Bez aktivní propagace se dnes na internetu již žádná stránka neobejde. Nemůžete doufat v to, že si vašeho webu, se kterým jste si dali tolik práce, všimnou potenciální zákazníci jen tak. V záplavě konkurence váš web bez propagace zcela zapadne a bude předběhnut mnohem méně kvalitními, avšak aktivně propagovanými konkurenčními stránkami. Nejefektivnější metodou propagace na internetu je v současné době PPC reklama, která umožňuje efektivní kontrolu nad vaším reklamním rozpočtem a dává vám možnost platit jen za skutečné výsledky.
►Je pravděpodobné, že o PPC reklamě již uvažujete a přemýšlíte, která z platforem bude pro vaši firmu nejlepší. V současnosti jsou největšími PPC giganty Google a Facebook. Který z nich si vybrat?
Co je to PPC reklama?
Reklamy na Facebooku i Googlu spadají do kategorie "reklam s platbou za kliknutí neboli PPC". Při nákupu reklamy PPC nabízíte určitou cenu za proklik (CPC) a poté platíte tuto částku pokaždé, když někdo klikne na některou z vašich reklam. PPC reklama je velice efektivní. Dokážete totiž přesně změřit, kolik lidí, kteří vaši reklamu viděli, na ni skutečně klikli, kolik z těch, kteří klikli, si skutečně něco koupili, a kolik jste na tom nakonec vydělali. Slouží k tomu metriky, jako je již výše zmíněné CPC neboli cena za kliknutí a CPA neboli cena za akci.
Jak se liší PPC reklamy na Googlu a reklamy na Facebooku?
Obě platformy mají své silné i slabé stránky a každá z nich dokáže oslovit publikum svým vlastním jedinečným způsobem. V závislosti na svých potřebách se můžete rozhodnout používat jak reklamy na Facebooku, tak na Googlu, abyste co nejvíce rozšířili svůj dosah. Zatímco Google zobrazuje své PPC reklamy ve výsledcích vyhledávání na základě zadaných klíčových slov, PPC reklamy na Facebooku se zobrazují na sociální síti. Jaký je však mezi těmito dvěma typy reklam rozdíl?
Placené reklamy ve vyhledávání
Placené vyhledávání je situace, kdy platíte za to, že se vaše reklama zobrazí na stránce s výsledky vyhledávání (SERP). Tyto reklamy vidíme pokaždé, když používáme Google: jsou to odkazy úplně nahoře označené nápisem "reklama". Aby lidé dokázali odlišit organické výsledky vyhledávání a placené reklamy, označuje Google všechny reklamy slovem "Reklama", psaným tučným písmem. Jakmile některý z návštěvníků zadá do vyhledávání klíčové slovo, na které cílíte, může se mu zobrazit vaše reklama. Při výběru těchto slov byste ale měli zohlednit záměr publika, aby se reklama zobrazovala hlavně těm lidem, kteří jsou vašimi potenciálními zákazníky. Pokud zjistíte, s jakým záměrem uživatel zadal konkrétní výraz, pomůže vám to cílit reklamy velmi efektivně. Je to proto, že v podstatě předvídáte problémy svých zákazníků a přizpůsobujete své reklamy tak, aby tyto problémy řešily.
►Pokud váš produkt řeší určitý problém, vyberte taková klíčová slova, která by zadal člověk, který chce tento problém vyřešit.
PPC reklama na sociální síti
Placené reklamy na sociálních sítích jsou naopak způsobem, jak oslovit svou značkou uživatele na konkrétní sociální síti. Vzhledem k tomu, že Facebook neustále mění své algoritmy, je stále obtížnější oslovit potenciální zákazníky jen pomocí publikovaného obsahu. Díky placeným PPC reklamám však můžete posunout svůj obsah do popředí. Reklamy na Facebooku nejsou cílené podle klíčových slov jako v Googlu, ale podle zájmů, věku, bydliště a dalších demografických údajů publika. Své publikum můžete segmentovat podle specifického chování a zájmů, o kterých Facebook shromažďuje spoustu informací od svých miliard aktivních uživatelů. Můžete tak své reklamy cílit například na rozvedené ženy ve věku 30 – 40 let, bydlící v Brně a sledující Ordinaci v růžové zahradě.
PPC reklama na Googlu i Facebooku má značný dosah
PPC reklama na Googlu vám kromě výsledků vyhledávání umožňuje zobrazovat reklamy i na YouTube, v obsahové síti Google Display Network, a dokonce i v Mapách Google. Facebook vás oproti tomu může dostat k milionům uživatelů Instagramu, rozesílat vaše reklamy přes Messenger, nebo je umístit do news feedu. Možnost, která pro vás bude mít největší smysl, bude záviset na tom, kde vaši zákazníci tráví nejvíc času online.
Velikost publika
Google i Facebook navštěvuje každý den obrovské množství lidí. Lidé na Facebooku se však chovají trochu jinak a mají odlišné motivace než na Googlu. Na Googlu lidé váš produkt aktivně hledají. Mají problém a doufají v jeho vyřešení. Uživatelé Facebooku naopak váš produkt aktivně nehledají, možná o něm ani nevědí. Cílem PPC reklamy je upozornit, že existuje řešení problému, který je možná trápí. Při zvažování velikosti publika se proto zamyslete nad svým produktem. Je to něco, co budou lidé hledat na Googlu, nebo spíše na Facebooku? Důležité je, kde je vaše cílová skupina více aktivní.
Návratnost investice a náklady
Kolik PPC reklamy stojí, se bude lišit podle toho, jaká klíčová slova používáte, na jaké platformě propagujete, či v jakém odvětví působíte. CPC (cena za proklik) stoupá v závislosti na konkurenčnosti – na tom, kolik lidí soutěží o konkrétní zobrazení reklamy, přičemž reklamy na Googlu stojí o něco více než reklamy na Facebooku. V některých odvětvích, jako je hubnutí, doplňky stravy, finanční služby či ubytování, je cena za proklik vysoká, zatímco v jiných je mnohem nižší. Pokud však vaši PPC reklamu z Facebooku budete chtít umístit na Instagram, bude vás to stát přibližně dvojnásobek. Pokud se pohybujete v odvětví, kde je CPC pro Google hodně vysoká, může být Facebook pro začátek lepší volbou.
►CPC je jen jedním z faktorů, které je třeba zvážit. Dalším je CPA neboli cena za akci. Kolik platíte za kliknutí a kolik z lidí, kteří kliknou, provede požadovanou akci? Musíte zjistit, kolik konverzí bude potřeba, aby byly náklady na reklamu přijatelné. Je důležité, abyste na jednom kliknutí vydělali více, než za něj zaplatíte.
Dostupné formáty reklamy
Dalším klíčovým faktorem pro výběr reklamy je formát. Co se k vašemu podnikání hodí více? Pokud prodáváte něco, co můžete předvést vizuálně, například nábytek nebo oblečení, může být nejlepší PPC reklama na Facebooku či Instagramu. Naproti tomu reklamy v Googlu jsou obvykle omezeny pouze na text, což bude váš hlavní nástroj, jak upoutat pozornost lidí. K reklamám můžete také bez dalších nákladů přidat rozšíření, která zvýší procento prokliků.
• Dynamické odkazy na podstránky (o nás, menu atd.).
• Možnosti, které zlepšují zapojení, například možnost telefonicky zavolat přímo do vaší firmy.
• Strukturované úryvky, které zobrazují krátký popis spolu s odkazem.
►Rozšíření reklamy lze nakonfigurovat ručně nebo se zobrazují automaticky, když algoritmus Google usoudí, že to zvýší výkon reklamy.
Reklamy na Facebooku a Instagramu jsou mnohem vizuálnější. Nejenže do nich můžete začlenit obrázky, které upoutají pozornost, ale umožňují vám také používat v reklamách videoobsah. Význam vizuálních prvků by se neměl přehlížet. Obsah s obrázky má v průměru o 94 % více kliknutí než textový obsah. Může to být účinný způsob, jak lidi zaujmout a vzbudit v nich zvědavost.
►Facebook umožňuje v cílených reklamách používat různé typy reklam s vizuálními prvky. Obrázky a videa pomohou vašim reklamám získat větší pozornost, zejména pokud provozujete e-shop.
Jaký je cíl vaší reklamy?
Nyní, když máte představu o tom, co vám mohou jednotlivé platformy nabídnout, je tu ještě několik věcí, které byste si měli promyslet, než se rozhodnete.
Za prvé, jaký bude cíl vaší reklamní kampaně? Pokud se snažíte vybudovat povědomí o své značce a seznámit široké masy se svým produktem, bude pravděpodobně lepší volbou Facebook. Pokud se snažíte přilákat do svého podniku více zákazníků z blízkého okolí, můžete ocenit výhody Googlu a jeho lokálního vyhledávání.
Měli byste také zvážit, v jaké fázi prodejního trychtýře se lidé nacházejí, když vidí vaše reklamy, a jak to souvisí s vaším cílem. Pokud cílíte na lidi, kteří již vědí, co chtějí, a jsou připraveni si to koupit, PPC reklamy na Googlu jsou pravděpodobně tou správnou cestou.
►Zamyslete se nad známostí svého produktu nebo služby a nad objemem vyhledávání, který pravděpodobně získá. Reklamy v Googlu nemusí tolik pomoci, pokud prodáváte službu, o které ještě nikdo ani neví.
Závěrečné myšlenky
Při rozhodování, kde utratit peníze za reklamu, je toho třeba hodně zvážit. Váš produkt nebo služba, váš obchodní model a nejlepší formát pro prodej vašeho produktu jsou jen některé z faktorů, které musíte mít na paměti. Bez ohledu na to, co si vyberete, se ujistěte, že své peníze vynakládáte efektivně. Utratit o něco více může být dobré, pokud tyto peníze navíc přinesou větší množství lidí připravených u vás nakoupit. Při plánování kampaně zvažte svůj rozpočet, cíle a cílovou skupinu. Experimentujte s oběma typy reklamy, abyste zjistili, který vám nejlépe pomůže splnit konečný cíl vaší kampaně. Facebook, Google, nebo oba současně?
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com