
Víte, že sociální síť TikTok používá měsíčně přes 1,5 miliardy lidí ve více než 150 zemích po celém světě? V České republice to jsou přibližně 2 miliony aktivních uživatelů, nejvíce ve věku od 18 do 24 let. Nastudujte si, jak a čím mladé oslovit, posunout k nákupu a vypěstovat si s nimi důvěrný vztah, který může přetrvat na dlouhá léta.
Nová generace spotřebitelů
Populace mladých patřících do takzvané generace Z v současné době globálně tvoří až čtyři desetiny spotřebitelů disponujících značnou částí příjmů. Statistiky se samozřejmě stát od státu liší, každopádně se jedná o nezanedbatelnou kupní sílu, která je sice bez životních zkušeností, ale má silný vztah k internetu a ”jede” na síti TikTok.
Tady už nejde jen o využití moderního reklamního kanálu. Toto je výchova dalšího pokolení zákazníků žijících podstatně jiný život, než jejich rodiče a prarodiče.
Že příslušníci starší generace těm mladším často nerozumí, je naprosto přirozená součást vývoje lidstva. Sociální platforma TikTok poskytuje možnost propojení a pochopení chování velmi významné demografické skupiny spotřebitelů.
Může na TikTok inzerovat každá firma?
Protože TikTok podporuje 75 různých řečí v mnoha zemích, odstraňuje obvyklé jazykové bariéry bránící vstupu na mezinárodní trh. Ten tak mohou díky propracovaným reklamním nástrojům využívat firmy všech velikostí a TikTok Ads se hodí téměř pro každý typ podnikání.
Díky tomu, že platforma poskytuje různé reklamní formáty spojené s kreativním přístupem, je ideální pro nabízení produktů a služeb spojených se životním stylem. V případě segmentu B2B musíte účel reklamy na sociální síti TikTok dobře promyslet.
Recept na úspěch: krátká videa
Videoobsah v současné době kraluje a na TikTok tento formát dominuje. Různé úrovně reklamy (od reklam in-feed až po výzvy značkových hashtagů) společně s nativní možností úprav videa zjednodušují značkám více než kdy dříve tvorbu poutavého obsahu, který dokáže oslovit relevantní publikum.
Přitom je však nutné brát v úvahu specifické prostředí TikTok. Plusové body získáte za:
- Více opravdovosti a hodnověrnosti než vypilované dokonalosti,
- Více kreativity než tradičního marketingu,
- Více autentické angažovanosti než přímého prodeje.
Pokud jste připraveni přijmout tuto filozofii, máte před sebou obrovskou příležitost k navázání vztahu s publikem způsobem, kterému obvyklé reklamní kanály nemohou konkurovat.
Jak začít s reklamami na TikTok
Založení účtu
Na začátku musíte převést svůj osobní účet na TikTok na účet firemní. Tato operace je jednoduchá, bezplatná a zabere jen chvilku času.
V Nastavení a soukromí přejděte do sekce Spravovat účet a kliknutím přepněte na Firemní účet.
Správce reklam
Aplikace pro správu reklam na TikTok je nastavená pro používání na desktopových zařízeních, na rozdíl od samotné sítě používané především na mobilních přístrojích.
Abyste se mohli pustit do tvorby a řízení reklam, přihlaste se do svého firemního účtu na adrese ads.tiktok.com. V reklamním rozhraní pak najdete sadu nástrojů a funkcí umožňující komplexní správu reklamních kampaní.
Plusy firemního účtu
Díky přepnutí na firemní účet můžete využívat celou řadu výhodných služeb, jako třeba:
- Podrobnou analýzu výkonu,
- Rozšířené funkce profilu (s odkazy na webové stránky),
- Nástroje pro tvorbu řízení obsahu (včetně obchodního),
- Vyspělé a rozšířené statistiky publika.
Využijte mobilní aplikaci pro přidávání obsahu a základní správu svého účtu a na řízení kampaně ve firemním účtu s průzkumy či analýzami si sedněte k počítači. Tato flexibilní kombinace umožňuje efektivní vedení kampaní na TikTok.
Jak sledovat důležitá data
Pro podrobný přehled a kontrolu nad kampaněmi instalujete na svůj web sledovací kód TikTok Pixel, který sbírá informace o interakcích uživatelů sítě TikTok s vaší reklamou. Získáte tak zásadní údaje o webové aktivitě potenciálních zákazníků, podle kterých pak můžete ladit své strategie.
TikTok Pixel zachytává řadu odlišných datových bodů napříč webovými prohlížeči a poskytuje ucelený obrázek o uživatelském chování.
Shromažďovat mimo jiné můžete:
- Data o událostech souvisejících s reklamou: Přesně a chronologicky vidíte celou cestu spotřebitele.
- IP adresy: Sběr IP adres využijete pro lepší geografické cílení.
- Data User Agent: Informace o uživatelském agentovi vám pomohou pochopit nastavení zařízení a prohlížečů.
K zajištění optimálního výkonu TikTok Pixel používá:
- Volitelné cookie soubory první strany,
- Cookie soubory třetích stran povolené ve výchozím nastavení.
Díky spojení obou typů cookies a vyspělému párování můžete své kampaně na platformě TikTok spravovat výrazně efektivněji.
Události na nákupní cestě
Zajistěte nastavení kódu TikTok Pixel tak, aby obsáhl celou cestu spotřebitele k nákupu. Je potřeba sledovat několik kontaktních bodů jako:
- Prvotní zobrazení webu,
- Vstup na produktovou kartu,
- Přidání zboží do košíku,
- Platba, dokončení nákupu.
Rozšířená data
TikTok Pixel je schopný zachycovat také metadata stránek i kliknutí na různá tlačítka. Tyto údaje vám poslouží pro podrobnější analýzu spotřebitelského chování a zároveň pomáhají TikToku zkvalitňovat automatická řešení nebo doporučení pro nastavení událostí.
Sesbírané informace slouží pro:
- Personalizaci reklamních sdělení
- Vylepšování nástrojů zobrazování reklam na TikTok.
Ochrana osobních údajů
Při nasazení TikTok Pixel na webu musíte dodržovat zákonné předpisy na ochranu osobních údajů. Pomůže vám s tím funkce TikTok Pixel Helper, která udělá kontrolu přenosu dat a zajistí soulad se zásadami sdílení. Helper používejte pravidelně.
Nechtěnému sbírání citlivých dat při stejné účinnosti sledování zabráníte instalací rozšíření pro Chrome.
Osvědčené postupy implementace
Pro dosažení optimálního výkonu sledování:
- Nasaďte základní pixelový kód na všechny stránky webu,
- Nastavte sledování událostí podle vašich obchodních cílů,
- Ověřujte funkčnost pixelu diagnostickými nástroji TikTok,
- Sledujte sbírání dat k zajištění přesnosti a shody,
- Dokumentujte všechny provedené akce a parametry sledování.
Sledování a ověřování
Po provedení implementace zkontrolujte nastavení pomocí TikTok Pixel Helper, čímž odhalíte potenciální problémy a zabezpečíte správný přenos dat.
Průběžné sledování je důležité pro:
- Zachování kvality dat,
- Udržování efektivity kampaně,
- Dodržování pravidel ochrany osobních údajů.
TikTok Pixel je možné jednoduše implementovat a nastavit pomocí různých platforem:
- Aplikace: Shopify
- Správa značek: Google Tag Manager, Tealium, Adobe…
K doplnění dat o CRM, ukládání nebo offline data můžete použít Events API, vylepšující schopnosti pixelu.
Přiřazování reklam TikTok
Pro účinnější sledování a měření výkonu kampaní můžete v TikTok Ads Manager nastavit okna atribuce. Ta vám pomohou lépe pochopit chování uživatelů po interakci s vaší reklamou a poskytnou zásadní informace o cestě zákazníka.
Při tvorbě reklamní sestavy v kampani je možné v sekci Nabídky a optimalizace nastavit dva typy atribuce:
- Atribuce po zobrazení: Sleduje konverze poté, co uživatel shlédne vaši reklamu, ale neklikne na ni hned. Nastavit lze na 1 den, 7 dnů nebo na Vypnuto.
- Atribuce prokliku: Měří konverze ke kterým dojde po kliknutí na reklamu. Na výběr máte z oken na 1, 7, 14 nebo 28 dnů.
Po publikování reklamní sestavy už není možné nastavení atribucí měnit. Pokud chcete použít i jiná nastavení, musíte vytvořit novou reklamní sestavu.
ID kliknutí TikTok (TTCLID)
Měřící parametr TTCLID je automaticky přidaný do URL adres vstupních stránek po kliknutí uživatele na reklamu. Tento identifikátor připojí ke kampani konkrétní uživatelské akce, čímž vylepšuje přesnost přiřazení.
- Původní URL: http://yourwebsite.com?a=b
- Aktualizovaná URL: http://yourwebsite.com?a=b&ttclid=_CLICKID_
Parametry UTM
Platforma TikTok podporuje používání standardních UTM parametrů efektivně sledujících a hodnotících návštěvnost webu.
Mezi základní parametry UTM přísluší:
- utm_source: Rozpoznává zdroj provozu.
- utm_medium: Identifikuje marketingové medium.
- utm_campaign: Sleduje názvy konkrétních kampaní.
- utm_term: Rozeznává cílení nebo reklamní sestavy.
- utm_content: Dohlíží na výzvy k akci a obsah v kreativách.
UTM parametry můžete kombinovat pomocí znaku ”&” a tvořit tak rozšířené URL adresy pro měření:
- https://www.yourwebsite.com?utm_medium=cpc&utm_source=tiktok
Dynamická makra pro lepší sledování
Na TikTok máte k dispozici také dynamická makra pro vložení do sledovacích URL adres. Hlavní z nich jsou:
- CAMPAIGN_NAME: Pojmenování kampaní,
- CAMPAIGN ID: Zjišťování ID reklamy,
- AID_NAME: Názvy reklamních sestav,
- CID_NAME: Jména pro kreativu,
- PLACEMENT: Typy umístění.
Díky makrům budete mít automatický a přesný přehled o reklamních aktivitách, zvlášť pokud řídíte více kampaní v jednom čase.
Sledování událostí
V nastavení událostí máte možnost výběru ze dvou postupů jejich měření:
- Počítání všech: pro každou akci nákupů AEO a VBO.
- Počítání jednotlivých: pro instalaci a optimalizaci bez nákupu.
Díky flexibilitě můžete sledovat kampaně způsobem vyhovujícím potřebám měření a cílům kampaně.
Při správné kombinaci atribučních oken, ID kliknutí, UTM parametrů a dynamických maker získáte obsáhlé údaje pro optimalizaci reklamy na TikTok. Podobně jako u dalších sociálních platforem však dochází i u TikTok k jisté ztrátě dat zaviněné zapojením v aplikaci, různým chováním uživatelů a prohlížečemi aplikací v sandboxu.
Sledování je většinou jednodušší při pull marketingu, jako je třeba vyhledávání Google, kde konverze následují často chvíli po kliknutí. V případě push marketingu u TikTok bývá proces sledování složitější, vzhledem k tomu, že chování uživatelů po zhlédnutí reklamy je hůře předvídatelné.
Reklamní formáty na TikTok
Na výběr máte z několika různých typů reklamy podle dostupných kreativ a nastavených cílů.
In-feed reklamy
Reklamy in-feed jsou velmi univerzálním a nejpoužívanějším reklamním formátem TikTok. Zobrazují se na uživatelské stránce For You a přirozeně se míchají s organickým obsahem.
Součástí těchto videoreklam, případně posuvných reklam o délce max. 60 vteřin jsou interaktivní prvky jako tlačítka CTA, posílající uživatele na vstupní stránky nebo do obchodů s aplikacemi.
In-feed reklamy využijete díky jejich nativnímu vzhledu především pro podporu zapojení spotřebitelů, bez toho, že by rušily jejich uživatelský dojem.
TopView reklamy
Reklamy TopView se objevují hned ve chvíli, kdy uživatelé otevřou TikTok. Přináší tak prémiové umístění v aplikaci, což je sice dražší, na druhou stranu ale využíváte maximální exponování a viditelnost značky.
Formát začíná třívteřinovým převzetím videa a následně přechází do interaktivního zážitku videa in-feed. Tento typ reklamy se výborně hodí k uvedení nových produktů na trh i pro kampaně s vysokým účinkem potřebující okamžitou pozornost uživatelů.
Hashtag výzvy
Díky výzvám se značkou hashtag dokáže TikTok zvýšit zapojení uživatelů a vytváří virální momenty. Spotřebitelé jsou vyzváni, aby tvořili vlastní obsah navazující na témata značky dostupné prostřednictvím vstupní stránky s obsahem značky nebo uživatelských příspěvků.
Pro úspěch této reklamy je dobré se spojit s tvůrci videí, kteří výzvu zahájí a vybízí své sledující, aby se zapojili také.
Efekty značky
Značkové efekty vám umožní tvořit vlastní interaktivní prvky jako nálepky nebo filtry. Ty pak uživatelé začleňují do svých videí. Tento formát má pro kreativce na TikTok výhodu v tom, že se mohou sami vyjadřovat a přitom je zachovaná přítomnost značky.
Při kombinaci s dalšími typy reklamy mohou efekty značky významně navýšit zapojení uživatelů a celkový dosah reklamy.
Vyvolané reklamy
Takzvané spark ads umožňují propracované rozšiřování obsahu, díky kterému zvýšíte organický obsah ze svého účtu a na základě povolení i z účtu jiných uživatelů.
Formát zachovává hodnověrnost organického obsahu a s jeho pomocí můžete rozšiřovat dosah a cílení placené reklamy. Propagací hodnotného a výkonného obsahu využijete zapojení uživatelů a přilákáte širší publikum.
Využití e-commerce
Pro reklamu v elektronickém obchodě TikTok lze využít specializované formáty vyvinuté pro podporu prodeje.
Video nakupování:
- Přímé určování produktů ve videoobsahu,
- Štítky produktu, údaje o cenách a další interaktivní prvky,
- Propojení s TikTok Shop umožňující snadné nakupování, produktové katalogy a zjednodušené placení.
Živé nakupování:
- Nejvíce interaktivní obchodní formát,
- Ukázka produktů v reálném čase,
- Zapojení publika pomocí živých přenosů,
- Přímé spojení značky s potenciálními zákazníky.
Kombinace reklamních formátů
Sofistikovanou kombinací několika reklamních formátů dosáhnete na lepší výkon a komplexnost kampaní. Třeba, když na trh uvádíte nový produkt:
- Začněte reklamou Top View k zajištění co největší viditelnosti.
- Pokračujte reklamou in-feed pro vytvoření trvalého povědomí.
- Spusťte hashtag výzvu k nárůstu zapojení uživatelů.
Cesta k úspěchu vede přes sladění výhod každého formátu s cíli konkrétní kampaně při zachování důvěryhodného spojení s komunitou TikTok.
Technické náležitosti reklamy na TikTok
Video
K zajištění co nejlepšího výkonu videoreklam na TikTok napříč celou platformou musíte dodržovat některé specifické technické parametry.
Základní náležitosti:
- Možnost několika poměrů stran: 16:9, 9:16, 1:1,
- Minimální rozlišení 540 × 960 pixelů,
- Podporované formáty: .mp4, .mpeg, .avi, .mov, .3gp,
- Délka videa od 5 do 60 vteřin (ideálně 9 - 15 vteřin),
- Datový tok nejméně 516 Kbps,
- Maximální velikost videosouboru 500 MB.
Grafika
Pro grafické reklamy platí odlišné specifikace.
Základní parametry:
- Podporované formáty: JPG, JPEG, PNG,
- Rozlišení: pro balíček vybraných aplikací 720 × 1280 pixelů, pro Pangle také 1200 × 628 nebo 640 × 960 pixelů,
- Maximální velikost 100 MB.
Kreativní design
Dodržujte doporučení pro účinnost kreativy v reklamách:
- Vystřeďte nejdůležitější prvky, abyste předešli jejich kolizi s logy nebo popisy.
- Nastavte lokalizaci reklamního obsahu tak, aby souhlasil s jazykem a preferencemi cílového publika.
- Hlavní prvky umísťujte ke středu, aby nedošlo k jejich bočnímu oříznutí.
Akceptováním výše uvedených technických náležitostí zajistíte kvalitu a pozitivní uživatelský dojem i správné zobrazování reklam na různých místech aplikace TikTok.
Tvůrčí přístupy k angažování uživatelů TikTok
Pro úspěch reklamy na TikTok jsou nejdůležitější první dvě vteřiny jejího zobrazení. Tvůrci by se proto měli snažit především o silný otevírací ”háček”, jehož pomocí přitáhnou okamžitou pozornost uživatelů.
K osvědčeným metodám patří:
- Ohromující prohlášení a šokující odhalení,
- Zvláštní a neobvyklé vizuální prvky,
- Trendy efektů a přechodů,
- Techniky přerušení vzoru.
Udržujte soulad s prostředím platformy
Aby reklama na TikTok fungovala co nejlépe, musí ladit s organickým obsahem sociální sítě. Příliš velké ”tlačení na pilu” může její výkon spíše poškodit.
Při tvorbě se zaměřte na:
- Vertikální video pořízené mobilním zařízením,
- Přirozený text a písmo,
- Úpravy ve stylu CapCut,
- Nativní prezentaci ve stylu uživatelů,
- Optimální délku videa 30 vteřin.
Využijte unikátní funkce
Ke zvýšení výkonu reklamy zapojte specifické prvky platformy.
Prozkoumejte možnosti sekce Pro vás, kde najdete oblíbené zvuky a hudbu, které můžete přizpůsobit potřebám značky.
Ke zvýšení viditelnosti a zapojení strategicky využívejte trendy hashtagy relevantní pro váš obor.
Hýčkejte obsah generovaný uživateli
Základem pro efektivitu reklamy na TikTok je uživatelsky generovaný obsah (UGC).
K dosažení nejlepších výsledků:
- Podporujte obsah od zákazníků, ve kterém figurují vaše produkty.
- Dávejte důraz na skutečná svědectví a zpětnou vazbu uživatelů.
- Dejte prostor talentům poskytujícím osobní zážitky.
- Udržujte si autentický a neměnný tón komunikace.
Spolupracujte s influencery
Pro efektivní spolupráci s influencery je nutné najít soulad mezi jejich tvůrčí svobodou a vaší strategií.
Předejte důležité instrukce:
- Stanovte konkrétní cíle kampaně.
- Sdílejte příklady podobných reklam.
- Uveďte specifické požadavky na video.
- Nastiňte hlavní body zasílání zpráv.
- Poskytněte podrobné seznamy svých shotů.
Přestože influenceři mají úzký vztah se svým publikem a dokážou jej oslovit, hodí se jim některá osvědčená doporučení.
Nasměrujte je na:
- Tvorbu účinných háčků,
- Umisťování výzev k akci,
- Komunikaci hodnotové nabídky,
- Celkovou strukturu reklamy.
Zajistěte přesvědčivost svých reklam
Publikum platformy TikTok orientované na cenu dobře reaguje na silné reklamní nabídky.
- Uvádějte zřetelné údaje o slevách.
- Zatlačte pomocí časově omezených nabídek.
- Zkoušejte různé pobídky, jako jsou dárky k nákupu, speciální balíčky, mimořádné slevy nebo bezplatné zkušební verze.
Zlepšujte výkon
Reklamy na TikTok jsou úspěšné díky kombinaci několika prvků:
- Přitažlivé nabídky,
- Silné výzvy k akci,
- Přirozené funkce platformy,
- Ohlasy uživatelů,
- Jasná hodnotová sdělení.
Úspěch inzerce často závisí na zachování opravdovosti při promyšleném začlenění propagačních prvků. Tvořte takový obsah, který vypadá jako původní a přitom stále míří k dosažení vašich marketingových cílů.
Zásady inzerce na TikTok
Pravidla reklamy na TikTok mají pomoci inzerentům oslovit co nejširší cílové publikum a zajistit poutavé i bezpečné prostředí pro uživatele. Zásady a principy reklamy jsou podobné jako v případě dalších velkých reklamních platforem.
Omezený obsah
Inzerce má celkem přísná pravidla pro obsah z pohledu zabránění proniknutí škodlivých nebo urážlivých materiálů k uživatelům.
Zakázán je obsah nepřístupný mládeži včetně obscénních témat nebo vulgárních snímků. Stejně tak jsou zakázána videa propagující násilí a nebezpečné aktivity.
To stejné platí také pro různé formy diskriminace, obtěžování, projevů nenávisti nebo šikany. Reklama má respektovat lidskou a kulturní rozmanitost.
Specifika pro různá odvětví
Zásady platformy TikTok řeší i regulace související s některými obory.
- Reklamy na finanční služby musí dodržovat požadavky na prohlášení o vyloučení odpovědnosti, případně o potenciálních výnosech.
- Zdravotnické a farmaceutické reklamy mají pro zveřejňování nastavené tvrdé předpisy, kvůli zajištění přesných a pravdivých lékařských informací.
- Reklamy hazardních a herních společností musí splňovat zákonné předpisy země, ve které jsou publikovány, a principy odpovědného hraní.
- Reklamy související s hubnutím a životním stylem musí být zaměřené na podporu zdraví a udržitelný přístup bez používání nereálných slibů.
Bezpečí pro mládež
Vzhledem k tomu, že největší skupinu uživatelů sociální sítě TikTok tvoří mladí lidé, je zajištění jejich bezpečnosti jednou z hlavních priorit platformy. Používá k tomu:
- Omezení shromažďování dat a témat obsahu,
- Nastavení požadavků na výukové materiály.
Zvažte, zda a jak by mohla vaše reklama ovlivňovat mladé uživatele, i když necílí přímo na ně.
Ochrana osobních údajů
Pravidla TikTok pro shromažďování, ukládání a používání dat uživatelů jsou jasná.
Inzerenti musí dodržovat transparentnost postupů při zpracování dat, zveřejnit mechanismy sledování i získávání souhlasů a jsou povinni respektovat místní nařízení na ochranu soukromí (GDPR, CCPA).
Není žádným tajemstvím, že právě kvůli sběru dat uživatelů čelí TikTok velkým problémům v USA.
Autorské právo a duševní vlastnictví
Dodržování tvůrčích práv je jednou za základních zásad inzerce na TikTok. Jedná se o správné používání:
- Materiálů chráněných autorským právem,
- Licencovaného obsahu,
- Ochranných známek.
Před startem reklamní kampaně se ujistěte, že máte náležité oprávnění k využití všech součástí kreativy včetně obrázků, hudby a specifických prvků značky.
Kulturní rozdíly
Kvůli globálnímu působení platformy TikTok je důležité věnovat při tvorbě reklamy pozornost odlišným kulturám, zákonům a společenským normám v jednotlivých zemích a regionech.
Porozumějte geografickým rozdílům a přizpůsobte se jim, abyste vaše reklamní kampaně zůstaly v souladu s místními zvyklostmi.
Uživatelský dojem
Kromě samotného obsahu prověřuje TikTok také technickou úroveň videí související s uživatelskou zkušeností.
Mezi definované standardy patří:
- Kvalita videa,
- Hladina zvuku,
- Použití interaktivních prvků.
Postarejte se, aby vaše videoreklamy měly hladký průběh a poutaly uživatele od jeho interakce až po kliknutí a konverzi.
Změny v zásadách inzerce
Věnujte pozornost aktualizacím pravidel reklamy na TikTok a průběžně se jim přizpůsobujte. Sociální platforma váš videoobsah neustále sleduje a vyhodnocuje ”problematické” pasáže.
Pokud nastávají nové globální či místní hrozby pro uživatele, vydává nové zásady pro obsah.
Pravidelně kontrolujte pravidla inzerce a zajistěte související úpravy kreativy v reklamách.
Zvláštní dokumentace
K inzerování v některých choulostivých kategoriích můžete podle místa cílení potřebovat další odborné dokumenty a certifikáty. Může to být zákonné povolení, profesionální licence nebo předepsané prohlášení o odpovědnosti spotřebitele.
Speciální předpisy musí kvůli zajištění transparentnosti a spravedlnosti dodržovat neziskové organizace nebo firmy působící v oborech jako jsou úvěry, zaměstnání nebo bydlení.
Průzkum konkurence
TikTok vs. Meta
TikTok staví na krátkém, víceméně hudebním obsahu, který má potenciál vyšší míry zapojení a nižších počátečních CPC, a to hlavně v případě generace Z a mladších ročníků mileniálů.
Síla inzerce na TikTok je v tom, že jde o takzvané video-first. Kreativní a především autentický obsah tady zaujme mnohem více než obvyklé reklamy. S tím se pojí také větší zapojení mladých uživatelů a virální šíření videí.
Platforma Meta se svými aplikacemi Facebook a Instagram nabízí pestřejší reklamní prostředí a vyzrálejší spotřebitele.
- Facebook má ohromný demografický dosah s nepřebernými příležitostmi k cílení a disponuje kvanty uživateských dat nashromážděných za mnoho let.
- Instagram spojuje vizuální přitažlivost s funkcemi Reels a Stories a hodí se tak třeba pro lifestylové značky. Jeho uživatelé jsou také o trošku starší.
Na platformě Meta máte větší jistotu konzistence konverzních výdajů a návratnosti investic, a to především u kampaní s přímou odezvou.
Díky vyspělému cílení Facebooku využívajícímu detailní retargeting nebo lookalike publika můžete potenciální zákazníky přesněji segmentovat než v případě TikToku.
Výhodou aplikací Meta jsou také všestranné formáty reklamy od grafiky přes karusely až po interaktivní zážitky.
- TikTok lépe využijete pro šíření povědomí o značce a strhnutí pozornosti pomocí reklam založených na trendech.
- Meta vám dá kompaktní výkon skrze různé demografické skupiny a cíle.
Pochopte přednosti obou platforem a vylaďte podle nich své marketingové cíle.
TikTok vs. Snapchat
TikTok je mladší, tvoří jej krátký videoobsah s velkým virálním potenciálem a oslovuje hlavně mladší mileniály a dospívající populaci.
Snapchat nabízí pestřejší paletu reklamních formátů související s novými interaktivními zážitky z rozšířené reality (AR). Obecně má o něco starší publikum většinou ve věku od 18 do 34 let.
Reklamní kolekce a příběhy v sekci Objevuj aplikace Snapchat poskytují odlišné možnosti zapojení uživatelů než videa in-feed na TikTok. Inzerenti tak mají větší prostor pro flexibilní kreativitu.
Obě platformy používají mladší uživatelé a zatímco Snapchat je je velmi populární Severní Americe a Evropě, TikTok disponuje globálnějším rozsahem.
Každá z aplikací má ohromné možnosti, co se týče cílení na publikum, jejich největší výhody jsou však odlišné.
