PPC, nebo SEO?
V uplynulých letech jsme pomohli mnoha začínajícím startupům získat trakci pomocí SEO a víme, že mnoho čtenářů našeho blogu dělá totéž s PPC. Co je největším omezením začínajících startupů? Je to omezený rozpočet nebo personální zdroje. A díky tomu většina začínajících nemůže převzít oba typy kampaní najednou. Je tedy nutné vybrat si pouze jeden.
Mnoho lidí se nás při začátku spolupráce ptá, zda mají investovat do SEO nebo placených PPC reklamních kampaní v nejranější fázi spuštění webu.
Bez dalších informací k pokračování je tu celá řada otázek, které pokládáme, abychom klienty navedli ke správné odpovědi:
- Potřebujete výsledky hned, nebo si můžete dovolit být trpěliví a vybudovat základ stabilního růstu?
- Znáte svůj trh a svého ideálního zákazníka uvnitř i navenek?
- Jak vypadá váš seznam cílových klíčových slov?
- Jak dobrý (nebo špatný) je váš web?
Podívejme se na možné odpovědi na tyto otázky – a na to, jak by měly určovat vaše priority.
Co je důležitější: rychle, nebo stabilně?
Určitě víte, kam mířím. Pokud potřebujete okamžitý příjem, pak je PPC reklama mnohem lepší varianta. Platí tu ale jedno staré dobré upozornění. PPC je pomíjivé! Utrácíte spoustu peněz za kliknutí. Znovu a znovu. Zatímco se SEO budujete základ pro růst, kterému bohužel trochu trvá (v lepším případě týdny a v horším případě i řadu měsíců), než začnete sledovat dynamiku – alespoň na Googlu.
Můj obvyklý názor na značky, které zvažují, zda investovat včas do SEO, je trojí:
- Včasné vytvoření základu SEO pomáhá zlepšit všechny vaše iniciativy v oblasti digitálního marketingu (architektura webu, obsah, optimalizace konverzí, rychlost webu) a vytvořit výchozí bod pro bezplatný OPAKOVATELNÝ provoz na vašem webu.
- SEO je skvělé ve vzdělávání a obsahu, které jsou klíčové pro růst v rané fázi. Ostatně je třeba lidem představit vaše začínající podnikání a často potřebujete poučit uživatele o tom, proč potřebují právě vaše nabízené produkty/služby.
- SEO má řadu výhod, které s časem rostou. Když začnete hodnotit podle klíčových slov nebo se zaměříte na budování odbornosti pro určitou kategorii, usnadní se hodnocení pro další klíčová slova, takže je lepší začít co nejdříve.
Jak dobře znáte svůj trh a své ICP?
Znáte-li dobře své zákazníky a trh (tedy konkurenty, CPC/CPM, specifické rozdíly ve vaší firmě a proč a komu na nich záleží), může být pro vás o něco méně důležité začít s okamžitým budováním SEO (i když je lepší pravidelně vytvářet obsah, který uživatele poučí o vašich schopnostech).
Jednou z výhod SEO je rozvíjení vaší pozice na trhu. Pomáhá uživatelům pochopit, kdo jste a na co se specializujete. Vytváříte si tak vzájemnou zpětnou vazbu se svými kvalitními potenciálními zákazníky.
SEO i placené vyhledávání vrátí data o věcech jako:
- nízký počet zobrazení/CTR (váš obsah nerezonuje);
- čas na stránce (váš obsah není to, co uživatel hledá);
- míra konverze (pro tuto fázi cesty máte špatnou nabídku)
- a další.
Rozdíl je v tom, že SEO nevyžaduje platbu za kliknutí/CPM.
Potřebujete-li investovat do takového výzkumu, pak s chutí do toho. Pokud však cítíte, že o svém tržišti potřebujete vědět více informací, asi není ten správný čas začít provozovat více placených kampaní.
Jak přesná jsou vaše klíčová slova?
Nespoléhejte se na volná klíčová slova, algoritmy nabízení a cílení založené na AI nebo na maximální výkon, abyste dosáhli výnosů vhodných pro ROAS.
Máte-li několik přesných klíčových slov s dobrým objemem vyhledávání, záměrem a správnou nabídkou, investujte do placených PPC kampaní. Tato klíčová slova totiž mohou být skvělá pro vaše SEO. Ale není to pouze o dobré strategii klíčových slov.
Dnešní vyhledávací algoritmy zahrnují kontext, autoritu tématu, přirozený jazyk, záměr, sémantickou relevanci aj. Pár stránek přecpaných zmínkami o přesném klíčovém slově nepomůže.
Dejme tomu, že se více zajímáte o zapojení vašich návštěvníků do různých souvisejících témat ve vašem oboru než o vlastnictví konkrétních klíčových slov. V tom případě je SEO ideální volbou při rozhodování.
Jak dobrý (nebo špatný) je váš web?
Pokud jsou vaše webové stránky nepřehledné, pomalé, neatraktivní nebo nejsou optimalizované pro mobilní zařízení a potřebujete krátkodobý a střednědobý růst, zaměřte se na vytvoření několika vstupních stránek vhodných pro PPC reklamu. Než se pustíte do vývoje hodnotného obsahu, vynaložte spoustu prostředků na zlepšení svého webu. Pokud máte web rychlý, intuitivní a dobře se v něm zákazníci pohybují, máte skvělý základ pro růst řízený obsahem.
Rozhodování mezi SEO a placeným vyhledáváním pro váš startup
Při rozhodování je třeba vzít v úvahu více faktorů, jako je rychlost, dostupné prostředky, silné stránky týmu, úroveň konkurence/CPC a vašich vybraných klíčových slov. Pokud po vyhodnocení odpovědí na všechny výše uvedené otázky nemáte stále jasnou odpověď, vyberte si jeden a jděte za ním. Než to uděláte, ujistěte se, že máte dobrý plán pro měření výsledků, měření úspěchu i neúspěchu kampaní.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com