LinkedIn je populární profesní síť, která slouží nejčastěji pro hledání práce a vytváření obchodních příležitostí. Je to ale také místo, na které byste měli zaměřit své marketingové úsilí. Pojďme se podívat na to, jak dostat z LinkedIn to nejlepší pro Vaše podnikání.
Proč se věnovat marketingu na LinkedIn?
Pokud již máte vyřešené SEO a obsahový marketing na Vašem webu, je na čase vrhnout se na LinkedIn, který pro Vás může být velmi zajímavým marketingovým kanálem, a to především, pokd je Váš byznys orientován na B2B.
Oslovte více zákazníků
Díky publikování příspěvků na LinkedIn máte možnost oslovit širší publikum a získat tak nové zákazníky.
LinkedIn má širokou uživatelskou základnu s téměř 1 miliardou uživatelů po celém světě. Otevírá se Vám tak skvělá příležitost, jak se dostat za hranice Vašich pravidelných zákazníků a rozšířit povědomí o své značce mezi další uživatele a tedy potencionální zákazníky.
Vybudujte si svou síť
LinkedIn Vám nabízí nejen možnost získat nové zákazníky, ale také vybudovat si silnou uživatelskou základnu s profesionály ve Vašem oboru. Pokud budete zveřejňovat obsah konzistentně, bude to atraktivnější pro Vaše publikum.
Skrze tuto sociální síť je možné upoutat pozornost lidí, kteří mohou vytvářet silné sítě a budete s nimi moc navazovat spolupráce a partnerství. Potencionální partnerství může být výhodné zejména v případě, kdy se Vaše publikum překrývá.
Přiveďte návštěvníky Vašeho profilu na svůj web
LinkedIn je skvělým místem, kde můžete sdílet příspěvky z vlastního blogu a díky tomu přivádět své návštěvníky zpátky na web. Konzistentní a hodnotné příspěvky na LinkedIn budují důvěryhodnost profilu a jeho návštěvníci tak pravděpodobněji budou klikat na odkazy, které sdílíte a integrovat s Vaším dalším obsahem. Díky vybudované uživatelské základně budete také snadněji získávat nové zákazníky, kteří si dříve nebo později zakoupí Vaše produkty nebo objednají Vaše služby.
Držte krok s konkurencí
Jsou Vaši konkurenti na LinkedIn a Vy ne? Znamená to, že pravděpodobně přicházíte o určitou část trhu, kterou díky tomu obsluhují místo Vás právě Vaši konkurenti. Je tedy na čase vytvořit si profil a začít sdílet hodnotný obsah. A pokud Vaši konkurenti na LinkedIn zatím nejsou, využijte příležitosti a pochytejte klienty jako první.
Jak vytvořit strategii obsahového marketingu na LinkedIn?
Teď už víte, proč byste na LinkedIn neměli chybět. Pojďme se podívat na to, jak uchopit Vaše fungování na této sociální síti za ten správný konec.
Pokud chcete, aby Váš profil fungoval, musíte udělat více než jen udržovat jeho přítomnost. Zainvestovat byste měli do obsahové marketingové strategie, která zahrnuje stanovení cílů, zacílení na určité publikum a tvorbu a distribuci obsah a měla by přímo navazovat na strategii obsahu na Vašem webu a blogu. Sociální sítě by totiž měly spolupracovat s Vašim webem a podporovat to, co se na Vašem webu děje.
Pro co nejlepší výsledky byste měli svou strategii zdokumentovat a zůstat konzistentní.
Stanovte si cíle obsahového marketingu na LinkedIn
Obsah na LinkedIn byste neměli sdílet jen tak bez rozmyslu. Prvním, co by Vás mělo zajímat, je stanovení konkrétních cílů, které Vám přinesou úspěch.
Stanovení cílů dává totiž Vašem marketingovým aktivitám konkrétní účel. Aktivně Vám může pomoci na růstu značky tím správným směrem a vede k odpovědnosti, jelikož Vás nutní sledovat Váš pokrok. Navíc také díky tomu zjistíte, odkud přichází Vaše ROI (návratnost investic) a zjistíte, jak můžete strategii vylepšit.
Cíle obsahového marketingu na LinkedIn by měly být relativně jednoduché a měly by ladit s Vašimi zastřešujícími marketingovými cíli. Jako primární cíl můžete zvolit kupříkladu budování povědomí o značce či zvýšení návštěvnosti Vašeho webu.
Z počátku si nastavte pouze jeden či dva cíle a rozhodněte se, jakým způsobem je budete měřit. Pokud jde o povědomí o značce, nejlepším způsobem vyhodnocování úspěšnosti bude vyhodnocování návštěvnosti Vašeho webu například pomocí Google Analytics. Podívat se můžete také na zapojení lidí u Vašich příspěvků a zjistit tak, jak roste zapojení s dobou, kterou na LinkedIn působíte.
Prozkoumejte a definujte své publikum
Vaším cílem by mělo být odhalit takové uživatele, kteří potřebují to, co prodáváte a s největší pravděpodobností si to zakoupí. Je-li již Vaše značka zavedena, nejspíše už máte tento krok za sebou. Pokud začínáte. definujte své ideální zákazníky a zjistěte, jací z nich by se mohli na LinkedIn vyskytovat.
Ať už je Vaším ideálním zákazníkem personalista, manažer či OSVČ, ujistěte se, že ho dobře znáte a rozumíte mu. Obsah byste měli zveřejňovat totiž přímo na míru ideálnímu zákazníkovi a měl by pokrýt jeho přání a potřeby.
Stanovte si tématické oblasti a typy obsahu, které chcete sdílet
Měli byste se zamyslet na dvěma důležitými fakty – co chce vidět/číst Vaše publikum a jakou mají znalost Vaší značky. Vždy se opřete o to, po čem publikum touží a jaký preferují formát. S největší pravděpodobností vyzkoušíte různé formáty, než zjistíte, co je pro Váš profil to pravé, ale i to je součástí Vaší cesty.
Pojďme se podívat, jaké typy příspěvků můžete zveřejňovat:
Textové příspěvky
Jedná se o aktualizace stavů podobně jako například na Facebooku s několika odstavci textu. Můžete k nim přiřadit také hashtagy a odkazy. I když je jejich možná délka až 542 slov, obecně se doporučuje, aby měl příspěvek na LinkedIn mezi 50–100 slovy.
V rámci textových příspěvků zveřejňujte Vaše klíčové momenty či inspirativní okamžiky. Podělte se o dobrý nápad, napište o zážitku, který Vás změnil nebo sdílejte vtipná či podnětný citát.
Naopak vyhnout byste se měli velkému množství nabídek na Vaše produkty či služby. Pokud je každý Váš příspěvek prodejní, návštěvníky ty odradí. Nesdílejte nerelevantní informace. A nezapomínejte na to, že nejen nízká aktivita, ale i přílišné sdílení je nevhodné. Lidé ho totiž často považují za spam, který je otravuje.
Dlouhé textové příspěvky (články)
Na LinkedIn můžete sdílet dlouhé příspěvky podobné blogovým článkům. Tyto příspěvky by měly mít okolo 1500–2000 slov. Články na LinkedIn navíc může číst kdokoliv, nejen členové sítě. Mohou být zároveň indexovány na Google a hodnoceny ve výsledcích vyhledávání. Chcete-li aby se Váš obsah objevil více lidem, nezapomínejte tyto příspěvky optimalizovat pro vhodná klíčová slova.
Foto příspěvky
I když není LinkedIn sociální sítí založenou na sdílení fotografií, můžete na ni přidávat foto příspěvky, které zpestří Vaši zeď. Hodí se to hlavně v případě, kdy zveřejňujete fotky relevantní pro Vaše publikum a váží se k Vaší značce a odbornosti. Pokud máte co říct, můžete sdílet i několik fotografií v rámci jednoho příspěvku.
Odkazované příspěvky
Odkazované příspěvky se hodí především v případě, kdy máte hodnotný obsah jinde, například na svém blogu nebo jinde na webu. Odkazované příspěvky automaticky generují náhled Vašeho odkazu do příspěvku, což Vám ulehčí práci. Vydali jste nový článek na blogu nebo jste otevřeli nový online kurz? Poté jsou odkazované příspěvky tím pravým typem, který použít.
Nativní videa
Na LinkedIn můžete nahrávat i videa. Ta jsou pro publikum často velmi zajímavá a jsou schopni je sdílet s až 20x vyšší pravděpodobností než jiný typ obsahu, což je pro Vás opravdu výhodné.
Jaké informace byste měli sdílet ve formě videí? Zaměřte se především na to, co chce vidět a slyšet Vaše publikum. Sdílejte pouze videa, která se týkají toho, co děláte, co prodáváte nebo komu prodáváte. Nedělejte si ze svého profilu guláš z příspěvků, které jsou sice zajímavé, ale nerelevantní Vaším produktům či službám nebo Vaší odbornosti. Naopak vyprávějte příběhy o Vaší značce, firemní kultuře, Vašich zákaznících a především o Vás a Vašich zaměstnancích.
Příspěvky doplněné dokumenty
Máte zajímavé dokumenty, které chcete sdílet se světem? Tím myslíme různé relevantní PDF soubory, prezentace či textové soubory. Pokud ano, neváhejte je sdílet na svém profilu. Můžete tak ke svým sledujícím dostat například Vaše e-booky, studie či nejnovější prezentace.
Tip pro Vás: Aby Vaše dokumenty získaly pozornost, měly by mít poutavou grafickou podobu a poutavý název.
Přizpůsobte svůj obsah platformě LinkedIn
I když se jedná o sociální síť, měli byste mít na paměti, že její účel není stejný jako například u Facebooku či Instagramu. Z toho vyplývá i fakt, že LinkedIn používají často jiní uživatelé, kteří zde chtějí nalézt profesně vzdělávací obsah. Neměli byste proto nikdy vytvářet stejný obsah na LinkedIn jako na jiné sociální sítě. Strategie Vašeho LinkedIn by měla být jedinečná, a to zvláště v případech, pokud se orientujete na B2B zákazníky a je to tedy pro Vás hlavní kanál, na který se ihned po blogu zaměřujete.
Zjistěte, co má Vaše publikum rádo a nabídněte mu to. Poté se nebojte experimentovat s různými příspěvky, dokud nezjistíte, který obsah Vám bude fungovat nejlépe. Nezapomeňte používat hashtagy, což Vám pomůže oslovit širší publikum mimo Vaši síť.
Nastavte publikační plán
Součástí každé obsahové strategie by měl být publikační plán obsahující mimo jiné kalendář obsahu. Bez kalendáře se totiž brzy ztratíte v každodenním přispívání a zapomenete kde, kdy a co jste sdíleli. Může se Vám také stát, že zmeškáte příspěvky ve správnou dobu nebo znovu omylem zveřejníte již publikovaný obsah.
Pokud už máte publikační plán a obsahový kalendář pro jiné sítě, můžete tyto kalendáře propojit, což Vám dodá ještě lepší přehled nad Vašimi sociálními sítěmi. Využít k tomu můžete různé nástroje pro správu sociálních sítí, jako je Buffer, MeetEdgar, Airtable či Socialbakers. Pokud nechcete mít pro správu sociálních sítí speciální nástroj, vystačíte si i s Tabulkami Google, které jsou dostupné zdarma pro každého, kdo má účet na Google nebo s Excelem.
Při sestavování publikačního plánu myslete na to, kolik příspěvků jste schopni sdílet týdně při zachování kvality, jaký typ příspěvků chcete zveřejňovat a jaké jsou nejlepší časy pro zveřejňování příspěvků.
Předem si příspěvky naplánujte, aby se Vám nikdy nestalo, že jste obsah zapomněli nebo nemohli zveřejnit například kvůli špatnému internetovému připojení. K tomu Vám také skvěle poslouží již zmíněné nástroje. Myslete na to, že nejlepší časy pro sdílení příspěvků na LinkedIn jsou ve všední dny v 10:00, 13:00, 15:00 a 16:00. Naopak nejhoršími časy jsou 2:00, 22:00, 23:00 a 0:00. Těmto časům doporučujeme se vyhnout obloukem, jelikož snižují dosahy Vašich příspěvků.
Komunikujte a zapojte se
Chcete-li na LinkedIn zazářit a získat z něj to nejlepší, musíte neustále komunikovat s ostatními. Nestyďte se a nebojte se interagovat na příspěvky zajímavých lidí či společností, komentovat je či sdílet. LinkedIn je totiž platformou, na které platí dvojnásob, že co dáváš, to taky dostaneš.
Pokud budete přátelští, budete si tak lépe budovat pověst a pomůže to růstu Vašeho profilu stejně jako konzistentní a vysoce kvalitní obsah. Ideální je interagovat s několika účty denně, což Vám zajistí konzistentnost přísunu nových sledujících na Váš profil.
Vyhodnocujte výsledky a uzpůsobte svou strategii
Nikdy nezapomínejte měřit výsledky a sledovat svůj pokrok směrem k vytyčeným cílům. Zjistíte díky tomu, zda Vaše práce vede k úspěchu a budete mít přehled, zda se Vám vůbec tato činnost finančně a časově vyplatí.
Na LinkedIn můžete sledovat zobrazení, zapojení u všech příspěvků, navštívení stránek, metriky sledujících a další. Toto můžete vyhodnocovat i pomocí zmíněných nástrojů pro správu sociálních sítí, kde máte po ruce více sociálních sítí současně.
Pravidelně kontrolujte své statistiky a vyhodnocujte podle nich svůj další postup. Pokud Vám něco nefunguje, nebojte se změnit strategii a naopak podpořte tvorbu takových příspěvků, které měly největší úspěch.
Pusťte se do toho!
Teď už víte jak na to, tak směle do toho. Založte si profil na LinkedIn a začněte budovat silné publikum, které Vám pomůže na cestě k vytyčeným cílům. Nezapomínejte však na konzistentnost, relevanci a promyšlenost Vašeho obsahu. Všechny příspěvky, které sdílíte, by měly být v souladu s Vaší marketingovou obsahovou strategií. Nezapomínejte sdílet svůj hodnotný obsah, který jste přidali na svůj blog či web.
LinkedIn Vám může přinést spoustu nových klientů. Postupujte strategicky a odměna na sebe nenechá dlouho čekat. Pokud si stále nevíte rady, jak strategii LinkedIn nastavit nebo byste potřebovali s něčím pomoci, neváhejte se obrátit na naše odborníky, které mají se sociálními sítěmi již řadu zkušeností.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com