V dnešní době je UX součástí SEO strategie. Pokud tedy chceme mít opravdu úspěšný web, který bude zobrazován na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání, na UX bychom rozhodně neměli zapomínat.
Před několika lety bylo SEO ještě relativně jednoduchou záležitostí.Konkurence ale neustále stoupá a algoritmus, na jehož základě společnost Google hodnotí jednotlivé webové stránky, je čím dál složitější. Dnes zkrátka Google bere v úvahu stovky faktorů. Zaměřit se proto pouze na klíčová slova a zpětné odkazy již zdaleka nestačí. Do osvědčených postupů SEO byly zařazeny dokonce i prvky UX.
Kombinace UX a SEO pomůže dostat váš web výše ve výsledcích vyhledávání. SEO totiž cílí zejména na vyhledávací roboty, UX ale cílí na uživatele. A když váš web bude splňovat požadavky na UX, uživatelé se na váš web budou rádi vracet a je zde také vyšší pravděpodobnost, že na vaše stránky budou odkazovat.
Nadpisy
Nadpisy pomáhají jak vyhledávačům, tak konkrétním uživatelům, lépe se orientovat v obsahu vašeho webu. Nadpisy (<h1>, <h2>, <h3>, <h4>, <h5> a <h6>) by měly čtenáře a vyhledávače informovat, o čem jsou odstavce či sekce a reflektovat logickou hierarchii obsahu. Na každé stránce použijte vždy pouze jednu značku <h1>. Tato značka udává název celé stránky a nadpis by měl vypovídat o tom, čeho se stránka týká.
Jednoduchá navigace a struktura
Struktura webu je důležitá nejen pro uživatele, ale je také roadmapou pro vyhledávače. Nezapomínejte, že mnoho uživatelů nevstupuje na váš web přes homepage. A právě z tohoto důvodu je nutné, aby věděli, kde na stránce se právě nacházejí a jak se dostanou na homepage. Menu by rozhodně nemělo vyplňovat velkou část obrazovky. V takovém případě totiž uživatel nebude moci číst obsah na webu, který by ho zajímal více. Menu by mělo být přehledné a jednoduché. A čtenost jednotlivých příspěvků je možné podpořit také prostřednictvím interních odkazů.
Zákaznické signály
Google čím dál více dá také na hodnocení zákazníků. Komentují zákazníci váš obsah? Dali vám dobré hodnocení v rámci Moje firma na Googlu? Ačkoliv Google tvrdí, že na tyto uživatelské signály nehledí, pravděpodobně budou hrát v hodnocení webu nemalou roli.
Rychlost webu
Rychlost webu je jedním z klíčových faktorů při hodnocení webu. Pokud se stránka načítá pomalu, uživatelé zpravidla odchází ke konkurenci a na web se již nevrátí. Hodnocení webu je pak také nižší. Rychlost webu je možné zkontrolovat pomocí spousty nástrojů. Nejznámější z nich je např. PageSpeed Insights od Googlu. Tento nástroj vám dokonce poskytne několik tipů, jak rychlost webu vylepšit.
Mobilní verze webu
Rychlost načítání stránek na mobilu je důležitá, ale na mobilní verzi webu bychom se měli dívat jako na celek. Design webu byl měl být přizpůsoben pro mobilní zařízení tak, aby se na něm uživatelé snadno orientovali, a zároveň byl pro ně dobře čitelný. Jednou z nejdůležitějších součástí tzv. „mobile experience“ je právě již zmíněná navigace.
Závěr
Kombinace SEO a UX vytváří prostředí, které je přehledné, čitelné a atraktivní jak pro vyhledávače, tak pro uživatele. Díky UX v kombinaci se SEO je možné získat ještě lepší hodnocení webu ve výsledcích vyhledávání.
autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv
zdroj: searchengineland.com, marketingland.com, google.com