
Migrace dat webových stránek stránek ze serveru na server je odvěkým strašákem SEO marketérů. Bojí se ztráty uživatelů, cenného provozu i výkonu optimalizace. Když budete důsledně dodržovat osvědčený postup migrace, zvládnete tento proces naprosto bezpečně a návštěvníci vašich stránek vůbec nepoznají, že něco takového provádíte.
Proces migrace: 16 kroků ve 4 etapách
Bezproblémová migrace dat, ať už při změně webhostingu, domény nebo redakčního systému (CMS), sestává ze tří základních fází: plánovací, předmigrační a pomigrační. Ty se pak dělí ještě do 16 nezbytných úkonů.
Počáteční etapa migrace: Plánujeme
Migrace webu stejně jako jiné podobně náročné úkoly vyžaduje pečlivé naplánování všech kroků v časové i věcné návaznosti. Postupujte následovně:
1. Určete rozsah operace
Ještě než vůbec začnete plánovat, udělejte si podrobný průzkum svého webu a všech jeho stránek, ať si můžete odpovědět na otázky:
- Čeho chci migrací docílit?
- Jak rozsáhlý vliv bude mít na web?
Pokud v tomto nemáte jasno, raději se do přesunu nepouštějte, protože se s největší pravděpodobností nepodaří.
2. Vyberte tým pro migraci
Ujmou se projektu domácí specialisté na SEO, nebo bude lepší svěřit jej externí agentuře se zkušenostmi a výsledky?
V případě první varianty nezapomeňte na jasný rámec řízení projektu, tak aby každý ze zúčastněných jasně věděl, co má dělat, a za co je odpovědný.
3. Zapojte všechny zúčastněné
V závislosti na velikosti společnosti je nutné informovat o migraci každé oddělení podniku, kterého se přenos dat nějakým způsobem týká. Mohou to být content manažeři, IT pracovníci, marketéři, designéři i další týmy.
Seznamte zainteresované osoby s problematikou migrace a vysvětlete jim, proč k tomuto procesu dochází a jaké to bude mít přínosy. Vnímejte poznatky ostatních a využijte tyto informace při výběru nové (lepší) domény nebo CMS.
Upřesněte zúčastněným, jaký vliv bude mít operace na rychlost, funkčnost, vzhled i výkon webu.
4. Sestavte časový plán
Nejlepší čas pro spuštění migrovaného webu je při nejnižším provozu, kdy máte dostatek kapacity na okamžité řešení nenadálých problémů. Vyberte čas s co nejnižší aktivitou na webu a co nejmenším dopadem a vlivem na vaši činnost.
V případě obsáhlého webu můžete migraci rozdělit do několika částí po ”balících” stránek.
Druhá etapa migrace: Připravujeme
Během předmigrační fáze nachystáte potřebné podmínky pro snadný přenos dat a na minimum snížíte riziko případných problémů v průběhu migrace nebo po ní.
5. Odhalte potenciální hrozby
Spusťte kompletní audit webových stránek před migrací, během ní i po jejím dokončení. Přijdete tak na možné problémy jako je ztráta provozu, nefunkční odkazy, přerušený tok uživatelů nebo jiné potíže pro SEO.
Objevené hrozby si srovnejte od kritických po nepatrné a ty, které vás ohrožují, začněte ihned řešit.
Naplánujte si jednotlivé kroky vedoucí k co největšímu zmírnění závažných rizik. Ve svém plánu nevynechte:
- Zálohování veškerého obsahu webu včetně metadat a konfigurací,
- Měření možných nebezpečí a jejich vlivu na obchodní cíle pomocí matice na hodnocení rizik,
- Testování změn v pracovním prostředí před jejich implementací,
- Nastavení přesměrování 301 na změněné URL adresy pro zachování hodnoty SEO.
6. Nastavte výkonnostní laťky a zapněte sledování
Změřte důkladně výkon současného webu pro porovnání s webem novým.
Sledujte tyto důležité metriky:
- Core Web Vitals: Pomocí Google PageSpeedInsights získáte informace o rychlosti načítání, vizuální stabilitě nebo zapojení uživatelů.
- Doba odezvy serveru: Zásadní údaje jako je čas do prvního bajtu (TTFB) a celkový výkon serveru vám odhalí GTMetrix a podobné nástroje.
- Výkon databáze: Prověřte výkon databáze, ať máte jistotu, že vydrží předpokládané zatížení provozu. Zaměřte se na indexaci, dobu provádění dotazu i další ukazatele.
- Testy použitelnosti: Proveďte ruční kontrolu všech důležitých prvků ovlivňujících konverze a ujistěte se, že fungují tak, jak mají. Pro jejich optimalizaci využijte A/B testování, díky kterému zjistíte, co bude v novém prostředí fungovat a naopak.
- Celkový výkon webu: Sledujte organický provoz, indexované stránky, poměr indexace, hodnocení i zpětné odkazy. Využijte Google Analytics, Search Console nebo Ahrefs a jiné nástroje třetích stran.
Zkontrolujte, jestli měříte všechna cílová klíčová slova, což je nezbytné pro posouzení provozu po migraci.
Nyní máte poslední šanci na zazálohování původního webu, což také neprodleně udělejte. Může se stát, že jej v průběhu procesu budete potřebovat obnovit.
7. Angažujte vývojáře
Vzhledem k nutnosti některých technických úprav souvisejících s migrací představte vývojářům podstatné metriky SEO, aby jste zajistili co nejmenší dopad na výkon optimalizace.
Součástí přesunu bývá také kompletní přepsání původních URL adres na nové, o kterém je potřeba vývojáře informovat. Kvůli nedostatečnému či chybějícímu přesměrování může dojít ke snížení hodnocení a ovlivnění organické návštěvnosti.
Věnujte pozornost i dalším záležitostem náchylným k problémům:
- Struktura URL,
- Kanonické značky,
- Vnitřní propojení,
- Strukturovaná data,
- Mobilní odezva,
- Rychlost stránky.
Nejlépe uděláte, když prověříte celkový výkon SEO před a po migraci a výsledky porovnáte.
8. Zdokumentujte nastavení serveru
Ještě před opuštěním stávajícího serveru podrobně zdokumentujte jeho konfigurace a nastavení (DNS, CDN, hostitelské prostředí).
Proč pořídit detailní dokumentaci serveru:
- Pomůže příslušným expertům při odhalení a odstranění případných problémů po migraci.
- Díky zrcadlení nového prostředí se starým zmenšuje riziko potíží s výkonem.
- Údaje lze využít při budoucích migracích nebo aktualizacích serveru.
Dokumentaci serveru ve srozumitelném formátu, s opakovaným použitím a možností řízené verze vám poskytnou konfigurační nástroje jako Ansible, Puppet nebo Terraform.
Ke sledování nastalých změn napříč zúčastněnými týmy využijte Git nebo podobný nástroj na správu verzí.
9. Vytvořte testovací klon
Pro vývoj nového webu je nejlepší samostatné testovací prostředí na odděleném serveru. Na takzvaném pracovním webu si vyzkoušíte všechny tlačítka, výzvy k akci, témata, pluginy a další funkčnosti bez ovlivnění provozu současného webu.
Díky testování naklonované stránky také lépe objevíte možné chyby nebo konflikty a odstraníte je ještě před migrací.
Nezapomeňte zablokovat přístup uživatelů k pracovním stránkám v testovacím módu a zabraňte příliš brzké indexaci webu. Použijte soubor robot.txt, doplňte do nových URL adres značku noindex nebo přidejte ochranu heslem (.htpasswd).
Po nastavení podrobte testovací web kompletnímu SEO technickému auditu, který odhalí další případné nesrovnalosti. Zaměřte se na nenápadné věci jako jsou nefunkční odkazy, duplicitní URL adresy, metadata (titulky), chybějící alternativní texty a další. Všechny chyby do startu migrace opravte.
Pomozte si SEO nástroji třetích stran, k dispozici máte Screaming Frog, Semrush nebo Ahrefs.
Naklonovanou variantu webu po odstranění nedostatků opět zálohujte, abyste se k ní mohli kdykoliv vrátit.
10. Inventarizujte obsah na stránkách
Zkompletujte podrobný přehled současného obsahu a všech stránek. Díky inventuře zjistíte, co vám kde chybí, a objeví se také chyby v podobě špatných přesměrování nebo nefunkčních odkazů. Ty musíte do migrace napravit.
K vytvoření seznamu obsahu a stránek lze využít:
- URL adresy nalezené prohledávačem webu,
- Data stránek stažená z vašeho CMS,
- URL adresy exportované z Google Search Console.
V seznamu stránek pak označte nejcennější URL adresy. Jsou to ty, které mají vysoký záměr, návštěvnost i konverzní poměr a kvalitní zpětné odkazy. Označené stránky při migraci upřednostníte, aby byl dopad na jejich provoz co nejmenší.
Chcete-li v rámci migrace přidat na web další stránky nebo kategorie, nejprve zkontrolujte, zda je na ně ve vaší nynější architektuře ještě nějaké místo. Jestli není, bude to chtít posouzení struktury webu.
Současnou architekturu webu vám ukáže vizuální mapa, na které uvidíte škvíry v obsahové strategii volající po vyplnění. Raději znovu prověřte, že pořád cílíte na všechna důležitá klíčová slova stránek s vysokou hodnotou.
11. Zformujte mapu přesměrování
V seznamu URL adres rozdělte stránky na ty, které se budou přesouvat, ty, které se dají sloučit, a ty, které chcete z migrace vypustit.
Propojte svůj starý obsah s novým prostřednictvím přesměrovacích odkazů. Když se teď někdo bude chtít dostat k obsahu na staré stránce, bude automaticky přesměrován na novou. Začněte nejhodnotnějšími stránkami označenými v seznamu.
Nastavte přesměrování 301 pro všechny stránky, které budete na nový web přesouvat. Oprávnění ze starých stránek se přenese na ty nové. Technicky by původní adresy URL měly odkazovat na co nejrelevantnější stránky na novém webu.
Pozor na přesměrování starých URL na novou domovskou stránku vedoucí k chybám 404, které poškozují hodnocení webu i celkovou hodnotu odkazů.
Když se vám nedaří vybrat vhodnou stránku k odkazování, vytvořte novou stránku, nebo původní URL adresu odstraňte.
Dokončenou mapu přesměrování se seznamem nových URL adres dejte k dispozici členům marketingového týmu, aby mohli aktualizovat odkazy na kampaně po spuštění nového webu.
Na zkušebním webu proveďte důslednou křížovou kontrolu všech přesměrování, ať máte jistotu, že nevedou na už přesměrovanou URL a nevytváří takzvané řetězové přesměrování. To působí potíže robotům při procházení a indexování webu.
Nejlepších výsledků dosáhnete, když zajistíte kompletní přesměrování 1:1.
12. Proveďte kontrolu před startem
Ještě před definitivním spuštěním nového webu musíte v testovací verzi zkontrolovat důležité SEO náležitosti, aby vše fungovalo, jak má.
- Testování přesměrování: Prověřte správnou implementaci a funkčnost přesměrování 301 ze starých adres na nové.
- Sitemap XML: Ujistěte se, že nový wem má platný soubor Sitemap XML. Ke kontrole a odhalení chyb použijte XML Sitemap Validator nebo podobný nástroj.
- Robots.txt: Konfigurujte soubor Robots.txt tak, aby obsahoval všechny stránky, které chcete ve vyhledávačích indexovat.
- Struktura URL: Projděte URL adresy a přesvědčte se, že jsou optimalizované na relevantní klíčová slova. Dodržujte obvyklé postupy SEO.
- Kanonické adresy URL: Zajistěte, aby kanonické URL adresy směřovaly na správnou variantu stránky, konsolidujte duplikáty a zachovejte jasnou posloupnost obsahu.
- Strukturovaná data: Použijte označení schématu, aby vyhledávače lépe porozuměly obsahu stránek a nabízely uživatelům přesnější výsledky.
- Stavové kódy: Proveďte kontrolu stavových kódů HTTP a přesvědčte se, že vracejí správné odpovědi. Jakékoliv chyby 404 či jiné problémy ihned řešte.
- Interní propojení: Ujistěte se, že všechny interní odkazy jsou funkční a vedou k relevantnímu obsahu.
- Metatagy: Prozkoumejte, zda jsou všechny titulky, popisy a záhlaví optimalizované na odpovídající klíčová slova v souladu s pravidly SEO. Chybné aktualizujte.
Udělejte rychlý audit webu prostřednictvím nástrojů jako Semrush nebo Ahrefs, abyste odhalili možné nedostatky SEO, které by při migraci mohly působit problémy.
Třetí etapa migrace: Spouštíme
A je to tady! Pokud jste pečlivě provedli všechny předchozí kroky, můžete začít se spuštěním nového webu.
13. Rozjeďte a zpřístupněte nový web
Myslete na to, že až web spustíte, musíte zrušit všechna omezení nastavená pro vyhledávače i uživatele. Čím rychleji samotná migrace proběhne, tím lépe. Web totiž bude určitou dobu offline a menší prostoje znamenají také menší dopad na byznys.
Odstraňte překážky ze zkušební verze webu (zákazy v souboru Robots.txt, značky noindex, ochrana heslem) a přesvědčte se, že záznamy DNS směřují na ty správné servery.
Plánujete-li PPC kampaně, spusťte je společně s webem. Díky tomu začnete hned šířit povědomí o nových stránkách a můžete tak také vyrovnávat krátkodobé výpadky organické návštěvnosti vzniklé v průběhu migrace.
Konečná fáze migrace: Optimalizujeme
Nyní ještě jednou prověřte všechny změny a ujistěte se, že všechno funguje tak, jak jste očekávali. Počítejte s tím, že migrace nemusí proběhnout podle plánu, a v takovém případě se musíte rozhodnout, jestli budete pokračovat ve změnách, nebo se vrátíte k původní verzi webu.
14. Vylaďte výkon webových stránek
Velmi pečlivě sledujte funkčnost nového webu a zkontrolujte všechny kritické náležitosti včetně nového souboru Robotx.txt., XML sitemap, přesměrování, použitelnosti a analýz.
Porovnejte výkon nové a staré verze webu. Přirozeně byste měli zaznamenat určitý pokles, ale za několik týdnů by hodnocení a návštěvnost měly být na stejných hodnotách.
Pro optimalizaci nového webu:
- Využívejte ukládání do mezipaměti pro rychlejší přístup uživatelů k datům.
- Použijte síť pro doručování obsahu (CDN) ke zkrácení doby načítání obsahových prvků. Pro co nejlepší výkon výkon CDN minimalizujte soubory JavaScript, HTML a CSS a aplikovat můžete také protokol IPV6.
- Optimalizujte databázové systémy pomocí správného indexování, strukturování dotazů, datových tabulek, vertikálního škálování a dalších metod pomáhajících vyřešit složité požadavky bez zdržování.
15. Obnovte technickou dokumentaci
Po spuštění webu proveďte revizi technických dokumentů, aby byly aktuální a přesné. Díky tomu zmírníte riziko duplicitního nebo chybějícího obsahu, odhalíte nefunkční odkazy a umožníte efektivnější spolupráci mezi týmy a zúčastněnými stranami.
Důležité součásti technické dokumentace:
- Tabulka / mapa přesměrování 301 včetně nových i starých odkazů,
- Obnovený soubor Sitemap XML se všemi stránkami,
- Metatagy (titulky a popisky) všech stránek na webu,
- Přehledy s metrikami výkonu, hodnocení hlavních klíčových slov,
- Soubor Robots.txt pro indexaci správných stránek.
16. Zaveďte základní postupy údržby
Na závěr implementujte metody preventivní údržby, aby stránky fungovaly správně. Díky tomu zachytíte a odstraníte menší potíže dřív, než z nich vyrostou velké problémy.
Ke sledování výkonu a odhalení nesrovnalostí využijte nástroje třetích stran jako Google Search Console, Ahrefs, Semrush nebo Screaming Frog. Pomohou vám získat přehled o aktivitě uživatelů i výkonu ve výsledcích vyhledávání.
Pokud se nelepší klíčové ukazatele výkonu (KPI), zkontrolujte znovu celý web a snažte se najít příčiny. Mezi těmi může být:
- Pokračující indexace stránek na starém webu,
- Chybné přesměrování,
- Pomalé načítání,
- Absence interních odkazů.
Aktivujte si upozornění na problémy ve službě Google Search Console, abyste mohli včas zasáhnout a potíže napravit.
Díky svědomitému dodržování výše uvedených kroků zvládnete přípravu, průběh i sledování migrace s minimem rizika neúspěchu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com