Trendem moderního marketingu je zkracování cesty od výrobce ke koncovému spotřebiteli. Každý se snaží eliminovat prostředníky a ponechat si tak co největší část zisku. Přímému spotřebitelskému marketingu je tak v poslední době věnováno čím dál více pozornosti. Často se však píše spíše o přímém spotřebitelském marketingu pro velké firmy a zkrácení jejich cesty k zákazníkovi.
Co to však všechno znamená pro malé a střední firmy? Je to stejné nebo velice podobné. Představte si, že vaše firma úspěšně prodává například na Etsy nebo Amazonu, ale vám už se zajídá platit jim provize za zprostředkování obchodu a chcete dále prodávat bez prostředníka.
Má to samozřejmě mnoho výhod, v první řadě vám zůstane větší podíl na zisku, popřípadě můžete prodávat levněji. Může však být ze začátku složité prodávat sami, bez důvěryhodného partnera, který vám shání zákazníky. Jedna z věcí, které vám pomohou tyto problémy překonat, je silná a snadno rozpoznatelná značka.
Chcete-li, aby váš přímý spotřebitelský marketing byl úspěšný, musíte si založit vlastní značku a poté bojovat o její zviditelnění na konkurenčním trhu.
►V tomto článku se seznámíte s tím, jak vytvořit značku, a začít ji podporovat pomocí přímého spotřebitelského marketingu.
Najděte charakter své značky
I když většinou již máte představu o tom, co znamená vaše značka, i o tom, jaké hodnoty zákazníkům nabízí, přímý spotřebitelský marketing znamená, že se musíte soustředit přesně na to, jak tyto informace zprostředkovat potenciálním zákazníkům.
Způsob, jakým to provedete, závisí od typu zákazníků, které chcete oslovit. Měli byste znát „persony“ vašich typických zákazníků a celé své marketingové úsilí byste měli podřídit tomu, abyste efektivně oslovili právě tuto skupinu. Od textů přes grafiku webových stránek až po PPC reklamu by mělo mít vystupování vaší značky jednoznačný a nezaměnitelný charakter, šitý na míru právě vaší cílové skupině zákazníků.
Persony zákazníků
Persony zákazníků mohou být nejprve jednoduché a obecnější, abyste byli schopni oslovovat co nejširší publikum. Můžete tak hned na začátku zjistit, že se vaše nabídka líbí i publiku, které vás předtím nenapadlo. Pro vytváření person použijte vhodnou demografii, socioekonomický status, způsob použití vašeho produktu a geografii. Na základě těchto prvků můžete začít budovat „personu“ pravděpodobného kupujícího.
►Persona je fiktivní osoba, kterou si do detailu popíšete a představíte. Jaký má věk, pohlaví, kde pracuje, kolik vydělává, kde bydlí, a tak podobně. Jakmile ji budete dokonale znát, můžete pro ni připravit marketing, který by ji byl schopen oslovit a přesvědčit ji ke koupi vašeho produktu.
Například jednou z vašich person může být například Jana, žena v domácnosti. Je vdaná, je jí 40 let, žije na předměstí velkého města a má 3 děti ve věku 7, 12 a 16 let. Doma rozhoduje o tom, co se bude nakupovat. Její rodina má auto a šetří na letní dovolenou. Jana tráví svůj volný čas na Twitteru a Facebooku. Je ideálním zákazníkem pro společnosti, které jí umožňují nakupovat cenově dostupný nábytek nebo bytové dekorace online. Rovněž by byla dobrým zákazníkem pro obchody s praktickým a levným oblečením nebo čímkoli, co by pomohlo ušetřit její čas a peníze. Zahrnutí podobných údajů do profilů vašich potenciálních zákazníků vám pomůže vytvořit marketingový obsah a reklamu speciálně pro tyto persony.
.
Určení stylu vaší značky
Jakmile víte, kdo jsou vaši typičtí zákazníci, můžete se rozhodnout, jakým stylem budete vaši značku prezentovat cílové skupině. Jakou díru na trhu se snažíte vyplnit? Co vás odlišuje od konkurence? Určením těchto věcí můžete definovat styl a hodnotu své značky. Může to znít divně, protože byste tyto věci měli vědět dávno před začátkem podnikání, ale je nutné je zapsat, abyste si je řádně uvědomili. Chcete-li najít styl své značky, potřebujete výše uvedené pro nejdůležitější část přímého spotřebitelského marketingu: váš slogan. Slogan by měl zákazníky inspirovat, motivovat, zaujmout a odlišit vaši značku od konkurence.
►Aby vaše značka zaujala co nejvíce potenciálních zákazníků, potřebujete chytlavý a snadno zapamatovatelný slogan, který spolu s vaším logem umístíte na váš web a do vaší reklamy.
Vytvoření loga a vizuálního stylu značky
Vytvoření loga a vizuálního stylu značky je velmi zodpovědná činnost, a pokud nejste zkušený grafik, raději tuto činnost svěřte odborníkovi. Součástí vizuálního stylu je i vytvoření základní palety barev, které budou reprezentovat vaši značku. Základní barvy, které budou použité v logu, a sekundární barvy, které budou použité v grafice na vašem webu. Nezapomeňte, že budete potřebovat barvy nejen pro online verzi, ale také pro tisk. Barvy definujte pomocí barevného kódování HEX nebo RGB. Můžete také definovat svou typografii, například písma použitá v nadpisech a odstavcích.
►Pro stanovení vizuálního stylu značky je důležité definovat, kde a jak by se mělo používat vaše logo, barvy a typografie.
Vytvořte webovou stránku
Bez kvalitních webových stránek se v žádném případě neobejdete. Nejen proto, že spotřebitelé potřebují někam jít a provést nákup, ale také proto, že váš web je tváří vaší společnosti. K tvorbě webu můžete využít externí marketingovou a web designérskou firmu, nebo můžete využít některý z volně dostupných CMS, například Wordpress, Joomla nebo Shopify. Při tvorbě webu se zaměřte na několik věcí:
• Ujistěte se, že váš web je přizpůsobený pro mobilní telefony. Většina moderních CMS to zvládá automaticky, ale raději dvakrát zkontrolujte každou stránku, kterou vytvoříte, pomocí vašeho mobilního telefonu nebo speciálního programu.
• Měřte návštěvnost webu pomocí Google Analytics. Instalujte na web měřicí kódy. Ty budou sledovat návštěvníky na každé stránce, kterou navštíví, a umožní vám analyzovat a optimalizovat návštěvnost.
• Používejte formuláře pro sběr e-mailů. Při vytváření webu nezapomeňte implementovat formulář pro shromažďování e-mailových adres. Pomocí adres můžete uživatele oslovovat cíleným e-mailingem – marketingovými zprávami, které mají za cíl propagovat vaši značku, produkty či služby.
• Tlačítka na sdílení na sociálních sítích. Díky sdílení na sociálních sítích se zvýší povědomí veřejnosti o vaší značce, takže byste měli udělat vše pro to, abyste podpořili co nejvíce sdílení vašeho obsahu.
• Zvýrazněte kontaktní informace. Kontaktní informace jsou nezbytně nutné pro zvýšení důvěryhodnosti vašeho webu, uživatelskou přívětivost, a aby lidé věděli, jak vás kontaktovat nebo najít vaši kancelář či obchod.
Propagujte svou značku
Nyní, když máte značku i web, potřebujete získat zákazníky, kteří by si mohli koupit vaše produkty. A to je hlavní téma přímého spotřebitelského marketingu.
PPC reklama ve vyhledavačích
Placená reklama ve vyhledavačích je přesně tím místem, kde začít propagovat svou značku. Placená reklama ve vyhledávačích neboli PPC reklama spočívá v placeném umisťování vaší stránky na prvních místech vyhledávání na určitá klíčová slova. Pokud prodáváte například výživové doplňky, můžete pomocí PPC reklamy dosáhnout toho, že se vaše stránka objeví na prvním místě například na klíčové slovo „kloubní výživa“. Za každé kliknutí na takové placené umístění ve vyhledavači pak budete muset zaplatit určitou částku.
PPC reklama na sociálních sítích
Přítomnost vaší značky na sociálních sítích je pro přímý spotřebitelský marketing velmi důležitá, protože zvyšuje povědomí veřejnosti o vaší značce. Podobně jako ve vyhledavačích můžete využívat PPC reklamu i na Facebooku, LinkedInu a dalších sociálních sítích.
E-mailové kampaně
Zde uplatníte e-mailové adresy získané od návštěvníků vašich webových stránek. Použijte seznamy svých kontaktů a vytvořte e-mailové kampaně. Zasílejte zákazníkům pravidelné hodnotné informace týkající se vašich produktů. Můžete využít také transakční e-maily: uvítací e-mail, poděkování za nákup, oznámení předání zboží do přepravy atd.
Pro úspěšný e-mailing budete potřebovat rozesílkovou službu. K dispozici máte spoustu možností, lišící se propracovaností služeb a cenou. Mezi nejznámější patří například Mailchimp nebo Smart Emailing.
Klíčem k úspěchu v marketingu je poskytovat spotřebitelům přesně to, co chtějí, tehdy, když to chtějí, a dělat osobním, originálním způsobem. Vaše značka a reklamní strategie jsou pro spotřebitele tím nejlepším způsobem, jak se dozvědět, že pro ně máte výhodnější nabídku než vaše konkurence.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com