- Snapchat je lepší v cílení podle polohy a zkušeností s AR, díky čemuž se více hodí pro místní / regionální inzerci a interaktivní kampaně.
- TikTok vyniká svým algoritmem ke zjišťování obsahu a virálním potenciálem, který reklamám zajišťuje mnohem širší organický dosah.
Pokud přemýšlíte, kterou z aplikací zvolit, řiďte se cílem vaší kampaně.
- Snapchat bude lépe fungovat u lokalizovaných reklam a v prostředí rozšířené reality.
- TikTok využijete pro rozšiřování povědomí o značce a marketing založený na aktuálních trendech.
Strategicky můžete také obě platformy kombinovat a těžit z funkcí Snapchat AR i z virálního potenciálu TikTok.
TikTok vs. Pinterest
Zásadní rozdíl mezi reklamou na TokTok a na Pinterest je v záměrech uživatelů a hledání obsahu.
- TikTok profituje z virálního videoobsahu založeného především na zábavě.
- Uživatelé aplikace Pinterest aktivně hledají nápady a inspiraci pro své projekty či nákupy.
Publikum na Pinterest se více zaměřuje na konkrétní záměry a přichází většinou ve fázi plánování (svatba, zahrada, rekonstrukce bydlení…). Platforma je tak vhodnější pro inzerci v oblastech, jako jsou móda, řemesla, životní styl a podobné.
Díky strategickému zacílení vykazují reklamy na síti Pinterest obvykle vyšší nákupní úmysl a dlouhodobější zapojení na rozdíl od okamžitého dopadu na TikTok, který je orientovaný na zábavu. Odlišné je také demografické složení publika.
- Uživatelé TikTok jsou mladší a tvoří je především příslušníci generace Z spolu s mladšími mileniály vyhledávajícími pobavení.
- Pinterest má uživatelskou základnu v širším věkovém rozmezí, jejíž podstatnou částí jsou uživatelky, které mají zájem o DIY činnosti, životní styl nebo design.
Obě platformy poskytují jiné reklamní strategie a formáty obsahu.
- Krátká videa na TikTok korespondují s energickým charakterem aplikace zachycující nové trendy.
- Pinterest pracuje se statickou grafikou, obrázky, karusely nebo piny s nápady a upřednostňuje kvalitní, inspirující vizuály.
Aplikace mají také rozdílné úlohy v marketingové strategii.
- Virální dynamiku TikTok lépe využijete pro šíření povědomí o značce.
- Přednosti sítě Pinterest oceníte pro posílení nákupních záměrů, budování dlouhodobých vztahů se zákazníky a produktovou inspiraci.
Proč inzerovat na TikTok?
Sociální síť TikTok vyrostla do jednoho z hlavních aktérů digitálního marketingu, má pestré globální publikum a poskytuje výjimečnou míru zapojení.
Má schopnost oslovit mladou generaci způsobem, jaký tradiční hráči na trhu nezvládnou.
Nástroje optimalizované pro mobilní zařízení, generující potenciální zákazníky, dodávají inzerentům důležitá uživatelská data rovnou v rámci platformy, což umožňuje lepší míry konverze.
Úspěch reklamy na TikTok závisí na začlenění aplikace do celkové marketingové strategie. Kampaně je možné propojit se systémy CRM, marketingovou automatizací a podporou vedení, čímž lze dosáhnout dlouhodobých obchodních vztahů a měřitelnosti návratnosti nákladů na reklamu.
Vývoj reklamních funkcí TikTok jde pochopitelně neustále dopředu a je tak velmi pravděpodobné, že jeho význam v oboru digitální reklamy dál poroste.
Pro firmy zaměřené na mladé publikum, které usilují o navázání důvěryhodných vztahů na dlouhá léta, by měla být reklama na TikTok nedílnou částí obchodní strategie.
Chcete-li na tomto poli uspět, musíte pochopit principy inzerce na TikTok a zapojit je do své marketingové infrastruktury, abyste dosáhli hmatatelných obchodních výsledků.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com