
Diskutující ve facebookové skupině SEO odborníků nedávno odhalili, jak může nástroj pro testování strukturovaných dat společnosti Google generovat chybné údaje, což znesnadňuje ladění Schema strukturovaných dat především těm, kdo nemají zkušenosti s JSON-LD.
Není to však úplně problém na straně Google, protože tento nástroj je jednoznačně testerem rozšířených výsledků, a ne nástrojem pro správu strukturovaných dat ve Schema.
S tím vám pomůže služba Schema.org, která se stane vaším dalším užitečným nástrojem pro optimalizaci strukturovaných dat. Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete testovací nástroj a Schema.org využívat společně.
Strukturovaná data v pluginu WordPress
První z příspěvků v diskuzi byl o tom, že jeho autor používá pro výstup svých strukturovaných dat plugin WordPress. Tento plugin však vyžaduje prémiové předplatné, aby přidával strukturovaná data LocalBusiness.
Uživatel uvedl, že přidal strukturovaná data AggregateRating a doplnil LocalBusiness jako to, co bylo hodnoceno. Jenže používání AggregateRating takovým způsobem nezapadá do pokynů pro rozšířené výsledky Google a při ladění v testovacím nástroji nastal problém.
K čemu došlo?
Zmíněný člen SEO skupiny nesprávně použil typ strukturovaných dat AggregateRating pro recenze na webu své místní firmy pomocí datového typu LocalBusiness, což odporuje pravidlům Google pro rozšířené výsledky. Tento způsob lze podle pokynů využít pro weby, které hodnotí více jiných společností.
Doporučení Google:
- Strukturovaná data úryvku recenze (Review, AggregateRating). Můžete zadat hodnocení pro následující funkce: Místní firma (pouze pro weby, které zachycují recenze jiných místních firem; viz pokyny pro samoobslužné recenze).
Když chtěl uživatel prověřit svá strukturovaná data v testovacím nástroji rozšířených výsledků / úryvků, ve výstupu bylo nesprávně uvedeno, že jde o strukturovaná data LocalBusiness, ale přitom se jednalo o AggregateRating of a LocalBusiness.
Nástroj správně identifikoval strukturovaná data jako úryvky recenzí, což je dobré pro kontext testování rozšířených výsledků. Když použijete Schema.org Rich Results Validator, dostanete přesnější výsledky, protože dokáže rozpoznat skutečná strukturovaná data AggregateRating.
Chyba nástroje rozšířených výsledků Google
Daná osoba měla používat strukturovaná data LocalBusiness, ale kód na stránce byl pro AggregateRating. Takže Google má pravdu v tom, že ve strukturovaných datech je datový typ LocalBusiness, ale ten je pořád v kontextu AggregateRating.
Tuto situaci můžete nazvat nesouladem nebo zavádějící, každopádně uživatel byl zmatený, protože mu nástroj pro rozšířené výsledky říkal, že má data LocalBusiness, což ale nebyla pravda.
Snímek obrazovky s nesprávným testem rozšířených výsledků Google:
Podivné na tom je, že nástroj Google umožňuje zobrazovat strukturovaná data v HTML a přesně ukazuje, že web používal AggregateRating, nikoli strukturovaná data LocalBusiness.
Snímek obrazovky s detekcí ”nesprávných” strukturovaných dat:
Nástroj objevil strukturovaná data LocalBusiness, ale ty jsou ve skutečnosti součástí strukturovaných dat AggregateRating, která nejsou přesně detekována. Google je pak zobrazuje jako úryvky recenzí.
To, co nástroj zobrazuje, souvisí s rozšířenými výsledky, ale štítek na nástroji matoucím způsobem říká, že jde o zobrazení zjištěných strukturovaných dat.
Validátor strukturovaných dat Schema.org
Přesnější než Google je v tomto případě nástroj pro ověřování strukturovaných dat Schema.org.
Strukturovaná data, která zjistil oficiální nástroj Schema.org:
Proč testovací nástroj Google selhal?
Web používal strukturovaná data AggregateRating pro recenze místní firmy. Nástroj Rich Results Test od Google omylem identifikoval strukturovaná data LocalBusiness a přehlédl, že skript se skutečně týkal AggregateRating.
Zatímco oficiální validátor Schema.org identifikoval strukturovaná data správně.
To ovšem neznamená, že by testovací nástroj Google nefungoval. Pravděpodobně disponuje funkcionalitou, která může být omezená na testování kvalifikace stránky pro rozšířené výsledky prostřednictvím strukturovaných dat. Proto se jmenuje Tester rozšířených výsledků. Nejspíš neověřuje strukturovaná data a chcete-li odladit svůj kód přesně, může pro vás být přínosnější vyzkoušet nástroj Schema.org.
Když nejste úplně zběhlí v ladění strukturovaných dat a čtení HTML nepatří k vašim dovednostem, oficiální nástroj Schema.org vám pomůže snadněji pochopit, co se s vašimi strukturovanými daty děje špatného.
Možná nastal čas k tomu, aby si odborníci na SEO přidali Schema.org Structured Data Validator do svých seznamů nástrojů, bez jejichž používání se neobejdou.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com