Žádná profesionální služba se v současné době neobejde bez kvalitní a efektivní online propagace. Pokud však v oboru online reklamy nemáte dostatek zkušeností, může být nalezení optimální rovnováhy mezi PPC (reklamy s platbou za kliknutí), SEO (optimalizace pro vyhledávače) a tím, jak jejich nasazení ovlivní vaši ROI (návratnost investic), značně časově náročné. S trochou samostudia však není zase tak obtížné tyto formy propagace zvládnout.
Jak funguje PPC reklama
Reklamy s platbou za proklik, neboli PPC, jsou předním zdrojem návštěvnosti pro většinu firem v oblasti profesionálních služeb. Ve vyhledávačích, jako jsou Google nebo Seznam, se PPC reklama zobrazuje v závislosti na klíčových slovech, která uživatel zadal do vyhledávání. PPC reklama na sociálních sítích, jako je LinkedIn, Facebook či Instagram, cílí oproti tomu na konkrétní uživatele na základě jejich demografických údajů a zájmů.
PPC reklama versus SEO
Nejefektivnějšími metodami získávání návštěvnosti na váš web, a tím i nových zákazníků, jsou optimalizace pro vyhledávače neboli SEO a reklama placená za jednotlivá kliknutí (PPC). Zatímco SEO spočívá v dlouhodobé optimalizaci stránek tak, aby byly vyhledávači co nejlépe hodnoceny a umisťovaly se na předních místech vyhledávání, v PPC reklamě ve vyhledávačích či na sociálních sítích platíte za jednotlivé přístupy na stránku. SEO je velmi důležité pro vaši dlouhodobou marketingovou strategii, ale bohužel to poměrně dlouho trvá, než zaregistrujete první výsledky. Oproti tomu v PPC reklamě můžete již za několik minut či hodin získat zástupy potenciálních zákazníků proudících na vaše stránky.
Výhody PPC reklamy
Pravdou bohužel je, že pouze pomocí vytváření obsahu a optimalizace pro vyhledávače se na vrchol žebříčku vyhledávání Google nebo Seznam nedostanete ani s nejlepšími webovými stránkami na světě. Je to proto, že horní část stránky je vyhrazena pro PPC reklamu Google Ads, potažmo Seznam Sklik. Firmy zde cílí na klíčová slova a vzájemně soupeří o nejlepší pozice na stránce s výsledky.
►PPC reklama je jedním z nejdůležitějších marketingových nástrojů. Vzhledem k tomu, že firmy se v poslední době více soustřeďují na online aktivity, zejména kvůli současné pandemii, zjišťují, že PPC reklama je nejen vysoce efektivní, ale i cenově dostupná.
Google Ads
Google denně vyřizuje přibližně 5,6 miliardy vyhledávacích dotazů. Pokud váš potenciální zákazník zkusí vyhledat klíčové slovo související s vaším sortimentem, objeví se mu výpis stránek, které nejlépe odpovídají jeho dotazu. Na vrcholu výsledků Google pro dané vyhledávání však najdete řadu výpisů, vedle kterých se zobrazuje nápis "Reklama". Jedná se o placené PPC reklamy, jejichž zadavatelé proti sobě soutěží o umístění tím, že nabízejí a platí určitou částku za každého uživatele internetu, který hledá jejich klíčová slova a klikne na jejich reklamu.
Kolik stojí umístění na první pozici ve vyhledávači?
To závisí na řadě faktorů, včetně konkurenčnosti klíčového slova a celkové marketingové strategie vaší firmy. Většina malých podniků utratí za PPC reklamu ve vyhledávání částku ve výši 2 000 až 20 000 Kč měsíčně. Částka, kterou nabídnete za jedno kliknutí, má mnoho společného s tím, co inzerujete. Za jedno kliknutí můžete zaplatit 5 Kč, ale také klidně 150 Kč. Pokud inzerujete cokoli, kde je vysoká konkurence, jako jsou například právě právní, finanční či účetní služby, připravte se na to, že ceny za proklik budou spíš vyšší.
Existuje mnoho online nástrojů, které vám pomohou zjistit, jaké budou vaše potenciální náklady v závislosti na hledaných výrazech. Google Ads i Sklik mají své vlastní plánovače klíčových slov, které vám pomohou najít správná klíčová slova pro vaši PPC kampaň a ukážou vám, jak je které slovo konkurenční a kolik za kliknutí přibližně zaplatíte.
Základní rozdíl mezi PPC reklamami na sociálních médiích a ve vyhledávačích je ve způsobu cílení. Na sociálních sítích, jako je Facebook, LinkedIn nebo Instagram, je cílení zaměřeno spíše na demografické údaje než na vyhledávací dotazy. V Google Ads nebo v Sklik může vaše právní firma cílit na klíčová slova jako „rozvodový právník Praha“ nebo „určení výše výživného“, zatímco na sociálních sítích je to jinak. Zde cílíte na jednotlivé uživatele pomocí demografických údajů, které o nich sociální sítě schraňují.
Použití demografického cílení namísto cílení na klíčová slova vám umožňuje rozšířit váš dosah na lidi, kteří odpovídají vašemu konkrétnímu cílovému profilu zákazníka, nikoli pouze na lidi, kteří hledají podobné služby. Přilákání potenciálních klientů prostřednictvím PPC reklamy na sociálních sítích vám poskytuje příležitost oslovit nové zákazníky, kteří ještě nevědí, že vás potřebují.
Reklama na Facebooku může například cílit na lidi starší 40 let, kteří se zajímají o koupi nemovitosti, nebo na matky na mateřské dovolené, do 25 let, které žijí v konkrétním městě a mají problémy ve vztahu. Možnosti jsou opravdu velice široké.
►Pomocí PPC reklamy na sociálních sítích oslovíte potenciální klienty, kteří vaši firmu sice právě nehledají, ale získají tak povědomí o vaší firmě, a pokud vás budou v budoucnu potřebovat, vzpomenou si na vás.
PPC reklamy ve vyhledávačích a na sociálních sítích nejlépe fungují společně
Cílení pomocí klíčových slov a pomocí demografických údajů se dokáže skvěle doplňovat a zajistit okamžitý příliv návštěvnosti na váš web. V kombinaci s dalšími marketingovými nástroji, jako je dobře navržený web, komplexní e-mailingová strategie a optimalizace pro vyhledávače, mohou PPC reklamy sloužit jako velmi efektivní stroj pro generování potenciálních zákazníků.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com