Jednou z nejnavštěvovanějších sociálních sítí současnosti je Instagram. Instagram navštěvuje mnoho lidí počítajících se mezi mileniály nebo tzv. generaci Z a právě tito lidé začínají tvořit stále větší skupinu ekonomicky činného obyvatelstva. Je proto samozřejmé, že reklama na Instagramu je mezi firmami stále oblíbenější.
V listopadu 2020 navíc Instagram provedl poměrně významnou aktualizaci svých vyhledávacích funkcí. Místo toho, abyste mohli vyhledávat pouze profily, hashtagy nebo místa, můžete nyní vyhledávat obecná klíčová slova a zobrazí se vám všechny příspěvky, které tato klíčová slova obsahují.
To znamená, že kromě optimalizace pro vyhledávače, jako jsou Google či Seznam, by součástí vaší marketingové strategie měla být i optimalizace pro Instagram.
Všichni jistě známe SEO pro Google a Seznam, ale díky této rozšířené funkci vyhledávání na Instagramu můžete jít ještě dál - optimalizace vašeho profilu a obsahu pro vyhledávání na Instagramu je skvělým způsobem, jak zvýšit dosah vašich příspěvků a získat náskok před konkurencí.
Jak funguje SEO pro Instagram
SEO pro Instagram je proces optimalizace obsahu s cílem dosáhnout vyššího umístění vašeho profilu ve výsledcích vyhledávání na Instagramu. Dodržováním zásad Instagram SEO, o kterých se dozvíte v tomto článku, zvýšíte své šance, že vás objeví uživatelé, kteří hledají klíčová slova související s vaší firmou. To znamená více zobrazení, více lajků, více sledujících a samozřejmě také více zákazníků!
Než budeme pokračovat, měli bychom si ujasnit, že PPC reklama na Instagramu je stále neuvěřitelně účinnou taktikou. SEO pro Instagram byste měli používat jako doplněk PPC reklamy na Instagramu - nikoli jako její náhradu.
Proč je SEO pro Instagram důležité?
SEO pro Instagram je důležité, protože vám umožňuje spojit se s lidmi, kteří aktivně vyhledávají obsah související s vaším podnikáním. Pokaždé, když uživatel zadá klíčové slovo, které souvisí s vaším podnikáním, máte příležitost udělat pozitivní dojem a přivést na svůj profil (a na své webové stránky) vysoce kvalitní návštěvníky, kteří potřebují a hledají to, co prodáváte. SEO pro Instagram je klíčem k využití těchto příležitostí - klíčem k získání potenciálních zákazníků, u nichž je větší pravděpodobnost konverze než u ostatních.
Opravdu se vyplatí optimalizovat obsah, aby se umístil výše ve výsledcích vyhledávání?
Jistěže ano. Podle statistik sledovanosti navštěvuje firemní profily denně obrovské množství lidí a více než 60 procent z nich je zde poprvé. Podle průzkumů navíc nadpoloviční většina uživatelů Instagramu uvádí, že se prostřednictvím této platformy dozvěděli o nových produktech.
Je prokazatelné, že mnoho lidí - včetně vašich potenciálních zákazníků - vnímá Instagram jako způsob, jak objevovat nové značky a nové produkty.
Vyhledávání konkrétních klíčových slov je pouze jednou z několika možností, jak uživatelé objevují nové produkty. Zdrojem nových informací jsou často také reklamy na Instagramu nebo karta Prozkoumat. I přesto, že Instagram SEO není samospasitelné, jde o jediný způsob, jak se organicky spojit s potenciálními zákazníky, kteří projevují aktivní zájem o váš produkt či firmu.
4 tipy, které vám pomohou uspět se SEO pro Instagram
Při procházení těchto tipů mějte na paměti konečný cíl: získat co nejvyšší pozice vašeho profilu a jednotlivých příspěvků pro klíčová slova, na kterých vám záleží.
1. Určete si klíčová slova a stanovte jejich priority
Na která klíčová slova se chcete umístit? Odpověď na tuto otázku je naprosto nezbytná předtím, než provedete jedinou změnu ve svém profilu či obsahu na Instagramu.
Použijte nástroje pro výzkum klíčových slov
K vymýšlení klíčových slov pro Instagram můžete použít běžné nástroje pro výzkum klíčových slov, jako např. Plánovač klíčových slov v Google Ads. Mějte však na paměti, že to, co vaši sledující hledají na Instagramu, nemusí být stejné jako to, co hledají na Googlu.
Rozlišujte mezi obecnými a specifickými klíčovými slovy
Při pátrání po vhodných klíčových slovech nezapomeňte rozlišovat mezi relativně obecnými klíčovými slovy a specifickými klíčovými slovy zvanými long-tail keywords neboli klíčová slova s dlouhým ocasem. Jak se od sebe liší?
• Obecné výrazy sestávají z jednoho či dvou slov jsou vyhledávány velmi často. Kvůli vysoké konkurenci je však velmi obtížné se na tato slova umístit na nějaké rozumné pozici (například "sportovní obuv"). Tato slova navíc nenaznačují, že by měl uživatel vážný zájem o koupi.
• Klíčová slova s dlouhým ocasem (např. "terénní běžecké boty Mizuno cena") jsou sice vyhledávána méně často, ale optimalizace je mnohem snazší a navíc obvykle naznačují vysoký zájem o koupi.
Pokud je pro vás prioritou dosažení většího počtu konverzí, pravděpodobně byste měli upřednostnit klíčová slova s dlouhým ocasem.
Profesionální tip: Pokud se vám nedaří vymyslet klíčová slova, jednoduše otevřete vyhledávací panel Instagramu a začněte psát slova související s vaším podnikáním.
2. Stanovte si klíčové ukazatele výkonnosti pro měření efektu SEO
Než začnete optimalizovat, musíte si zodpovědět ještě jednu otázku: Jak budete měřit efekt SEO na Instagramu? Měření dopadu je nezbytnou součástí SEO, protože vám umožní určit, které části optimalizace jsou úspěšné a které nikoli.
Nezapomeňte si proto stanovit několik klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI). Pomocí aplikace Instagram Insights - nativního analytického nástroje, který je součástí vašeho firemního profilu můžete sledovat například tyto klíčové ukazatele výkonnosti (na úrovni profilu i jednotlivých příspěvků):
• Zobrazení
• Dosah
• Návštěvy profilu
• Followeři
• Kliknutí na webové stránky
Jakmile budete vědět, které klíčové ukazatele výkonnosti budete sledovat, budete moci měřit efekt, který vaše optimalizace přinesla.
3. Optimalizujte svůj profil (uživatelské jméno a popis)
Nyní, když víte, na jaká klíčová slova se chcete zaměřit a jak budete sledovat efektivitu optimalizace a návratnost investic, je čas začít optimalizovat profil i jednotlivé příspěvky.
Začneme profilem - budeme optimalizovat vaše uživatelské jméno a bio. Optimalizace těchto dvou prvků Instagram účtu může mít obrovský dopad. Vaše uživatelské jméno je jednoduché: je třeba, aby obsahovalo klíčové slovo, které považujete za nejcennější. Co když už ale máte zavedený název firmy, který neobsahuje vaše hlavní klíčové slovo? Nevadí, Instagram naštěstí umožňuje rozlišovat mezi názvem firmy a uživatelským jménem.
Pokud je to možné, snažte se do svého uživatelského jména zahrnout jak název své značky, tak své primární klíčové slovo. Pokud máte například e-shop se sportovní obuví s názvem XYZ a snažili jste umístit na klíčové slovo "Nike Air Max", vaše uživatelské jméno na Instagramu by mohlo být "xyznikeairmax" nebo "nikeairmaxxyz".
Optimalizace vašeho popisu na Instagramu je stejně jednoduchá: zaměřte se na vysoce hodnotná klíčová slova, která se vám nepodařilo zařadit do uživatelského jména. Po optimalizaci uživatelského jména a popisu by měl být váš profil na Instagramu jako celek v dobrém stavu. Na závěr si probereme optimalizaci jednotlivých příspěvků.
4. Optimalizace jednotlivých příspěvků (titulky, hashtagy)
Optimalizace jednotlivých příspěvků možná není tak důležitá jako optimalizace uživatelského jména a popisu, ale umožní vám zapracovat do obsahu klíčová slova, která se vám do předchozích sekcí nevešla. Jde právě o slova s dlouhým ocasem, kterých může být obrovské množství. Vzhledem k nepatrnému úsilí, které je třeba vynaložit na optimalizaci popisků, není důvod, proč to neudělat. Obecně platí, že když optimalizujete jednotlivý příspěvek, měli byste:
• Použít hlavní část titulku k cílení na konkrétní klíčové slovo s vysokou hodnotou.
• Použít hashtagy k posílení tohoto klíčového slova a cílit na pomocná klíčová slova.
Čím více informací se vám do popisku podaří dostat, tím lépe bude váš příspěvek optimalizován pro Instagram.
5. Přidávejte k obrázkům alternativní text
O možnostech alternativního textu pro optimalizaci obrázků na webu a blogu pravděpodobně víte, ale možná nevíte, že jej můžete přidat i do obrázků na Instagramu. Jakmile přidáte obrázek a dostanete se na obrazovku s popiskem, zamiřte dolů a vyberte možnost "Rozšířená nastavení". Přejděte dolů do sekce "Accessibility (Přístupnost)" a zde přidejte svůj alternativní text. Nejenže tím zpřístupníte své příspěvky i pro zrakově postižené, ale také zlepšíte svou optimalizaci pro Instagram.
Nezanedbávejte SEO pro Instagram
SEO pro Instagram je beznákladová a vysoce účinná taktika pro všechny, kteří chtějí zvýšit svůj dosah, zvýšit návštěvnost svého profilu nebo webové stránky a dosáhnout více konverzí. Možná nepřináší takový objem výsledků jako placená reklama, ale potenciální návratnost investic je ohromující. Pokud jste odhodláni využívat sociální média jako motor růstu svého podnikání, SEO pro Instagram byste neměli nechat bez povšimnutí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com