Které metriky dokážou nejlépe ohodnotit výkon obsahového marketingu?

KPI pro obsahový marketing
Chcete vědět, jak je váš obsahový marketing efektivní? Které části vašeho obsahu se vám nejvíc vyplácejí? Přečtěte si, jak na to.

Snažíte se měřit výkon svých obsahových marketingových kampaní, ale moc vám to nejde? Nejste jediní. Mnoho obchodníků čelí stejnému problému. Koneckonců, sledování klíčových ukazatelů výkonu (KPI) obsahového marketingu může být obtížnější, než se zdá.

Je to proto, že obsah sice lze použít k uskutečnění řady marketingových cílů v každé fázi nákupní cesty, ale obsahové KPI nejsou nepřímo spojeny s vašimi příjmy. Přestože tedy máte jen jeden obsah, snažíte se s jeho pomocí dosáhnout různých cílů, například zvyšovat počet konverzí, zvyšovat povědomí o značce, získat více potenciálních zákazníků nebo posílit zapojení uživatelů. V závislosti na cíli vaší kampaně tedy budou pro měření jejího úspěchu relevantní různé ukazatele výkonu.

Jaký je význam sledování KPI?

Hlavní důvod, proč měřit klíčové ukazatele výkonu obsahového marketingu je to, že vám poskytnou představu, zda vám váš obsah přináší požadované výsledky. Pomůžou vám zjistit, zda vaše cílové publikum vidí váš obsah, zapojuje se do něj a rezonuje s ním.

Měření správných KPI vám pomůže analyzovat, které taktiky obsahového marketingu fungují, a které ne. Vyzbrojeni těmito informacemi můžete provést vhodné změny a upravit svou marketingovou taktiku, abyste zlepšili návratnost investic do kampaně.

Jak zvolit relevantní KPI pro obsahový marketing vaší kampaně

Abyste dokázali zvolit správné metriky pro vyhodnocování efektivity vašeho obsahu, musíte mít jasnou představu o tom, čeho chcete ve své kampani dosáhnout. Jakmile si nastavíte konkrétní cíle, můžete je spojit se správnými metrikami a KPI, které s nimi souvisejí. Abyste měli lepší představu, pojďme se podívat na některé cíle a na to, jaké pro ně zvolit KPI.

  1. Zvyšování povědomí o značce
  2. Získání potenciálních zákazníků
  3. Zvýšení počtu konverzí
  4. Zlepšení zapojení

KPI pro obsahový marketing s cílem zvýšení povědomí o značce

Ví vaše cílová skupina, že existujete? Nejde jen o to, zda zná vaše logo nebo slogan. Vědí tito potenciální zákazníci, co vaše značka představuje a jaké produkty nebo služby nabízí? Povědomí o značce zahrnuje seznámení co největšího počtu lidí s vaší značkou a výhodami vašich produktů či služeb. Čím více lidí totiž vaši značku uznává a důvěřuje jí, tím větší je pravděpodobnost, že si koupí vaše výrobky.

Jak tedy použít obsahový marketing ke zvýšení povědomí o značce? Napište poutavý obsah, který cílovému publiku řekne, o čem vaše značka je, jaké jsou její výhody a za jakými hodnotami si stojíte.

Ujistěte se, že obsah, který publikujete, odpovídá potřebám cílového publika a pomáhá mu řešit jeho problémy.

Abyste zjistili, jak váš obsahový marketing v tomto případě funguje, soustřeďte se na následující KPI:

  • Návštěvnost článku: Můžete jednoduše použít nástroje jako Google Analytics ke kontrole počtu zobrazení článku. U každého článku můžete také získat informace o zdrojích návštěvnosti, průměrné době trvání návštěvy a míře okamžitého opuštění.
  • Sdílení na sociálních sítích: Čím více je váš obsah na sociálních sítích sdílen, tím více jej čtenáři považují za kvalitní a relevantní zdroj informací. Sdílení navíc zvyšuje váš dosah a přivádí vám další návštěvníky.
  • Zapojení publika: Skutečné zapojení publika, jako jsou komentáře, lajky a další interakce s vaším obsahem, vám pomohou pochopit, jak zákazníci vnímají vaši značku. Sledování míry zapojení publika vám pomůže analyzovat, jakým typem obsahu se vaše cílové publikum nejvíce zabývá.
  • Příchozí odkazy: Pokud lidé na váš obsah odkazují nebo jej zmiňují na svých webech a sociálních sítích, znamená to, že se jim váš obsah líbí a důvěřují mu. Získání více odkazů a zmínek o vaší značce znamená, že vás publikum považuje za důvěryhodný a autoritativní zdroj.
  • Růst počtu followerů na sociálních sítích či odběratelů e-mailového newsletteru je dalším důležitým KPI, které vám napoví, že váš obsahový marketing s cílem zvýšit povědomí o vaší značce děláte dobře. A nejlepší na tom je, že tyto metriky lze snadno vyčíslit.

Měli byste se zaměřit na vytváření obsahu, který vám pomůže oslovit a zaujmout spoustu lidí. S pomocí výše uvedených KPI pro obsahový marketing můžete snadno změřit, jak efektivně váš obsah vytváří povědomí o značce.

KPI pro obsahový marketing s cílem získání více potenciálních zákazníků

Generováním potenciálních zákazníků se většinou rozumí získání jejich kontaktních údajů, většinou e-mailu či telefonu, abychom je později mohli oslovit výhodnou nabídkou. Obvykle se jedná o registraci do e-mailového newsletteru, jehož cílem je přesvědčit potenciálního zákazníka o výhodnosti vaší nabídky.

Aby váš obsah pomohl generovat potenciální zákazníky, musíte svému publiku nabídnout dostatečnou hodnotu, za kterou ochotně vymění své informace.

Může to být exkluzivní materiál, webinář, e-book či slevový kupon, zkrátka cokoli, co přinese zákazníkovi dostatečně vysokou odměnu, aby vám svěřili své osobní údaje. Postupujte podle stejné strategie, jak je uvedeno výše - identifikujte problémy, které vaše publikum trápí, a poskytněte řešení. Poté vytvořte působivé vstupní stránky s registračním formulářem a hodnotný obsah, který budete svým odběratelům zasílat. U tohoto obsahu byste měli sledovat následující KPI:

  • Míra prokliku: Pokud chcete povzbudit odběratele, aby klikali na váš obsah, měli byste na konec každého e-mailu uvést jasnou výzvu k akci (CTA). Ať už chcete, aby čtenář navštívil konkrétní webovou stránku, kontaktoval vás, nebo provedl něco jiného, jasná a přesvědčivá výzva k akci vám může pomoci přesvědčit lidi, aby udělali to, co po nich chcete.
  • Spočítejte si cenu za potenciálního zákazníka.  Můžete vypočítat cenu za získání potenciálního zákazníka vydělením nákladů na kampaň celkovým počtem potenciálních zákazníků, které vám pomohla získat. Sledování nákladů na potenciálního zákazníka pro více typů obsahu a více kanálů vám pomůže analyzovat, který z nich si vede lépe.

Google Analytics

KPI pro obsahový marketing s cílem zvýšení počtu konverzí

Chcete zvýšit svůj konverzní poměr? Před vytvořením jakékoli formy obsahu byste měli nejprve pochopit, v jaké fázi cesty se kupující právě nacházejí. Vezměte v úvahu, jak se dozvěděli o vaší značce a produktech a co je vede k nákupu.
Podívejte se také na běžné problémy, kterým mohou vaši zákazníci čelit, a při vytváření obsahu myslete na to, že je třeba poskytnout řešení těchto problémů. Můžete vytvářet produktová videa, ukázky, výukové programy, případové studie, reference zákazníků atd.
Samozřejmě nejdůležitější je získávání konverzí, protože právě ty představují to podstatné pro každého podnikatele - zisk. Pokud chcete sledovat, jak si váš obsah vede při získávání konverzí, měli byste sledovat následující KPI:

  • Konverzní poměr: Sledování konverzních poměrů vám pomůže zjistit, které části obsahu podporují největší počet konverzí a prodejů. Konverze můžete sledovat pomocí vlastních odkazů s UTM parametry pro každou část obsahu, kterou publikujete a sdílíte.
  • Délka prodejního cyklu: Měli byste měřit délku prodejního cyklu, abyste pochopili, jak dlouho trvá, než váš potenciální zákazník přejde od prvního kontaktu s vaší značkou až ke konverzi. To vám pomůže identifikovat kanály, které vám pomohou generovat potenciální zákazníky, kteří mají kratší prodejní cyklus a konvertují rychleji.
  • Počet nových potenciálních zákazníků
  • Generované příjmy

KPI pro obsahový marketing s cílem podpory zapojení uživatelů

Je váš obsah natolik zajímavý, aby povzbudil zapojení publika, jako je komentování, sdílení a podobně? Zapojení publika vám řekne, jak moc si vaše publikum užívá čtení obsahu, který vytváříte. Vysoké zapojení ukazuje, že nabízíte hodnotný obsah, který jim stojí za to, aby jej komentovali nebo sdíleli se svými přáteli.
Vysoká úroveň zapojení uživatelů vede k mnoha výhodám, včetně následujících:

  • Zvýšený zájem o vaše sociální média
  • Lepší povědomí o vaší značce
  • Vylepšené hodnocení SEO
  • Zvýšená autorita značky
  • Zvýšené množství potenciálních a platících zákazníků

Mezi klíčové KPI pro obsahový marketing, které je třeba sledovat za účelem posílení zapojení, patří:

  • Průměrné trvání relace
  • Lajky na sociálních sítích, komentáře, sdílení
  • Růst odběratelů a fanoušků na sociálních sítích v průběhu času
  • Míra prokliku ve vašem obsahu
  • Průměrná doba strávená na stránce

Jak vidíte, měření výkonu vaší obsahové marketingové kampaně vyžaduje, abyste měli jasno ve svých cílech. Je potřeba také důkladně porozumět vašemu publiku, tomu, co jej trápí, a způsobu, jak můžete vyřešit jeho problémy. Ať už se rozhodnete psát jakýkoli typ obsahu, nabídněte svým uživatelům hodnotu, která je přesvědčí, že vám mohou důvěřovat a má smysl stát se vašimi zákazníky.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co je edge SEO?

Zaměřte se na efektivní aktualizace SEO implementací změn na okraji sítě, zvýšením flexibility a rychlosti internetových stránek.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp