Pay-Per-Click (PPC) reklama je důležitou součástí online marketingu. Jde o vysoce efektivní způsob, jak přivést na vaše stránky přesně cílenou návštěvnost, u které je velmi vysoká pravděpodobnost, že se změní ve vaše zákazníky. Jakmile váš potenciální zákazník zkusí vyhledat klíčové slovo, na které je vaše PPC reklama zacílena, zobrazí se vaše stránka ve výsledcích vyhledávání Googlu či Seznamu úplně nahoře, ještě nad neplacenými výsledky vyhledávání. Získáte tak největší šanci, že potenciálního zákazníka vaše nabídka zaujme a přejde na vaše stránky. Zobrazení vaší reklamy je zcela zdarma, platíte však za jednotlivá kliknutí na reklamu, a to částku, která se odvíjí od konkurenčnosti konkrétního klíčového slova, které uživatel zadal do vyhledávače. Ačkoli PPC reklama stojí peníze, má několik důležitých výhod, které jiné typy marketingu nemají:
- Pohodlí a rychlost - Inzerenti mohou své PPC kampaně nastavit snadno a rychle. Mohou pomocí PPC reklam přesně zacílit na své cílové publikum a dosahovat výsledků téměř okamžitě. Na rozdíl od jiných typů reklamy, kde čekáte dny a týdny, než se efekt propagace projeví, u PPC reklamy získáte první návštěvníky již za několik minut po jejím spuštění.
- Flexibilita rozpočtu - Inzerenti se mohou rozhodnout pro jakýkoli rozpočet své PPC kampaně, protože Google Ads ani Sklik nemají žádné minimální limity výdajů. Mohou například nastavit maximální denní rozpočet kampaně na 100 korun a maximální cenu 5 korun za každé kliknutí na reklamu. Tato nastavení je navíc možné kdykoli změnit.
- Předvídatelnost - Díky PPC kampani mohou online obchodníci snadno předpovědět počet svých návštěvníků i zákazníků na základě toho, jaká klíčová slova nastaví a kolik za PPC reklamu utratí.
Nevýhody PPC reklam
Navzdory všem těmto výhodám však nastavení PPC reklamy není úplně triviální. Některá klíčová slova sice mohou přinést vysokou návštěvnost, ale nemusí se to příliš odrazit v počtu platících zákazníků. U jiných slov tomu může být naopak. Záleží také na tom, jakou cenu za proklik konkrétního klíčového slova nabídnete. Pokud nezvládnete uhlídat náklady, snadno se může stát, že sice zvýšíte počet platících zákazníků, ale ve finále se vám PPC kampaň nevyplatí.
Jak začít s PPC reklamou Google Ads a Sklik
Než spustíte svou první PPC kampaň, budete muset získat seznam vhodných klíčových slov. Google Ads i Sklik obsahují nástroj pro návrh klíčových slov, který vám umožní vytvořit komplexní seznam relevantních klíčových slov pro vaše produkty nebo služby. Ve vytvořeném seznamu uvidíte, že u každého klíčového slova je také jeho objem hledanosti, velikost konkurence a předpokládaná cena za proklik. Pro vaše účely budou nejvhodnější taková slova, která mají co největší hledanost, přitom však co nejnižší konkurenci a cenu za proklik. Správné klíčové slovo by mělo také mít dostatečný komerční potenciál. Najít taková slova není snadné. Rovnou můžete zapomenout na krátké obecné výrazy, které sice mají značnou hledanost, ale to platí i pro jejich konkurenčnost a cenu. Navíc jejich komerční potenciál nebývá vysoký.
Použití klíčových slov s dlouhým ocasem
Vzhledem k tomu, že cena za kliknutí na PPC reklamy je určena konkurencí, stojí obecné vyhledávací výrazy jako „pojištění“ nebo „hubnutí“ spoustu peněz. Navíc si nemůžete být jisti, co přesně dotyčný hledá - jaké pojištění? Kde? Čeho? Takzvaná klíčová slova s dlouhým ocasem, fráze sestávající z několika slov, například "levné havarijní pojištění osobního automobilu" nejsou sice vyhledávána tak často, ale mají daleko větší komerční potenciál - je totiž mnohem pravděpodobnější, že je budou používat lidé, kteří již vědí, co chtějí a jsou ochotni si to koupit. U těchto výrazů je navíc menší konkurence a nižší cena za proklik.
►Výzkumy uvádějí, že 92 % všech klíčových slov získá 10 nebo méně vyhledávání za měsíc. Jinými slovy, 92 % všech klíčových slov, která lidé zadají do vyhledávačů, jsou klíčová slova s dlouhým ocasem.
Jak vytvořit atraktivní a účinnou PPC reklamu
Dobře napsané reklamy jsou rozhodující pro úspěch PPC strategie. Kvalitní reklama by měla přitáhnout návštěvníkovu pozornost a zdůraznit klíčovou výhodu produktu nebo služby tak, aby na ni potenciální klienti klikli. Do textu reklam můžete zahrnout následující prvky:
- Cena produktu - Uživatelé, kteří vidí v PPC reklamě cenu produktu a přesto na ni kliknou, si produkt pravděpodobně koupí. Pokud si budou myslet, že je cena pro ně příliš vysoká, nemusí na reklamu kliknout, čímž vám ušetří náklady.
- Silná výzva k akci - Konkrétní fráze s výzvou k akci, jako je „kupte“, „zaregistrujte se“ a „objednejte“, potenciálním zákazníkům jasně sdělí, co se od nich po kliknutí na reklamu očekává.
- Nejvýkonnější klíčové slovo, nejlépe v nadpisu reklamy - Kdykoli uživatelé zadají klíčové slovo a zobrazí se jim vaše reklama, tato klíčová fráze se zobrazí v reklamě tučným písmem. Tím upoutáte pozornost potenciálních zákazníků.
- Správné URL - Reklama by měla směřovat na stránku, která obsahuje inzerovaný produkt. Pokud lidé, kteří kliknou na reklamu, produkt na dané stránce nenajdou, je pravděpodobné, že ji okamžitě opustí a vaše peníze za proklik tak přijdou vniveč.
Vylaďte vaši PPC kampaň k co nejvyšší ziskovosti
Abyste ze svých PPC kampaní dostali co nejvyšší zisk, je potřeba průběžně sledovat jejich výsledky a průběžně je optimalizovat. Můžete měnit text reklamy, ceny za proklik i klíčová slova. Propojením PPC reklamy s vaší prodejní stránkou můžete sledovat, která klíčová slova vám přinášejí větší tržby, a která se vám naopak nevyplácí. Ty neefektivní pak můžete z kampaně odstranit a nahradit je jinými. Je možno také snížit nebo zvýšit maximální cenu za proklik a zkontrolovat vliv na výkon PPC reklam.
Vytvořte si seznam vylučujících klíčových slov
Měli byste si také vytvořit seznam klíčových slov, která způsobují zobrazení vašich reklam, ale nesouvisí s vaším produktem. Některá klíčová slova totiž mohou uživatelé zadávat se zcela jiným záměrem a mohou přinést kliknutí, která končí namísto konverze okamžitým odchodem. Jde většinou o případy, kdy je slovo možné použít v různých frázích ve více významech, což může vést také k zobrazení reklamy, které nepovede k žádným kliknutím. Obojí může oslabit skóre kvality vaší PPC reklamy, což má negativní dopad na její umístění a cenu za kliknutí. Tyto výrazy byste proto měli zadat jako vylučující klíčová slova tak, že před ně umístíte znaménko minus. Tímto způsobem zajistíte, že komukoli, kdo použije tato klíčová slova, se vaše PPC reklama nezobrazí.
Zobrazování PPC reklam na partnerských webech obsahové sítě Google
Při nastavení PPC reklamy v Google Ads můžete zvolit, zdali povolíte zobrazení kromě vyhledávací sítě i v obsahové síti. V takovém případě se budou vaše reklamy zobrazovat nejen ve výsledcích vyhledávání, ale i na nejrůznějších webech, kde je umístěna reklama Google Adsense.
Kliknutí pocházející z těchto webových stránek však mají obvykle nižší kvalitu než kliknutí z výsledků vyhledávání, protože pocházejí od lidí, kteří procházejí konkrétní weby, nikoli od lidí, kteří aktivně hledají produkt inzerenta. Tato kliknutí tedy mohou vést k menšímu počtu prodejů vašeho produktu či služby, přestože za proklik zaplatíte úplně stejně. Pokud tedy nemáte nějaký speciální důvod, proč zobrazovat reklamu v obsahové síti, raději tuto možnost nepovolujte.
Vyplatí se PPC reklama?
PPC reklama je rychlým a efektivním zdrojem vysoce cílené návštěvnosti. Sice za každé kliknutí budete muset zaplatit, ale díky komplexním možnostem nastavení a přizpůsobení PPC kampaně máte naprostou kontrolu nad tím, kolik za reklamu utratíte. Jedná se tak o jeden z nejlepších zdrojů nových zákazníků, který se rozhodně vyplatí používat.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com