Pro každého podnikatele, který se zaměřuje na mladší zákazníky, je Instagram jedním z nejdůležitějších míst, kde může oslovit své publikum. Největší demografickou skupinou publika na Instagramu je totiž právě takzvaná Generace Z, ke které se řadí lidé narození po roce 2000. Tito lidé, kteří se stávají stále důležitějším zákaznickým segmentem, využívají Instagram nejen k zábavě a sdílení fotografií, ale také k nakupování a získávání informací o výrobcích. Instagram však není doménou pouze mladých lidí. Můžete zde oslovit i stále se zvětšující skupinu zákazníků okolo 50 a více let, kterých je podle posledních výzkumů okolo 23 %. Pokud tedy nechcete zbytečně přicházet o zákazníky, bez aktivní přítomnosti na Instagramu se v žádném případě neobejdete.
►Samotná publikace kvalitního obsahu na Instagramu je sice velmi důležitá, ale pokud chcete z vašeho instagramového účtu vytěžit skutečně maximum, budete se muset soustředit na získání co největšího počtu followerů.
Jak získat followery na Instagramu
Na internetu můžete narazit na spoustu nabídek, které vám slibují za mírný obolus přivést stovky či tisíce sledovatelů neboli followerů. Jak jistě tušíte, jde o podvod. Followeři, které tímto způsobem získáte, budou s největší pravděpodobností roboti či mrtvé účty, popřípadě lidé z třetího světa, které váš účet vůbec nezajímá, natož aby je přesvědčil k nákupu čehokoli. Vy potřebujete skutečné, živé followery, kteří se zajímají o to, co zveřejňujete, a je u nich potenciál, že si koupí něco z vašeho sortimentu.
Rozvíjejte svou značku
Pokud chcete, aby byl váš instagramový profil působivý, musí vystoupit z šedivého průměru a vyniknout mezi ostatními. Chcete-li to provést, vytvořte image, která se bude jasně odlišovat od ostatních značek.
►Nezapomeňte, že Instagram je vizuální platforma, a proto by bylo nejlepší soustředit se na obrázky a videa a vyhnout se blokům textu.
Tipy pro rozvoj vaší značky na Instagramu
• Vyberte sadu barev nebo odstínů, na které se soustředíte napříč svými příspěvky. Díky tomu bude váš "rukopis" snadno rozpoznatelný.
• Vytvořte jedinečný vizuální styl, ve kterém budete publikovat svůj obsah. Cílem je, aby vaši fanoušci rozeznali váš obsah na první pohled.
• Přidejte do svého obsahu logo nebo nevtíravý vodoznak.
• Zaměřte se na vytváření vysoce kvalitních obrázků a videí. Dnes máte k dispozici smartphony s téměř dokonalými fotoaparáty, tak toho využijte. Průměrného obsahu jsou na Instagramu tuny. Ten váš by měl vyčnívat. K vytváření nápaditého a přitažlivého obsahu nepotřebujete drahý fotoaparát. Ve většině případů si vystačíte s fotoaparátem, který máte v telefonu.
• Využijte editační aplikace a nástroje, které vám umožní vyladit obrázky tak, abyste dosáhli co nejlepšího efektu.
►Existuje mnoho způsobů, jak rozvíjet svou jedinečnou image značky na Instagramu. Ve svém videu například můžete použít originální znělku, různé titulky, emoji a další podobné prvky, které váš obsah odliší.
Optimalizujte svůj Instagram profil
Vaše uživatelské jméno a profil jsou důležitou součástí toho, jak vás lidé na Instagramu budou vnímat.
Pokuste se vytvořit jednoduché a snadno zapamatovatelné uživatelské jméno bez složitých symbolů. Do vašeho profilu vyplňte všechny důležité věci, které chcete lidem o sobě a své tvorbě sdělit. Lidé, které zaujme váš obsah, budou zvědaví na to, kdo jste a co děláte.
Váš profil je také místem, kde v závislosti na tom, jaké jsou vaše cíle, můžete požádat návštěvníky vašeho Instagramu, aby vás sledovali, navštívili vaše webové stránky nebo sdíleli vaše příspěvky. Můžete sem také přidat hashtagy, emoji a další zajímavé podrobnosti, které návštěvníkům zprostředkují vaši osobnost a inspirují je k akci.
Pravidelně publikujte obsah
Marketing na sociálních sítích je dlouhodobá práce. Musíte pravidelně tvořit nový a zajímavý obsah, který bude lepší než obsah vytvořený miliony dalších lidí soutěžících o pozornost stejných návštěvníků. Tento obsah musíte zveřejňovat nejlépe každý den, ne-li několikrát denně, což je poměrně časově náročné. Naštěstí však existuje několik technik, které mohou tento úkol usnadnit.
Vytvořte si publikační kalendář: kalendář může být například tabulka v Excelu nebo Open Office, do které si můžete napsat, jaký obsah a kdy budete zveřejňovat. Některý obsah je lepší publikovat v určitá data či dokonce denní doby tak, aby dokázal oslovit co největší množství návštěvníků.
Naplánujte své příspěvky: nástroje pro správu sociálních médií umožňují naplánovat vaše příspěvky tak, aby se automaticky zveřejňovaly. Většina největších sociálních sítí takový nástroj obsahuje. Stačí zde zadat příspěvky například na týden dopředu, naplánovat dobu, kdy se mají zveřejnit, a algoritmus sociální sítě vše udělá za vás. Vy poté musíte jen reagovat na návštěvníky, kteří komentují vaše příspěvky.
►Použitím nástrojů pro automatickou správu obsahu na Instagramu si uvolníte ruce a získáte více času na aktivní správu svého podnikání.
Navažte kontakt s publikem
Je všeobecně známo, že byste měli udržovat na sociálních sítích kontakt se svými potenciálními zákazníky. Jde o aktivní proces komunikace, během kterého vytváříte komunitu fanoušků, kteří od vás mohou nejen pravidelně nakupovat, ale také sami od sebe propagovat a chválit vaši značku. V online marketingu platí, že komunikace je klíč. Jak s ním otevřít ty správné dveře?
• Najděte ostatní uživatele Instagramu z vašeho oboru
• Lajkujte jim jejich příspěvky
• Zanechte jim smysluplný komentář, pokud zveřejní zajímavý obsah
• Vždy odpovídejte lidem, kteří komentují vaše příspěvky
• Sledujte uživatele a influencery ve vaší oblasti zájmu
Tyto činnosti je třeba provádět každý den. Lidé mají tendenci pozitivně reagovat na značky a uživatele, se kterými sdílejí společný zájem. Sledujte pravidelně ostatní, staňte se členem komunity, a brzy uvidíte zvýšený zájem o váš vlastní obsah.
Optimalizujte své titulky
I přesto, že je Instagram založen převážně na vizuálním působení obrázků a videí, důležitou roli hrají také titulky příspěvků, které mohou posílit dojem z vašich obrázků tím, že jim přidají kontext, emoce a přesvědčí vaše publikum, aby podniklo konkrétní akci.
Většina uživatelů Instagramu jsou mladší lidé, při vytváření titulků proto nezapomeňte použít přátelský a neformální způsob psaní. Přidáním emoji nic nepokazíte, naopak, snáze tak vyjádříte emoce, které by bylo těžké vyjádřit prostřednictvím textu.
►K textu můžete přidat také hashtagy. Tím se váš příspěvek zviditelní, pokud budou lidé hledat obsah na Instagramu právě pomocí těchto hashtagů.
Poznejte své publikum
Hlavním zdrojem inspirace pro váš obsah by mělo být vaše publikum. Pokud porozumíte tomu, co se lidem z vašeho publika líbí, co potřebují a jaké problémy řeší, budete jim schopni připravit mnohem dokonalejší obsah, který bude rezonovat s jejich povahou.
Skvělým způsobem, jak se o svém publiku dozvědět něco více, je prozkoumat, co sami zveřejňují na Instagramu. Projděte si konkrétní hashtagy a podívejte se, jaký druh obsahu je právě mezi vašimi fanoušky populární.
►Podívejte se také, na co lidé reagují nebo na jaké otázky se ptají. Získáte tak spoustu inspirace, jak vytvářet videa a obrázky, které se lidem budou líbit.
