Sociální sítě představují jeden z nejefektivnějších a také nejlevnějších způsobů marketingu a rozhodně by měly být součástí každé marketingové strategie, ať už nabízíte produkty či služby. Na sociálních sítích jsou denně miliony uživatelů z celého světa, a pokud budete zveřejňovat zajímavý obsah, poutavé titulky a smysluplné hashtagy, máte nakročeno k tomu, abyste začali uživatele těchto sítí přeměňovat na své zákazníky. Důležité však je vybrat vhodnou platformu sociálních médií na základě vašeho publika a následně tomuto výběru přizpůsobit strategii.
Je třeba vzít v potaz, že sociální sítě jsou neustále se měnícím prostředím, které přináší nové aplikace, trendy a výzvy. Neustále se vyvíjejí a přinášejí nové možnosti. A přesně takovým zásadním vývojem prošla i sociální síť TikTok, která byla dříve chápána jako zábavní síť pro mladistvé. Nyní ale dosahuje více než 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně, míří na ni uživatelé všech věkových kategorií, a je proto skvělou příležitostí, kde začít budovat svůj marketing. Pojďme se na ni proto podívat podrobněji.
Co je TikTok?
TikTok je sociální síť, která umožňuje svým uživatelům nahrávat a sdílet krátká videa. Proslavila se jako kolébka virálních výzev, tanečních trendů a videí se synchronizací rtů, na které se setkávali především teenageři. Světlo světa spatřila poprvé v roce 2016, kdy ji společnost ByteDance vypustila v Číně pod názvem Douyin. O rok později dosáhla mezinárodních rozměrů a přejmenovala se na již zmiňovaný TikTok. Největšího rozmachu se však dočkala v roce 2018, kdy společnost ByteDance zakoupila platformu Musical.ly, která s sebou přinesla možnost vytvářet a sdílet krátká videa se synchronizací rtů ke světovým hitům, což spustilo lavinu zájmu především právě mezi mladistvými. Neustálé rozšiřování o nové funkce a nástroje vystřelilo tuto sociální síť však ještě výš. I nadále pokračuje TikTok ve svých inovativních a kreativních trendech, čímž si získává na oblibě nejen mezi generací Z, ale i u uživatelů z nejrůznějších věkových kategorií. Vstupují na něj nejen celebrity a influenceři, ale i nejrůznější značky a firmy, a proto přináší obrovský potenciál z hlediska marketingu.
►Aplikaci umožňující používání TikToku si do roku 2020 stáhlo přes 2 miliardy uživatelů a v roce 2020 se stala jednou z nejstahovanějších aplikací v App Store a Google Play.
Jak TikTok funguje?
Na TikToku můžete sdílet krátká videa v délce 15 sekund, nebo je pospojovat a vytvořit tak až minutový záznam. Na rozdíl od ostatních sociálních sítí má TikTok tu výhodu, že nepotřebujete velké množství sledujících. Jeho algoritmus fungování není znám dopodrobna, ale platí, že výkon každého videa posuzuje individuálně a zobrazuje jej na základě výkonu. Po nahrání videa se toto video zobrazí pouze malé skupině uživatelů na stránce For You. Pokud jej začnou tito uživatelé sledovat, komentovat a lajkovat, dostane se postupně do větší a větší skupiny uživatelů, až se nakonec stane virálním.
►Algoritmus TikToku bere v úvahu faktory, jako jsou lajky, sdílení, komentáře a zhlédnutí, na základě kterých jej šíří mezi stále větší okruh uživatelů. Vaše příspěvky se tak mohou stát virálními, i když máte jen minimum sledujících. Stačí vytvořit originální a poutavý obsah.
Kdo míří na TikTok?
Jak jsme zmínili výše, už neplatí, že by byl TikTok jen sítí pro generaci Z. Nedávná studie ukázala, že generace Z tvoří „pouhých“ 35 % uživatelů. Dalších přibližně 27 procent jsou lidé ve věku 25 až 34 let a přibližně 17 procent pak tvoří skupina v rozmezí 35 až 44 let. Navíc je aplikace dostupná ve 39 jazycích a 141 zemích, takže pokud dokážete vytvořit správný obsah, máte velkou šanci zaujmout široké spektrum uživatelů TikToku.
Proč vstoupit na TikTok?
I když má tato sociální síť obrovský potenciál, mnoho společností stále analyzuje její životaschopnost a zkoumá možnosti využití. Proto je zde podstatně menší konkurence než na ostatních sociálních sítích, což je skvělá příležitost, kterou můžete využít ve svůj prospěch, a v době, kdy budou ostatní na TikTok teprve přecházet, už zde mít vybudovanou pevnou pozici. Další výhodou je to, že uživatelé TikToku více než produkční hodnoty upřednostňují kreativitu a originalitu. Nepotřebujete tedy žádné špičkové vybavení či velký rozpočet – svoje videa můžete začít vytvářet okamžitě, i jen za pomoci chytrého telefonu.
Jak začít s marketingem na TikToku?
Sociální síť TikTok je skvělou platformou pro budování silného vztahu s publikem, které je otevřeno zkoušení nových výzev a trendů. Jakožto vlastník firmy nebo obchodník máte na TikToku následující možnosti, jak začít s propagací svého podnikání:
• Vytvořte si účet na TikToku, ideálně se stejným názvem, jako je název vaší značky, a seznamte se s funkcemi pro úpravu videa a nejrůznějšími efekty, pomocí kterých můžete vytvářet zábavná a poutavá videa. Pak už jen stačí přesně takové video vytvořit a nahrát. Po nahrání na svůj účet můžete video ještě různě upravit, přidat filtry, hudební překryv nebo zvukový efekt, nebo přidat vlastní hlasový doprovod, oříznout jej či upravit hlasitost. Jakmile jej dotvoříte k dokonalosti, můžete jej publikovat a poslat do světa. Zároveň můžete vybrat, zda bude vaše video soukromé, pro vaše přátele nebo veřejné.
Videa zveřejňujte pravidelně a vždy se snažte o to, aby byla co nejpoutavější.
• Spolupracujte s oblíbeným TikTok influencerem a požádejte ho, aby propagoval vaše produkty nebo značku. Nemusíte začínat hned s těmi nejslavnějšími, kteří vám pomohou oslovit statisíce či miliony uživatelů. Stačí, když si vyberete nějakého méně známého, který má i tak dostatek sledujících, a na kterého vám bude stačit váš rozpočet.
• Propagujte svou značku pomocí PPC reklam – využít můžete nejrůznějších možností, jako jsou In-Feed Ads, TopVieW, Branded Hashtag Challenge nebo Brand Takeover.
Pro dosažení efektivního výsledku je ideální tyto tři možnosti zkombinovat.
►Zajímavostí je, že míra zapojení na této sociální síti je větší než na Instagramu či Twitteru. Na TikToku dosahuje průměrné hodnoty 52,1 %.
Potřebné kroky pro efektivní marketing
Než se pustíte do samotné prezentace na TikToku, je třeba si svou marketingovou strategii důkladně promyslet. Zaměřte se především na následující:
• Identifikujte charakteristické faktory vaší značky/produktu – nejprve si důkladně zanalyzujte své produkty či služby a vypíchněte to, co vás odlišuje od konkurence. Je třeba připravit se na to, že konkurentů budete mít i na sociálních sítích velké množství, proto musíte vytvářet jedinečná videa, která vás odliší a zaujmou co největší počet uživatelů.
• Definujte své cíle – to nejzásadnější, co byste měli vědět, je, co od svých plánů očekáváte a jakých chcete dosáhnout cílů. Protože zásadní otázkou je, jestli je pro vás TikTok opravdu vhodnou platformou. Musíte se připravit na to, že tato síť vám pravděpodobně nezpůsobí extrémní nárůst konverzí ani nepovede k horentním příjmům. Co ale zvládne skvěle, je posílení povědomí o vašich produktech či službách a větší zapojení publika. Zamyslete se tedy nad tím, co v tuto chvíli nejvíce potřebujete. Chcete-li jen zvýšit zisky, směřujte své úsilí spíše jinam.
• Zanalyzujte působnost – stejně jako definování cílů je rozhodující také to, jaké produkty či služby nabízíte. I když se TikTok mění a zaplavují ho uživatelé nejrůznějších věkových skupin a zájmů, stále je to sociální síť, jejíž hlavní prioritou je zábava. Lidé se sem chodí převážně bavit, proto pokud například chcete pomocí TikToku získat nové klienty pro uzavření pojistných smluv nebo penzijního připojištění, tato síť rozhodně nesplní vaše očekávání. Co naopak publikum zaujme, je například zajímavé módní oblečení či trendy doplňky.
►Pokud nabízíte produkt či službu, které se hodí pro prezentaci na TikToku, měla by se tato síť stát součástí vaší celkové marketingové strategie. Ideální je, použijete-li ji jako alternativu k dalším sítím, na kterých jste již aktivní, jako je Instagram, Facebook či YouTube.
Buďte originální
Jakmile se rozhodnete vstoupit na TikTok, pamatujte na to, že nejdůležitější je originalita. Poskytujte obsah, který je poutavý, líbivý a zaujme. Přizpůsobte publikovaný obsah vašemu oboru a natáčejte videa, která mají perspektivu získat velký dosah. Pokud například prodáváte kosmetické produkty, můžete přidávat jednotlivá videa s tipy pro péči o pleť, trendy v líčení a podobně. Propagujete-li doplňky pro sportovce a zdravý životní styl, můžete s vašimi příznivci každý den cvičit – představte jim jednoduché cviky, které bez problémů zvládnou doma i v kanceláři. Vždy myslete na to, že TikTok je zábavní síť, proto by vaší prioritou neměla být propagace výrobku či služby, ale pobavit, přinést nové informace a naučit vaše sledující nové dovednosti. Svá videa navíc můžete ozvláštnit různými formáty a styly, vhodným zvukovým pozadím či barevnými efekty. Vždy ale pamatujte na to, že vše, co do svého videa zahrnete, by mělo jít ruku v ruce s podobou vaší značky a nemělo by být na úkor originality. Každé video by také mělo zahrnovat vhodnou výzvu k akci neboli CTA – například můžete vyzvat ke sledování vašeho profilu na TikToku nebo odkázat na profil na YouTube či jiné sociální síti.
►Nezapomeňte ke svým videím přidat krátký a působivý popisek a opatřit je hashtagem. Hashtag obsažený v titulku zvýší nalezitelnost vašeho videa, umístí jej na stránky Discovery a může jej dokonce dostat i na stránky For You.
Účastněte se výzev
Výzvy jsou živnou půdou TikToku a najdete jich tam nepřeberné množství se zaměřením na nejrůznější témata, od módy, přes jídlo až po sport. Některé výzvy pořádají influenceři, jiné firmy a některé vznikají organicky. Pokud jste na platformě TikToku noví a potřebujete získat publikum, pak se určitě do některé z těchto výzev zapojte. Zvýšíte tím svou viditelnost a oslovíte široké spektrum uživatelů. Aktuální výzvy najdete na stránce Discover, vždy se ale zapojte do takové, která nějak souvisí s vaším zaměřením. Jakmile natočíte video k této výzvě, nezapomeňte ho při zveřejnění opatřit hashtagem výzvy – jen tak můžete být vidět.
Vytvořte vlastní výzvu
Další možností, jak využít obrovský potenciál TikToku a zvýšit povědomí o značce, produktu či službě, získat větší dosah a zapojit publikum, je vytvoření vlastní výzvy. Pokud se rozhodnete sdílet výzvu na svém profilu, vždy si důkladně promyslete úkol, který budete po účastnících požadovat. Měl by být snadný a dosažitelný. Zaměříte-li se na komplikované výzvy, účastníky to odradí a nebudou se zapojovat. Výzvu nezapomeňte opatřit jedinečným, jednoduchým a smysluplným hashtagem, pomocí kterého budete moci následně i sledovat, jak je vaše výzva populární. Chcete-li účastníky motivovat, můžete například nabídnout odměnu za nejlepší video.
Buďte jedineční, buďte úspěšní, buďte na TikToku!
Sociální sítě jsou ideálním místem pro vaše marketingové aktivity. Neustále se vyvíjejí a nabízejí spoustu nových možností. Pokud je vaším primárním cílem zvýšení povědomí o vaší značce, produktu či službě, a zacílení na nové publikum, pak je pro vás TikTok tou skvělou volbou. Můžete popustit uzdu své fantazii, vytvářet jedinečná, zábavná, poučná či inspirativní krátká videa, která se mohou i při zcela malé základně vašich sledujících stát virálními. Využijte příležitosti, která vám může přinést spoustu výhod. Být na TikToku se určitě vyplatí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com