Všechny firmy, malé i velké, musí v současnosti čelit krizi, jaká tu ještě nikdy nebyla. Omezení poptávky ze strany zákazníků kvůli koronaviru povede v mnoha případech k dramatickému propadu zisků firem a tím i k nárůstu nezaměstnanosti. Ta zase povede ke snížení koupěschopnosti potenciálních zákazníků a tím i k dalšímu poklesu poptávky.
Jak může vaše firma přežít ekonomický dopad pandemie COVID-19
Zachovejte klid a pokračujte v optimalizaci vašich stávajících projektů. Toto není čas na paniku. Mnoho obchodníků vypovídá smlouvy s marketingovými a SEO agenturami z důvodů nejistého vývoje trhu v budoucnosti. Podobná reakce ovšem ve většině případů způsobí propad jejich vlastních projektů ve výsledcích vyhledávání, který bude v budoucnosti velmi obtížné a drahé vrátit zpět. Je třeba mít na paměti, že organické vyhledávání je hra s nulovým součtem – to znamená, že vaše posuny nahoru a dolů v SERP jsou přesně vyváženy poklesy a vzestupy ostatních konkurentů. Jakmile některá stránka ve výsledcích vyhledávání klesne, nějaká jiná okamžitě zaujme její místo. Rezignací na marketingové aktivity pouze podporujete své konkurenty za cenu vlastních ztrát. To samé platí pro PPC a sociální sítě. Jde o živý, konkurenční prostor, a pokud se aktivně nesnažíte pohnout kupředu, nevyhnutelně začnete ztrácet.
►Ať už se vaše firma pohybuje v jakémkoli tržním segmentu, je pravděpodobné, že v následujících měsících zaznamenáte pokles příjmů. Nejen kamenné obchody, které jsou v těchto dnech většinou nuceně zavřené, ale také e-shopy se musí připravit na negativní ekonomické dopady.
Rozpočet pro marketing a SEO během pandemie koronaviru
K tomu, abyste udrželi vaše marketingové aktivity v chodu, měli byste investovat do reklamy a jiných marketingových aktivit minimálně 7–8 % hrubého zisku. To znamená, že na každý 1 000 000 Kč hrubého zisku byste měli mít na reklamu a marketing vyčleněno nejméně 70 000 Kč.
Je zásadní, abyste udrželi alespoň tuto úroveň marketingových investic po celou dobu pandemie koronaviru, jelikož získat zpět ztracené pozice v budoucnosti, kdy budou do marketingu investovat všichni, by vás stálo mnohem více. Nyní, když marketingové a SEO firmy musí také čelit odlivu zákazníků, můžete navíc za své peníze získat mnohem více než v dobách, kdy vysoký zájem o služby tlačil ceny nahoru.
Pokud má smysl prozatím omezit některou placenou reklamu, tak to samozřejmě udělejte (například v případě, že jsou vaši zaměstnanci na home officu a nemohou dočasně obsloužit zákazníky v kamenném obchodě, je zbytečné je tam lákat). SEO a inbound marketing jsou však dlouhodobý proces, který přinese ovoce až za delší čas, kdy bude současná krize úspěšně za námi.
Pokud budete již nyní investovat do budování odkazového profilu, budování publika a vytváření kvalitního obsahu, získáte tím cenný náskok před konkurencí, která pod vlivem nejistoty své marketingové aktivity omezí. Dokud budou vaši konkurenti panikařit, omezovat publikaci kvalitního obsahu a zanedbávat zapojení uživatelů kvůli finančním úsporám, můžete toho využít a převzít jejich pozice ve výsledcích vyhledávání. Nyní je čas začít s ještě větším úsilím pracovat na SEO a marketingu, a realizovat úkoly, na které jste dříve neměli dostatek času.
►Ať už pro vás zajištuje SEO a marketing agentura, nebo si vše zajištujete sami, nyní je ta pravá příležitost přidat plyn a pokusit se předběhnout konkurenci, která dočasně přešlapuje na místě. Jde navíc o úkoly, které vaši zaměstnanci bez problémů zvládnou i v rámci home officu.
Úkoly SEO a marketingu, které vám dají příležitost efektivně překonat koronavirovou krizi
Zveřejňujte rozhovory s vašimi zaměstnanci a zákazníky – nechte vaše zaměstnance nahrávat videa týkající se
jedinečných zkušeností a znalostí vašich produktů a služeb, které poté zveřejnujte například na vašem YouTube kanálu, a to včetně textového přepisu.
Videa jsou skvělým zdrojem pro posílení SEO, mohou vám pomoci k lepšímu cílení na longtail klíčová slova, i k lepšímu umístění v relevantních vyhledáváních na YouTube. Mohou však být také základem pro všechny typy dalšího obsahu. V následujících měsících budou tyto texty a videa bohatým zdrojem zasvěcených informací pro vaše příspěvky na blogu, obsah na sociálních sítích, mediální zprávy a podobně.
Proveďte mini audit obsahu
Plnohodnotný audit obsahu vyžaduje čas a odbornost, ale během tohoto období, kdy vaši zaměstnanci nemají příliš práce, můžete udělat mnoho pro zlepšení výkonu vašeho obsahu pomocí mini auditu.
Udělejte si přehledný seznam veškerého obsahu, který jste dosud publikovali. Vytvořte nový list v Excelu a použijte různé karty pro každý typ obsahu:
• Webové stránky
• Příspěvky na blogu
• Články, které jste publikovali na cizích stránkách
• Návody
• Infografiky
• Prezentace
• E-booky
• Videa
• E-maily
a podobně.
Pokud chcete váš audit pojmout opravdu ambiciózně, můžete evidovat i články, které o vaší firmě zveřejnili ostatní.
Jakmile budete mít hotový seznam, upřímně a kriticky vyhodnoťte každou část obsahu.
• Které části obsahu získaly nejvíc návštěvnosti a sociální interakce?
• Které části obsahu získaly nejvíce zpětných odkazů?
• Které z nich můžete recyklovat pro použití na jiných marketingových kanálech?
• Které z nich naopak nejsou příliš úspěšné a mohly by být vylepšeny?
►Obsahový audit vám pomůže najít nové příležitosti pro aktualizaci a tvorbu čerstvého obsahu, vylepšení interního polinkování a získání nových zpětných odkazů.
Aktualizujte svůj profil na Moje firma na Googlu
Má vaše pobočka upravenou otevírací dobu kvůli koronaviru? Používáte nějaké postupy, abyste se vyhnuli šíření viru COVID-19? Google doporučuje, aby místní firmy používaly nástroje dostupné na ovládacím panelu Moje firma na Googlu a informovaly zákazníky o všech aktualizacích a změnách. Udržujte svou otevírací dobu a popis firmy aktuální a ujistěte se, že vaše kontaktní údaje jsou správné pro případ, že se vás lidé pokusí oslovit.
Uvažujte nad strategií oslovení zákazníků
Zda je oslovování vašich zákazníků během pandemie koronaviru vhodné, zcela záleží na vašem druhu podnikání, na vašem stávajícím vztahu se zákazníky a na účelu komunikace. Pokud však jsou vaši zákazníci zvyklí od vás pravidelně získávat informace prostřednictvím e-mailu, SMS zpráv nebo sociálních sítí, nedopusťte, aby tento vztah upadl. Buďte kreativní a přemýšlejte o tom, jak můžete během pandemie COVID-19 nabídnout konkrétní pomoc, radu, nebo jen uklidnění a ujištění, že v tom postižení lidé nejsou sami.
►Dejte zákazníkům vědět, jak se vaše firma přizpůsobuje a reaguje na tuto krizi, jak chráníte před nákazou vaše zaměstnance. Povzbuzujte konverzaci a buďte připraveni odpovídat na otázky nebo obavy, které mohou vaši klienti mít.
Soustřeďte se na budoucnost
Přerušení dodavatelských řetězců, nutná sociální izolace a hrozící ekonomická nejistota jsou pro majitele podniků vážným zdrojem obav. Jako podnikatel máte povinnosti vůči státu, svým zaměstnancům, zákazníkům i dalším zúčastněným stranám – abyste se však mohli postarat o ty ostatní, musíte se nejprve postarat sami o sebe. V této těžké době byste neměli podléhat panice – namísto toho se soustřeďte na budoucnost a na to, co pro ni můžete udělat již nyní. Investice do SEO a marketingu se vám v budoucnosti mnohonásobně vrátí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com