Společnost Google se chystá naprosto změnit SERP, tedy stránku s výsledky vyhledávání. Pojďme se společně podívat, co nás čeká a jak to ovlivní dosavadní marketingové strategie.
Prozatím neznáme mnoho odpovědí, jak SGE AI zamíchá s výsledky vyhledávání. Ze začátku bude však SGE AI dostupná uživatelům, kteří se přihlásí do testování, které je ale aktuálně otevřené pouze pro oblast USA. Google naštěstí stále tvrdí, že se v rámci nativní části SGE bude soustředit na zvyšování návštěvnosti webových stránek a udržování reklam ve vyhledávání.
Jak bude AI Google Search Generative Experience vypadat?
Uživatel zadá svůj dotaz buďto písemně či prostřednictvím hlasového vyhledávání a na vrchu stránky s výsledky vyhledávání (SERP) se mu následně zobrazí souhrn s výsledky vyhledávání od umělé inteligence. AI by měla velmi dobře fungovat pro složité dotazy.
Pod výsledky vyhledávání zobrazí vždy také doplňkové otázky, na které by se uživatel mohl chtít pravděpodobně zeptat. Nabídne mimo jiné okno, do kterého může uživatel vepsat svou vlastní doplňkovou otázku.
SGE AI bude možné využít i ve zbožovém vyhledávači, kdy Vám Google na základě vyhledávaného zboží představí několik možných variant s porovnáním a recenzemi zboží.
Jak to funguje v praxi?
Pokud AI požádáte o informaci, kolik návštěvníků ročně navštíví národní park Bryce Canyon, zobrazí Vám důvěryhodný článek, který udává počet návštěvníků na 1,5 milionu. Když se doplňkovou otázkou zeptáte, zda je pro rodiny s malými dětmi a psem lepší národní park Bryce Canyon nebo Arches, dostane se Vám seznam odkazů, z nichž každý odpovídá na část Vašeho dotazu, i když byl Váš dotaz velmi dlouhý. AI SGE pro generování odpovědi použije informace z několika zdrojů a představí Vám je souhrnně najednou. Tuto funkci Google nazývá AI snapshot.
PPC reklama bude ve vyhledávání nadále umístěna. Bude však vypadat jinak. První tři placená místa budou v podobě miniatur umístěna vpravo od AI snapshot. Těsně nad PPC reklamou se bude nacházet ikona, která slouží pro rozbalení AI snapshotu.
Bude AI SGE generovat ověřené informace?
Stává se, že AI občas v současné době generuje neověřené a tudíž nepravdivé informace. Google si tuto skutečnost ošetřilo. Každá uvedená věta bude potvrzena externím zdrojem. Pokud nebude mít Google ověřené informace pro vyhledávací dotaz, AI snapshot nenabídne.
Jak pracovat s doplňkovými otázkami?
Doplňkové otázky mohou být velkou příležitostí pro firmy, jelikož díky nim budou moci optimalizovat svůj obsah. Po zadání vyhledávacího dotazu si mohou proklikat doplňkové otázky a obsah na svém webu podle nich přizpůsobit. Očekává se, že budou doplňkové otázky využívat klíčová slova ve frázové a volné shodě, což Vám může pomoci při tvorbě obsahu a implementaci PPC strategie.
Vyhledávání zboží
Tato funkce bude velmi zajímavá pro místní firmy, které inzerují produkty online. Pokud se například rozhodnete, že si chcete koupit jízdní kolo, na kterém budete jezdit do práce a bude ideální na denní dojíždění na určitou vzdálenost v kopcovitém terénu, zadáte tento dotaz do vyhledávání. AI SGE porozumí hledanému dotazu a nabídne Vám ideální produkty pro Vás. Mimo to Vám generuje seznam aspektů, nad kterými byste měli přemýšlet, když máte zájem koupit si nové jízdní kolo. Chcete-li upřesnit vyhledávání například jen na modrá kola, zadáte doplňkový dotaz. Umělá inteligence Vám zobrazí produkty na míru spolu s recenzemi uživatelů.
Bude AI SGE hrozbou pro organickou návštěvnost?
Především v mobilní verzi webového vyhledávače je možné, že obsah generovaný AI zabere větší část obrazovky. Je tedy možné, že výsledky generované AI ohrozí organický obsah vyhledávání.
Na druhou stanu existuje potenciál vyšších konverzních poměrů. Společnost Google totiž získává většinu peněz právě z PPC reklam. Pravděpodobně tedy bude nějakým způsobem upřednostňovat placené výsledky.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com