Jak Vyhledávání Google používá umělou inteligenci

umělá inteligence
Zjistěte, jak umělá inteligence Googlu ovlivňuje výsledky vyhledávání a jaký to má vliv pro vaši strategii SEO.

Nevíte, proč vaše SEO úsilí nepřináší očekávané výsledky?

Starší taktiky a strategie SEO jsou stále méně účinné. Zatímco vy se pečlivě soustředíte na klíčová slova a zpětné odkazy, AI Google se rychle vyvíjí a razantně mění způsob, jakým jsou výsledky vyhledávání hodnoceny. 

Všechny tyto změny se dějí v zákulisí, takže je stále těžší pochopit, proč veškeré vaše snažení nefunguje.

Aby vaše SEO fungovalo, jak má, je důležité pochopit, jak fungují systémy umělé inteligence. Jedině tak můžete přizpůsobit svou strategii SEO. V tomto blogu se podíváme na vývoj AI společnosti Google – RankBrain a systémy BERT a MUM – a na to, jak tato vylepšení už dlouhé roky přetvářejí vyhledávání.

Ve chvíli, kdy budete chápat principy umělé inteligence, budete moci lépe vytvořit obsah, který bude v souladu s přístupem Googlu založeným na AI, čímž zvýšíte své šance na lepší hodnocení ve výsledcích vyhledávání. 

Systémy AI společnosti Google

Společnost Google používá umělou inteligenci RankBrain pro identifikaci URL už od roku 2015. O tři roky později Ben Gomes, viceprezident společnosti Google pro vzdělávání a bývalý vedoucí vyhledávání, nazval umělou inteligenci další kapitolou vyhledávání. Tehdy Gomes vysvětlil, že umělá inteligence Googlu umožní realizovat lepší uživatelský zážitek. 

AI vytvořilo tři zásadní kapitoly v tom, jak funguje vyhledávání:

  • Od odpovědí po cesty: „Abychom byli schopni pokračovat v úkolech tam, kde jste přestali, naučili se vaše nové koníčky a zájmy, přinášíme ve výsledcích vyhledávání nové funkce, které vám pomohou s vašimi častými dotazy.“
  • Od dotazů po poskytování bezdotazového způsobu, jak se dostat k informacím: „Pomůžeme vám zobrazit relevantní informace, které úzce souvisí s vašimi zájmy, ačkoliv nemáte na mysli konkrétní dotaz.“
  • Od textu k vizuálnějšímu způsobu vyhledávání informací: „Do výsledků Vyhledávání přinášíme více vizuálního obsahu a razantně předěláváme Obrázky Google, abychom vám pomohli rychleji a snadněji najít všechny informace.“

Vše začalo pomocí systému RankBrain. 

RankBrain (rok 2015)

Systém RankBrain byl úplně první systém, který tehdy pomohl vyhledávači pochopit, jak slova souvisí s pojmy. 

Aby byly výsledky relevantní s vaším dotazem, bylo třeba, aby systém pochopil slovo jako pojem. A to byla první inteligentní aktivita a první krok Googlu k pochopení obsahu, jako by byl člověk. 

Pokud například zadáte do vyhledávání dotaz „Jaká je barva oblohy?“, AI je schopna pochopit význam slova „obloha“ i to, že má vnímanou barvu. Google tak může dotazovanému zobrazit výsledek, který neobsahoval pouhá slova, ale přímo odpoví na dotaz. 

O několik let později Google udělal další velký pokrok ve spojování slov s pojmy pomocí neurální shody. (Google tento systém používá od roku 2015!)

Neuronová shoda (rok 2018)

Tento systém byl vytvořen k tomu, aby Googlu pomohl porozumět tomu, jak položené dotazy souvisí se stránkami a jak souvisí s pojmy, které jsou těžko srozumitelné. 

Řekněme, že si do výsledku vyhledávání zadáte dotaz: „Zavázat mi tkaničky“. Toto spojení už může mít více variant. Díky neutrálnímu párování je Google schopen „pochopit“, že slovo „tkaničky“ znamenají tkaničky a dotazovanému zobrazí výsledky o způsobech, jak je zavázat. (Google tento systém používá od roku 2018!)

BERT (2019)

Systém BERT (Bidirectional Encoder Representations od Transformers) je považován za naprostý průlom v pochopení, jak více slov ve větě souvisí s více slovy na stránce a výrazy, které se za nimi skrývají. 

Tento systém je hodně důležitý pro rozpoznávání entit. To pomůže Googlu lépe pochopit název značky, kdo je člověk a možná i to, jaká je jeho odbornost v konkrétním tématu. 

BERT je typ modelu AI, umožňující generativní AI a přehledy AI. Google tento systém aktivně používá od roku 2019!

  • S BERT úzce souvisí Deep Rank (deep learning systém). Je to v podstatě BERT ve chvíli, kdy se používá pro hodnocení. 
  • Postupem času Deep Rank nahradil velkou část RankBrain.

MUM (2021)

MUM (Multitask Unified Model) je tisíckrát výkonnější než BERT.

Jestliže je BERT schopný porozumět jazyku, MUM jej vygeneruje. A také je schopen porozumět jak textu, tak obrázkům a prakticky i videu. 

Pandu Nayak, hlavní vědecký pracovník společnosti Google pro vyhledávání a bývalý viceprezident pro vyhledávání, vysvětlil, jak MUM funguje v praxi:

„Řekněme, že chcete Googlu položit otázku o pěší turistice na hoře Fudži. MUM chápe, že srovnáváte dvě hory, takže mohou být informace o trase i nadmořské výšce podobné. Dalo by se také chápat, že v kontextu pěší turistiky může slovo „příprava“ znamenat například hledání správného vybavení (oblečení, boty aj.) nebo kondiční trénink. 

MUM je schopen na základě svých hlubokých vědomostí zobrazit výsledky, jako že obě hory jsou zhruba ve stejné nadmořské výšce, podzim je na hoře Fudži obdobím dešťů a bez nepromokavé bundy se tu jen těžko obejdete.“

Pandu Nayak dále uvedl, že MUM pomáhá odlišit různé značky a poskytuje nejnovější důvěryhodné informace o dotazovaném produktu/službě. MUM také může zlepšit výsledky vyhledávání rychleji než v minulosti. 

Využití AI pro SEO: Co je možné?

To, co můžete udělat s generativní AI, dokáže Google s AI ve svém systému hodnocení. 

Chat GPT může mít IQ až 155, takže můžeme předpokládat, že AI společnosti Google je schopna do určité míry prověřovat zdroje jako člověk. Člověk, který prověřuje relevanci a způsobilost stránky pro svůj záměr. 

A může si položit tyto otázky:

  • Jste zkušeným odborníkem v předmětu, o kterém píšete nebo mluvíte?
  • Mluví o vás a vaší odbornosti jiní zkušení odborníci?
  • Máte špatnou pověst, že spamujete Google, abyste se umístili výše?
  • Jak to, co říkáte o tématu, souvisí s ostatními odborníky v oboru?
  • Je to nejlepší produkt pro to, co hledám?

Nezapomeňte na to, že Gomes také řekl, že se umělá inteligence přesune od odpovědí k cestám. A tohle je velmi důležité! Gomes tím naznačuje, že Google může sledovat, jak se vy a vaši návštěvníci zapojujete nebo vytváříte obsah o vaší značce. 

Díky tomu může Google odpovědět na mnohem relevantnější otázky:

  • Mají lidé z vašeho produktu nebo služby prospěch?
  • Je jedna webová stránka/společnost přidružena k jiné nebo odlišná se zákazníky, kteří používají obě?
  • Sdílejí zákazníci informace o vašem produktu a následně je hledají na Googlu?

Je nejvyšší čas přestat o SEO přemýšlet z hlediska hodnoticích signálů, ale zaměřit se na to, jak lidé hledají informace a proč. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp