13 hlavních náležitostí on-page SEO, které musíte znát

on-page SEO
Maximalizujte viditelnost svých stránek ve vyhledávání díky perfektně vyladěnému on-page SEO. Osvojte si zásadní a nepostradatelné postupy vedoucí k úspěchu.

Optimalizace prvků na webu neboli on-page SEO pomáhá vyhledávacím technologiím pochopit, procházet a hodnotit stránky pro relevantní dotazy uživatelů. Je základním předpokladem pro zvýšení viditelnosti a robotům dává jasný signál o kvalitě stránek.

Kromě samotného obsahu patří do této disciplíny mimo jiné také architektura webu, rychlost načítání, fungování na mobilech nebo struktury adres URL.

Proč je SEO stránek důležité:

  • Usnadňuje vyhledávačům nalezení a zobrazení stránek uživatelům.
  • Generuje lepší hodnocení webu a tím pádem také více kliknutí a vyšší návštěvnost.
  • Díky dobrému hodnocení posiluje důvěryhodnost značky.
  • Podporuje tvorbu obsahu vyhovujícího potřebám publika.
  • Slouží jako základ pro další práce na SEO, jako je budování zpětných odkazů.

On-page SEO lze obecně rozdělit na tři části: Obsah, HTML a architekturu webu.

Obsah

Už jste to slyšeli stokrát a ještě určitě uslyšíte. Obsah je král. A optimalizace bez obsahu je jako přitažlivé sportovní auto bez motoru. Vypadá výborně, ale nikam nedojede.

Ale není obsah jako obsah. Chcete-li co nejvíce vytěžit ze SEO na webu, musíte k tvorbě a publikování přistupovat promyšleně.

1. Faktory EEAT

Jedním z vodítek pro vyhledávací algoritmy při hodnocení webu jsou kritéria EEAT. Pod touto zkratkou se neskrývá nic jiného než experience, expertise, authoritativeness a trustworthiness, tedy zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost.

Google hodnotí lépe obsah vytvořený autorem s patřičnými zkušenostmi s daným tématem nebo příslušným oprávněním, a to hlavně v případech, kdy se jedná o takzvané YMYL (Your Money Your Life). To jsou weby činné v oblastech jako zdravotnictví, životní styl nebo finance, kde by kvůli nepravdivým či zavádějícím informacím na stránkách mohlo dojít k nějaké újmě uživatele.

K posuzování míry EEAT využívají roboti Google PageRank nebo kvalitu odkazů, ale také odbornost autorů, aktuální autoritu, transparentnost nebo praktické zkušenosti.

2. Klíčová slova

Pro tvorbu obsahu je zásadní začlenění klíčových slov (KW) a frází, které vaši potenciální zákazníci hledají. S tím, jak umělá inteligence dokáže zpracovávat přirozený jazyk, však musíte jít dál a přiřadit svým klíčovým slovům také odpovídající kontext a záměr.

Optimalizujte KW na:

  • Významově související fráze a skutečnosti (entity): Když třeba nabízíte služby cloudového úložiště dat, příbuzné entity mohou řešit zálohování, obnovu po problémech nebo správu dat.
  • Kontextový záměr: Hledá-li například někdo použitím fráze cloudová migrace, může se zajímat o náklady na takovou operaci, její technické provedení nebo úspěšnou strategii.
  • Odpovědi poskytující komplexní řešení: Podchyťte všechna související témata, abyste zákazníkům pomohli na celé jejich cestě k nákupu.

Pomocí nástrojů na analýzu klíčových slov identifikujte zájmové subjekty a spřízněné vyhledávací dotazy týkající se vašich hlavních témat.

3. SEO copywriting

Pište texty, které se dobře čtou a reflektují doporučené SEO postupy, aby potěšily vyhledávače a přivedly návštěvníky na vaše stránky.

Při tvorbě testů se soustřeďte na:

  • Čitelnost: Obsah na stránce udržujte přehledný, aby uživatelé rychle našli potřebné informace.
  • Střídmost klíčových slov: Nesnažte se za každou cenu přeplnit obsah klíčovými slovy a soustřeďte se na souvislosti. Nástroje Google umí nekalé SEO praktiky v podobě nadměrného užívání KW odhalit a následně takovým stránkám snižují hodnocení nebo je ze SERP rovnou odstraní.
  • Stručnost vět a odstavců: Rozdělte texty na menší navazující části, abyste udrželi pozornost čtenářů. Na pročítání sáhodlouhých článků bez konce nemá nikdo čas ani chuť.
  • Výstižné podnadpisy: Usnadněte návštěvníkům orientaci v textu využitím podnadpisů vystihujících obsah jednotlivých pasáží článku.
  • Odrážkové seznamy: Zařaďte do textů seznamy s odrážkami, kdykoliv to dává smysl. Díky nim zpřehledníte informace a poskytnete je ve formě snadno čitelných a pochopitelných pasáží.
  • Osobní zkušenost: Zmiňte se o zkušenostech autora s tématem a jeho praktických znalostech, abyste umocnili důvěryhodnost obsahu.

