Instagram si získává stále větší oblibu mezi uživateli sociálních sítí. Proč tomu tak je? Pro většinu jeho uživatelů je odpověď naprosto jasná. Jsou to obrázky. Podle průzkumů digitálních agentur z roku 2017 obsah na sociálních sítích, který byl založen na videu nebo obrázcích, roste mnohem rychleji než obsah založený primárně na textu. Je to pochopitelné a logické. Lidé mají stále méně času a obrázek dokáže zprostředkovat více informací během kratší doby než text.
Instagram má velmi jednoduché ovládání a umožňuje svým uživatelům snadnou úpravu a editaci jejich fotografií pomocí filtrů a různých nástrojů. Díky možnosti hodnotit obrázky ostatních uživatelů a získávat lajky pro svoje obrázky se Instagram pro mnoho uživatelů stal aplikací, bez které si nedovedou představit svůj život.
Instagram v řeči čísel
V současné době je na Instagramu více než jedna miliarda účtů, které jsou aktivní alespoň jednou za měsíc, a více než 500 000 uživatelů, kteří jsou aktivní každý den. 80 procent uživatelů Instagramu jsou followery některého účtu spojeného s nějakou firmou a 60 procent uživatelů postuje na Instagram fotografie nových produktů. Co z těchto čísel vyplývá?
►Pokud máte podnikání, které chcete propagovat online, a nepoužíváte k tomuto účelu Instagram, rozhodně byste měli co nejdříve začít.
Pokud to s internetovým podnikáním myslíte opravdu vážně, pravděpodobně již své produkty na Instagramu propagujete a nyní přemýšlíte, jak tuto marketingovou aktivitu ještě více zefektivnit a zlepšit její dopady na váš byznys. V tomto článku se dozvíte více o tom, jak definovat a vylepšit vaši marketingovou strategii na Instagramu. Dozvíte se například:
- Jak definovat cíle vaší marketingové kampaně
- Jak oslovit správné publikum na Instagramu
- Jak vytvořit efektivní a konzistentní prezentaci
- Jak sestavit správný rozpočet pro vaše marketingové aktivity
- Jak vytvořit pro vaši značku konzistentní image
►Správné definování marketingové strategie na Instagramu je zásadní podmínkou pro splnění jejich cílů. Měli byste však začít od začátku, definováním vašich cílů.
Definujte cíle marketingové strategie
Pokud jste se rozhodli přistoupit k publikování obsahu na vašem Instagram účtu více strategicky, měli byste si nejprve ujasnit, k čemu mají vaše marketingové aktivity sloužit. Chcete zvýšit obecné povědomí o vaší značce? Je vaším primárním cílem zvýšení prodeje vašeho produktu, nebo oslovení lidí, kteří by dále propagovali vaši značku?
"Samozřejmě, můžete mít na zřeteli více cílů, ale pokud máte při postování obsahu jasný záměr, umožní to vašemu účtu udržet si styl směřující k vašemu hlavnímu cíli."
Vaše marketingová strategie by měla vycházet z vašeho primárního cíle. Pokud například chcete svými posty zvýšit informovanost a povědomí lidí o vaší značce, měli byste se snažit dostat vaše obrázky k co největšímu počtu relevantních uživatelů Instagramu.
Pokud jsou vaše cíle odlišné, například chcete zvýšit interakci návštěvníků s vaší stránkou a posílit loajalitu zákazníků, zkuste zapojit do hry propagaci různých uživatelských soutěží, nabídněte zdarma různé informační materiály nebo e-booky, ze kterých se zákazníci dozvědí více o výhodách používání vašeho produktu.
Nastavení publik v Instagramu
Pokud již víte, co od Instagramu chcete, je třeba si ujasnit, jak toho dosáhnout. Nejlepší cestou je výběr vhodného publika, které chcete oslovit.
V případě že umíte pracovat se správcem reklam na Facebooku, nic složitého na tom není. Je to vlastně úplně stejné, akorát v Instagramu.
Správce reklam nabízí široké možnosti nastavení vlastních publik podle mnoha parametrů. Od věku a demografických údajů přes místo bydliště a vzdělání až po zájmy a chování uživatelů. Můžete vytvářet i lookalike audience (podobná publika), kterými oslovíte lidi, kteří se podobají vašim současným návštěvníkům. Můžete například oslovit ženaté muže, ve věku 40–45 let, vysokoškolsky vzdělané, kteří se zajímají o šperky a během příštích 60 dní budou mít výročí svatby. U takového návštěvníka je pravděpodobné, že bude chtít koupit manželce dárek, s čímž mu můžete pomoci a nabídnout mu některý z vašich produktů.
►Vytvoření přesně cílených publik pro vaši reklamní kampaň na Instagramu zajistí, že vaše reklamy osloví to správné publikum, které je ochotno ke konverzi.
Správným nastavením tak dosáhnete velmi výrazné úspory v marketingovém rozpočtu. Pokud to však s cílením přeženete, může se stát, že vaše publikum bude příliš malé.
Stanovení rozpočtu pro marketingovou kampaň
Pokud jste nastavili přesné cílení, nemusí stát reklama na Instagramu příliš mnoho. Nejprve se rozhodněte, jestli chcete použít denní, nebo dlouhodobý rozpočet. Jak z názvu vyplývá, denní rozpočet má omezenou částku, kterou je možné během 1 dne utratit. Jakmile je utracena limitní částka, spouštění reklamy se zastaví. U dlouhodobého rozpočtu si můžeme zvolit maximální částku utracenou za reklamu během delšího období.
►Pokud s reklamou na Instagramu začínáte nebo je váš rozpočet na reklamu nižší, doporučuji zvolit denní rozpočet a nastavit jej tak, abyste neutratili příliš mnoho, v případě chyby v nastavení kampaně.
Pečlivě sledujte a vyhodnocujte chování vaší kampaně a v případě úspěchu navyšte denní maxim, popřípadě přejděte na dlouhodobý rozpočet. Můžete taky nastavit rozdílný rozpočet podle ročního období a sezonnosti vašeho zboží. Lze také nastavit různé rozpočty podle denní doby nebo dnů v týdnu.
Prokliky, nebo zobrazení?
Musíte se také rozhodnout, jakým způsobem budete zobrazovat uživatelům vaše reklamy. To samozřejmě úzce souvisí s cíli vaší reklamní kampaně. Pokud je vaším cílem konverze návštěvníka, měly by vaše reklamy vést na relevantní landing page a vaším cílem by mělo být co nejvíce prokliků a konverzí. Pokud naopak chcete zvýšit povědomí veřejnosti o vaší značce a produktech, nebudou pro vás prokliky tak důležité a půjde hlavě o co nejvíce impresí.
Vytvořte vaší značce konzistentní image
►Pokud chcete, aby uživatelé Instagramu vaší značce důvěřovali, vytvořte si na Instagramu konzistentní styl, jímž se budete prezentovat.
Vizuálně konzistentní fotografie
Prvním krokem, na který byste se měli zaměřit, je vytváření vizuálně konzistentních fotografií a videoklipů. Jak toho docílit? Například, pokud propagujete e-shop, nevkládejte fotografie produktů pokaždé s jiným pozadím. V závislosti na stylu, kterým se chcete prezentovat, zvolte jednotné pozadí pro všechny vaše produkty. Nejlépe asi funguje bílé nebo velmi světlé pozadí, které budí dojem čistoty, je neutrální a umožňuje většině produktů vyniknout. Pokud mají vaše produkty světlou barvu, můžete použít kontrastní barevné pozadí a využijte přitom skutečnosti, že různé barvy na zákazníky podvědomě působí a ovlivňují jejich náladu. Snažte se také používat stejný styl osvětlení.
►Pokud fotografujete osoby nebo zvířata, vždy je lepší kvůli světelným podmínkám fotit venku za slunečního světla nebo blízko okna, kvůli lepšímu kontrastu a barevnému podání.
Používejte stejné filtry
Pokud své obrázky upravujete, používání stejných filtrů dodá vašim fotografiím stejný vizuální styl, podle kterého budou vaše fotografie nezaměnitelné. Najděte sadu filtrů, které k vašim fotografiím sedí nejlépe, a poté stejné filtry používejte i na další fotografie.
►Používání jednotných filtrů dodá vašim obrázkům nezaměnitelný styl, díky kterému váš Instagram účet bude vypadat mnohem profesionálněji.
Používejte jednotné hashtagy
Mějte dopředu připravený seznam hashtagů, které budete připojovat ke svým obrázkům. Pokud budete používat hashtagy ze svého předpřipraveného seznamu, budete moci oslovit vždy to správné publikum, a navíc ušetříte čas. Můžete si například uložit seznam vybraných hashtagů do textového souboru v mobilu či v počítači, a kdykoli vložíte obrázek, připojte k němu hashtagy jednoduše pomocí copy and paste. Samozřejmě, pokud budete potřebovat, přidejte ještě nějaké další.
►Tato metoda vám ušetří spoustu času a zajistí, že se váš obsah zobrazí těm správným lidem tak často, jak jen to bude možné.
Pravidelně přidávejte nový obsah
Přidávat nový obsah v pravidelných intervalech je velice důležité, jelikož vaši pravidelní návštěvníci to očekávají. Pravidelným přidáváním obsahu udržíte jejich pozornost a zájem. Pokud totiž přidáte několik příspěvků denně, a pak měsíc nic, možná už na váš obsah nebude nikdo zvědavý. Proč by také měli uživatelé sledovat účet, kde se nic neděje.
"Pozornost uživatelů můžete udržet také pravidelným zveřejňováním souvisejících fotek „na pokračování“. Uživatelé vás budou dále sledovat, protože budou chtít vědět „jak to bude dál“."
Naštěstí ve správci reklam existují nástroje, které vám s pravidelným vkládáním příspěvků v určitou dobu pomohou. Existují také aplikace pro management sociálních medií od třetích stran, které vám umožní vkládat obsah pravidelně v určitou dobu. Jetaké možné obrátit se na marketingovou agenturu, která vám zajistí kompletní správu sociálních sítí.
Buďte „značkoví“
Vkládejte na svůj Instagram účet takový obsah, který koresponduje s vaší značkou. Při vytváření vašeho obsahu mějte vždy na mysli vaše hlavní publikum, které chcete oslovit, a obrázky přizpůsobte jeho preferencím a vkusu. Texty, kterými doprovázíte vaše obrázky, by měly být psány ve stejném duchu, v jakém hodláte prezentovat svou značku. Zkuste se vcítit do kůže typického představitele vašeho publika a tvořte takový obsah, který by jej oslovil.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com