Jak vytvořit web pro fotografie

Vytvořte web pro vaše fotografie
Prezentujte své fotografie online – jak vytvořit web pro prezentaci fotografií a jiné vizuální tvorby.

Od té doby, co vznikla digitální fotografie, vytváření obrázků se obrovsky zjednodušilo. Už není nutné čekat v temné komoře, jestli se fotografie povedla, vše máte k dispozici ihned.
Dnešní temnou komorou je počítač a to, co ještě před několika lety trvalo hodiny, nyní trvá minuty. Každou fotografii si lze na displeji ihned zkontrolovat a v případě, že s ní nejste spokojeni, můžete se pokusit o novou.

Důsledkem toho je, že na celém světě je více fotografů než kdy předtím. Zviditelnit se mezi takovou konkurencí je díky tomu mnohem obtížnější. Tento článek se zaměřuje na budování webové stránky pro fotografy, která by vám umožnila vyniknout mezi ostatními a seznámit s vašimi fotografiemi širokou veřejnost. Podobné stránky však nevyužijí pouze fotografové – následující informace a rady platí pro všechny vizuální umělce.

Začněte se základy

Pokud jde o tvorbu webových stránek, každý web by měl obsahovat minimálně tři stránky: domovskou stránku, stránku „o nás“ a stránku s vašimi kontaktními údaji. Webové stránky fotografa či umělce by však měly obsahovat ještě alespoň jednu galerii. Koneckonců, k čemu jinému by měl umělec web než pro prezentaci svých výtvorů?

Při budování struktury své webové prezentace byste se proto měli zaměřit na zodpovědění následujících základních otázek:

Co je cílem vašeho webu?

  • Potřebujete online portfolio, které můžete ukázat potenciálním klientům?
  • Potřebujete zvýšit povědomí o vaší značce?
  • Chcete prodávat vaše fotografie?

Ať už je váš důvod pro vytváření webových stránek jakýkoli, ujistěte se, že je pro vás váš cíl jasný. Od něj se totiž bude odvíjet nejen rozvržení, ale také vzhled a celkový dojem z vašeho webu.

Kde a jak vytvořit své stránky?

Pro vytvoření stránek budete potřebovat doménové jméno, hosting a CMS. Co tyto termíny znamenají?

Doménové jméno je adresa vaší stránky, na internetu (například seznam.cz). Mělo by být snadno zapamatovatelné a dávat smysl s ohledem na téma vašich stránek. Mělo by být také co nejkratší.

Hosting je prostor na internetu, kde budou vaše stránky a všechny jejich soubory uloženy. Měl by být rychlý, spolehlivý a obsahovat velké množství úložného prostoru. CMS je oproti tomu rozhraní, které vám umožní vaše stránky jednoduše spravovat. Přidávat texty, stránky, fotografie… Mezi nejpoužívanější CMS současnosti patří Wordpress a Joomla, zejména proto, jelikož jsou zdarma. Vzhled CMS si můžete upravit na míru pomocí obrovského množství šablon, které jej přetvoří přesně podle vašich požadavků. Některé z nich jsou zdarma, ale ty nejlepší většinou stojí pár dolarů. Je to však investice, která se rozhodně vyplatí. Při rozhodování, jakou šablonu vybrat, se soustřeďte na funkce, které by u webu s fotografiemi rozhodně neměly chybět:

  • Responzivní design. Automaticky přizpůsobí velikost elementů na stránce, jako jsou písma a obrázky, velikosti obrazovky. Vaši stránku si tak budou moci prohlížet i lidé na mobilních zařízeních.
  • Rychlé načítání – šablona by se měla načítat co nejrychleji, jelikož rychlost načítání je významným hodnoticím faktorem pro vyhledavače. Rychlost načítání kromě šablony ovlivní i výběr web hostingu, při jeho výběru byste se proto měli zaměřit i na jeho rychlost.
  • Spousta úložného prostoru. Webové stránky pro fotografie jsou samozřejmě náročné na velikost úložiště, jelikož kvalitní fotografie zabírají hodně místa. Ujistěte se proto, že váš hosting poskytuje dostatek úložného prostoru, abyste zde mohli mít tolik fotografií, kolik potřebujete. Vždy si raději pořiďte lepší hostingový plán, který vaše stránky nebude brzdit nedostatkem místa.

Prezentujte fotografie online

O čem bude vaše nová stránka?

Jakmile si ujasníte vaše cíle a vyberete vhodné doménové jméno, hosting, CMS a šablonu, je na čase přemýšlet o tom, jaký obsah budete na svém webu prezentovat.

Domovská stránka

Vaše domovská stránka je v podstatě shrnutí celého vašeho portfolia. Je to stránka, kterou většina návštěvníků uvidí jako první. Chcete proto, aby na první pohled upoutala jejich pozornost, a navíc aby jasně ukazovala, co děláte. A co je nejdůležitější, mělo by být jasné, že to, co děláte, děláte opravdu dobře.

Chcete-li udělat co nejlepší dojem, umistěte vaši nejlepší fotografii na začátek stránky, tak, aby byla celá viditelná bez rolování. Fotografie by měla být nejlepší nejen po technické stránce, ale také vyvolat emoční reakci návštěvníků. Měla by zaujmout a přitáhnout lidi, aby chtěli vidět více vašich prací.

Galerie

Ať už máte jednu, nebo více galerií, je důležité, aby každá galerie měla jasné téma a představovala pouze vaši nejlepší práci. Uvědomte si, že budete posuzováni podle té nejslabší fotografie, takže se ujistěte, že do galerie umisťujete jen to nejlepší. Do jedné galerie umisťujte maximálně 20–30 obrázků. Pokud by to bylo více, může to návštěvníky začít nudit a mohli by vaši stránku předčasně opustit.

