Když přijde řeč na úspěšnost e-mailové kampaně, většina lidí se domnívá, že úspěch závisí především na míře otevření e-mailů. Samozřejmě, vysoká míra otevření je důležitá. E-mail, který nikdo neotevře, si ani nikdo nemůže přečíst. Ale otevření e-mailu, ani jeho přečtení není to nejdůležitější. Za otevření e-mailu vám nikdo nezaplatí. To, na čem záleží především, jsou kliky a konverze. Míra otevření není klíčový indikátor, který by určoval, jestli je vaše kampaň správně nastavená, či ne. To, na čem skutečně záleží, jsou konverze, a kliky jsou to, co k nim vede. Sledování, jak a kam adresáti e-mailů klikají, je důležité pro správné nastavení kampaně.
Sledujete, kam uživatelé klikají?
Možná trávíte spoustu času přemýšlením, jak přesvědčit adresáty z vašeho e-mailového seznamu k otevření mailů. Účinným způsobem, jak toho dosáhnout, je kvalitně napsaný subjekt e-mailu a také správně vyplněný název odesilatele, který nebudí podezření, že jde o spam. Testovat kvalitu předmětů v reklamních e-mailech je snadné a většina e-mailingových služeb má na jejich testování vlastní nástroje.
Sledovat, na jaké odkazy ve vašich e-mailech lidé klikají, je o něco složitější. Každý odkaz v e-mailu by měl mít správně nastavené měřicí tagy, abychom mohli sledovat a vyhodnocovat, na co lidé klikají, a upravovat podle toho naši e-mailingovou strategii. Vyhodnocováním těchto dat získáte cenné informace, které můžete využít k lepší segmentaci a přesnějšímu cílení kampaní. Budete moci posílat každému adresátovi přesně takové nabídky, které jej zaujmou. Zasílání co nejrelevantnějších zpráv je v dnešním e-mail marketingu klíčový faktor vedoucí k úspěchu.
Správně sestavená uvítací strategie
Výbornou příležitostí ke zjištění zájmů adresáta a možností jeho dalšího oslovení jsou uvítací e-maily. Tyto zprávy nebo série zpráv zasíláme na uvítanou nově přihlášeným členům e-mail listu. Pomocí série úvodních e-mailů byste měli hned ze začátku zjistit o adresátovi co nejvíce. Jen tak mu budete později schopni doručovat obchodní nabídky, které pro něj budou zajímavé a za které bude ochoten zaplatit.
Správnou nabídkou informací a pečlivým vyhodnocováním, na co adresát klikl a na co ne, zjistíte jeho preference a zájmy a v dalších fázích mu budete schopni ušít nabídku přímo na tělo. To je také důvodem, proč většina zkušených e-mail marketérů posílá sérii uvítacích e-mailů místo obvyklého „Děkujeme za registraci“.
Součástí uvítací strategie by měla být v každé ze zaslaných zpráv unikátní nabídka s jasnou výzvou k akci, která nabídne adresátovi něco užitečného a poskytne nám cenná data o jeho zájmech.
Další z možností je definování oblastí v jednotlivých e-mailech, z nichž každá se soustředí na nějakou oblast zájmu. Pokud adresát klikne na odkaz v konkrétní oblasti, můžeme předpokládat, že jej daná oblast zajímá. Pokud klikne na stejnou oblast i v dalším z e-mailů, můžete si jej zařadit do příslušné kategorie, jelikož víte, že jej nabídky z tohoto konkrétního oboru zajímají.
Pokud adresát klikne pokaždé na jiné odkazy, víme, že má i jiné oblasti zájmu. Veškerá data, která tímto způsobem získáte, poslouží v budoucnosti k lepší segmentaci kampaní a lepšímu cílení budoucích e-mailů.
Nezapomínejte na KPI
KPI (Key performance indicator) je hodnota, která vyjadřuje, s jakou efektivitou dosahuje vaše kampaň svých ekonomických cílů. Sledování KPI je velmi důležité, protože vám sděluje, jak vaše kampaň funguje. Správné měření a vyhodnocení chování adresátů vám ukáže, jestli děláte vše správně.
• Na jaké kategorie adresáti klikají?
• Kolik lidí kliklo na konkrétní kategorii?
• Zajímá se adresát o stále stejnou kategorii, nebo jej zaujme pokaždé něco jiného?
• Kolik kliknutí vede ke konverzím?
• Rozlišení mikro konverzí (prohlédnutí produktu, stažení dalších informací o produktu) a makro konverzí (nákup produktu nebo jiný úkon, který vám přinese zisk).
• Je také důležité sledovat vývoj všech parametrů v čase, abyste byli schopni zaregistrovat případné změny a zařídit se podle nich.
Nebojte se zařadit do e-mailu více typů konverzí najednou. I mikro konverze nakonec mohou vést k makro konverzi, která vám vydělá peníze.
O adresátech se toho můžete dozvědět ještě mnohem víc
U kliknutí na zajímavou kategorii to totiž zdaleka nekončí. Můžete se dostat mnohem hlouběji a získat o členech e-mail listu mnohem více užitečných statistických informací. Analyzujte, jak adresáti e-mailů nakupují. Získejte informace z již dokončených nákupů, nedokončených nákupů, košíků opuštěných v průběhu nakupování a podobně.
• Koupí si zákazník něco hned napoprvé?
• Kupují pouze, pokud je zboží v akční nabídce nebo je na zboží sleva?
• Otevřou e-mail v pondělí a nakoupí až v pátek, nebo třeba po výplatě?
• Vrací zákazníci zboží v zákonné lhůtě?
Data, která pečlivým vyhodnocováním kampaně získáte, vám umožní rozdělit e-mailingovou kampaň do více oddílů a zasílat adresátům cílené a relevantní nabídky, kterým nebudou moci odolat.
Jak vidíte, zjistit dodatečné informace o lidech přihlášených v e-mail listu není nic složitého. Základem je umístit do série uvítacích e-mailů něco zajímavého, na co by mohli adresáti klikat, a poté jejich kliknutí statisticky vyhodnocovat. Informace vám umožní oslovit adresáty s nabídkou, která se přesně strefí do jejich vkusu a kterou nebudou moci odmítnout.
zdroj: ppchero.com, cpcstrategy.com, searchengineland.com
autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv
foto zdroj: pixabay.com