Použijte správné hashtagy
Hashtagy vám umožňují „označit“ váš obsah, takže když ostatní lidé hledají konkrétní informace a použijí přitom konkrétní hashtag, zobrazí se váš příspěvek, pokud je tímto hashtagem označen.
Nalezení správných hashtagů pro váš obsah je zásadní, protože může vaše příspěvky představit obrovskému množství lidí. Pokud chcete oslovit konkrétní publikum, je důležité zvolit speciální hashtagy, které osloví ty správné uživatele, například #specialitynagrilu.
Dalším důležitým přístupem je vytvoření vlastního značkového hashtagu. Může to být jednoduše hashtag, který obsahuje vaši značku, nebo můžete vytvořit tematický hashtag, který souvisí s vaším podnikáním, například #hospodanaruzku, nebo #dejsipivonaruzku.
►Zaměřte se na používání a vytváření hashtagů, které přivedou lidi k vašemu obsahu, jako na klíčovou součást vaší marketingové strategie.
Využijte různé formáty instagramových příspěvků
Instagram již dávno nejsou pouze fotografie. Kromě nich můžete zveřejňovat například videa, příběhy, nebo živé přenosy.
Příběhy neboli Stories jsou možností, jak nabídnout svým uživatelům neformálnější obsah, jelikož každý zveřejněný příběh vydrží na Instagramu jen 24 hodin a poté zmizí. To vytváří příležitosti ke kontaktu s lidmi prostřednictvím veselého, neformálního obsahu, nebo obsahu, který je právě teď aktuální. V příbězích můžete fanouškům nabídnout také časově omezené nabídky, například speciální slevy, které zmizí, když vyprší životnost příběhu. Pomocí těchto dalších formátů obsahu na Instagramu můžete lidem ukázat, že vaše nabídka je autentická a důvěryhodná.
Příběhy a živé přenosy vám dávají šanci ukázat lidskou stránku vaší značky. Když si lidé uvědomí, že za vaší značkou jsou skuteční lidé, budou vám pravděpodobně mnohem více důvěřovat. Zvýšená důvěra vede posléze k větší aktivitě vašich fanoušků a také ke zvýšení nákupů. Zde je několik konkrétních způsobů, jak přidat do příběhů více „šťávy“.
►Vaše instagramové příběhy můžete vylepšit různými nálepkami, což mohou být nejen emoji, ale také nálepky, které sdělují informaci o vaší poloze, ukazují čas, nebo takové, které zmiňují jiné uživatele Instagramu. Tyto doplňky zvyšují interaktivitu vašich příspěvků a přitahují pozornost k vašemu obsahu.
Přidejte nálepky s vaší polohou
Po přidání nálepky "poloha" se vaše příběhy začnou zobrazovat v sekci Objevovat pod záložkou Místa. To může vašemu příspěvku do značné míry zvýšit viditelnost v závislosti na povaze vašeho obsahu a zájmech publika.
Lidé totiž často hledají informace o dalších lidech, firmách nebo událostech v jejich blízkosti. Přidání nálepky s umístěním může vašemu příběhu pomoci získat pozornost lidí nacházejících se poblíž. To je užitečné zejména pro menší firmy s kamennými provozovnami, které cílí na lokální zákazníky. Pomocí nálepek s polohou můžete přilákat zákazníky z nejbližšího okolí.
Získejte skutečné followery na Instagramu
Zveřejňováním kvalitního obsahu a komunikací s vašimi návštěvníky můžete vytvořit loajální komunitu followerů, kteří budou váš obsah dále sdílet a doporučovat svým dalším sociálním kontaktům. Můžete také použít PPC reklamy, které váš obsah představí dalším uživatelům Instagramu a zajistí vám nové fanoušky. Efektivní může být také spolupráce s influencery, kteří budou propagovat vaši značku. Jak PPC reklama, tak influencer marketing jsou sice placené, ale mohou vás za velmi krátkou dobu posunout hodně dopředu. Získávání followerů na Instagramu je aktivita, která vyžaduje tvrdou práci, kreativitu a čas. Pokud se však tomuto úkolu budete věnovat s nasazením, bude vaše snaha odměněna větším počtem fanoušků, kteří se mohou stát vašimi zákazníky.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com