
Ptáte se při pohledu na výsledky vyhledávání v SERP, proč jsou vaši konkurenti na vyšších pozicích, i když máte lepší web, nabídku i služby? Odpověď může být překvapivě jednoduchá a prostá: Cílí na užitečnější klíčová slova (KW). Když se budete řídit následujícími radami, dokážete jednoduše a účinně obrátit výhody konkurenčních klíčových slov ve prospěch své SEO strategie.
Přínosy analýzy klíčových slov konkurence
Jak asi víte, konkurenční klíčová slova jsou vyhledávané výrazy a fráze, na které cílí vaši konkurenti, aby získali co nejlepší pozici v SERP, a to organicky, nebo pomocí placených PPC kampaní.
Sbírání vyhledávacích dotazů konkurence posune vaše SEO v tom, že:
1. Najdete a zaplníte mezery v seznamu klíčových slov
V klíčových slovech s vysokým hodnocením přinášejících návštěvnost konkurenčním webům se mohou ukrývat hodnotné vyhledávací dotazy, které nemáte ve svém seznamu a přicházíte tak o jejich výkon.
Klíčová slova získaná analýzou konkurence využijete jejich smysluplným začleněním do svého stávajícího obsahu a poslouží vám také jako inspirace pro tvorbu nového obsahu s potenciálem vysoké návštěvnosti.
2. Přizpůsobíte se trendům a potřebám publika
Zaznamenáte-li výrazné posuny ve výkonu konkrétních KW, na která optimalizují obsah vaši konkurenti, může to signalizovat změny trendů a záměrů spotřebitelů.
Mějte tato klíčová slova pod kontrolou, abyste změny chování a nálad na trhu zachytili včas a mohli podle nich nasměrovat svou obsahovou strategii.
3. Vylepšíte svou viditelnost i hodnocení
Analýzou KW a konkurenčních webů umístěných na předních příčkách ve výsledcích vyhledávání SERP odhalíte vlastnosti, díky kterým vás konkurenti poráží. Může to být třeba formát obsahu, lepší cílení na záměr návštěvníků, častější aktualizace a podobně.
Pochopte, co, jak a proč funguje na webech vašich soupeřů, přizpůsobte tyto taktiky svým stránkám a vyšvihněte se na vyšší pozice v SERP.
Jak objevit klíčová slova konkurence
Analýzu konkurenčního obsahu s výtahem hodnotných klíčových slov můžete provádět pomocí celé řady služeb a nástrojů. Všechny mají své přednosti i neduhy včetně těch nejpoužívanějších:
SE Ranking
Kompletní sada nástrojů SE Ranking vám poskytne jedinečný náhled na získávaná data. Díky těmto poznatkům pak můžete tvořit a spravovat úspěšné SEO kampaně.
Výhody SE Ranking:
- Ohromné databáze: SE Ranking disponuje jednou z největších databází klíčových slov na celém webu. Obsahuje přes 5 miliard klíčových slov používaných ve 188 zemích a pořád se zvětšuje. Jen v roce 2024 vyrostla o 30 % oproti roku předchozímu.
Spolehlivá data: Platforma sbírá i vyhodnocuje data o klíčových slovech a vykazuje základní SEO metriky přímo pomocí vlastního algoritmu. SE Ranking využívá také odhady provozu generované umělou inteligencí, které se až stoprocentně shodují s daty Google Search Console (GSC).
Po nedávné velké aktualizaci kvality dat poskytuje platforma ještě přesnější a aktuálnější údaje o zpětných odkazech a odkazujících doménách, a to jak nových, tak těch ztracených.
SE Ranking tak nyní provádí vysoce přesné výpočty obtížnosti klíčových slov vzhledem k profilu zpětných odkazů na webové stránky, autoritě a konkurenceschopnosti webu v SERP.
Díky tomu jednoduše zjistíte, s jak velkou pravděpodobností se vaše stránky optimalizované na konkrétní vyhledávací dotaz umístí na vrcholu ve výsledcích vyhledávání.
- Mnoho různých funkcí: Kromě analýzy klíčových slov a webů konkurence vám SE Ranking pomůže také při sledování hodnocení KW, provádění auditů webu, správě všech prvků optimalizace na webu, místních SEO kampaních, optimalizací obsahu pro vyhledávání i s celou řadou dalších činností.
- Výborný poměr užitku a ceny: Na platformě lze za příznivou cenu využívat prémiové funkce s velkorysými datovými limity, díky kterým se nemusíte rozhodovat mezi funkčností a cenovou dostupností.
Jak pomocí SE Ranking objevit klíčová slova konkurence pro organické vyhledávání i placenou reklamu:
Otevřete nástroj Competitive Research Tool a do vyhledávacího pole napište název konkurenční domény, kterou chcete prozkoumat. Vyberte region a klikněte na Analyzovat.
Poté si v levé navigaci vyberete Průzkum organického provozu, nebo Průzkum placeného provozu a zobrazí se vám informace o odhadovaných kliknutích, celkovém počtu klíčových slov, zpětných odkazech a nákladech na provoz.
Níže na stránce najdete tabulku se všemi klíčovými slovy, podle kterých je web hodnocený. Dozvíte se o objemu jejich vyhledávání, obtížnosti, záměrech uživatelů i funkcích SERP spouštěných na základě KW. Nechybí pozice v hodnocení ani hodnocení URL adres pro zkoumané klíčové slovo a jiné potřebné informace.
Najít můžete také klíčová slova, na která cílí vaši rivalové, ale vy ne. Přejděte na kartu Porovnání konkurentů, přidejte webové stránky pro srovnání a na kartě Chybějící se vám ukážou mezery v seznamu KW.
Nevýhody SE Ranking:
- Některé funkce jsou dostupné jen v dražších verzích platformy. Třeba historická data o klíčových slovech uvidíte jen ve variantách Pro a Business.
- Data pochází pouze z Google. Nástroj pro analýzu konkurentů SE Ranking zpracovává pouze data z prostředí Google.
Plánovač klíčových slov Google
K vyhledání placených konkurenčních klíčových slov vám poslouží také zdarma dostupná služba Google Keyword Planner.
Výhody Plánovače klíčových slov Google:
- Volně přístupný: Použití nástroje je pro každého zájemce zadarmo a mohou s ním tak pracovat i začátečníci v oboru SEO nebo firmy s omezeným rozpočtem.
- Základní měření: Prohlédnout si můžete hlavní metriky důležité pro SEO jako objem vyhledávání, konkurenci KW nebo navrhované cenové nabídky pro konkrétní klíčová slova.
- Kategorizace KW: Svá klíčová slova si na základě příbuzných významů porovnáte do několika skupin a usnadníte si tak přípravu cílených reklamních kampaní.
- Historie: Plánovač disponuje historickými daty za 4 roky zpátky.
V účtu Google Ads přejděte do Nástrojů a vyberte Plánovač klíčových slov.
Klikněte na Objevit nová klíčová slova a zvolte možnost Začít s webem.
Zadejte doménu, region a jazyk svého konkurenta a spusťte analýzu vybrané URL nebo celého webu (pro získání hlubších statistik).
A už ji vidíte - tabulku se všemi klíčovými slovy, která zkoumaný web využívá v kampaních Google Ads.
Google Keyword Planner je užitečný, nicméně ne úplně nejvýkonnější a na data nejbohatší nástroj pro konkurenční analýzu.
Nevýhody Plánovače klíčových slov Google:
- Bez organických dat: Nástroj nabízí pouze data o placených klíčových slovech a využijete jej tak především pro reklamní kampaně v režimu PPC.
- Neurčitý objem vyhledávání: Data o objemu se nezobrazují v přesných číslech, ale jen jako rozsahy, což ztěžuje přesné vyhodnocení poptávky po konkrétních klíčových slovech.
- Nezaplněné mezery: Vlastní a konkurenční klíčová slova nemůžete porovnávat a nenajdete tak ta, která ve vašem seznamu chybí.
Chcete-li získat podrobnější a spolehlivější informace o konkurenčních KW, budete do analýzy nejspíš muset zapojit ještě další specializované marketingové SEO nástroje.
SpyFu
Komplexní analytický nástroj pro SEO a PPC s názvem SpyFu je přímo vystavěný za účelem ”špionáže” u konkurentů.
Výhody SpyFu:
- Databáze s historií přes 10 let: Historická data jsou sice k dispozici jen v profi verzi, nabízí ovšem velmi užitečný dlouhodobý přehled o vývoji trendů i souvisejících změn.
- Porovnání seznamů: Snadno porovnáte svůj seznam klíčových slov s těmi konkurenčními a doplníte si mezery díky údajům o objemu vyhledávání, obtížnosti KW, organických kliknutí a dalším metrikám.
- Cenová dostupnost: SpyFu si může dovolit i malá firma se skromným rozpočtem.
Chcete-li vyzkoušet SpyFu, není nic jednoduššího, než navštívit webové stránky služby a do vyhledávacího pole zadat konkurenční doménu. Poté se vám zobrazí důležité informace o výkonu jejího SEO, od odhadovaného provozu až po přehled nejvýkonnějších stránek a klíčových slov.
Přejdete-li do části Nejčastější klíčová slova a kliknete na Zobrazit všechna organická klíčová slova, uvidíte hledané výrazy, podle kterých je web hodnocený.
Bezplatná část SpyFu poskytuje seznam 5 nejúspěšnějších klíčových slov pro danou doménu včetně metrik, jako jsou objemy vyhledávání, změny hodnocení a dalších. Když budete chtít provést hlubší analýzu, musíte přejít na placenou verzi.
Nevýhody SpyFu:
- Starší údaje: SpyFu aktualizuje data o hodnocení klíčových slov průměrně jednou za měsíc.
- Omezený počet regionů: Data jsou k dispozici pouze pro 14 zemí.
Analýza KW konkurence: Sečteno a podtrženo
Není pochyb o tom, že díky objevení konkurenčních klíčových slov dokážete lépe optimalizovat vlastní SEO strategii a přeskočit své soupeře v SERP.
Když využijete tipy z tohoto článku, najdete řadu nových klíčových slov s vysokou hodnotou, o kterých jste dosud neměli ponětí. Vyzkoušejte SE Ranking a nabídněte svým zákazníkům perfektní uživatelské zkušenosti.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com