Prostředí sociálních sítí se dramaticky mění a inzerenti, pokud nechtějí skončit v poli poražených, se musí nutně přizpůsobit, aby dokázali držet krok s vyvíjejícími se reklamními platformami. Tyto změny se netýkají pouze Facebooku. Mění se celé prostředí marketingu napříč všemi sociálními sítěmi. Jsou vyvíjeny nové strategie nabídek, které lépe vyhovují automatizovaným systémům. A také možnosti obchodu na sociálních sítích se posouvají na zcela novou úroveň. Vznikají nové možnosti nákupu přímo v prostředí sociálních sítí, zatímco firmy a influenceři vytvářejí ještě pevnější vazby.
Uspět v marketingu na sociálních sítích bude těžší
Mark Zuckerberg při více než jedné příležitosti uvedl, že cílem Facebooku je stát se méně sociální sítí a více „digitálním obývacím pokojem“, kde se jednotliví uživatelé shromažďují v soukromých kanálech. Ale pokud jde o obchodníky, kteří se snaží prostřednictvím reklamy na sociálních sítích propagovat své produkty či služby, může se tato změna směřování projevit horší návratností jejich investic do reklamy. Marketingové prostředí na sociálních sítích se stává stále konkurenčnějším, s tím, jak roste počet obchodníků, zatímco počet konzumentů spíše stagnuje, nebo roste jen velice pomalu. Oproti době před několika lety, kdy mohli i inzerenti s nedostatečnými zkušenostmi a nižším rozpočtem v konkurenci ostatních uspět, nyní už to tak docela nefunguje.
►Trh je doslova zaplaven reklamou, což znamená, že nejúspěšnější budou inzerenti, kteří si mohou dovolit používat robustní PPC strategie a vysoce kvalitní reklamní kreativy.
Dosáhly sociální sítě svého vrcholu?
Průzkumy, sledující využití sociálních médií, ukazují, že se jejich růst zpomaluje.
• Celkové využití Facebooku během posledních dvou let kleslo z 67 % na 61 %.
• Nárůst počtu lidí, kteří se denně přihlašují do sociálních sítí, se zpomaluje, přičemž využití sociálních médií vzrostlo od roku 2018 pouze o 1 % (ve srovnání s 6% růstem, ke kterému došlo v letech 2016 až 2017).
• Průměrná doba, kterou lidé stráví na Facebooku, se loni oproti roku 2018 nezměnila a pravděpodobně se v roce 2020 sníží o celou minutu.
►Co to znamená pro obchodníky? V blízké budoucnosti není třeba drastických změn ve strategii. Inzerenti však musí vzít v úvahu pravděpodobnost, že k získání a udržení zákazníků bude potřeba využít i další marketingové kanály.
Nové médium je zasílání zpráv
Marketingovým kanálem, který nebyl dosud naplno využíván, jsou platformy pro zasílání zpráv. To znamená, že inzerenti budou muset věnovat více pozornosti reklamním příležitostem v aplikacích, jako jsou Messenger, WhatsApp a Snapchat.
Facebook dělá vše, co může, aby v této oblasti pomohl inzerentům. Plánuje integraci aplikací WhatsApp, Instagram a Messenger. Aplikace sice pořád zůstanou jako samostatné sítě, ale budou postaveny na jednotné základní infrastruktuře. Výhodou tohoto řešení bude interoperabilita, která uživatelům umožní odesílat a přijímat zprávy mezi platformami.
►Zasílání zpráv je novým užitečným způsobem, jak oslovit potenciální zákazníky na platformách Messenger, WhatsApp a dalších.
Obchodování na sociálních sítích nabírá na obrátkách
Novinky se objevují také v oboru obchodování přímo na sociálních sítích. Sociální sítě se snaží vytvářet nové funkce elektronického obchodování, jejichž cílem je udržet spotřebitele na sociální síti po celou jeho cestu nákupním procesem, od objevení produktu až po nákup. Zmínit můžeme například službu Instagram Checkout, která nabízí možnosti nákupu přímo v aplikaci.
Investice do dlouhodobých výsledků
Co znamenají tyto změny v reklamních platformách sociálních sítí, pokud jde o návratnost investic? To ukáže budoucnost. Jedno je však jisté – inzerenti budou nuceni zaujmout komplexnější pohled na své reklamní strategie na sociálních sítích a soustředit se na marketing jako celek napříč jednotlivými kanály. K tomu jim dopomůže přesněji zaměřené publikum a vysoce kvalitní obsah.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com