Tagy titulků
Tagy titulků (<title>) jsou klíčovým prvkem SEO, který se zobrazuje u výsledků na stránce výsledků vyhledávačů (SERP) ve formě klikacího titulku. Jsou umístěny v části <head> HTML kódu stránky a mají zásadní vliv na hodnocení stránky. Dobře napsaný titulek může zvýšit počet kliknutí a návštěvnost, což následně ovlivňuje hodnocení stránky.
I přesto, že si na webu nastavíte tagy titulků, může Google titulky přepsat na základě délky nebo relevance. Abyste minimalizovali šanci na přepsání, dbejte na to, aby byl titulek informativní, uživatelsky přívětivý a odpovídal obsahu stránky. Pokuste se použít jedinečný titulek v délce 50–60 znaků. Dlouhé názvy jsou na SERP zkráceny na cca 600–700px.
Nezapomeňte na přidání důležitého klíčového slova na začátek titulku. Na tomto místě byste neměli používat název značky, jelikož je automaticky přidán za výsledek vyhledávání a zbytečně byste se tak ochuzovali o znaky, které můžete využít jinak.
Popisné značky metadat
Popisné značky metadat neboli meta description (<meta name="description" content="...">) poskytují krátký souhrn obsahu stránky, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání pod titulkem a URL adresou. I když nemají přímý vliv na hodnocení, mohou výrazně zvýšit míru prokliku (CTR), což může pozitivně ovlivnit celkovou návštěvnost stránky.
Je důležité, aby popis byl jedinečný, přesný, relevantní a obsahoval nejdůležitější klíčová slova, která uživatelé hledají. Použijte několik souvislých vět, aby uživatel hned věděl, co se na vaší webové stránce dozví.
Délka úryvku na Google by měla dosahovat maximálně 150–160 znaků včetně mezer. Může obsahovat nejen souhrn informací ze stránky, ale také poutavou výzvu k akci (CTA). Nepoužívejte uvozovky, protože je Google považuje za oznčení konce popisných značek.
Tip pro vás: Pokud si chcete ověřit, jak se váš titulek a popisná data zobrazí ve výsledcích vyhledávání, použijte chytré nástroje, jako je například Meta Length Checker od mrs.digital.
No-index meta tag
Chcete-li, aby se vaše stránka indexovaná ve vyhledávačích, pak se vám bude hodit meta tag s atributem content=“noindex“. Proč ho využít? Především proto, aby neindexoval duplikované stránky nebo stránky nízké kvality, které však musí na webu být, ale mohli by snižovat celkové SEO hodnocení vašeho webu. Používá se také v případě, kdy chcete stránku zpřístupnit pouze uživatelům, kteří znají přímý odkaz.
Jaké stránky neindexovat? Především ty s nízkou hodnotou a bez zájmu objevit se v SERP. Naopak si dejte pozor na to, abyste omylem neznemožnili indexaci důležitým stránkám, které k vám na web přivádějí návštěvnost.
Kanonický meta tag
Kanonický tag (<link rel="canonical" href="...">) se používá k označení preferované verze URL, která by měla být indexována vyhledávači, když je obsah dostupný na více URL. Pomáhá tak předcházet problémům s duplicitním obsahem, i když je zapotřebí mít z jakéhokoli důvodu dvě či více totožných webových stránek, pouze s jinou adresou URL. Obsah nemusí být navíc přímo totožný, ale stejně vyhodnocovány mohou být i stránky s velmi podobným obsahem.
Kdyby nebyla u těchto stránek nastavena kanonizace, uškodilo by to vašemu webu v rámci SEO hodnocení.
Meta tagy sociálních médií
Meta tag robots (<meta name="robots" content="...">) slouží k tomu, aby vyhledávací roboti rozuměli tomu, jak mají zacházet s konkrétní stránkou v rámci sdílení na sociálních médiích. Mohou například nastavit, zda má být stránka indexována nebo zda mají být následovány odkazy na stránce.
Tento tag je užitečný pro kontrolu viditelnosti stránky ve vyhledávačích, ale nemá vliv na hodnocení v SERP. Úpravou toho, jak odkazy na vaše stránky vypadají na sociálních médiích, můžete však výrazně podpořit metriky CTR a UX.
Viewport meta tagy
Meta viewport tag (<meta name="viewport" content="...">) se používá pro optimalizaci stránky pro mobilní zařízení. Umožňuje nastavit, jak má být stránka zobrazena na různých zařízeních, což je klíčové pro responzivní design. Prohlížeč tak snadno upraví rozměry a měřítko stránky tak, aby odpovídala velikosti obrazovky.
Pokud chcete, aby se stránka uzpůsobila šířce obrazovky, pak použijte tento tag:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
Meta znaková sada
Meta značka s názvem meta charset je prvek HTML, který určuje kódování znaků pro HTML. Její výhodou je, že podporuje širokou škálu znaků z různých jazyků. Díky tomu se zobrazí na webu správně téměř jakékoliv znaky. V českém případě můžeme mluvit například o písmeně „ř“ nebo o znacích z řecké abecedy.
Nastavíte ji za pomocí tohoto kódu:
<meta charset="UTF-8">
Meta obnovovací značka
Nikdy ji nepoužívejte k implementaci přesměrování. Nastavte místo toho přesměrování na straně serveru, aby byla vaše data pro vyhledávače zobrazená správně.
Meta tagy klíčových slov
Meta tagy pro klíčová slova byly dříve používány k uvedení klíčových slov relevantních pro obsah stránky. Dnes již nemají velký vliv na hodnocení ve vyhledávačích, protože byly často zneužívány pro spamování. Nicméně stále mohou být užitečné pro některé menší vyhledávače, jako je například český vyhledávač Centrum.cz nebo pro interní vyhledávání na webových stránkách.
Označení schématu
Označení schématu neboli schema markup je klíčovou technikou pro strukturování dat na webových stránkách, což umožňuje vyhledávačům lépe porozumět obsahu. To vede k vylepšení uživatelského zážitku, zlepšení SEO hodnocení a zvýšení šancí na zobrazení výsledků ve významných funkcích SERP, jako jsou strukturované úryvky.
Schema markup je nezbytný zejména pro e-commerce a specializované weby, jako jsou on-line receptáře, aby bylo možné zvýšit viditelnost jednotlivých webových stránek a zároveň by tyto stránky byly přitažlivé pro uživatele.
Správné označení dat podporuje pochopení kontextu stránek vyhledávacími mechanismy a zlepšuje celkovou úspěšnost obsahu ve vyhledávačích, jelikož podporuje lepší UX a zvýšenou míru prokliku (CTR).
HTML prvky
Značky nadpisů (H1–H6)
Chcete-li identifikovat různé části obsahu na stránce, je ideální rozdělit je zapomocí značek pro nadpisy. Pro vyhledávače je nejdůležitější hlavní nadpis, tedy H1. Ačkoli se značky H2-H6 původně používaly pro účely uživatelského rozhraní, jsou nyní opět velmi důležité. Google na jejich základě může indexovat a hodnotit část vaší stránky, pokud se dotaz shoduje například s nadpisem H2 a odstavcem, ke kterému se vztahuje.
Členění stránky pomocí různých úrovní nadpisů je důležité i pro návštěvníky vašeho webu, které mohou tak snadněji porozumět obsahu stránky. Dbejte na to, aby byly nadpisy relevantní k danému textu a vyhněte nadpisům jako „Část 1“ nebo „Kapitola 3“.
Sémantické značky HTML5
Nejnovějším standardem HTML jsou bezpochyby sémantické značky HTML5. Obsahují nejběžnější prvky, které se na stránkách objevují, jako je článek <article>, zvuková stopa <audio>, obrázek <image>, video <video> či odpočet času <time>.
Dnešní HTML5 zjednodušují původní HTML jazyk a pomáhá k lepšímu indexování a hodnocení obsahu vyhledávači, což je opět důležité z pohledu SEO. Dejte si však pozor na to, abyste označovali příslušnou značkou pouze ten obsah, který k dané značce patří, nikoli například prostý text u značky pro video. Mohli byste naopak dostat penalizaci, což by vašemu webu rozhodně nepomohlo.
Alternativní popis obrázků
Doplňte obrázky o alternativní text, který popisuje, co se na obrázku nachází. Uživatel, který z jakéhokoliv důvodu nemůže obrázek vidět na vašem webu, například z důvodu slabého připojení nebo proto, že je zakázán, si tak bude umět představit, co obrázek zobrazuje.
Zároveň, a co je navíc ještě důležitější, alternativní text poskytuje informace pro mechanismus vyhledávání. Ten totiž nemůže vidět obrázek, ale může pracovat s popisnými informacemi o něm a následně ho zobrazit ve výsledcích vyhledávání i v Obrázcích Google.
Alternativní text by měl být dostatečně jasný a popisný a měl by v rozumné míře obsahovat klíčová slova.
Atributy Nofollow
Interní odkazy dodávají vašemu webu srozumitelnější strukturu. Externí odkazy podpoří správnost vašich informací. Tyto odkazy jsou pro SEO velmi důležité, jelikož komplexně vytvářejí dojem spolehlivého zdroje. Dejte si ale pozor na to, abyste nepropojovali mezi sebou weby, které spolu nesouvisí. Google by vás za tyto taktiky mohl penalizovat.
Ve výchozím nastavení hypertextové odkazy předávají důvěru odkazované stránce. Přidáním atributu "nofollow" k odkazu zabráníte vyhledávačům, aby tento odkaz následovali a předávali mu hodnotu. Využít můžete také atributy "sponsored" pro placené odkazy a "UGC" pro uživatelsky generovaný obsah.
V případě ideální SEO strategie byste měli vyvážit sledované a nofollow odkazy, přičemž nofollow použijte pro nedůvěryhodný obsah, placené odkazy, odkazy z uživatelského obsahu a interní prokliky mířící na tlačítka, jako je například „Přihlásit se“ nebo „Zaregistrovat se“.
Používejte meta a HTML prvky a dostaňte se na vrchol SERP
Jak z textu vyplývá, používat meta a HTML prvky se z pohledu SEO skutečně vyplatí. Mohou vám pomoci dostat se na vyšší příčky ve výsledcích hodnocení a zároveň zabránit zhoršení vaší pozice. Tyto taktiky nabraly na důležitosti především v dnešní době, kterou pohání umělá inteligence. Pomáhají totiž vyhledávačům porozumět obsahu, budovat vazby a trénovat AI.
SEO je stále aktuální, pokud chcete, aby byl váš web vidět. Sledujte proto novinky a trendy v oblasti a posouvejte svůj web tím správným směrem.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com