4. Aktuální obsah

Weby, které svůj obsah udržují průběžně čerstvý, hodnotí Google lépe než ty, které jej nechají zastarat. Především u témat s rychlým vývojem je proto nutné aktualizovat obsah kdykoliv se objeví novinky v oboru nebo se dozvíte o nových potřebách svého publika.

  • Pravidelně doplňujte obsah o nejnovější informace a postřehy.
  • Přijdete-li na nějaké chyby nebo zastaralé údaje, ihned je opravte.
  • Rozšiřujte obsah, aby reagoval na nově objevené zájmy publika.
  • Zvažte rozesílání obsahových e-mailů nebo zpřístupnění často aktualizovaného obsahu po přihlášení.

5. Vizuální prvky

Obrázky, videa, infografiky a další vizuální součásti stránky dělají web atraktivnější pro návštěvníky a díky nim roste i jeho hodnocení. Správná optimalizace zajistí také viditelnost obrázků ve vyhledávání nebo v karuselu v horní části SERP.

Co potřebujete udělat:

  • Zapracujte do popisků obrázků podrobné informace s přihlédnutím ke kontextu.
  • Používejte označení schématu pro fotky, videa, infografiky a další prvky, aby byly lépe viditelné pro vyhledávače.
  • Dbejte na kvalitu, autentičnost a originalitu vizuálních komponentů.
  • Při nabídce produktů v e-shopu mějte vždy několik obrázků zboží z různých úhlů pohledu.

S vývojem umělé inteligence budou vyhledávače čím dál více rozumět obrázkům či videím a lépe je zobrazovat. Díky pečlivé optimalizaci vizuálních prvků připravíte váš web na budoucnost.

HTML

Standardní značkovací jazyk HTML (HyperText Markup Language) používaný ke strukturování webu a obsahu stránek ukazuje prohlížečům, kde a co mají uživateli na stránce zobrazit, a zároveň vyhledávačům říká, o čem konkrétní stránka je.

Při optimalizaci HTML se zaměřte na:

6. Meta titulky

Samotný titulek stránky jako úryvek kódu sice nemá potenciál dostat ji na první místo ve vyhledávání, ale v kombinaci s dalšími prvky HTML poskytuje kontext a ukazuje relevanci webu.

Tvorbě titulků věnujte zvýšenou pozornost a zaměřte se na důležité detaily jako je souvislost s hlavním klíčovým slovem, dodržení optimálního počtu znaků nebo stručnost a výstižnost.

7. Meta popisy

Mnoho zkušených SEO profesionálů bude namítat, že popisy stránek nemají přímý vliv na hodnocení SEO, a nezbývá, než jim částečně dát za pravdu. Přesto, že existuje celá řada argumentů zpochybňujících roli metadat jako hodnotícího faktoru, nenechte se jimi odradit.

Proveďte optimalizaci popisů webových stránek, protože meta popisy:

  • Pomáhají vyhledávačům pochopit, o čem stránka pojednává.
  • Ve velké míře přispívají k tomu, že uživatel na stránku podívá, čímž zvyšují míru prokliku (CTR).

Nezanedbávejte popisy stránek. Díky nim přivedete na web více návštěvníků a potenciálních zákazníků.

8. Technické náležitosti obrázků

Jak už bylo řečeno, vizuální prvky stránek jsou pro úspěch SEO velmi přínosné, ale jen tehdy, pokud splňují nezbytné technické nároky.

Tipy pro optimalizaci fotek a obrázků:

  • Doplňte ke každé fotce ALT text s informacemi užitečnými pro SEO.
  • Zvolte správnou velikost souboru a formát pro snadné načítání.
  • Dejte každému obrázku konkrétní název místo nicneříkajícího IMG_1503.
  • Zajistěte, aby se fotky bez potíží zobrazovaly na mobilech.

9. Místní vyhledávání

Postarejte se o to, aby vás našli uživatelé ve vašem okolí prostřednictvím správně nastaveného místního SEO.

Při zaměřování na místní provoz věnujte pozornost třem hlavním SEO taktikám:

  • Firemní údaje: Aktualizujte NAP (jméno, adresa, telefon) i všechny další informace o firmě včetně URL adresy nebo popisu činnosti a podpořte získávání recenzí.
  • Místní obsah: Přizpůsobte obsah podmínkám lokality a nezapomeňte na hlasové vyhledávání typu ”... v mém okolí”.
  • Spolupráce: Budujte dobré vztahy s ostatními firmami a organizacemi v sousedství.

K lepší viditelností v místním prostředí vám pomůže také:

  • Lokalizované značení schématu pro regionální zápisy, události a speciální akce.
  • Kvalitně provedený firemní profil Google s aktuálními informacemi, fotkami, otázkami s odpověďmi a obsahem odpovídajícím danému místu.
  • Využití údajů o blízkosti a nastavení geolokace pro mobilní vyhledávání.
  • Vytvoření stránek nebo mikrowebů specifických pro umístění.

Příklady efektivního lokálního SEO:

  • Vyhrazené stránky restaurace pro nabídku místních specialit.
  • Geograficky zaměřené stránky na webu poskytovatele služeb zvlášť pro každou oblast působení.
  • Zvýraznění zboží na webu e-shopu, dostupného k osobnímu vyzvednutí v místě.

Architektura webu

Propracovaná struktura webu je nezbytná hned ze dvou důvodů. Logické rozvržení stránek lépe vyhovuje vyhledávacím robotům a vytváří také příznivější uživatelskou zkušenost.

Hlavní faktory pro optimalizaci architektury webu:

10. Rychlost stránek

Bude-li váš web pomalý a neohrabaný, znechutí návštěvníky, kteří z něj rychle odejdou, a navíc poškodí vaše skóre ve vyhledávání. Rychlost načítání patří k faktorům ovlivňujícím výsledky umístění v SERP.

Nutná minimální rychlost se však v průběhu času mění. To, jestli web funguje dostatečně rychle, poznáte ve službě Core Web Vitals.

V případě zjištění problémů je potřeba:

  • Povolit komprese,
  • Snížit přesměrování,
  • Optimalizovat obrázky,
  • Využívat mezipaměť prohlížeče.

11. Responzivní design

Mobily v objemu vyhledávání dávno překonaly stolní počítače a jejich podíl na provozu dál roste. Vyhledávače tak logicky začaly lépe hodnotit weby přizpůsobené zobrazování na různě velkých displejích mobilních přístrojů.

K hodnocení stránek bez responzivního designu sice ve výsledcích vyhledávání stále dochází, Google nicméně optimalizaci zobrazení pro odlišné typy zařízení důrazně doporučuje.

12. Struktura URL

Adresy URL sice už nejsou z pohledu SEO tak významné jako kdysi, když pomocí relevantních klíčových slov pomáhaly stránkám na vyšší pozice, zanedbávat je ovšem nemůžete.

Algoritmy vyhledávání k nim pořád přihlíží při stanovení celkového skóre webu, jen už ne s takovou důležitostí. URL adresy mají velkou roli především v počátečním hodnocení webu, a i když nejsou stěžejní součástí SEO, mějte jejich strukturu logickou a v pořádku.

13. Kvalitní odkazy

Jedním z nejúčinnějších prostředků, jak vyhovět principům EEAT zmíněným v úvodu tohoto článku, jsou zpětné odkazy vedoucí na stránky z různých renomovaných webů s vysokou autoritou v oboru.

Důvěryhodnost pěstujete prostřednictvím šíření dobrého jména firmy a odkazy fungují obdobným způsobem.

Tři hlavní typy odkazů na webu:

  • Interní odkazy: Vedou na jinou stránku v rámci webu.
  • Odchozí odkazy: Vedou na externí stránky s jinou doménou.
  • Příchozí odkazy: Vedou z jiných stránek na váš web.

Nejvýznamnější pro EEAT potažmo on-page SEO jsou odkazy příchozí, zvané také zpětné. Přivádějte na web pouze vysoce kvalitní relevantní odkazy z prověřených zdrojů, které jsou autoritativní a mají odpovídající zkušenosti ve stejném odvětví. Dáváte tím signál, že i vaše stránky disponují odborností, důvěryhodností a autoritou.

Postupů ke získání zpětných odkazů existuje celá řada od využití sociálních sítí a tvorby sdílených infografik až po přímé žádosti o umístění odkazů.

Seznam odkazů směřujících na váš web pravidelně kontrolujte, abyste zabránili sbírání falešných linků z odkazových farem, diskuzních fór nebo návštěvních knih. Systém takové praktiky hodnotí jako podvod, a pokud se od těchto odkazů nedistancujete, poškodíte si hodnocení webu.

SEO na stránce a mimo stránku

Spolu s vyladěnými stránkami za pomoci on-page SEO potřebujete k dosažení svých cílů optimalizovat také externí faktory, které mají vliv na hodnocení webu.

Patří mezi ně třeba publikační a obsahový marketing, zpětné odkazy, emailing, aktivita na sociálních sítích nebo influencer marketing.

Do práce na off-page SEO se však pouštějte až ve chvíli, kdy máte perfektně fungující web optimalizovaný pro vyhledávače, plný kvalitního a užitečného obsahu a disponující všemi náležitostmi pro úspěch ve vyhledávání.

Zapamatujte si klíčové poznatky pro on-page SEO

  • Tvořte hodnotný obsah pro uživatele v souladu s principy EEAT.
  • Zlepšete technické prvky webu jako HTML, rychlost načítání nebo mobilní funkčnost.
  • Udržujte logickou strukturu stránek a využívejte jejich interní propojení.
  • Pravidelně přidávejte a aktualizujte obsah.
  • Myslete na to, že on-page SEO doplňují také off-page faktory pro celkový úspěch optimalizace.

Uvědomte si, že SEO je dlouhodobý proces a jen díky jeho neustálému rozvoji a údržbě můžete zvyšovat své šance na lepší umístění ve výsledcích vyhledávání.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp