Ať už podnikáte v oblasti prodeje produktů nebo služeb, sami jistě dobře víte, že pokud o sobě nedáte vědět v online prostředí, jako byste nebyli. Digitální marketing dnes hýbe celým byznys světem a v dobách nejrůznějších moderních technologií jej prostě musíte využívat, ať chcete nebo nechcete. Vzhledem k tomu, že se jedná o skutečně obsáhlou oblast, do které byste klidně mohli investovat spoustu tisíc měsíčně (a mnohdy by se vám vůbec nemusely vydané peníze vrátit), je třeba vědět, kam investovat a jak naložit se svým rozpočtem, aby vaše firma místo úspěchu nedošla ke krachu. Pojďme se proto dnes podívat na několik užitečných tipů pro správu vašeho rozpočtu a zaručené postupy, díky kterým dosáhnete těch nejlepších výsledků.
►Vytváření rozpočtu na digitální marketing je zásadním úkolem, kterého se musíte zhostit, pokud chcete maximalizovat svůj marketingový potenciál, dosahovat zisků a zabránit ztrátám.
Digitální marketing není jen o sociálních sítích
Na začátku bychom si měli objasnit, co to vlastně ten digitální marketing je. Většina začínajících podnikatelů si totiž digitální marketing spojí hlavně (a mnohdy i jedině) s prezentací na sociálních sítích. Ta je samozřejmě velmi důležitou součástí, ale rozhodně se nejedná o jediný prostředek. Jednoduše řečeno, pod pojem digitálního marketingu totiž můžete zařadit vše, co se šíří digitální cestou. Patří sem tedy také e-mailing, obsah na vašich webových stránkách, e-booky, blogy, optimalizace pro vyhledávače neboli SEO, linkbuilding, a nezbytné jsou také PPC reklamy, tedy reklamy objevující se ve výsledcích vyhledávání, za které platíte, až když na ně zákazník klikne. A právě na ty se dnes zaměříme, jelikož představují největší zdroj příjmů (a mnohdy i výdajů).
Proč investovat do digitálního marketingu
Než se zaměříme na investice do PPC reklam, je dobré odpovědět si na otázku, k čemu vám je vlastně digitální marketing dobrý. Odpověď je jednoduchá – pomůže vám, abyste o sobě, respektive o vaší firmě, dali vědět. Pomocí digitálního marketingu si budujete vztahy se zákazníky, šíříte povědomí o své značce a zároveň je jeho cílem podpoření prodejů. Cíl digitálního marketingu by měl být vždy odvislý od obchodní strategie vašeho podnikání, vašich cílů, a měl by reflektovat potřeby vašich zákazníků a cílového publika.
►Digitální marketing je sice poměrně novým, přesto velmi účinným nástrojem, jak zacílit na své publikum. Je vhodný pro jakýkoliv typ byznysu, který zvládne propagovat s poměrně nízkými náklady a s možností snadného a přesného vyhodnocování výsledků.
Vytvářejte kampaně, které mají smysl
Jak už jsme zmínili výše, jednou z nedílných součástí digitálního marketingu, je vytváření PPC kampaní. V počátcích svého podnikání pravděpodobně nedisponujete zrovna velkými finančními zdroji, které byste mohli investovat do velkého množství reklamy, proto je třeba plánovat PPC reklamu tak, aby byla plnohodnotná a smysluplná. Před vytvořením jakékoliv kampaně byste si proto měli jasně stanovit, co je váš cíl, čeho chcete dosáhnout – v opačném případě totiž nebudete schopni rozlišit, jaký typ kampaně použít a jak ji nastavit. Potřebujete vědět, na jaké publikum, na jaká klíčová slova a v jaké oblasti chcete cílit.
Při vytváření kampaně vždy pamatujte na to, že je lepší vytvořit jednu kampaň s několika sestavami, než rozmělňovat peníze mezi několik různých kampaní. Vytvořte proto jednu kampaň, ve které budete segmentovat sestavy podle produktu, regionu, značky atd.
►Vzhledem k tomu, že přiřazení rozpočtu se provádí na úrovni kampaně, je dobré ponechat jednu kampaň jako základ a podrobnější segmentaci řešit na úrovni reklamní sestavy.
I když dodržíte pravidlo jedné kampaně s několika sestavami, měli byste myslet na to, že oddělovat sestavy, které jsou si svým zaměřením velmi blízké a podobné, a zjišťovat jejich úspěšnost je velmi obtížné. Proto je pro začátek nejlepší, když vytvoříte pouze pár sestav, které mezi sebou budou mít znatelné rozdíly, na základě kterých budete moci vyhodnotit, co přináší pozitivní a co negativní výsledky, které aspekty přitahují nejvíce kliknutí a interakcí. Následně teprve můžete upravovat úspěšné sestavy a jít takzvaně více dopodrobna.
►Při vytváření sestav si je nezapomeňte pojmenovávat – ideální je zvolit logické názvy. Bude se vám tak s nimi při vyhodnocování mnohem lépe pracovat.
Spoléhejte na automatické výdaje
Na začátku kampaně si jasně stanovte fixní částku, kterou jste ochotni za reklamu utratit. Její rozdělení už pak ale nechte na umělé inteligenci. Při naplánování několika reklamních sestav je totiž velmi složité rozhodnout, kolik peněz za kterou vydáte. Sami nejste schopni rozlišit, které sady klíčových slov budou efektivnější, stejně jako nepoznáte další rozdíly odvíjející se například na denní době či dnu v týdnu. Reklamy Googlu i Microsoftu však mají mechanismy, které dokáží vyhodnotit tu největší úspěšnost kampaní, proto je minimálně v začátcích vhodné nechat rozhodování o tom, kam kolik peněz investovat, na nich. Vy jen nastavíte celkový rozpočet na den a o všem ostatním necháte rozhodovat tyto automatizované mechanismy založené na umělé inteligenci, které vám pomohou najít cesty vedoucí ke zlepšení, na které byste vy sami možná ani nepřišli.
Zvolte správnou strategii
Abyste dosáhli té nejlepší pozice ve vyhledávačích, byli vidět a zároveň navýšili svůj zisk, je třeba zvolit správnou strategii. Jedním z výchozích bodů vytváření jakékoli kampaně je rozhodnutí, na jaký cíl se zaměřit, což je určeno vaší volbou ve strategii nabídek. Některé části nabídky se však mohou překrývat. Vezměte si například cílovou CPA a maximalizaci konverzí. Obě mají jasnou představu o tom, čeho chtějí dosáhnout, ale co když je jedna metoda lepší v algoritmu a dosahování výsledků než ta druhá? Abyste zjistili, jak tomu je, je vhodné provést takzvané A/B testování, tedy metodu, která porovná výkon dvou či více reklam, a zjistí, která dosahujete lepšího výkonu. Díky této metodě se zbavíte zkreslených subjektivních názorů a dozvíte se, co skutečně chtějí vaši zákazníci.
►Pokud se rozhodnete pro vytváření několika kampaní, nezapomeňte do nich vždy zahrnout A/B testování, které vám jasně řekne, kde můžete dosáhnout lepších výsledků. Nejčastěji se při A/B testování testuje konverzní poměr a míra prokliku CTR, je však možno zahrnout i další statistiky.
Zjistěte, kde je problém
Pokud vaše PPC reklamy nedosahují požadovaných výsledků, rozhodně by nemělo být prvním řešením to, že navýšíte rozpočet, a to i na úkor toho, že se dostanete do ztrát. Rozpočet je sice důležitým faktorem výkonu, zbytek účtu je ale postaven na samotných reklamách! Proto než provedete jakékoliv změny ve svém rozpočtu, ujistěte se, že problémy s počtem zobrazení vycházejí skutečně z vašeho rozpočtu, a nikoli z vašeho znění reklamy a použitých klíčových slov. Zkontrolujte, zda vaše reklamy zahrnují všechny důležité aspekty, včetně klíčových slov a odkazů na vstupní stránky. Chcete-li za své peníze získat maximum, snažte se vždy nejprve maximalizovat aspekty reklam.
I s malým rozpočtem na začátku svého podnikání můžete dosáhnout skutečně skvělých výsledků. Je však třeba činit ta nejlépe informovaná rozhodnutí a vyhodnocovat data, která vám předkládají statistiky z vašich PPC reklam. Pokud se vám nebude dařit dosahovat požadovaných výsledků, je lepší obrátit se na specialisty, kteří vám s nastavením PPC kampaně pomohou, než vyhazovat každý měsíc peníze za něco, co nepřináší žádný efekt. Proto vždy jednejte s rozmyslem a s ohledem na stav vašeho účtu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Lucie Formanová
Foto zdroj: pixabay.com