SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je marketingová strategie pro vyhledávače (SEM), v rámci které jsou optimalizovány UX, obsah a technická stránka nastavení webu. SEO umožňuje vyhledávačům snadno procházet, interpretovat a hodnotit váš obsah na základě klíčových slov a frází.
Jak funguje SEO?
Než se pustíme do toho, jak funguje optimalizace pro vyhledávače, je třeba porozumět 3 věcem, které se samotnou optimalizací pro vyhledávače souvisí.
Co je to vyhledávač?
Vyhledávače, jako je například Google, umožňují uživateli vyhledávat obsah a informace pomocí klíčových slov a frází, o kterých se uživatel domnívá, že mu poskytnou nejlepší výsledky. Aby se výsledky vyhledávání řadily dle preferencí uživatele, využívají internetové prohlížeče tzv. vyhledávací roboty, kteří indexují obsah tak, že je lze vyhledávat a zobrazovat uživateli.
Cílem vyhledávačů je především poskytnout uživatelům ty nejrelevantnější výsledky, které uspokojí jejich vyhledávací záměr. V dokonalém světě SEO může uživatel zadat klíčové slovo nebo frázi a dostane se mu vysoce relevantního obsahu z nejuznávanějších webů, které splňují záměr jeho vyhledávání.
Pokud si například potřebujete koupit nové kolo, můžete vyhledávat pomocí výrazů „nové kolo“ nebo „koupit nové kolo“. Tato fráze je však poměrně obecná. Uvidíte pak výsledky pro dětská kola, elektrokola, dámská kola, horská kola, silniční kola atd. Když ale budete vyhledávat pomocí konkrétnějších výrazů, například „koupit nové modré hliníkové pánské horské kolo“, zobrazí se vám vysoce relevantní výsledky vyhledávání pro horská kola pro muže, která jsou modrá a s hliníkovým rámem.
►Čím přesnější klíčová slova a fráze zadáte, tím relevantnější budou výsledky vyhledávání.
Co je to organická návštěvnost?
Organická návštěvnost je provoz na webu, který přichází prostřednictvím strukturovaných úryvků a klíčových slov, podle kterých vyhledávače ohodnotily obsah. Toto je kanál návštěvnosti, na který se zaměřuje optimalizace pro vyhledávače.
Je organická návštěvnost důležitá?
Absolutně! Organická návštěvnost je pro váš web neuvěřitelně důležitá z mnoha důvodů.
- Organický provoz je cílený. Snažíte se o hodnocení klíčových slov, která jsou relevantní pro váš web. Na vaše stránky se proto dostane kvalifikovanější návštěvnost.
- Organický provoz je obvykle jedním z nejaktivnějších kanálů návštěvnosti.
- Pokud umíte psát obsah a optimalizovat svůj web, nemusíte platit za klíčová slova.
- Může poskytnout stabilní a kvalifikovanou cestu návštěvnosti vašich webových stránek.
- Kromě toho může být organická návštěvnost jedním z kanálů návštěvnosti s nejvyšší konverzí.
►Na záměr vyhledávání lze nahlížet z více úhlů pohledu. Pro uživatele je záměr vyhledávání důvodem, proč hledají konkrétní výsledky, které v dané chvíli naplní jeho potřeby. Je však na autorovi obsahu, aby porozuměl uživateli a tomu, jaké informace hledá a jak je může uživatel hledat.
Zpět k optimalizaci pro vyhledávače
Pro jednoduchost budeme označovat Google jako preferovaný vyhledávač. Google již mnoho let vylaďuje svůj algoritmus pro vyhledávání ve snaze zajistit, aby jeho prohlížeč poskytoval uživatelům vysoce relevantní obsah.
Ve skutečnosti se vyhledávače staly velmi sofistikovanými. V květnu 2021 začal Google vydávat aktualizace algoritmu „Page Experience“. Nyní také Google posuzuje zkušenost a použitelnost stránky z pohledu uživatele.
Signály důležité pro vyhledávače z hlediska SEO
Jak již bylo zmíněno výše, vyhledávače procházejí webové stránky, aby indexovaly a interpretovaly jejich obsah. Tento proces pomáhá vyhledávači pochopit, jaké služby, produkty a informace webová stránka uživatelům nabízí. Google se pak může rozhodnout zobrazovat daný obsah před ostatními výsledky, pokud vnímá jinou webovou stránku jako poskytující lepší uživatelský zážitek, obsah a odpovídající záměr.
Níže přikládáme seznam některých klíčových signálů, které jsou pro vyhledávače z hlediska SEO důležité:
- Názvy stránek
- Meta tituly
- Meta popisy
- Značky H1
- Klíčová slova a fráze
- Autorita domény
- Značení/schéma strukturovaných dat
- Autoritativní zpětné odkazy
- Vnitřní propojení
- URL stránek
- Míra prokliku (CTR)
- Rychlost stránky
- Responzivní web design
- AMP – Accelerated Mobile Pages
- Tenký obsah
- Duplicitní obsah
- Zabezpečené webové stránky
- Použitelnost
- Taxonomie/hierarchie
- Místní SEO signály
- Zkušenosti se stránkou
- Uživatelská zkušenost
Hodnota optimalizace pro vyhledávače
Optimalizace pro vyhledávače je především klíčem ke zvýšení přítomnosti a hodnocení v organickém vyhledávání. Bez řádné optimalizace tedy přicházíte o vysoce kvalitní návštěvnost a spoustu konverzních příležitostí.
Kde můžete začít se SEO?
Důležité je znát současný stav
Za prvé, než začnete realizovat SEO strategii, je důležité znát organické prostředí vaší aktuální domény. Tyto informace lze získat pomocí různých SEO nástrojů. Tyto nástroje budou auditovat signály z vašeho stávajícího obsahu a nastavení webu. Ve výsledku tak získáte skvělý seznam věcí, na kterých můžete dnes pracovat a které pomohou vašemu stávajícímu obsahu a doméně.
Zkontrolujte své stávající hodnocení klíčových slov
Stejně tak je důležité vědět, na jaká klíčová slova aktuálně se vaše stránka zobrazuje. V důsledku toho můžete zjistit, že existují irelevantní hodnocení klíčových slov, která přivádějí na váš web nerelevantní návštěvnost. Ve skutečnosti můžete zaznamenat vysokou míru okamžitého opuštění, nízkou míru prokliku (CTR) a minimální čas strávený na stránce.
Zkontrolujte analytiku svých webových stránek
Google Analytics vám umožní segmentovat různé typy kanálů návštěvnosti. Kromě toho můžete také zkontrolovat metriky zapojení, jako je míra prokliku (CTR), počet stránek na návštěvu, návštěvy na uživatele, míru konverze (CR), míru okamžitého opuštění a mnoho dalších klíčových ukazatelů výkonu. Analýza webu vám může poskytnout informace o tom, zda vaše stránky poskytují uživatelům pozitivní zkušenost tím, že uvidíte, zda se zapojení obsahu snižuje či zvyšuje.
Proveďte průzkum klíčových slov a obsahu konkurence
Stejně důležitý je průzkum webových stránek vašich nejlepších konkurentů, abyste porozuměli jejich strategii klíčových slov a obsahu. Jedná se o skvělý způsob, jak identifikovat příležitosti pro další cílová klíčová slova a relevantní obsah, které by mohly být součástí vaší strategie. Existují nástroje, které dokáží procházet domény a identifikovat jejich přehled domén, hodnocení klíčových slov atd.
Sestavte si svůj seznam cílových klíčových slov
Jakmile prozkoumáte obsahové strategie konkurentů, můžete začít rozšiřovat cíle klíčových slov. Můžete se rozhodnout, které stávající hodnocení klíčových slov byste chtěli zlepšit a na která nová klíčová slova byste chtěli začít cílit.
Opravte a optimalizujte to, co již máte
Po provedení technického auditu webu pravděpodobně skončíte se seznamem SEO úkolů, které vám pomohou zlepšit vaši současnou optimalizaci webu a uživatelskou zkušenost. Existuje akt rovnováhy při rozhodování, co byste měli opravit jako první, co lze umístit na seznam úkolů s nižší prioritou, a jak rychle chcete začít s novým vývojem obsahového marketingu. Doporučujeme vyvážit provádění prací na vyčištění stávajícího stavu v koordinaci s rozšířením o nový obsah.
Identifikujte cíle klíčových slov
Opravte všechny existující technické problémy. Zkontrolujte také veškerý aktuální obsah stránek, metadata a upravte stávající obsah tak, aby v něm byla použita vysoce relevantní klíčová slova a fráze.
Publikujte nový obsah optimalizovaný pro SEO
Jakmile vyčistíte svůj web a vylepšíte seznam klíčových slov a obsahovou strategii, je čas začít s vývojem nového obsahu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com