Důležitou součástí tvorby stránek je zajistit, aby vaše stránky působily čistě a upraveně. Při vytváření webových stránek pro fotografie proto:

  • Využijte mezer, abyste pomohli vašim fotografiím vyniknout.
  • Používejte na každé téma samostatnou galerii. Pokud máte fotografie na více než jedno téma, měli byste mít odpovídající počet galerií. Nemíchejte krajinu s portréty jen proto, že portréty byly pořizovány venku.
  • Jednotlivé galerie by měly obsahovat pouze 20–30 vašich NEJLEPŠÍCH prací.

Nepodceňujte detaily

Určitě jste slyšeli přísloví: „Ďábel se skrývá v detailech.“ Při vytváření webových stránek to však platí dvojnásobně. Při tvorbě webových stránek s fotografiemi byste se proto měli zaměřit na důležité detaily, které vám umožní vyniknout.

  • Umisťte na stránky ikony sociálních sítí, aby vás mohli fanoušci sledovat.
  • Dejte návštěvníkům najevo, co chcete, aby udělali. Poskytněte jim jasné CTA (výzvy k akci). V závislosti na vašich cílech může jít například o zakoupení fotografie nebo zanechání kontaktu.
  • Zjednodušte navigaci na webu. To je velmi důležité. Ujistěte se, že návštěvník může snadno procházet z jedné stránky na druhou a vždy ví, kam dál kliknout, aby se dostal dále. Zlaté pravidlo zní, že návštěvník by měl být schopen dosáhnout jakékoli stránky vašeho webu maximálně na 3–4 kliknutí.
  • Zajistěte rychlé a snadné načítání. Nahrávejte obrázky vždy jen s takovým rozlišením, které je návštěvník schopen zobrazit. Pro obrázky v galerii používejte náhledy, malé obrázky, které po kliknutí zobrazí velkou fotografii. Pro obrázky volte formát JPG, s úrovní kvality 60–70 %. Tato úroveň komprimace umožní rychlejší načítání a současně udrží vaše obrázky v přijatelné kvalitě.

Text je důležitý

Mějte na stránkách dostatek textu, který přesně popíše, kdo jste, co děláte, proč to děláte a podobně. Můžete například popsat určité fotografické techniky nebo okolnosti vzniku vašich fotografií. To udělá váš web nejen zajímavějším, ale také vám pomáhá s optimalizací pro vyhledavače (SEO).

Nezapomeňte tedy napsat větu či odstavec popisující váš web, každou vaši galerii, a dokonce i každý obrázek. Nemusíte psát hodně. Pokud jde o popisy k jednotlivým obrázkům, stačí texty o délce cca 280 znaků, stejně jako když píšete na Twitteru. Pokud popisujete galerii, mělo by být textu více, okolo 1000 znaků. A na domovské stránce klidně napište článek, který má 2000 znaků a více. Pište o focení, o lokacích, kde byly fotky pořízeny, nebo o předmětech, které se na fotkách nachází.

Optimalizace pro vyhledavače

Pokud chcete, aby vyhledavače přiváděly na vaši stránku spoustu návštěvníků, měli byste jim umožnit jejich co nejlepší indexaci a poskytnout jim dobrý důvod, proč vaši stránku umístit na přední příčky ve vyhledávání. S tím vám pomůže optimalizace pro vyhledavače.

  • Udržujte obsah na webu vždy čerstvý. Pravidelně aktualizujte fotografie, popisy a přidávejte nové články na váš blog. Díky tomu budou vyhledavače vědět, že váš web je udržovaný a aktuální.
  • Pro každý obrázek použijte alternativní text. Optimální je text okolo 150–200 znaků s obsahem klíčových slov.
  • Nepoužívejte Flash (není kompatibilní se SEO, není kompatibilní s Apple a zpomaluje načítání).
  • Usnadněte uživatelům sdílení pomocí ikon sociálních sítí. Návštěvník tak může jedním kliknutím sdílet vaši fotografii s přáteli.

Online prezentace fotografií

Ochraňte své fotografie před krádeží

Od chvíle, kdy se na internetu objevily první fotografie, snaží se je někdo ukrást. Většina fotografů se ukradení svých prací pochopitelně obává. Faktem však je, že pokud někdo opravdu chce ukrást váš obrázek, neexistuje žádný opravdu snadný způsob, jak mu v tom zabránit. Existuje však několik věcí, které můžete udělat, abyste zloděje odradili od použití vašich fotografií na cokoli velkého nebo důležitého.

Vodoznaky

Fotobanky, jako například Shutterstock, používají na obrázcích vodoznaky, aby lidem znemožnily používat je bez oprávnění. Pro osobní webovou stránku s fotografiemi to ale není příliš vhodné řešení, protože to snižuje kvalitu vaší fotky a může to odvést pozornost od samotné práce.

Podpisy

Do svých fotografií můžete vložit někam na okraj váš podpis. Přestože tento podpis krádeži nezabrání, může vám zajistit bezplatnou reklamu, pokud jej zloděj před použitím odcizeného obrázku neodstraní.

Pokud se rozhodnete použít na svých obrázcích podpis, ujistěte se, že je diskrétní a elegantní. Podpis by v žádném případě neměl rušit fotografii nebo zakrývat některé její důležité části.

Omezte velikost obrázku

Pokud načítáte obrázky jako soubory JPG v kvalitě 60–70 %, pomůže to nejen rychleji načíst vaše stránky, ale také to učiní obrázky méně přitažlivými pro potenciální zloděje.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co je edge SEO?

Zaměřte se na efektivní aktualizace SEO implementací změn na okraji sítě, zvýšením flexibility a rychlosti internetových stránek.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp