Testování optimalizace webu pro AI vyhledávání
Skupina výzkumníků složená z odborníků z Princetonské univerzity, Georgia Tech, IIT Delhi a Allen Institute for AI testovala několik různých způsobů s cílem naleznout ty nejlepší optimalizace pro webové stránky, které jim pomohou dosáhnout lepších výsledků ve vyhledávání využívající umělou inteligenci.
V rámci testování bylo otestováno devět optimalizačních technik u webů zabývajících se různými tématy (od práva po vědu), aby se zjistilo, jaké jsou funkční a jaké naopak zhoršují hodnocení webů v SERP. Test probíhal v generativním vyhledávači vytvořeném po vzoru Bing Chatu a reálném vyhledávači Perplexity.AI, který využívá umělou inteligenci. Pro vyhledávání byly využity vyhledávací dotazy vycházející z benchmarkingu devíti různých zdrojů obsahujícího deset tisíc vyhledávacích dotazů.
Testované strategie hodnocení
Během testování výzkumníci provedli optimalizaci webových stránek pomocí devíti různých metod a porovnávali jejich výsledky pro různá vyhledávaná témata. Veškeré testované zdroje musely být autoritativní, optimalizované na klíčová slova a doplněny o datové statistiky namísto pouhého interpretování informací.
Výzkumníci testovali následující strategie:
parafrázování jakýchkoliv zdrojů,
parafrázování spolehlivých zdrojů,
přidání přímých citací,
přidání přímých citací z vysoce kvalitních zdrojů,
jednoduchost a srozumitelnost textu,
přehlednost textu,
používání jedinečných slov,
používání technických výrazů,
doplnění statistik.
Co fungovalo nejlépe?
Nejúspěšnějšími optimalizačními strategiemi, které pomohly výrazně vylepšit SEO hodnocení webových stránek v AI vyhledávání, byly:
parafrázování jakýchkoliv zdrojů,
přidání přímých citací,
- doplnění statistik.
U těchto strategií bylo zaznamenáno zlepšení pozic stránek v SERP o 30–40 %. Velmi dobrých výsledků, tj. zlepšení o 15–30 % dosáhly také strategie jednoduchost a srozumitelnost textu a přehlednost textu.
Co téměř nefungovalo?
Výzkumníci byli poměrně překvapeni, že nejméně fungovaly techniky využívající citaci či parafrázi autoritativních zdrojů. Zlepšení stránky nezaznamenaly ani přidáním jedinečných slov.
Hodnocení technik se lišilo i napříč vyhledávanými tématy. Například stránkám s právní tématikou nejlépe fungovalo přidání statistik. Ke každému tématu je tedy zapotřebí přistupovat individuálně.
Výsledek? Stránky s nízkým SEO hodnocením mají šanci uspět v AI vyhledávání!
Zajímavým zjištěním provedené studie bylo, že stránky, které mají obecně horší SEO hodnocení dosahují v AI vyhledávání lepších výsledků. To představuje příležitost pro webové stránky malých společností. Díky tomu budou moci menší společnosti snadněji oslovit širší množství potencionálních zákazníků a lépe tak konkurovat velkým hráčům.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com