Instagram nejspíš prochází krizí identity. Sociální síť, která v první fázi sloužila ke sdílení fotografií, se postupně posunula k podpoře živého nakupování a nyní se pro změnu zaměřuje více na video a vrací se zpět k fotografii. Jak se říká, změna je život. Pojďme se podívat, jak šel čas s Instagramem a jakými změnami oblíbená aplikace aktuálně prochází.
Příběh Instagramu trochu připomíná pohádku. Vývoj aplikace trval vývojářům pouhých osm týdnů. A již za necelé dva roky koupil Instagram Facebook (META) za 1 miliardu dolarů. To mluví samo za sebe.
Základní fakta z historie Instagramu
- Instagram je aplikace pro sdílení fotografií a videí, jejímiž tvůrci byli Kevin Systerom a Mike Krieger.
- Název vznikl spojením slov Instant Camera a Telegram.
- Prvním prototypem Instagramu byla webová aplikace s názvem Burbn, která byla inspirována Systromovou láskou ke kvalitní whisky a bourbonu.
- Aplikace Instagram byla spuštěna 6. října 2010 a za jediný den nasbírala 25 000 uživatelů.
- Od počátku bylo hlavním zaměřením aplikace prezentovat fotografie, zejména ty pořízené na mobilních zařízeních.
- TV roce 2012 ji za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích koupil Facebook.
Co je nového
V současné době Instagram ustupuje od funkcí živého nakupování a osekává živé komerční videopřenosy. Od 16. března 2023 již nelze v živém vysílání označovat produkty. Hlavní změny:
- Ze spodní lišty bylo odstraněno tlačítko pro nakupování vedoucí do nákupní sekce.
- Naopak se do navigační lišty vrací tlačítko pro vytváření a přidávání obsahu.
- Nákupní funkce aplikace budou i přes změnu designu zachovány.
Vzhledem k tomu, že celá řada značek využívala propagaci prostřednictvím oblíbených influencerů, je ukončení živého nakupování pro velkou skupinu uživatelů poměrně velkým zklamáním. Inzerenti a značky, kteří se ve velké míře spoléhali na nákupní funkce Instagramu, si budou muset najít jiný způsob propagace svých produktů.
Důvodem ke změnám byla údajně změna priorit společnosti a nutnost přehodnotit další směřování společnosti. Firma argumentuje i tím, že na rozdíl od asijských trhů si američtí spotřebitelé nakupování v živém vysílání tolik neoblíbili.
Instagram i nadále zůstává oblíbenou aplikací a mocným nástrojem v oblasti marketingu. V nadcházející době hodlá dát opět větší prostor fotografiím a zaměří se na to, co mu v minulosti přineslo významnou konkurenční výhodu: na efektivní reklamu, jejímž prostřednictvím budou uživatelé moci objevovat nové značky a nové produkty.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com