Jak funguje Google Ads a jak se v něm orientovat?

PPC reklama Google Ads
Jak funguje Google Ads v roce 2022? Máme pro vás kompletního průvodce!

Přemýšlíte o inzerci na Google Ads a úplně dobře se zatím v této službě nevyznáte? Připravili jsme pro vás kompletního průvodce, jak funguje inzerce v praxi. 

Jak funguje Google Ads a jak se v něm orientovat?

Služba Google Ads je navržena intuitivně tak, aby ji zvládli obsluhovat i úplní začátečníci. Navíc Google neustále přizpůsobuje nápovědu tak, aby ji bylo možné ovládat bez potíží i v pokročilejším nastavení. V praxi se vám určitě bude hodit také náš průvodce, který vás naučí ovládat Google Ads tak, aby se vaše reklama zobrazila jen ve chvíli, kdy vy potřebujete – a za pouhý zlomek vašeho finančního rozpočtu. 

1. Má Google Ads význam?

Inzerce na Google Ads je velmi populární a obecně mezi firmami v České republice hojně rozšířená. Ptáte se, jestli i pro vás bude inzerce na Googlu přínosná? Připravili jsme pro vás statistiky a fakta, které vás přesvědčí o tom, že Google Ads skutečně funguje:

Je cenově efektivní – vaše reklamy se zobrazí pouze tehdy, jsou-li relevantní. Můžete si nastavit limity pro své výdaje a můžete plánovat zobrazení reklam v optimálních časech. Google Ads vám zajistí při správném nastavení až 800% návratnost investic.

Správné cílení – lidé, kteří zadávají do výsledků vyhledávání klíčové slovo, nenarazí na vaši reklamu jen tak náhodou. Pouze tehdy, když aktivně hledají to, čím se vy zabýváte. Výsledky Google Ads získávají 65 % kliknutí na nákup klíčových slov oproti 35 % na organické výsledky.

Je nejdůvěryhodnější – Google patří mezi nejoblíbenější a nejdůvěryhodnější vyhledávače na světě. Celých 63 % lidí říká, že by klikli na reklamu na Googlu, oproti 15 % u reklamy na Amazonu či pouhých 9 % na YouTube.

Správné měření – Google Ads má podrobné statistiky o tom, jak si vaše reklama vede. Snadno zjistíte, co funguje, a co ne. Tak můžete odpovídajícím způsobem upravit text reklamy, nabídku, strukturu účtu a ostatní náležitosti, abyste měli svůj rozpočet co nejvíce pod kontrolou.

Okamžité výsledky – SEO je pro internetovou stránku zcela nezbytné. Ale než se texty zaindexují a vaše stránky se dostanou na první příčky ve vyhledávačích, chvíli to potrvá. Reklamy ve vyhledávání se zobrazují okamžitě a vy už několik málo minut od spuštění reklamy můžete začít vydělávat.

 Jak Google Ads funguje?

  1. Inzerent vytvoří reklamu s vhodnými klíčovými slovy.
  2. Uživatelé internetu zadají do výsledku hledání klíčové slovo, které je zajímá.
  3. Pokud vaše reklama obsahuje klíčové slovo shodné s tím, co hledá uživatel internetu, spustí se vaše reklama.
  4. Google zařadí do aukce všechny relevantní reklamy.
  5. Poté pomocí vzorců pro skóre kvality a hodnocení reklamy vybere vítěze.
  6. Inzerenti platí pouze tehdy, když na jejich reklamu uživatel internetu klikne.

Jak funguje aukce na Google Ads?

Abyste reklamám na Googlu opravdu věřili, je nutné vědět, jak celé Google Ads funguje. Spotřebitelé uvidí, proč se jim ve výsledcích vyhledávání zobrazují určité reklamy, a inzerenti pochopí, proč je důležité udržovat svůj účet aktivní.

1. Inzerenti vytváří reklamu pomocí relevantních klíčových slov

Aukce Google Ads funguje na principu, kdy inzerenti podávají nabídky na klíčová slova. Pokud se specializujete na prodej elektrokol, můžete například vytvořit reklamu, která cílí na skupinu klíčových slov podobných, jako jsou dámská treková elektrokola, pánská horská elektrokola či městská elektrokola pro seniory a další. Poté uvedete nejvyšší částku, kterou jste ochotni zaplatit za kliknutí na tuto reklamu. Reklamy a jejich přidružená klíčová slova tvoří skupinu inzerentů pro aukci Google Ads.

2. Uživatelé internetu hledají na Googlu

Pokud uživatel internetu zadá do Googlu klíčové slovo, které je relevantní s vaším obchodem, zobrazí se mu vaše reklama. Někdy může dotaz přesně odpovídat klíčovému slovu, které máte uvedené ve vaší reklamě, jindy může být slovo relevantní.

3. Google hledá shody

Google prohledává výše zmíněnou skupinu inzerentů, aby zjistil, zda nějací inzerenti nabízejí cenu za proklik na klíčové slovo relevantní pro dotaz, který uvedl uživatel internetu do výsledku vyhledávání.

Většinou existují tři různé typy shody, které můžete pro svá klíčová slova vybrat. Jednoduchý příklad je dotaz na dámské elektrokolo. Google může považovat za klíčová slova například dámské trekové elektrokolo, dámské horské elektrokolo, dámské městské elektrokolo. Další důležité kritérium při zobrazení reklamy je pak poloha uživatele.

4. Spouští se aukce

Každý účet, který nabízí cenu za jedno nebo více klíčových slov relevantních pro daný dotaz, je zařazen do aukce. A Google pro každý účet vybere jedno klíčové slovo, které se této aukce zúčastní. Ve chvíli, kdy někdo zadá do vyhledávače relevantní klíčové slovo s vaší reklamou, zobrazí se mu vaše reklama.

Jak Google vybere reklamu, která se zobrazí ve výsledcích vyhledávání?

V Google Ads inzeruje více než čtyři miliony inzerentů. Jak se tedy stane, že jedna aukce reklam zobrazí jen některé reklamy a ne tisíce reklam?

Na Google Ads je skvělé to, že vítězi nemusí být pouze ti, kteří nabízejí nejvyšší částku. Google při zobrazení reklam bere v úvahu hned několik faktorů, aby mohl pro uživatele vybrat tu nejrelevantnější a nejkvalitnější reklamu. Tak se zobrazí reklama i malých firem, inzerujících na Google Ads s nižšími cenami za reklamu.

Google zobrazuje reklamy podle těchto kritérií:

Krok č. 1: Skóre kvality

  • Skóre kvality – Ze všeho nejdříve Google přiřadí reklamě skóre kvality na stupnici od 1 do 10.
  • Očekávaná míra prokliku – Google vypočítá pravděpodobnost, že na vaši reklamu někdo klikne.
  • Relevance – Google zhodnotí, jak moc je vaše reklama relevantní k zadanému dotazu.

Krok č. 2: Hodnocení reklamy

Při hodnocení reklamy platí pravidlo, že čím vyšší je hodnocení reklamy, tím lépe. Neexistuje žádné dokonalé skóre, které byste vy osobně měli hledat, protože to závisí na ceně klíčového slova.

Pro představu uvedeme příklad:

1. inzerent má skóre kvality 10. Maximální nabídka ceny za proklik je 30 korun. Hodnocení reklamy je: 10 x 30 = 300.

2. inzerent má vyšší maximální nabídku a jeho skóre kvality je pouze 1. Celkové hodnocení reklamy je 8. Tím pádem se nedostane do SERP a musí na své reklamě zapracovat.

Krok č. 3: Cena za proklik

Posledním parametrem v aukci Google Ads je cena. Inzerenti platí za reklamu pouze tehdy, když hledající klikne na reklamu (odtud pochází termín platba za proklik – PPC). Nejedná se o pevnou cenu a nemusí také stát maximální nabídku inzerenta.

Google

Časté dotazy uživatelů, jak Google Ads funguje

Pro ty, kteří začínají inzerovat v Google Ads, jsme připravili praktický slovníček pojmů, který se při zakládání a úpravě reklamy může hodit:

Co je klíčové slovo?

Klíčové slovo je výraz, který zadají lidé do vyhledávače ve chvíli, kdy hledají něco konkrétního. Pokud například vlastníte obchod se sportovním oblečením, můžete cílit na vyhledávače se sportovním oblečením pro ženy, děti i muže, i doplňky pro sport.

Kolik klíčových slov by se mělo objevit na jedné reklamní sestavě?

Google navrhuje 30 klíčových slov na reklamní sestavu. Ze zkušeností však doporučujeme použít pouze 20.

Jak určím správná klíčová slova?

Klíčová slova nejlépe vyhledáte pomocí nástroje pro výzkum klíčových slov. Ten vám ukáže, kolikrát bylo klíčové slovo za měsíc vyhledáno, jeho průměrnou cenu za klik a zda je konkurenceschopné.

Jaký je rozdíl mezi klíčovým slovem a dotazem?

 

Klíčová slova odkazují na výrazy, na které cílí inzerenti.

Dotazy jsou skutečné dotazy, které uživatelé vyhledávají.

Někdy může dotaz přesně odpovídat klíčovému slovu, zatímco jindy je relevantní.

Co je maximální nabídka?

Je to maximální částka, za kterou jste ochotni zaplatit za proklik na vaši reklamu. Google vynásobí vaše skóre kvality s vaší maximální nabídkou a určí hodnocení vaší reklamy. A na základě toho určí, zda se právě vaše reklama objeví v SERP či nikoliv.

Jak funguje maximální nabídka se strategiemi automatického nabízení cen?

Pro nabídky CPM: Pokud je nabídka CPM zařazena do aukce s nabídkami CPM a CPC, použije se k určení nabídky technologie eCPM společnosti Google (efektivní cena za 1 000 zobrazení pro nabídku CPM i nabídku CPC).

Pro nabídky CPA: Když k dosažení cíle CPA nebo hodnoty konverze použijete nabídky založené na konverzích, Google za vás určí maximální nabídky CPC na základě historických údajů o konverzích, abyste dosáhli vašeho celkového cíle.

Probíhá aukce Google Ads pro každé vyhledávání?

Nikoli. Vše závisí na záměru hledání. U informačního vyhledávání se pravděpodobně vaše reklama nezobrazí. Ale pro klíčová slova transakčního a komerčního záměru se reklamy budou zobrazovat vždy.

Jak fungují typy shody?

Volná shoda: Google může zobrazit vaši reklamu na jakékoli vyhledávání, které obsahuje vaše klíčové slovo, nebo s ním souvisí.

Frázová shoda:  Vaše reklama se může zobrazit na vyhledávání, která zahrnují význam vašeho klíčového slova.

Přesná shoda: Vaše reklama se může zobrazit na vyhledávání, která mají stejný význam jako vaše klíčové slovo.

Jak se platí reklama na Google Ads?

Automatická platba: Google automaticky vygeneruje poplatky za zobrazení vašich reklam, a to buď po dosazení limitu, nebo každých 30 dní.

Manuální platba: Platíte dříve, než se vaše reklamy začnou zobrazovat. Přestanou se zobrazovat ve chvíli, kdy bude vaše peněženka na Google účtu prázdná.

Měsíční fakturace: Použije se, pokud máte nárok na kreditní hranici Google.

Jak dlouho trvá, než Google Ads začne fungovat?

Jakmile reklamu spustíte. Google ji obvykle zkontroluje do 24–28 hodin. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Co je edge SEO?

Zaměřte se na efektivní aktualizace SEO implementací změn na okraji sítě, zvýšením flexibility a rychlosti internetových stránek.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp