Skóre kvality představuje odhad aktuální kvality klíčových slov ve vašich reklamách, což ovlivní vaše reklamní sestavy, kampaně a dokonce celý váš účet. Je určováno očekávanou mírou prokliku, dojmem ze vstupní stránky a relevancí reklamy – pokud jsou vaše reklamy a vstupní stránky pro uživatele relevantnější, pravděpodobně budete mít vyšší skóre. Skóre kvality tedy představuje užitečný diagnostický nástroj, který slouží jako vodítko k úspěchu vaší kampaně – nelze jej však chápat jako klíčový ukazatel výkonu (KPI).
Jaké skóre je dobré?
Skóre kvality je důležitá metrika související s klíčovými slovy, kterou lze sledovat na platformě s platbou za proklik (PPC), jako je Google Ads. Dobré skóre kvality tedy závisí na klíčovém slovu. Hodnotí se na stupnici od 1 do 10 (přičemž 1 je nejhorší a 10 nejlepší) a ideální je, pokud se pohybujete v rozmezí od 8 do 10 – což ale samozřejmě nelze dosáhnout u všech klíčových slov, jelikož i samotná klíčová slova se řadí mezi ta s nízkým či vysokým komerčním záměrem. Obecně však lze říci, že pokud dosáhnete skóre kvality 7, je to dobrý výsledek pro klíčová slova s nízkým záměrem. Pro konkurenční klíčová slova byste však měli dosahovat hodnoty vyšší než 3.
►Tip! I když se skóre kvality vypočítává na úrovni klíčových slov, je možné zvýšit skóre kvality na úroveň reklamní sestavy, kampaně nebo účtu.
Jak to funguje?
Jakmile přidáte nové klíčové slovo, Google mu automaticky přiřadí skóre kvality 6. Je samozřejmé, že Google nemůže určit vaši CTR, pokud je vaše klíčové slovo zcela nové, takže postupem času na základě kombinace faktorů, včetně očekávané CTR, relevance reklamy a dojmu ze vstupní stránky, buď klesá, nebo stoupá. Pro vás je samozřejmě důležité, aby skóre kvality stoupalo – musíte ale počítat s tím, že zlepšení a dobré skóre kvality nejsou jednorázovou záležitostí. Je to proces, který je neustále v chodu. Musíte si neustále hlídat, jakého skóre dosahujete, a jakmile začne klesat, měli byste okamžitě přijmou opatření k tomu, abyste jeho klesání nejen zastavili, ale i zvrátili – je to vlastně jakási kontrolka, která, pokud bychom ji přirovnali ke kontrolce v autě, brání tomu, abyste vědomě nesjeli s autem do příkopu na kluzké silnici.
►Pamatujte, že jádrem celé marketingové strategie je výzkum klíčových slov. Pokud se vám podaří nají relevantnější klíčová slova související s vaší specializací, bude vás stát dosažení lepšího skóre kvality menší úsilí. A pokud se vám podaří sladit cíle klíčových slov vaší reklamy a marketingových sdělení s tím, co publikum aktuálně zadává do pole vyhledávačů, máte úspěch v kapse.
Proč se starat o skóre kvality?
Jak už jsme zmínili výše, je skóre kvality velmi dobrým diagnostickým nástrojem. Vaše reklamy a jejich spuštěné vstupní stránky budou ohodnoceny na stupnici od 1 do 10 podle toho, jak relevantní jsou pro lidi, kteří si je prohlížejí. Každý marketér chce, aby se jeho reklamy zobrazovaly buď na 2. nebo 3. pozici na stránkách s výsledky vyhledávání – a je to právě skóre kvality, které má významný vliv na to, kde se vaše reklama zobrazí, a také ovlivňuje, kolik platíte za PPC reklamu. Z tohoto důvodu by měl tedy každý marketér mít dokonalý přehled o skóre kvality a rozumět faktorům, které jej ovlivňují. Kromě tří klíčových faktorů – očekávané míry prokliku, dojmu ze vstupní stránky a relevance reklamy – mohou do hry vstoupit i další metriky, jako je podíl zobrazení a trendy. Nižší skóre kvality tak může vaši společnost stát více peněz, protože budete muset platit více za proklik. Naopak vyšší skóre vám ušetří peníze za PPC reklamu. Je proto důležité neustále pracovat na zlepšení skóre kvality, abyste ušetřili náklady a zlepšili pozici vašich reklam ve výsledcích organického vyhledávání.
Jak dosáhnout lepších výsledků?
Nyní je tedy již jasné, že vysoké skóre kvality by mělo být vaším zásadním cílem. Jak ho však dosáhnout? Můžete k tomu využít různé znalosti a postupy, které skóre kvality zlepší:
- Zaměřte se na faktory a měření, které ovlivňují skóre – pokud jim budete dobře rozumět a chápat, jak ovlivňují vaši kampaň, můžete je využít ve svůj prospěch.
Musíte pochopit, že Google Ads vypočítává skóre kvality na základě tří faktorů:
- nakolik vaše reklama odpovídá záměru za vyhledávacími dotazy uživatelů (relevance reklamy)
- jaká je pravděpodobnost, že na vaši reklamu někdo klikne (očekávaná CTR)
- jak relevantní a transparentní vaše vstupní stránka pro uživatele je a jak se na ní orientují (dojem ze vstupní stránky)
Podaří-li se vám tyto faktory optimalizovat, máta z velké části vyhráno.
- Používejte ve svých kampaních menší a lépe zacílené reklamní sestavy. Zaměřením se na konkrétní klíčová slova v menších skupinách můžete dosáhnout lepšího zapojení publika.
- Optimalizujte text reklamy pomocí relevantních klíčových slov – pomůže tím i míře prokliku (CTR).
- Zkraťte dobu načítání vašich vstupních stránek na počítačích i mobilních zařízeních. Jedná se o stále důležitější součást online marketingu. I skvělý obsah mohou návštěvníci opustit, pokud se jim stránky načítají příliš pomalu.
- Zacilte své vstupní stránky lépe pro každou jednotlivou reklamní sestavu. Zahrnutí cílových klíčových slov do obsahu je totiž životně důležité.
Rada na závěr
Pokud chcete dosahovat vysokého skóre kvality, musíte být stále aktivní. Nemůžete pouze nastavit PPC reklamu a nechat ji žít svým životem. Musíte neustále sledovat její stav, kontrolovat úrovně zapojení, kliknutí a konverzí. Díky analýze dat a správně zvolené strategii můžete svou kampaň upravit tak, abyste dosáhli lepších výsledků. Skóre kvality vám v tom poslouží jako jakési vodítko, které vám ukáže, jak můžete v průběhu času vylepšovat své reklamy, klíčová slova a vstupní stránky. Pokud to uděláte správně, můžete si výrazně snížit vaše náklady na PPC reklamu a zvýšit organickou návštěvnost, protože vaše reklamy si budou prohlížet potenciální zákazníci, u nichž je mnohem vyšší pravděpodobnost konverze.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com