Jak bude vypadat SEO v roce 2013 a jak na něj připravit svůj web?
Zdá se to skutečně jako včera, co jsme tu měli články o trendech v SEO pro rok 2012 a již tu máme nesmlouvavě rok další. Ano, je tomu skutečně tak, blíží se rok 2013 a s ním i další SEO trendy, jenž by pozorný správce webu rozhodně neměl podcenit. Určitě tedy bude na místě, prostudovat a zdůraznit si aktuální či jinak slibné SEO trendy pro další rok. Aktuální seznam je dle názoru mnoha lidí tím nejdůležitějším, co ovlivní SEO v roce 2013. Nemusíte věřit všemu, každopádně špetka zdravého rozumu a aplikování lepších metodik a přístupů ve věcech, o nichž víte, že v nich máte mezery, bude určitě potřeba tehdy, jestliže si chcete zachovat prvotřídní rating.
1. Zaměřte za na tvorbu obsahu
Ano, víme, že jste již patrně smrtelně znuděni frází "Obsah je král!", uznáváme, že to není příliš velká novinka, ale musíme to opětovně zdůraznit - tvorba nového obsahu by zkrátka měla být pro správce stránek skutečnou prioritou. Obsahový marketing získával v roce 2012 další momentum, jelikož dobře hraje do karet ideální strategii Google spočívající v odměňování kvalitních stránek vyššími pozicemi v SERP. Velkou novinkou tedy není ani tak to, že byste se měli zaměřit na tvorbu nového obsahu, jako spíše onen fakt, jaké specifické druhy obsahu by to měly být. Jednou z věcí, kterou by správci stránek jistě nic nepokazili, bude zaměření se na stále zelený obsah. To se ale snáze řekne, nežli udělá... A co tím vlastně máme na mysli? V mnoha případech je totiž vytvářen obsah, u kterého se přímo počítá s jeho krátkodobým vlivem (též "napiš a zahoď"). Píše se obsah, který stárne a často již třeba za takový rok nemá vůbec žádnou informační hodnotu, popřípadě silně pokleslou. Když už tedy tvoříte obsah, ať je raději trvalého rázu a poslouží dalším lidem z vaší branže nyní, za rok i za let deset. Nalézt motivy ke stále zeleným tématům samozřejmě není snadné, což je ale součástí konkurenčního boje, kdy subjekty, jenž to zvládnou, přirozeně budou ve výhodě. Navíc, co může být lepšího, nežli obsah, na nějž je odkazováno stále?
2. Eliminace SEO technik s nízkým efektem
SEO sféra se nám během posledních let dočkala pár kotrmelců: v roce 2011 se objevil algoritmus Google Panda a Google Penguin dorazil pro změnu o rok později - 2012. A i když už zřejmě máte pocit, že se nejlepší SEO techniky pohnuly směrem k řečené dvojici, musíme vás již teď ubezpečit, že věcem ani zdaleka není konec. Ačkoliv tu máme Google Panda a Google Penguin a jejich známou preferenci kvalitního obsahu, je v praxi stále používán překvapivý objem technik starých, šedých nebo vysloveně nelegitimních (z pohledu seriozního SEO přístupu). Ačkoliv tyto techniky zatím mohou fungovat, je tu ten problém, že vám samozřejmě nikdo nezaručí, že tomu tak bude i zítra nebo tehdy, když to budete potřebovat nejvíc. Zkrátka, není to věc, na kterou by měl slušný správce webů dlouhodobě sázet, jelikož jednou tak či onak dojde na placení účtů a nutnost aplikovat nejnovější SEO optimalizační trendy. Jako přípravu na přechod na rok 2013 se tedy určitě podívejte kritickým okem na weby, jenž spravujete a zvažte, zda neodstranit pár technik, které mají sice efekt, o jejichž neseriozním, až nemorálním přístupu ke zneužití bugu apod. jste ale bytostně přesvědčeni. Nebo se na to podívejte opačně - jestliže provozujete nějaký online business, položte si otázku, zda stojí za to, riskovat, aby se vaši potenciální zákazníci dověděli o tom, že u svých stránek v rámci dosažení vysokých SERP výsledků zneužívá jistého bugu. Pakliže to tedy jen trochu bude možné, snažte se následovat v roce 2013 čistější SEO techniky.
3. Zlepšete svoje SEO metriky a sledování
Tak, jak zametáte a uklízíte ve skříni s SEO technikami pro rok 2013, identicky byste měli věnovat skutečně speciální pozornost metrice a sledování různých pro SEO branži důležitých faktorů a hodnot. Dle výzkumu uspořádaného agenturou Search Engine Watch bylo totiž zjištěno, že ve srovnání s obdobím před 12 měsíci je o 63 % více lidem z vedení známa oblast SEO metrik a sledování, což je hodnota velmi vysoká, takže se dá téměř jistě u správců webů očekávat, že člověk věnující se aktivně SEO náležitostem v rámci firmy bude za metriky a různé sledovací postupy mnohem více zodpovědný. Jestliže má firma dát i nadále důvěru aktuálním (a popřípadě "zelenou" budoucím) SEO optimalizacím, je nezbytné, aby byl správce schopen předložit seriozně doložitelné a spolehlivé výsledky a měření, která dokáží, že aplikace SEO k něčemu v praxi byla. Ale i za oné konstelace, když jste pouze SEO konzultant a nebo přímo vlastník SEO se věnující společnosti a tedy nehlásíte nic managementu, ani tehdy si nemůžete dovolit zůstat zcela mimo, jelikož pak by firmy aplikující metriky snáze dokázaly budoucím potenciálním klientům jasné a hmatatelné lepší výsledky. Tím pádem by pak zůstaly před vámi v jasné tržní výhodě. A právě jasná a metrikou podložená čísla jsou pro analytickou mysl firemní exekutivy vždy výrazně větším dojmem než pouhá slova.
4. Investujte do mobilní oblasti
Podle průzkumu uspořádaného firmou Morgan Stanley se mobilní internet stane dominantním již v roce 2014. Jinými slovy, počet osob přistupujících z mobilních gadgetů všeho druhu na internet se zvýší natolik, že to předhoní tradiční použití internetu z desktopů. To je ohromující statistika a odhad, který se sice může o nějaký ten měsíc v jednom či druhém směru mýlit, ale trend je jasný. A naznačuje pro všechny správce stránek velké věci - totiž to, že když již teď nezačnete s kvalitním promýšlením své mobilní strategie, může vám po roce-dvou takříkajíc "ujet vlak". Jestliže jste s aplikací své mobilní strategie do praxe ještě nezačali, pak bude rok 2013 opravdu tím posledním, kdy to ještě můžete jakž-takž stihnout. Součástí strategie by měla být jednak mobilní stránka a za druhé, i příslušná mobilní marketingová akce.
5. Zlepšete sociální integraci
Dalším trendem, kterého si prostě nejde ani při nejlepší vůli nepovšimnout, je mizící hranice mezi tradičním webovým SEO a marketingem sociálních médií. Dnes většina lidí bere (a potažmo i adoptuje) SEO a sociální média jako dvojici rozličných marketingových praktik a nezřídka je má i s různou prioritou aplikace do praxe (nebo aktualizace), navíc, často to řeší zcela různé týmy i v rámci jediné organizace! Další dnešní trend je pak i zde jasný: uživatelé čekají od svých návštěv na vašich stránkách i sociální zkušenost, takže pro ty weby, jenž chtějí zůstat na špičce pelotonu, bude nesmírně důležitou věcí, brát obojí jako jednu stranu téže mince. Když se nám dnes třeba na webech věnovaných prodejům šatů objevují fotky nakupujících v tomto modelu, přitáhne to potenciální nákupčí a máte tu i sociální prvek. Tento trend se vám nemusí líbit, ale prostě tu je a uživatel je ten, kdo má poslední slovo. Uživatelé zkrátka v dnešní době chtějí stále více a více s jinými řešit své věci, nákupy z toho nevyjímaje. A neplatí to určitě pouze pro ně, že ano, ale i pro jiný online business. Na správci webu (či jeho majiteli) pak bude zvolit ten správný sociální přístup a jeho následné uvedení do praxe. Integrace sociálních prvků do stránek je rovněž rostoucí trend a nic nenasvědčuje tomu, že by měl klesat, takže ignorovat jej u libovolné e-commerce věci by se na 100 % po čase nemuselo vyplatit.