • Měřitelné výsledky: placené reklamy se dobře analyzují. Sledovat můžete zobrazení, kliknutí a konverze. 

Nevýhody

  • Nákladné: stejně jako v případě PPC může být placená reklama na sociálních sítích drahá.
  • Únava z reklam: spotřebitelé mohou být otrávení nebo jednoduše slepí vůči reklamě.
  • Závislost na algoritmu: algoritmy sociálních médií také upřednostňují placený obsah, takže je pro příspěvky obtížné získat trakci.

Místní výzvy

Bez ohledu na zvolenou taktiku existují určité výzvy, které musí místní podnikatelé uznat a řešit.

  • Omezené rozpočty: místní podniky mají často menší marketingové rozpočty, takže je obtížné konkurovat větším společnostem na platformách placeného vyhledávání a sociálních médií. Utrácejte strategicky a zaměřte se na zacílení na správné publikum správným sdělením.
  • Místní konkurence: místní podniky čelí tvrdé konkurenci ze strany jiných podniků ve své oblasti, a to jak online, tak offline. Vystoupit z davu může být náročné, zvláště na nasycených trzích. Hledejte příležitosti k odlišení svého podnikání prostřednictvím jedinečných hodnotových nabídek, výjimečných zákaznických služeb a cílených kampaní.
  • Omezené zdroje: mnoho místních firem má omezený počet zaměstnanců a omezené odborné znalosti digitálního marketingu. Možná prostě nemáte čas nebo znalosti na efektivní správu komplexních kampaní v placeném vyhledávání a sociálních sítích. Zvažte outsourcing digitální marketingové agentury nebo konzultanta. 
  • Držet krok s trendy: Pro místní podniky může být zdrcující držet krok s nejnovějšími trendy a osvědčenými postupy. Partnerství s odborníkem na digitální marketing jim může pomoci udržet si náskok.

Výběr správné strategie pro vaši místní firmu

Nejúčinnější metoda pro vaši místní firmu bude záviset primárně na vašem rozpočtu, cílech a cílové skupině. 

Nejúčinnější přístup pro vaši místní firmu bude záviset na vašich konkrétních cílech, rozpočtu a cílové skupině. 

  • Cíle: Čeho se snažíte dosáhnout? Chcete zvýšit povědomí o značce, zvýšit návštěvnost webu, získat potenciální zákazníky nebo zvýšit prodej?
  • Rozpočet: Kolik jste ochotni zaplatit za marketing? A budete platit pravidelně (měsíčně, čtvrtletně, ročně), nebo v nárazových intervalech (sezóna, svátky, prázdniny)?
  • Cílové publikum: Koho chcete oslovit? Jaká klíčová slova podle vás používají vaši zákazníci při vyhledávání vašich služeb nebo produktů? Jaké platformy sociálních sítí používají?
  • Časový rámec: Jak rychle chcete vidět výsledky pro konkrétní nabídku služby nebo produktu?

Dobře naplánovaná strategie digitálního marketingu často zahrnuje kombinaci jak organické, tak placené taktiky. 

Ze všeho nejdříve se snažte identifikovat klíčová slova nebo témata, která nejvíce sedí na vaše podnikání a mají vysokou úroveň viditelnosti. Zároveň můžete také identifikovat klíčová slova s vysokou hodnotou a nízkou konkurencí, za která chcete utratit peníze prostřednictvím PPC reklamy nebo placených sociálních reklam v případě, že vám přinesou rychlé a smysluplné výsledky. 

Další strategií může být vyzkoušení placeného vyhledávání nebo sociální sítě jako testu, abyste pochopili, která klíčová slova či témata nejvíce odpovídají vašemu podnikání a jak na ně vaši potenciální zákazníci reagují.   

Máte-li rozpočet na komplexní přístup, zvažte kombinaci placeného vyhledávání a placených sociálních sítí.

Proč získal digitální marketing takový význam?

Kromě rostoucí poptávky zákazníků po okamžitém uspokojení je to také síla dat. Veškerý digitální marketing je měřitelný. Dá se tedy s naprostou jistotou vypozorovat, analyzovat a optimalizovat. 

Veškerou interakci s webovými stránkami a příchozí návštěvnost kanálů je možné sledovat prostřednictvím Google Analytics a PPC reklamy. Můžete sledovat veškeré zobrazení, kliknutí a konverze. Čím podrobnější informace získáte, tím lépe. Můžete získat lepší přehled o tom, kam investovat své peníze a jak dále strategicky inzerovat. 

Rozhodnutí jsou na vás

Jak jsme si řekli výše, pouze pravidelným sledováním analýzy zjistíte, které strategie nejvíce vyhovují vašemu oboru podnikání. A na ty je třeba se do budoucna zaměřit. 

Pokud se vám podaří pochopit jednotlivé výhody a nevýhody každého přístupu, můžete vyvinout vyvážený přístup, který vám přinese požadované výsledky!

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp