V okamžiku, kdy se pustíte do propagace vašeho nového projektu, bude váš postup pravděpodobně založen na zkušenostech z minulých projektů, informacích, které jste se dozvěděli od ostatních, i vašich vlastních nápadech, jak dostat váš nový byznys dopředu. Abyste vytvořili úspěšnou reklamní kampaň, která zvýší známost vaší značky a zajistí vašemu byznysu maximální zisky, je nutné získat podrobná data o tom, co na vaši cílovou skupinu funguje a co ne. K tomu, abyste o svých zákaznících zjistili co nejvíce statistických informací, slouží právě A/B testy.
Co jsou to A/B testy
A/B testy slouží k porovnání dvou variant obsahu stránek nebo reklamy a zjištění, na kterou z nich cílové publikum reaguje lépe. Během testu vytvoříte dvě varianty reklam nebo obsahu stránek a každou z nich zobrazíte jiné skupině návštěvníků. Varianta, která bude v testu vykazovat vyšší výkon, potom může být použita dále, a méně výkonná varianta je odstraněna. Vyšší výkon může znamenat více kliknutí na banner, vyšší návštěvnost, více konverzí nebo větší hodnotu konverzí a podobně.
A/B testováním najdete nejlepší variantu pro váš marketing a zvednete efektivitu a ziskovost vašeho projektu. Zde je několik tipů na testování.
Obrázky vzbudí zájem a přitáhnou pozornost
Používáte ve svých e-mailových kampaních obrázky? Fungují lépe obrázky z fotobank, nebo ty, které jste si udělali sami? Reagují vaši zákazníci lépe na obrázky lidí, nebo obrázky produktů? Sestavte dva stejné reklamní e-maily, ale v každém použijte jiný obrázek. Který z nich bude vykazovat větší výkon? Správně zvolené obrázky dokážou adresáty zaujmout a přimět je ke kliknutí na vaši nabídku v e-mailu nebo na webových stránkách. A/B testování vám umožní nalézt tu nejlepší variantu.
Cílové stránky (Landing pages)
Úkolem cílové stránky je přimět návštěvníka k nějakému druhu konverze. Ať už jde o prodej výrobku, nebo o to, aby se zákazník zaregistroval do newsletteru, cílová stránka by měla být zaměřena pouze na tento účel. Hlavním úkolem při optimalizaci cílové stránky je odstranění veškerého obsahu, který by mohl zákazníka rozptylovat. Vše na stránce by mělo směřovat ke konverzi. Testujte různé varianty textu, nadpisy, výzvy k akci, tvary tlačítek, barvy. Správná landing page by měla vysvětlovat výhody vašeho produktu, ukázat, jak váš produkt vyřeší zákazníkův problém, ujistit zákazníka o spolehlivosti produktu a vzbudit důvěru v jeho bezpečnost.
Rozložení textu a umístění akčních tlačítek
Získávají vaše reklamní e-maily více kliknutí, pokud jsou odkazy umístěny na konci textu, nebo spíše na jeho začátku? Jaké rozložení textu zákazníkům více vyhovuje? Zkoušejte různé varianty umístění odkazů, akčních tlačítek a rozmístění textu. Zjistěte, kterým částem textu zákazníci věnují větší pozornost. Je známo, že většina lidí se při otevření e-mailu nebo internetové stránky nejdříve zaměří na levý horní roh dokumentu. Nalezení správné varianty sice vyžaduje čas, ale odmění vás zvýšením CTR a vyšším počtem konverzí.
Tvar, barva a text akčního tlačítka
Zjistěte, jak různé varianty akčních tlačítek ovlivňují ochotu zákazníků ke kliknutí. Otestujte různé barvy, tvary nebo texty. Při rozhodování, které varianty budete testovat, se řiďte obecně platnými doporučenými pravidly. Používejte kontrastní barvy, které přitáhnou pozornost zákazníka, text by měl vyzývat k akci a font by měl být dobře čitelný. Pokud se v A/B testování soustředíte pouze na varianty, které dávají z logického hlediska smysl, testování se tím velice urychlí.
Nadpisy, které upoutají
Vymyslet nadpis, který by byl originální a dokázal upoutat zájem návštěvníka, bývá těžký úkol i pro zkušeného copywritera. A protože nadpisy bývají obvykle velmi krátké, měly by být o to výstižnější. Která slova zajistí největší oslovení zákazníků? Měl by být nadpis spíše vtipný, nebo seriózní? V psaní nadpisů neexistuje zázračný recept, který by fungoval vždycky. Každý produkt, každá cílová skupina vyžaduje něco jiného. A/B testování vám pomůže najít optimální variantu nadpisu pro každý konkrétní případ.
Vždy testujte jen jednu proměnnou
Nejdůležitější na A/B testování je změnit v nabízených variantách pouze jedinou věc. Pokud by se jednotlivé varianty obsahu lišily ve více věcech, nebudete mít jistotu, která z nich způsobila pozorovanou změnu. Jakmile zjistíte, která varianta obsahu funguje lépe, nepřestávejte. Zkoušejte testovat dál k dosažení ještě lepších výsledků.
zdroj: ppchero.com, searchengineland.com marketingland.com
autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv
foto zdroj: pixabay.com