Pokud se zaměřujete na obsahový marketing, musíte správně pochopit záměr uživatele. Když bude váš obsah odpovídat záměru uživatele, získáte více kliknutí z Googlu, lidé zůstanou na vaší stránce déle a méně návštěvníků ji opustí. To je nejen dobré pro vaše podnikání, ale je to také silný signál pro Google, že vaše stránka je kvalitní a relevantní pro uživatele. Časem tak dosáhnete toho, že se obsah vašeho webu bude umisťovat na předních příčkách vyhledávání s mnohem menším úsilím. To se vám opět vrátí v ekonomickém výkonu vašeho webu.
Existují čtyři různé formy záměru vyhledávání – lze je rozdělit na informační, navigační, transakční a komerční. Každá z těchto forem vyhledávacího záměru má dobrou šanci vést k úspěšné konverzi, což se skládá ze dvou fází:
1. Přimět uživatele, aby kliknul na váš odkaz, jakmile se zobrazí ve výsledcích hledání, což je takzvaný proklik.
2. Přimět uživatele, aby kliknul na tlačítko výzvy k akci nebo provedl nějakou jinou činnost poté, co se objeví na stránce, což se také nazývá konverze.
►V případě bodu jedna je pochopení záměru vyhledávání klíčové pro získání těchto kliknutí a udržení zájmu o stránku. Pokud jde o bod dva, musíte zvážit, co chcete, aby lidé udělali, jakmile se ocitnou na vaší stránce. Záměr vyhledávání by vám měl pomoci definovat nejlepší přístup.
Informační záměr vyhledávání
Informační záměr vyhledávání se týká případů, kdy uživatel hledá informace. Informační vyhledávání jsou často kladena jako otázky. Příkladem informačního vyhledávání je například "kolik stojí nájem 3+1 v Bruntálu?" nebo "jak vypočítám obsah osmiúhelníku?".
Informační vyhledávání ale není zaměřeno výhradně na otázky. Může mít také podobu popisných frází, například „pět nejlepších pláží v Chorvatsku“ nebo „počet elektronů v atomu molybdenu“.
Abyste uspokojili lidi s informačním záměrem vyhledávání, měli byste obecně provést dvě věci:
1. Poskytnout stručnou odpověď na otázku, pokud ji někdo hledá.
2. Poskytnout vyčerpávající odpověď pro lidi, kteří chtějí více informací.
►Pokud uživatel hledá informace, lze jeho záměr vyhledávání kategorizovat jako informační.
Navigační záměr vyhledávání
Pokud chcete najít konkrétní obsah webových stránek, například dnešní program TV Barrandov, pak pravděpodobně provedete navigační vyhledávání. Lidé se často obracejí na Google, aby provedli navigační vyhledávání, protože je to mnohem rychlejší než hledání webové stránky a nalezení zdroje.
Navigační vyhledávání funguje nejlépe u webu s jasnou strukturou. Pokud chcete uspokojit lidi s tímto záměrem vyhledávání, měl by být váš obsah dobře strukturován, rozdělen do odpovídajících kategorií, aby návštěvník co nejrychleji našel, co hledal.
Transakční záměr vyhledávání
Transakční vyhledávání provádějí lidé, kteří chtějí něco koupit. Pokud něco prodáváte, pravděpodobně se chcete umisťovat na prvních místech pro vyhledávání s transakčním záměrem, relevantním pro vaši firmu.
Při transakčním vyhledávání lidé zadávají do vyhledávače klíčová slova s transakčním záměrem, například "pouzdro na iPhone levně" nebo "prodej televizorů Samsung".
►Budete muset experimentovat s meta tagy title a description, abyste maximalizovali míru prokliku z výsledků vyhledávání na váš web. Také musíte zajistit zjednodušený proces online objednávky, abyste mohli tyto prodeje generovat.
Komerční záměr vyhledávání
Komerční vyhledávání je podobné transakčnímu, s tím rozdílem, že lidé ještě neví přesně, jaký produkt si chtějí koupit. Klíčová slova s tímto záměrem jsou proto méně konkrétní a více obecná. Příkladem může být "nejbližší pizzerie", "servis počítačů" nebo "prodej zahradní techniky".
►Při komerčním vyhledávání se uživatelé nezaměřují na konkrétní značku. Místo toho provádějí rozsáhlé vyhledávání, které je, jak doufají, dovede ke značkám, které splňují jejich požadavky.
Pomozte uživatelům odpovědět na jejich otázku tím, že na svých webových stránkách poskytnete podrobný obsah související s jejich dotazem. Pokud například uživatel zadá do vyhledávače "jaký styl obleku je nejlepší do kanceláře", musíte na svém webu poskytnout obsah, například prostřednictvím příspěvku na blogu nebo podrobné recenze, který se touto otázkou zabývá.
►Pokud je váš obsah na webu dobře napsaný a poskytuje uživateli smysluplné informace, měli byste zaznamenat výrazný nárůst konverzního poměru a míry prokliků.
Jak zajistit, aby byl váš obsah přívětivý pro záměr vyhledávání
Nyní, když znáte čtyři různé typy záměrů vyhledávání, je čas podívat se na to, jak zajistit, aby byl váš obsah kompatibilní se všemi z nich.
Prozkoumejte obsah konkurenčních webů
Před vytvořením nebo optimalizací obsahu je třeba prozkoumat konkurenční prostředí. Malá analýza konkurence vám velmi pomůže.
Zadejte do vyhledávače vaše oblíbená klíčová slova a prozkoumejte prvních deset výsledků. Zaměřte se na obsahy tagů title a description, které najdete ve zdrojovém kódu stránky po stisknutí klávesy F3, prozkoumejte také délku obsahu, jeho strukturu pomocí nadpisů H1, H2 a H3 a použitá klíčová slova.
►Vaším cílem je porozumět tomu, co uživatelé hledají, tím, že prozkoumáte, co se lidem zobrazuje. Musíte vytvářet obsah, který je v souladu s tím, co uživatelé hledají. Poté vytvořte publikační kalendář k naplánování toho, kdy a jaký obsah budete publikovat.
Zkontrolujte také, jak se váš obsah zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Zobrazuje se u něj doporučený úryvek? Odpovídá doporučený úryvek dostatečně na potřeby uživatele?
Doporučené úryvky mezi výsledky vyhledávání jsou vnímány jako vysoce hodnotné. Lidé si v nich mohou přečíst ukázku vašeho obsahu, což je může přesvědčit ke kliknutí na vaši stránku.
Google vytváří doporučené úryvky na základě existujícího relevantního obsahu. Obsah, který odpovídá na otázky, se často mění na doporučené úryvky, což znamená, že musíte znát také otázky, které klade vaše cílové publikum.
Prozkoumejte výsledky souvisejících vyhledávání
Při prohlížení výsledků vyhledávání se zaměřte na pole „Lidé také hledají“, které se obvykle zobrazuje pod nejvyšším výsledkem vyhledávání. Jsou v něm uvedeny související dotazy k tomu, který jste položili, a další dotazy, které často zadávají jiní uživatelé.
Řekněme například, že do Googlu zadáte "jak vyrobit podomácku pivo". V poli „Lidé také hledají“ se zobrazí seznam souvisejících vyhledávacích dotazů – na každý z nich můžete kliknout, abyste odhalili další.
►V ideálním případě by měl obsah, který uživatelům poskytujete, odpovídat na důležitou otázku a související výrazy. Vytvoření takového obsahu zvýší pravděpodobnost, že bude odpovídat záměru uživatele při vyhledávání, což znamená, že se váš obsah může umístit výše a rychleji.
Vytvářejte optimalizovaný obsah
Nyní, když víte, jak na to, jste připraveni vytvořit svůj optimalizovaný obsah pro SEO. Naplánujte si osnovu článku, který přímo odpovídá na záměr uživatele při vyhledávání. Pomůže vám, když budete vycházet z přehledu obsahu, který se již ve vyhledávačích umístil vysoko.
Optimalizujte svá metadata
Vaše metadata jsou krátký popis vašeho webu, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Metadata zahrnují meta titulek (hlavní klikací nadpis v modré barvě) a krátký meta popis, jehož cílem je poskytnout prohlížečům stručné shrnutí obsahu webu nebo zajímavé informace, které uživatele nalákají ke kliknutí na vaši stránku. Tyto informace jsou uloženy v tagu „title“ a „description“, které se nacházejí ve zdrojovém kódu hlavičky každé vaší stránky.
Abyste optimalizovali svá metadata a pomohli si zajistit vysokou míru konverze, musíte zajistit, aby byl váš meta titulek naplněn vysoce důležitými klíčovými slovy. S efektivním vyhledáváním takových klíčových slov vám může pomoci nástroj, jako je například Plánovač klíčových slov Google.
Váš meta popis musí také odpovídat tomu, čeho se týká obsah vaší stránky. Pokud bude irelevantní nebo záměrně zavádějící, Google vaši stránku penalizuje. Zavádějící popisy přímo poškodí vaše hodnocení, návštěvnost a míru konverze.
Prohlédněte si výsledky
Nyní, když jste optimalizovali své webové stránky, je čas zkontrolovat výsledky vaší práce. Vaším hlavním cílem je dosáhnout větší viditelnosti na stránce s výsledky vyhledávání (SERP) – čím vyšší bude váš výsledek v SERP, tím vyšší bude míra prokliků, a tím pádem bude také vyšší i počet konverzí.
Webové stránky, které se na stránce s výsledky vyhledávání zobrazují jako první, mají desetkrát větší pravděpodobnost, že na ně bude kliknuto. Pokud váš web nezaznamenává znatelný nárůst prokliků, přestože se umisťuje vysoko ve výsledcích vyhledávání, je možná na čase přehodnotit jeho obsah.
Měli byste také měřit další statistiky, například čas, který uživatelé stráví na vaší stránce. Tato metrika ukáže, jak poutavý a hodnotný je obsah vašich stránek pro uživatele – hodnota vašeho obsahu má také významný vliv na míru konverze. Služba Google Analytics má vynikající metriku "průměrný čas strávený na stránce", kterou můžete k tomuto měření použít.
Několik vět na závěr
V dnešní době se průměrný spotřebitel před nákupem většinou nejprve obrací na internetové vyhledávání. Zvládnutí SEO je proto nezbytné pro digitální transformaci a fungování každé firmy. A právě záměr vyhledávání je pro SEO a zajištění vysoké míry konverzí naprosto klíčový.
Váš obsah musí korelovat se záměrem vyhledávání, abyste mohli ve výsledcích vyhledávání postupovat stále výše a udržet si místo nahoře. Optimalizace obsahu pro záměr vyhledávání není procházka růžovým sadem, ale nyní již víte, jak toho dosáhnout.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com