Proč je e-mailový marketing tolik důležitý?
E-mailový marketing dnes patří k nejúčinnějším digitálním kanálům. Pomáhá firmám získávat a udržet si zákazníky, budovat firmu a vydělávat více peněz. Připravili jsme pro vás několik osvědčených postupů, které vaší značce pomohou udržet náskok před konkurencí a zlepší prodeje vaší firmy.
Na čem závisí úspěch e-mailového marketingu?
Někteří obchodníci si dělají legraci, že e-mail je jediným marketingovým kanálem, který i při minimálním úsilí vydělá firmě peníze. Pokud však chcete pravidelně komunikovat se svými zákazníky a těšit se z prodejů, chce to začít používat strategickou taktiku, která současně využívá a respektuje sílu tohoto marketingového kanálu.
Na rozdíl od placených PPC kampaní zůstává e-mail nákladově nejméně náročným způsobem, jak oslovit své publikum a dosáhnout požadovaných výsledků.
Jenže vaši zákazníci dostávají denně velké množství reklamních e-mailů, které mohou být obtěžující. Proto je důležité vyvinout úsilí na personalizaci a použít poutavý dynamický obsah, který bude pro vaše zákazníky vždy zajímavý.
Pro marketéry je optimalizace e-mailů zásadní. To proto, aby zvládli propojit nové výzvy spojené s algoritmy doručené pošty a její doručitelností.
Jaký je tedy úspěšný program pro e-mailový marketing?
Je vyžadováno důkladné pochopení kanálu. Od strategického plánování přes sběr dat a správu po akvizici. Na rozdíl od jiných kanálů musí každý marketér znát i mechanismus doručování zpráv. Tato příručka vám pomůže porozumět všemu, co ovlivňuje e-mailový marketing.
V následujícím článku si přečtete:
- Kdy byl poprvé odeslán první marketingový e-mail.
- Poznáte 3 hnací síly e-mailového marketingu.
- Zjistíte, proč e-mail stále zůstává dominantním kanálem pro obchodníky i spotřebitele.
- Prozradíme vám 7 důvodů, proč by firmy měly investovat peníze a čas do e-mailingu.
- Ukážeme vám rozdíl mezi B2B a B2C v e-mailovém marketingu.
- Řekneme vám, kdo používá a pracuje s e-mailovým marketingem.
- Poznáte, jakým výzvám čelí dnešní e-mailoví marketéři.
- Naučíme vás 5 e-mailových marketingových taktik, abyste získali více zákazníků, budovali si svou značku a vydělali více peněz.
- Přečtete si 6 prověřených postupů, které musí dodržovat každý marketér.
- Zjistíte, jak může periodická tabulka e-mailového marketingu optimalizovat váš e-mail.
Kdy se poslal první propagační e-mail?
Úplně první e-mail byl odeslaný v roce 1971. Legenda praví, že inženýr Ray Tomlinson poslal zprávu v podstatě sám sobě, aby zjistil, jestli dokáže odeslat osobní zprávu mezi dvěma počítači.
O sedm let později pak marketingový manažer DEC Gary Thuer odeslal ze svého počítače to, co se značně podobalo prvnímu spamovému e-mailu na světě, tedy nevyžádanému e-mailu. Tato zpráva tehdy přinesla počáteční tržby v hodnotě 13 milionů dolarů! A bylo to za počítačové systémy VAX od společnosti Digital.
A je to téměř tři desítky let, co se v polovině 90. let objevil první komerční e-mail, který byl určen pro komunikaci, obchod, budování vztahů mezi značkou a zákazníky a v neposlední řadě k vydělávání peněz.
3 hnací síly evoluce e-mailového marketingu
Regulace povolení a ochrany soukromí: Doba, kdy se nakupovaly e-mailové seznamy od pochybných prodejců a ve velkém se stahovaly adresy z internetu, jsou dávno pryč. Tyto praktiky se přesunuly ze standardní praxe na nezákonnou činnost, za kterou stojí Obecné nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů nebo v USA CAN-SPAM.
Aby se reklamní e-maily mohly bez problémů rozesílat, bylo k tomu potřeba vydat určité regulace. Ty se vyvinuly z konceptu k osvědčenému marketingovému postupu po celém světě. Vývoj neustále pokračuje, protože povolení je v současné době propojeno s ochranou soukromí, a to jak z pohledu jednotlivce, tak je zakotveno v každé zemi v zákonech o komerčním odesílání e-mailů.
Marketingová automatizace: Tu můžeme považovat za pomyslnou technologickou explozi, která změnila e-mailový marketing z pracného ručního procesu založeného na tabulkových procesorech na téměř bezproblémovou produkci, kde je většina práce provedena pomocí nastavení jednotlivých procesů, které mohou běžet na pozadí.
Řídicí panely řeší každý jednotlivý proces související s e-mailem, od akvizice pro vytvoření jednotlivých zpráv po optimalizaci spuštění, načasování, správy seznamů a vylepšování kvality či nové vytváření zpráv. Z toho jasně vyplývají přínosy pro marketéry – zatímco automatizace dělá každý den těžkou práci za nás, marketingový tým může nasměrovat svou energii pro nastavení nové strategie a dosahování cílů.
Očekávání uživatelů: E-mailoví marketéři musí vybrat kanál i to, jakým způsobem jej používají. Dále musí čelit odporu od příjemců i spamových programů.
Dříve byli spotřebitelé nadšeni, když ve svých schránkách uviděli zprávu od svých oblíbených značek. Jenže dnes už je e-mailing natolik rozšířený, že lidé automaticky takové zprávy přesunují do spamu. Jedná se o „únavu e-mailů“, která může za to, že spotřebitelé se z reklamních propagačních zpráv odhlašují nebo je jednoduše ignorují.
Spotřebitelé od dnešního e-mailového marketingu očekávají mnohem více. Už jim nestačí odkazy na služby či produkty. Už jim nestačí ani poutavé články. Kromě toho, že si sami určují frekvenci zasílání e-mailů, které respektuje zatížení jejich doručení pošty, očekávají, že jim značky pošlou relevantní a personalizované e-maily s využitím dat, která dobrovolně nabídli. Pokud značka něco z toho, co uživatel označil, poruší, je automaticky uživatelem nahlášená jako spam nebo začne být ignorována.
Proč e-mail zůstává dominantním kanálem pro obchodníky a spotřebitele?
Velkou výhodou e-mailového marketingu je, že se dobře snoubí s dalšími digitálními kanály, jako jsou internetové stránky, marketing ve vyhledávání, sociální média a SMS zprávy, pro oslovení publika.
Předpovídá se další růst: Podle výzkumů společnosti Radicati se předpokládá, že uživatelé e-mailů, objem zpráv a množství příchozích zpráv i nadále porostou. Jakou měrou?
Oslovitelný trh uživatelů e-mailu vzroste z více než 4,1 miliardy uživatelů na 4,5 miliardy, a to v následujících dvou letech.
Denní objem e-mailů, ať už individuálních, nebo komerčních, poroste v následujících dvou letech odhadem o 4 % ročně.
Meziroční příjmy z e-mailů porostou o 15–17 %.
B2B a B2C marketéři říkají, že e-mail je pro byznys nezbytný. Podle průzkumu Litmus více než 90 % respondentů uvedlo, že e-mailing patří k nejdůležitějším marketingovým funkcím, a pro podnikání je doslova „kritický“.
E-mail poskytuje data první strany: E-mailová adresa nabízí všechna důležitá data poskytnutá spotřebitelem. B2B a B2C marketéři mohou tato data pomocí preferencí a e-mailových kampaní shromažďovat a používat je k lepšímu porozumění svým zákazníkům, lepší personalizaci a cílení zpráv nejen v e-mailu, ale také v jiných marketingových kanálech. Zákazníci preferují e-mailing jako nejlepší spotřebitelskou komunikaci. Sociální média jsou v tomto případě až na druhém místě.
7 důvodů, proč by značky měly investovat čas a peníze do e-mailového marketingu
- Jak ukazují data, každý člověk s přístupem k technologiím má alespoň jednu e-mailovou adresu a téměř všichni uživatelé pravidelně své stránky kontrolují.
- Většina digitálních marketérů využívá e-mailový marketing a pravidelně do něj investuje. Pro efektivnější využití je důležité odhalit nové způsoby, jak získat zpět své investice, rozšířit své publikum a splnit cíle firmy.
- E-mailing oproti jiným marketingovým kanálům přivede vaši značku blíže k vašim zákazníkům.
- Sociální média zahrnují příležitost oslovit a mluvit přímo s vašimi zákazníky, ale neškálují se tak dobře jako e-mail. Vaše zprávy se ne vždy dostanou k vybranému publiku kvůli měnícím se algoritmům a paywallům, určujícím, co uživatelé značky uvidí na vašem Instagramu, Twitteru nebo Facebooku.
- E-mailing má vyšší dopad za nižší náklady oproti jiným marketingovým strategiím a obecně je na prvním místě v oblasti návratnosti investic ve vyhledávání, mobilních zařízeních, sociálních sítích, přímém přenosu, tisku a vysílání.
- E-mailingová technologie se v uplynulých letech vyvíjela, aby se stala sofistikovanější, méně nákladná a dostupnější. Marketingová technologie řídila vývoj zpráv k personalizace ve všem, od obsahu po plány odesílání. Dnes existuje mnoho platforem a nástrojů pro obchodníky různých velikostí rozpočtu a dovedností.
- Marketingoví manažeři se mohou dostat do e-mailových schránek zákazníků dle libosti díky zasílání push zpráv. Není třeba čekat na objevení jako v marketingu ve vyhledávání či na sociálních sítích.
Rozdíl mezi B2B a B2C v e-mail marketingu
B2B a B2C nejsou vzájemnými rivaly. Spíše jsou to dvě strany jedné mince. Je důležité, že se marketéři v každé disciplíně mohou naučit něco od té druhé, aby vyvinuli lepší marketing, který přinese lepší výsledky.
Nezbytné pro fungování je povolení: Aby bylo možné získat souhlas odběratele pro odeslání marketingového nebo jiného komerčního e-mailu, je ve většině zemí zákonným požadavkem „přihlášení“.
Lepší výsledky přinese personalizace: E-maily, které se zaměřují na zákazníkovu historii nákupu, cestu při nákupu, aktivitu při procházení, demografické údaje aj., fungují lépe, pokud jde o kliknutí a konverze než obecné e-maily.
Zatímco e-mailový program zahrnuje vysílané a vlastní e-maily, personalizované zprávy přinášejí vyšší příjmy či jiné KPI. B2C marketing přijal personalizaci dříve než B2B marketing, ale tohle se v průběhu let mění, protože stále více značek B2B přijímá marketing založený na účtu.
E-mail podporuje hodnotu značky: Všechny e-maily, které firma odešle, ať už jde o transakční, marketingové, související s účtem, individuální komunikace aj., ovlivňují způsob, jakým příjemci vnímají její značku. Především marketingová sdělení mohou značce pomoci. Nebo jí naopak mohou uškodit. Záleží na tom, co si o značce myslí publikum – jako zákazníci, prodejci, zaměstnanci či provozovatelé. E-mailový marketéři B2B i B2C mohou na základě svých e-mailových praktik budovat, nebo naopak snižovat hodnotu značky.
Existují dva klíčové rozdíly
Transakce vs. péče: B2B se provádí oproti B2C off-line.
B2B se zaměřuje na školení marketérů a na jejich kvalifikaci prostřednictvím vzdělávání. Marketéři se stávají důvěryhodným zdrojem zpráv z oboru a mikrotransakcemi, jako je registrace na webináře a konference, stahování dokumentů, žádosti o informace, otázky a odpovědi, návody aj.
B2C je více založeno na transakcích a zaměřuje se na přivádění zákazníků na webové stránky, aby zde provedli požadované konverze.
Marketing založený na účtu: AMB patří do marketingové strategie B2B. Účelem je spojení prodejního a marketingového úsilí tak, aby poskytovala cílenou reklamu, stejně jako zprávy a personalizovaný obsah na účty s vysokou hodnotou.
I když se e-mailoví marketéři B2B a B2C soustředí na personalizaci prostřednictvím vylepšených marketingových a datových technologií, taktiky a strategie ABM se zaměřují na jiný přístup.
Kdo používá nebo pracuje s e-mailovým marketingem?
E-mailoví specialisté obecně pracují pod vedoucím marketingu nebo na podobné pozici na úrovni C a řídí tyto úkoly:
- Směrování programu a cíle plánování.
- Strategie a taktika.
- Návrh a realizace kampaně.
- Testování a optimalizace.
- Získávání předplatitelů a správu seznamu.
- Každodenní používání marketingových technologií.
- Rozhodování o získávání, využívání, správě a integraci dat.
Většina interních e-mailových týmů má tyto pozice:
- E-mailový specialista.
- E-mailový analytik.
- Návrhář/vývojář e-mailu.
- Správce e-mailů.
- E-mail vedoucímu týmu.
E-mailové týmy také spolupracují s těmito odděleními, týmy nebo řešeními:
- Správa a analýza dat.
- IT/řízení dodávky.
- CRM.
- Design/správa webových stránek.
- Marketingová operace.
- Tým sociálních médií.
- Externí agentury nebo poskytovatelé služeb.
Jakým výzvám čelí dnešní e-mailoví marketéři?
Často se setkáváme s tvrzením, že e-mail je jediný kanál, kde i malé úsilí může vydělat peníze. To znamená, že se e-mailu nedostává tolik péče, pozornosti, rozpočtu a respektu, které si zaslouží. Ale i dostatek zdrojů není všelékem, jak ukazuje tento seznam výzev.
Jak mohu prokázat hodnotu e-mailového marketingu?
Prodejním argumentem je vysoká návratnost investic e-mailů. To ale může také naznačovat, že vaše společnost neutrácí dostatek peněz na to, aby dosáhla ještě větších zisků. Je důležité zlepšit se pro začátek v získávání, správě i analýze dat.
Jak získám a udržím si vysoce kvalitní odběratele?
Model povolení umožňuje obchodníkům přilákat více zainteresované a motivované zákazníky. Udržet tyto zákazníky jako aktivní předplatitele je důležitým cílem.
Jak se dostanu do schránky zákazníků?
On-line marketéři se musí potýkat s vyhledávacími a sociálními algoritmy. Musí ale splňovat pravidla ISP, určující, zda přijdou do doručené pošty, spamu, nebo budou zablokované.
Jak mohu používat data e-mailového marketingu?
E-mailoví specialisté se musí neustále zdokonalovat v přesném měření výkonu a používání dat pro optimalizaci všech aspektů e-mailingu, od akvizice po obsah.
Jak nové zákony na ochranu soukromí a očekávání zákazníků ovlivňují e-mailový marketing?
Tyto dva vývojové trendy e-mailový marketing změnily. Obchodníci musí rozumět tomu, co obsahuje zákon o CAN-SPAM, CASL a GDPR, co je vyžadováno, a co musí jejich provoz splňovat. E-mailový program může vytvořit, nebo naopak rozbít očekávání zákazníků. Zejména tehdy, pokud e-maily neobsahují relevantní obsah, nesplňují očekávání nebo frekvence doručení.
Jak získám firemní podporu?
Obchodníci musí tvrdě pracovat, aby ukázali, jak jejich e-mailový marketing vydělává, nebo naopak šetří firmě peníze. Ale také musí sledovat, kolik může vydělat nebo ušetřit investicemi do lidských zdrojů a lepších technologií.
Jak buduji důvěru zákazníků?
Spam, narušení bezpečnosti a phishing zvýšily nedůvěru zákazníků. Doručená pošta je jedním z míst, kde mohou společnosti posílit důvěryhodnost své značky, především pomocí technologie, jako je Brand Indentifiers for Message Identity, která pomáhá odběratelům pomoci zjistit, zda je e-mail pravý, nebo falešný.
Jak efektivně používat technologii e-mailového marketingu?
Dnešní marketingové technologie umí úžasné věci. Ale získat správnou technologii a umět ji maximálně využít, je trvalou výzvou. Vyžaduje to totiž týmový přístup k nákupu technologie, konkrétní plán jejího používání a školení uživatelů, aby firma mohla využívat veškerých výhod, které platforma nabízí.
Jak se zaměřím na strategii před taktikou?
Vymyslet taktiku je jednoduché. Udržet strategii je těžké. Marketingoví manažeři musí pochopit, jak může strategie – „proč“ řídit taktiku „jak“, jako je návrh kampaně či získávání technologií.
5 e-mailových marketingových taktik, jak získat více zákazníků, budovat značky a vydělávat více peněz
Žádný e-mailový specialista v dnešní době nemůže očekávat úspěch s hromadnými kampaněmi. Místo toho je potřeba, aby marketéři lépe porozuměli svému publiku pomocí efektivních procesů sběru dat, které umožňují poutavější komunikaci.
Zde pro vás máme pět e-mailových marketingových taktik, které pomáhají značkám zajistit nákup od jejich zákazníků:
- Použijte výrazný přihlašovací formulář: Umístěte jej na celém webu, ve všech digitálních komunikacích a tištěných materiálech, s kopií zdůrazňující výhody předplatného.
- Získejte data o vašich zákaznících z první strany: Data vám pomohou komunikovat s vašimi zákazníky, informovat je prostřednictvím e-mailu a komunikovat s nimi v rámci jiných marketingových strategií.
- Zahrňte kopii zaměřenou na zapojení do e-mailových zpráv: Spolu s výzvami k nákupu nebo jinými požadavky na transakci.
- Tvořte zprávy, které jsou v souladu s klíčovými body na cestě zákazníka: Včetně onboardingu, zapojení, opuštění a udržení.
- Udržujte zákaznický servis a myšlení zaměřené na řešení problémů: Zejména v B2B komunikaci, aby byla e-mailová komunikace hodnotnější.
6 osvědčených postupů, které musí dodržovat každý e-mailový obchodník
E-mailové taktiky a technologie jsou v neustálém pohybu. Tyto osvědčené postupy vám pomohou uspět:
- Než se zaměříte na taktiku, vypracujte si strategii: Vyhnete se tak plýtvání časem a penězi za věci, které nefungují.
- Zaměřte se na výhody před funkcemi: Zákazník se vždy nejdříve zeptá: „Co z toho budu mít?“, ať už jde o přihlášení k odběru newsletteru, či rozhodnutí, zda kliknout na nabídku v mailu a prohlédnout si nabídku. E-mailová kopie vždy musí na tuto otázku odpovědět.
- Využijte data k podpoře smysluplné personalizace: Zákazníci, ať už B2B, nebo B2C, chtějí vědět, že vaše firma ví, kdo jsou. Personalizace e-mailu je skvělým způsobem, jak toho dosáhnout.
- Učte se: E-mailing se neustále mění v závislosti na nových zákonech, vývoji technologie, očekávání od zákazníků, až po nové marketingové trendy a technologie. Je důležité číst odborné publikace jako MarTech. Připojte se k oborovým organizacím a komunikujte v e-mailových komunitách.
- Průběžně testujte, optimalizujte a dokumentujte výsledky: Pomocí testování můžete odhalit úspěšnost vašich mailů, zabráníte plýtvání časem a penězi a zjistíte nové strategie nebo taktiky, které fungují, či nikoliv.
- Požádejte o pomoc dodavatele platformy, abyste co nejvíce využili všech nabízených nástrojů: Nikdo nezná technologickou platformu lépe než lidé, kteří je vytvořili. Nebojte se říci si o pomoc s nastavením nebo seznámením se všemi funkcemi. Pokud nechtějí nebo nemohou pomoci, podívejte se po jiné platformě.
Jak může periodická tabulka e-mailového marketingu optimalizovat e-mail?
Dnešní e-mailoví specialisté musí vědět mnohem více, než správný čas, kdy je nejlepší odeslat reklamní e-mail. Plánování, navrhování a podávání zpráv o úspěšném e-mailovém programu a mnoho dalších faktorů. To všechno musí marketéři znát, aby udrželi krok.
Zadejte periodickou tabulku e-mailového marketingu do našich rukou. Víme, jaké prvky vedou k úspěšnému e-mailingu.
Periodická tabulka e-mailového marketingu má osm skupin prvků, od infrastruktury přes shody a obsah až po experimentální koncepty, jako je AI (umělá inteligence). Znalost periodické tabulky e-mailového marketingu pomůže obchodníkům porozumět základům úspěchu e-mailingu – jak je důležitý a jak spolu souvisí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com