Vyhněte se nástrahám spamového linkbuildingu

Jak rozpoznat spamový odkaz
Jak se vyhnout nástrahám spamového linkbuildingu? Připravili jsme pro vás návod, jak odhalit podvodné stránky a chránit SEO vaší značky.

Co je linkbuilding? 

Linkbuilding je metoda, při které se budují zpětné odkazy z jiných webů pro váš web za účelem zvyšování návštěvnosti. Pokud na web přidáte relevantní odkazy, vyhledávače získají relevantní signály, které dokazují hodnotu jeho obsahu. Jenže v této marketingové strategii platí, že méně je mnohdy více. Vašim stránkám mohou pomoci pouze kvalitní odkazy. Ty nekvalitní mu mohou paradoxně uškodit. 

Měli jste někdy pokušení zaplatit za opravdu skvělý odkaz?

Pokud jste i vy někdy dostali e-mail s možností nákupu nebo výměny zpětného odkazu slibující za málo peněz velkou návštěvnost, dost možná jste narazili na spam. 

Za dobu své praxe jsem se setkala se stovkami podvodných nabídek slibujících vysoce autoritativní odkazy na zdánlivě relevantních webech za zlomek nákladů. A mnohdy takové odkazy nakoupily i renomované marketingové agentury. V tomto článku se podíváme, jak rozpoznat spam od kvalitních nabídek. 

Jak ochránit své SEO proti spamu a jak odhalit toxické stránky? 

Při vkládání zpětných odkazů na weby je důležité odhalit spamy. Provedla jsem hloubkovou analýzu společných rysů spamů a nyní se podíváme na to, jak je identifikovat a jak se jim vyhnout. 

Jak rozpoznat spamový odkaz v síti 

Prvním krokem mé analýzy bylo sloučení stovky odkazů do jednoho úložiště. Tak jsem měla možnost důkladně prozkoumat jejich společné rysy. 

Co mají spamy společného? Jsou rozesílány z obecných e-mailů!

V těchto obecných e-mailech se často objevovaly vzory, které postrádaly podstatu a zároveň slibovaly skvělé výsledky SEO:

  • Příliš obecné úvody: Vágní úvody bez konkrétních podrobností o odesílateli nebo jeho přihlašovacích údajích:
    • „Doufáme, že vás tato zpráva zaujme.“
    • „Doufáme, že se vám v podnikání daří.“
  • Náhodná velká písmena: Nevhodně použitá velká písmena a gramatické chyby v celém e-mailu:
    • „Poskytujeme přirozené, Relevantní odkazy v obsahu od 100% skutečných blogerů.“
    • „Máme zpoustu relevantních kvalitních webů, kde vám mohu pomoci vytvořit odkazi na post-blogové příspěvky pro hosty, které vám pomohou získat dobrou autoritu domény a vysoké umístění na Googlu a dalších vyhledávačích.“
  • Příliš dobré nabídky na to, aby byly pravdivé: Nabídka vysoce kvalitních zpětných odkazů na stránkách s vysokou autoritou domény (DA) za velmi nízké ceny.
    • „Mohu vám nabídnout přístup k seznamu vysoce žádaných a prémiových webů s doménou (DA) v rozmezí 50–90.“
    • „Můžete využít naši rozsáhlou síť, která vám poskytne výjimečné výsledky, zlepší hodnocení vašich klientů ve vyhledávání a organický dosah.“
  • Naléhavost a žádné náklady předem: Tvrzení o nulových nákladech předem jsou přesně ty, které naznačují podvod s následnou platbou po výsledku. 
    • “Stálá návštěvnost zaručena. Do-Follow. Platba po odkazu.“
    • „Máme více než 10 tisíc stránek s vysokou návštěvností. Cena začíná od 100 korun. Máme vám poslat seznam prémiových webů?“
  • Garantované výsledky: Jistota zaručených výsledků. Tento příslib nikdy není pro SEO reálný. 
    • „Vyberte si z více než 73 tisíc webových stránek v různých oblastech s cílením na relevantní zákazníky pro efektivní vytváření odkazů. Získejte živé odkazy za 2–3 pracovní dny.“
  • Nedostatek signálů důvěry: Žádný odkaz na konkrétní značku, se kterou v minulosti spolupracovali, ani obsah případových studií nebo konkrétních metrik, které by prokázaly jejich výsledky.  
  • Nedostatek personalizace: Obecné e-maily, které necílí na konkrétní potřeby nebo obsah vašich webových stránek.
  • Podezřelé kontaktní informace: Neznačkové e-mailové adresy, obvykle končící @gmail.com, často postrádají relevantní jména a ověřitelné kontaktní informace.

Pokud tyto výše uvedené vzorce poznáte v nabízených odkazech, rychle je označte za spam. 

Nejběžnější strategie stínových linkbuildingových agentur  

V praxi se můžete setkat s desítkami účinných strategií pro budování odkazů, které mohou vaší značce přinést neuvěřitelně dobré výsledky. Podvodní prodejci však místo toho obvykle spoléhají na strategie s nízkou hodnotou. 

Výměna odkazů: 

„Pokud vložíte odkaz na náš web, my vložíme odkaz na ten váš.“ 

Výměna odkazů je nejčastější nabídkou, se kterou se ve spamu můžete setkat. 

Tyto nabídky často odkazují na zdánlivě legitimní vydavatele. 

Prodejce, který se vám snaží vnutit spam, obvykle svůj e-mail začíná personalizovanou prezentací o působivé obsahové strategii vaší značky. Jak poznat, že se jedná o spam? Pozorně čtěte e-mail až do konce. 

Po krásném úvodu totiž zjistíte, že dotyčný prodejce nemá nejmenší ponětí o vašem podnikání. Netuší, čím se zabýváte. Zbytek e-mailu se patrně bude nést v neutrálním duchu, bez sebemenšího zaměření na váš obsah podnikání. 

Čtěte pozorně nabídky o výměně odkazů od začátku do konce. Pokud si na svůj web nebo do článku na blogu vložíte spamový odkaz, otevíráte si nevědomky toxické portfolio zpětných odkazů a Google bude váš web později penalizovat. 

Požadavky na umístění nerelevantního příspěvku: 

„Všimli jsme si, že se zabýváte tématem ABC. Rádi bychom vám poslali příspěvek na téma XYZ.“

Psaní příspěvků pro blogy, zpravodajské a jiné specifické weby je skvělý způsob, jak posílit svou autoritu a získat nové potenciální návštěvníky. A také umístit relevantní odkazy. 

Jenže...

Pokud na specializovaný web umístíte nerelevantní příspěvky třetích stran, vážně poškodíte kvalitu svého obsahu, na kterém roky tvrdě pracujete. A to i v případě, že příspěvek upravíte. Ani sebelepší text totiž nezamaskuje to, že obsahuje nerelevantní odkaz.  

Rozlišení kvalitního odkazu od spamu  

Prodejci spamů se zaměřují především na vlastníky domén, PR ředitele, vlastníky agentur a jakýkoliv profil na LinkedIn, který se specializuje na SEO nebo na prodej odkazů. 

Zde jsou nejlepší způsoby prověřování spamů: 

  • Ověření, ze kterých zemí získávají většinu návštěvnosti: Níže je uvedeno 10 zemí, ze kterých primárně tyto weby získávají organickou návštěvnost:
    • Indie 
    • Pákistán
    • Indonésie
    • Srí Lanka
    • Malajsie
    • Etiopie
    • Rusko 
    • Keňa
    • Filipíny
    • Austrálie
  • Kontrola exponenciální růstové křivky v jejich odkazujících doménách: U webu, u kterého růstová křivka zaznamenala přes noc nárůst organické návštěvnosti ze sta na několik tisíc, zbystřete. Organická návštěvnost u správně vedeného webu roste pozvolna. Pokud umístíte odkaz takového webu na svůj web, patrně vkládáte spam. 
  • Analýza objemu autoritativních zpětných odkazů, které získali: Pamatujte, že autorita domény je na logaritmickém měřítku. Proto je normální, že web má výrazně menší procento autoritativních odkazů. Ve chvíli, kdy uvidíte, že celkový objem zpětných odkazů je na webu přes 20 000 odkazů s vysokou autoritou těsně pod 100, je tento poměr úplně mimo a patrně jde o spam. 

Náklady na nákup odkazů

Je logické, že za kvalitní odkazy se musí platit. Nenechte se zlákat „nízkou cenou“ a zajímavou „vysokou návratností investic“ prodejců placených odkazů. Ve světě SEO bude vždy kvalita trumfovat kvantitu. 

V oblasti SEO se vám vyplatí investovat pouze do kvalitních odkazů, které posílí vaši značku a zajistí smysluplné výsledky. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co je edge SEO?

Zaměřte se na efektivní aktualizace SEO implementací změn na okraji sítě, zvýšením flexibility a rychlosti internetových stránek.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp