Pokud se rozhodnete cílit svou PPC kampaň nebo reklamní sestavu na publika, máte na výběr z obsáhlého seznamu kategorií, jako jsou například milovníci seriálů, lidé, kteří rádi cestují, lidé, kteří si plánují pořídit novou televizi, nebo konkrétní uživatelé, kteří v minulosti navštívili váš web
nebo vaši aplikaci. Google Ads poté bude zobrazovat reklamy lidem, kteří spadají do některé z těchto kategorií. Jak ale Google pozná, do jaké skupiny má konkrétního uživatele zařadit?
Přesný algoritmus, který společnost Google používá k vytváření publik, je silně střeženým tajemstvím, podobně jako recept na Becherovku. Na rozdíl od Facebooku, který má k dispozici mnohem víc údajů o svých uživatelích, musí Google vlastnosti uživatelů odhadovat, například podle historie vyhledávacích dotazů, navštívených webů a chování na internetu. Kupodivu mu to jde docela dobře, což umožňuje inzerentům oslovit potenciální zákazníky, kteří nikdy předtím nebyli s naší stránkou v kontaktu.
►I když se pravděpodobně nikdy nedozvíme přesnou odpověď na to, jak Google zařazuje uživatele do publik, dozvíte se v tomto článku informace o efektivních způsobech cílení na publika v Googlu.
Co je to Google publikum a kde je najdete?
Předtím, než se pustíme do způsobů volby publika, řekněme si nejdříve, jaká publika Google Ads nabízí a kde je najdete. Chcete-li efektivně využívat publikum, musíte si být vědomi toho, jak je najít. V Google Ads v Audience Manageru najdete ve sdílené knihovně všechna svá publika, rozdělená přehledně podle vlastností. Pokud s cílením na publika teprve začínáte, Google zde pro vás vytvoří několik základních remarketingových publik automaticky.
Kromě toho zde také uvidíte velikost jednotlivých publik, která se liší v závislosti na tom, s kterým typem kampaní je dané publikum kompatibilní.
►V současnosti existují tři typy kampaní, ve kterých Google umožňuje cílit na publika. Jde o Kampaně ve vyhledávání, Obsahové kampaně a Video kampaně na YouTube. Ne každé publikum je kompatibilní s každým typem kampaně, proto nezapomeňte zkontrolovat, jestli cílíte na správné publikum, dříve než začnete budovat svou strategii!
Nejčastěji používané typy publika
Nyní si pojďme říci něco o tom, jaká jsou nejčastěji používaná publika v Google Ads.
- Publika podle zájmů: V publiku jsou zařazeni potenciální zákazníci roztřídění podle svých zájmů. Můžete tak cílit na více než sto různých kategorií, například Cestování, Dům a zahrada nebo Sport. Tyto hlavní kategorie se pak dělí do velkého počtu podkategorií, například Sport a fitness – Sportovní fanoušci – Fotbaloví fanoušci.
- Vlastní publikum podle zájmů: Podobné jako publikum podle zájmů, ale můžete si zde specificky přizpůsobit jednotlivé segmenty tak, aby lépe odpovídaly vaší značce.
- Podrobné demografické údaje: Pomocí podrobných demografických údajů můžete cílit na různé skupiny obyvatel, které mají společné charakteristiky. Může se jednat například o muže, lidi se základním vzděláním, ženy v domácnosti, důchodce, vlastníky automobilu nebo nastávající rodiče.
- Publikum s pravděpodobným zájmem o koupi: Tento typ publika je určen pro inzerenty, kteří se snaží o získání konverzí. Oslovte ty spotřebitele, u kterých je vysoká pravděpodobnost, že nakoupí.
- Životní události: V tomto publiku můžete oslovit lidi, kteří právě prožívají určité zásadní životní události, jako je vstup do manželství, promoce, koupě nového bytu či domu a podobně. V tomto publiku nebývá mnoho lidí, ale zato jsou zde příležitosti získat hodnotné konverze, jelikož tyto životní milníky bývají často spojovány se spoustou vyšších výdajů.
- Vlastní publika podle záměru: Definujte své vlastní publikum pomocí klíčových slov, URL adres nebo aplikací, které váš ideální zákazník může navštívit.
- Remarketing: Oslovte lidi, kteří již dříve nakoupili nebo projevili zájem nakoupit vaše zboží či služby.
- Návštěvníci webových stránek: Do tohoto publika jsou zařazeni uživatelé, kteří v minulosti navštívili vaši stránku. Můžete zde stanovit různá kritéria, jako například návštěvu stránky konkrétního produktu.
- Uživatelé aplikací: Uživatelé, kteří si stáhli nebo nainstalovali určitou aplikaci do svého zařízení.
- Seznam zákazníků: Toto publikum je vytvořeno na základě informací o vašich předchozích zákaznících, jako jsou e-maily nebo poštovní směrovací čísla, které jste v průběhu času shromáždili. Aby tyto informace mohl Google Ads použít, musíte je nejprve ručně zadat.
- Vlastní kombinace: Můžete vytvářet vlastní seznamy pomocí ruční kombinace dvou nebo více existujících remarketingových seznamů.
- Podobná publika: Google analyzuje vaše stávající publika a za předpokladu, že je v nich alespoň 1000 lidí, dokáže vytvořit zcela nový seznam lidí, kteří jsou podobní tomuto původnímu publiku. Podobná publika jsou skvělým způsobem, jak najít nové potenciální zákazníky. Můžete například vytvořit publikum z vašich předchozích zákazníků, a poté použít umělou inteligenci Google, aby vám našla zcela nové zákazníky podobné těm předešlým.
►Je důležité pochopit, že ne všechna publika jsou si rovna. Některá jsou kompatibilní s konkrétními typy kampaní, zatímco jiná nikoli. Ne každý typ publika také konvertuje stejně dobře. Bez ohledu na to, jaké publikum plánujete vytvořit, nezapomeňte důkladně zvážit výhody a nevýhody každého z nich.
Jak Google určuje publikum?
Jak bylo již uvedeno výše, algoritmus, který Google používá k vytváření publik, je přísně tajný. Díky tomu, že však známe informace o tom, jak Google sleduje své uživatele, můžeme některé metody odhadnout.
Google používá strojové učení k analýze obrovského množství různých signálů, a poté s jejich pomocí analyzuje chování uživatelů. Mezi tyto signály pravděpodobně patří údaje o lokaci uživatele, průměrné době strávené na stránce, míře okamžitého opuštění, historii minulých vyhledávání, historii navštívených webů, historii online nákupů a podobně. Z těchto informací si jeho umělá inteligence dokáže udělat docela přesný obrázek o tom, kdo jste, jaké máte zájmy, jaká je vaše životní situace a podobně. Jde o to, že Google má k dispozici a analyzuje mnohem více dat, než bychom mohli kdy doufat, že budeme schopni kdy sami pochopit. Díky tomu dokáže velice přesně odhadnout, do jakého publika vás má zařadit. Vzhledem k tomu, že používání publik dokáže významným způsobem zlepšit požadované KPI, daří se mu to evidentně velice dobře.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com