U mnoha webů se můžete setkat se situací, že stránka, na kterou vede odněkud odkaz, neexistuje. Ať už někdo odkaz špatně zadal, nebo došlo k přesunu cílového dokumentu, jakmile se pokusíte tuto stránku zobrazit, objeví se vám namísto toho stránka s chybou 404 - stránka nenalezena. V takovém případě je návštěvník zmaten a frustrován, a pokud podobnou stránku navštíví robot vyhledávače, může to vést ke zpomalení indexace vašeho webu a zhoršení pozic ve vyhledávání. Web, který obsahuje větší množství stránek 404, působí neudržovaně a zastarale, což odrazuje vaše zákazníky - a jelikož vyhledávače se snaží svým uživatelům nabízet pokud možno jen funkční a užitečné weby, nemají důvod vaši stránku zobrazovat na předních místech ve vyhledávání. Je proto v zájmu každého majitele veškeré tyto chyby najít a odstranit.
Jaké mohou být důvody chyb 404
Zadaná doména neexistuje - dochází k tomu v případě, že linkujete na externí zdroj informací. Pokud po čase doména expiruje, cíl odkazu přestane existovat. V takovém případě je pomoc snadná - prostě změňte odkaz na jiný, podobný zdroj informací.
Na vašem vlastním webu vznikají chyby 404 většinou tehdy, pokud odstraníte nebo přesunete nějaký obsah, stránku nebo obrázek, zatímco odkazy směřují na původní umístění. Obvyklým důvodem může být také přechod na zabezpečený protokol https. Pokud původní odkazy obsahují pouze http, odkaz bude hlásit chybu 404. Velmi často dochází k chybám 404 v případě, že přejdete na jiné e-shopové řešení. V takovém případě často dochází ke změně struktury kategorií, díky čemuž se původní obsah nenachází tam, kde byl předtím.
Jak si poradit, pokud váš web obsahuje chyby 404
V první řadě je potřeba zjistit, zdali jsou všechny odkazy na vašem webu funkční. K tomuto účelu poslouží skvělé aplikace Screaming Frog či Xenu Linksleuth. Ovládání je velmi jednoduché. Stačí zadat název domény a program projde všechny odkazy na vašem webu a vypíše vám seznam všech, které jsou nefunkční. Skvělým pomocníkem může být také služba Google Analytics, díky které můžete zjistit i odkazy z cizích webů, přes které proudí na váš web návštěvníci, kteří končí na neexistující stránce s chybou 404. Takový návštěvník považuje váš web za nefunkční a okamžitě odejde.
Co s nefunkčními odkazy
Jakmile máte seznam nefunkčních odkazů, máte několik možností. Pokud obsah stále na vašem webu existuje, ale je v jiném umístění, stačí neexistující stránku na toto nové umístění přesměrovat pomocí stavového kódu 301 (trvale přesunuto). Pokud však odkazovaný obsah již na vaší stránce neexistuje, a není tam ani žádný podobný, můžete vytvořit speciální stránku 404, která návštěvníkovi vysvětlí, že hledaný obsah se již na stránce nenachází, sdělí, proč tomu tak je (například odkaz vedl na zboží, které již není v nabídce), a nabídne mu rozcestník na další důležité sekce vašeho webu.
►Někteří majitelé webů si řešení chyb 404 zjednodušují tím, že neexistující stránky přesměrovávají na homepage. Tento přístup je však naprosto špatně. Návštěvník, který čeká určitý obsah, se najednou octne na titulní stránce, aniž by zde našel, co hledal, a aniž by tušil, proč se tam dostal.
Jakékoli chyby na webu poškozují SEO
Základem optimalizace pro vyhledávače (SEO) je hodnotný a funkční obsah. Pokud se vám podaří vychytat všechny nefunkční odkazy a přesměrovat je na relevantní obsah, prospějete tím nejen svým návštěvníkům, ale také umístění vašeho webu ve vyhledávačích. Funkční a bezchybná odkazová struktura totiž zvyšuje autoritu a hodnocení vašeho webu. K odstranění zbytečných chyb přitom stačí tak málo. Jakmile správně přesměrujete nefunkční odkazy na nový obsah, uvidíte, jak tyto stránky raketově stoupají zpět na přední příčky stránek s výsledky vyhledávání (SERP).
►Jelikož vyhledávače jsou stále jedním z nejdůležitějších zdrojů relevantní návštěvnosti, bude zlepšení pozic na stránce s výsledky vyhledávání znamenat i zvýšený přísun potenciálních zákazníků.
Jak se vyvarovat nefunkčních odkazů
Pokud předěláváte svůj web, přecházíte na jiný CMS nebo měníte e-shopový systém, ujistěte se, že správně přesměrujete návštěvnost na nové stránky. Ale ani v případě, že svůj web právě nepředěláváte, měli byste pravidelně kontrolovat, jestli se na webu nevyskytly chyby.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com