Jak používat autoresponder

mail box
Automatizované e-maily jsou ideální nástroj pro rozšiřování zákaznické základny. Jak získat z e-mailingu maximum?

Budování zákaznické základny je nesmírně náročnou disciplínou. Zdaleka nestačí jen získat kontakt od návštěvníka webových stránek. Mezi okamžikem, kdy vám zákazník odklikne souhlas se zasíláním newsletteru, a případnou budoucí objednávkou se může rozprostírat velká časová propast, kterou musíte adekvátně zaplnit. A právě s tím vám může pomoci e-mailový autoresponder.

E-mailový marketing je ještě stále jednou z nejefektivnějších forem marketingu. Má vysokou návratnost investic a často přináší lepší výsledky než jiné marketingové strategie. Jeho negativem je, že zabírá spoustu času – pokud nepoužíváte autorespondery neboli e-mailové automaty. Zákazníkům totiž obvykle trvá velmi dlouho, než se pro nákup rozhodnou. Často je zapotřebí celá řada e-mailů, než zákazník dojde k přesvědčení, že právě vaše produkty jsou pro něj optimální volbou. Autoresponder je funkce umožňující napsat zprávy předem, a díky tomu efektivně oslovit zákazníky, aniž byste museli narušit svůj každodenní pracovní proces. V tomto článku se dozvíte, jak využít autoresponder ke generování nových zákazníků, aniž byste museli hnout prstem.

Co je e-mailový autoresponder?

Autoresponder může mít různé formy. Může se jednat o prosté potvrzení objednávky, informaci o nabízených službách, přání k narozeninám, informaci o sezónní slevě nebo komplexní newsletter.  Jde o automaticky odesílané zprávy, které vám pomohou udržet živý kontakt se zákazníky, a přitom vás nebudou obírat o čas, který potřebujete věnovat jiným pracovním aktivitám. E-mailový automat je skvělým nástrojem, který vám pomůže zefektivnit vaše e-mailové marketingové kampaně.

Základem pro nastavení série automaticky spouštěných e-mailů je registrace vašich potenciálních i stávajících zákazníků k odběru. Nemusí jít jen o nové zákazníky, kteří se na vaše webové stránky dostali například prostřednictvím PPC reklamy. E-mailový automat můžete využít i k opětovné aktivaci zákazníků, kteří si u vás například zakoupili produkt. Prostřednictvím e-mailu můžete těmto zákazníkům nabídnout buď poprodejní péči, nebo třeba doplňkové produkty.

E-maily spouštěné na základě času nebo akce zákazníka

Automatické e-mailové zprávy lze spouštět buď ve stanovených časových intervalech, nebo na základě akce provedené zákazníkem. V případě, kdy je spouštěčem čas, se jedná o řetězec e-mailových zpráv zasílaných v definovaných časových intervalech. V případě autoresponderu reagujícího na akci zákazníka se e-mail odešle v okamžiku, kdy zákazník provede nějakou akci, což může zahrnovat například zadání e-mailové adresy zákazníka do formuláře, změna údajů, přihlášení odběru nebo třeba odeslání objednávky.

Šablony, které ušetří práci

K nejběžnějším autoresponderům, které se u nás používají, patří například MailChimp, SmartEmailing nebo GetResponses. Všechny nabízejí šablony, jimiž se můžete inspirovat, pokud si nejste jisti, tím, co chcete do svých automaticky posílaných e-mailových zpráv vložit.  Šablony se snadno používají a zahrnují spoustu prvků, které můžete využít.

Typy automatizovaných e-mailů

Automatizované e-mailové zprávy pomáhají budovat dlouhodobý vztah se zákazníkem a zvyšovat povědomí o značce. Základní typy automatizovaných e-mailů zahrnují:

  • automatizované uvítací e-maily,
  • kapkové kampaně,
  • e-mailová přání k narozeninám nebo svátku,
  • e-maily týkající se nedokončené transakce s nákupním košíkem.

Automatizované uvítací e-maily

Uvítací e-maily umožňují zachytit potenciální zákazníky v okamžiku, kdy se o vaši společnost opravdu zajímají a je pravděpodobné, že kliknou na odkaz nebo zareagují na nabídku. Neměli byste však zůstat jen u jednoho e-mailu, právě naopak. Ideálním řešením je automatická uvítací série e-mailů.

Kapkové kampaně

Kapková kampaň (drip campaign) představuje sérii cílených e-mailů spouštěných na základě konkrétních akcí a rozesílaných podle plánu. Pokud se například někdo přihlásí na kurz vaření, můžete mu hned po registraci poslat e-mail s poděkováním a následně jej informovat o podrobnostech, když se datum konání kurzu přiblíží.

E-maily s přáním k narozeninám

Zaslání přání k narozeninám nebo svátku je ideální způsob, jak dát zákazníkům najevo, že si jich vážíte.

E-maily týkající se nedokončené nákupní transakce

V tomto případě se jedná o e-mail zasílaný v případě, kdy zákazník přidá do nákupního košíku nějaký výrobek, ale nákup nedokončí. Cílem tohoto typu e-mailu je přimět zákazníka, aby se na webové stránky vrátil a nákup dokončil.

Optimální postupy pro používání autoresponderu

Chcete-li v maximální míře využít výhod, které automatizované zasílání e-mailových zpráv nabízí, je potřeba dodržovat určité postupy:

  • Definujte své cíle.
  • Věnujte pozornost řádku s předmětem.
  • Segmentujte svůj seznam e-mailových kontaktů.
  • Dodejte svým e-mailům přidanou hodnotu.
  • Zajistěte, aby e-maily byly optimalizovány pro mobilní zařízení.
  • Otestujte své e-maily před hromadným rozesláním.
  • Nezapomeňte pravidelně vyhodnocovat úspěšnost svých e-mailových kampaní.

Ještě jste autoresponder nepoužili? Je čas začít!

Autorespondery jsou efektivním a současně snadno použitelným nástrojem pro zvýšení pozornosti, které se vám dostává od zákazníků uvedených na vašem seznamu e-mailových adres. Nemusíte nastavovat všechny e-maily najednou. Můžete začít pozvolna, například sérií uvítacích e-mailů, která se spustí, když se někdo zaregistruje k odběru vašeho newsletteru. Postupně můžete testovat různé zprávy v kombinaci s různým obsahem, abyste zjistili, co na vaše zákazníky funguje. S vyhodnocováním úspěšnosti vám pomohou statistické sestavy, které jsou k dispozici v rámci každé služby autoresponderu. Sledujte jednotlivé statistiky a hledejte silná a slabá místa.

Stačí si vybrat

V současné době je k dispozici celá škála e-mailových autoresponderů. Každá z těchto služeb má svá specifika a různé funkce. Některé nabízejí výhodu v podobě možnosti odesílání neomezeného počtu zpráv, jiné zase nabízejí předdefinované postupy, případně specifické nástroje. Proto je potřeba důkladně prozkoumat jednotlivé služby a vybrat si tu, která nejlépe splňuje vaše jedinečné potřeby a požadavky.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Co je edge SEO?

Zaměřte se na efektivní aktualizace SEO implementací změn na okraji sítě, zvýšením flexibility a rychlosti internetových stránek.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp